https://tummennuskalvot.fi/

Audi A6 TFSIe Hybridit - kokemuksia?

Aika mielenkiintoinen tuo Lammikon video. Kannattaa siis 120 tkm välein tehdä pieni 1500€ mekatroniikkahuolto välttyäkseen (ehkä) ongelmilta näissä. Ikävä saattaa tulla perheen vanhaa vanhaa Audi satkua, jolla mentiin reilu 500 tkm perushuolloilla. Vorsprung durch Teknik 😆

Paljonko se oli hajonneena? ~2k? Ja jos sen saa johonki ulkopuolisee turvaan ujutettua ni ei tuolla hinnalla kannata olla pro-aktiivinen huoltojen suhteen mun mielestä. Kyllähä tienpäälle jääminen ottaa päähän mutta siihenki varmaa löytyy matkavakuutus.

Kova homma kyllä tuo suodattimen vaihto on…
 
Joo ennemmin vaihtuu oikeesti auto kuin nuo suodattimet ennakoivana toimenpiteenä. Olihan tuolla yksilöllä jo 190 tkm ajettu.
 
Onko hybridi A6-omistajilla kokemuksia OBD-lukijan vikakoodeista? Aina kun menee lukemaan niin liuta erilaisia tiedonsiirtoon ja ajoavustimiin liittyviä koodeja. Ja myös korkeajänniteakun lataukseen vaikka siinä ei mitään ongelmaa ole ollut. Auto itsessään pelaa siis ihan ok, toki avustimet putoavat välillä pelistä kun tosi huono keli tai vastavalo. Ja harvakseltaan hetkellisesti huomauttaa hätäapuavustimen kytkeytyneen pois.

Eipä edellisessä B8.5-korin A5:ssa ollut koodeja ilman oikeaa vikaa.
 
Onko hybridi A6-omistajilla kokemuksia OBD-lukijan vikakoodeista? Aina kun menee lukemaan niin liuta erilaisia tiedonsiirtoon ja ajoavustimiin liittyviä koodeja.
Ei juuri tuosta mallista mutta noin yleisesti näissä VW-konsernin autoissa tuntuu nykyään olevan ihan normaalia tuollainen. Ihan uudessakin autossa on iso liuta erilaisia vikakoodeja lähinnä juuri erilaisista moduulien välisen tiedonsiirron häiriöistä eikä niistä kokonaan pääse eroon mitenkään. Ei niistä toki varsinaista haittaakaan ole mutta olihan ne vanhemmat autot siistimpiä kun niistä sai oikeasti vikakoodilistan ihan puhtaaksi kun auto oli ehjä, nykyään ei enää saa.
 
Noinhan se taitaa olla kuin Mika_M sanoi, tieto lisää tuskaa.

ePa: en nyt muista ulkoa mutta näitä Databus error... jotain ja sitten satunnaisia vika-ilmoituksia ajoavustimista ja adaptiivisesta cruisesta. Lisäksi kapistus hukkaa navin suosikit niin säännöllisesti ettei niitä jaksa enää asettaa. Merkkarilta kun kysyin tästä niin ei tullut mieleen mikä tuohon auttaisi.

Mutta ettei menis valittamiseksi niin juuri heitin 200 km pimeässä vesiloskakelissä ilman mitään ongelmaa ja hyvä autohan tuo perusominaisuuksiltaan on suorituskykyä myöten 👍
 
Noinhan se taitaa olla kuin Mika_M sanoi, tieto lisää tuskaa.

ePa: en nyt muista ulkoa mutta näitä Databus error... jotain ja sitten satunnaisia vika-ilmoituksia ajoavustimista ja adaptiivisesta cruisesta. Lisäksi kapistus hukkaa navin suosikit niin säännöllisesti ettei niitä jaksa enää asettaa. Merkkarilta kun kysyin tästä niin ei tullut mieleen mikä tuohon auttaisi.

Mutta ettei menis valittamiseksi niin juuri heitin 200 km pimeässä vesiloskakelissä ilman mitään ongelmaa ja hyvä autohan tuo perusominaisuuksiltaan on suorituskykyä myöten 👍

Ok. Kuulostaa tutulta. Suosikit häviää jostain kumman syystä mullakin enkä hoksaa mikä sen tekee. Databussia herjaa myös, mutta kaikki toimii siltikin. Ehkä, mistä mä tiedän... :D

Aktiivivakkari jättää virheilmoituksen muistiin, jos esimerkiksi tutka on ollut sohjosta tukossa.

Mulla menee "syvällisempään" tutkimukseen Tammikuussa, kun kolauksen jälkeen ei meinaa pre-sense ja aktiivivalot pysyä toiminnassa. Kaikki kumminkin toimi ennen kolausta, joten katotaan mitä tapahtuu ja mitä tehdään. :)
 
Ihan samoja herjoja antaa Tsekki-Ferrarikin käytännössä koko ajan. En ole jaksanut olla huolissani, kun eivät kerran mihinkään vaikuta.
 
-22 astetta ja vajaan 200 km siivu tuotti useampaan kertaan pre sensen (kaukovaloassistentti, kylttitunnistus, aktiivivakkari..) pois putoamisen ja hetken päästä heräämisen ilman oikeaa ulkoista syytä. Eihän näistä kannata audistin yöuniaan menettää mutta ärsyttäviä piirteitä muuten hyvässä autossa. Etenkin nuo aktiivivalot kun ovat toimiessaan hyvät pimeässä ja aiemmin pysyneet päällä melko huonoissakin olosuhteissa. Toivottavasti nyt oli "vain" pakkasen aiheuttamaa häröä.

Aamulla kapistus suostui muuten liikkumaan pelkällä akulla pientä ajoa kunnon esilämmityksen jälkeen -22 asteessa 👍
 
Se ois 5tkm ja sitten loppuu tuo jatkotakuu 100tkm kohdalla. Onko muilla audisteilla vinkkejä, mitä kannattaisi tarkastaa ennen takuun loppua? Arvelin käyttää autoa nelivetokytkimen öljynvaihdossa, jolloin olisi helppo tehdä muitakin tsekkejä. Lisäksi arvelin käyttää auton leimallla, jolloin tietyt puutteet pitäisi tulla ilmi.
 
Siinä taitaa olla takuu 8v/160tkm joten ei viitsi vielä maksaa testistä. Kesällä kyllä range jopa 50km, joten lienee ihan tikissä.
 
Audin MMI on parin päivän ajan aloittanut matkan jäätyen "järjestelmän lataus käynnissä" ilmoitukseen. Vain MMI:n resetointi tuntuu tepsivän, hieman ärsyttävää. Vinkeistä olisin kiitollinen.
 
Taitaa olla "ominaisuus". Marmorilla tuon järjestelmän saisi varmaan päivitettyä uudempaan, mutta en ole ainakaan nähnyt tarpeelliseksi maksaa tuosta.
 
Päivitys maksoi 150e.

Alempaan näyttöön tuli uusi nappi ja ratin lämppärin nappi häviää välillä. Muita "uudistuksia" en ole havainnut.
 
Kiitos tiedoista. Onhan nämä softat/tiedonsiirtojärjestelmät välillä aika heikkoja esityksiä toistaiseksi muuten hyvältä tuntuvassa autossa. Peruutuskamerakin oli poissa pelistä eilen yhden ajon verran.

Vaihdoin toiseen avaimeen, jolla pysyi tuo MMI resetointarve parin ajon verran ainakin pois. Liekö sitten vaikutti tai sattumaa.
 
Turhahan se toivo oli, että ongelmat loppuisivat. Olen palauttanut auton tehdasasetuksiin mutta tuppaa jäätymään tuo MMI tuohon "järjestelmän lataus käynnissä" ruutuun lähes joka ajolla ja vaatii resetoinnin.

Tsekkasin ohjelmistoversion olevan 3385 ja MMI ohjelmisto: release-33.11.2-mlb-as-2025-snapshot-15.06.2020-16:35:05

Lieköhän tähän äkillisesti alkaneeseen ongelmaan löytyy ratkaisu jostain merkkarin halvasta pikkupäivityksestä tyyliin 300€ 🤣
 
Mulla on joskus parinakin päivänä saattanut jäädä jäätyilemään, mutta ei ole jäänyt pitkäksi aikaa vaivaamaan.


Tuli pyydettyä tarjouksia tuosta kaksoiskytkimen öljynvaihdosta, aika on nyt varattu. Osa paikoista tuumaili, ettei lähtökohtaisesti tarvitse tehdä huuhtelemalla. Hintaeroa toimenpiteessä n. 100e jos tehdään huuhtoen vs kerran.
 
Tsekkasin ohjelmistoversion olevan 3385 ja MMI ohjelmisto: release-33.11.2-mlb-as-2025-snapshot-15.06.2020-16:35:05
Varmaan sattumaa, mutta kehumisen jälkeen on pitänyt bootata MMI pari kertaa. Mulla on tuo sama versio, auto on ollut viimeksi Keskolla huollettavana syyskuussa, joten liekö tuosta uudempaa olemassa?
 
Onhan nämä VAG-digivempeleet tällaisia... Mulla kuitenkin pelannut taas vaihteeksi ihan hyvin useamman päivän temppuilun jälkeen.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ivy
Talliin jo raapustelin, mutta pistetään nyt tännekin paremman näkyvyyden vuoksi. Omaan ongelmattomaan A6 55 tfsi tehtiin kaksoiskytkimen öljynvaihto huuhtelemaa Tamcarissa, operaation hinta 210e. Mittarissa n.96tkm. Tekijät mukaan öljy ei ollut vielä kovin pahan näköistä, liekkö syynä että ajelen pääosin isompia teitä? ns. kehää pienempiä aika vähän.


Olen nyt ajellut hieman tuon jälkeen ja oma perstuntuma on, että vaihteet vaihtuu hitusen paremmin kuin ennen. Vaikka en aiemmin mitään ongelmaa huomannut. Eli sikäli mikäli itsellä on tämä auto vielä +60tkm jälkeen, teen kyllä tuon edullisen remontin tuolla 60tkm välein jatkossa osana vuosihuoltoja. Tamcarista hyvät kokemukset, varmaan jatkossa huollan audin siellä kun approved takuu tulee täyteen.
 
Tsekkasin ohjelmistoversion olevan 3385 ja MMI ohjelmisto: release-33.11.2-mlb-as-2025-snapshot-15.06.2020-16:35:05

Lieköhän tähän äkillisesti alkaneeseen ongelmaan löytyy ratkaisu jostain merkkarin halvasta pikkupäivityksestä tyyliin 300€ 🤣
Vihdoin sain tarkastettua eTronin ja ihan sama versio sieltäkin löytyy edelleen, vaikka auto oli vähän aikaa sitten merkkarilla piuhan päässä navin päivitysongelman takia.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ivy