https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Audi A6 TFSIe Hybridit - kokemuksia?

Tervehdys kaikki 50 TFSI e:n omistajat (vanhemmalla 14,1 kWh bruttokapasiteetin akulla). Millaista toimintamatkaa autonne näyttää täyteen ladatulla akulla? Mun yksilö näyttää nykyään enää max 36 km:n toimintamatkaa. Auto on vuosimallia 2020 ja ollut mulla nyt reilun vuoden. Vuosi sitten antoi täyteen ladattuna 48-52 km:n rangelukemia. Viime kesänä näytti enää reilun 40 km:n lukemia ja nyt siis tipahtanut tuosta vielä lisää. Ei taida akku olla enää kovin hyvässä hapessa. Pystyyköhän SOH-arvoa selvittämään OBDelevenillä?
Eikö Audissakin range-ennuste arvioida edellisien matkojan kulutuksista eikä akun kunnosta? Ennuste heiluu riippuen kuinka raskaalla tai kevyellä jalalla on ajettu, mikä on ulkolämpötila, onko ajettu märillä vai kuivilla teillä, paljonko on käytetty lämmitystä akusta, kesä- vai talvirengas ajoa jne.
Seat:n tuli päivitys pari vuotta sitten joka muutti kilometri ennusteen prosenttiluvuksi eli kun akku on täynnä, lukema on 100% riippumatta pääseekö sillä 25km vai 50km. Syynä lienee ollut omistajien hämmästely muuttuvista rangearvioista?
 
Mulla on käsittääkseni sama akkupaketti omassa Q7 ja se näyttää kesällä ~45km parhaimmillaan ja nyt nollan kieppeillä se on ollut ~38.
 
Q7 taitaa olla about 300kg painavampi ja otsapinta-alaa himpan enemmän (nopea guuglailu ilmanvastustuskerroin) Q7 0,34 ja A6 0,27 eli sen sähkörangen samalla akulla luulisi olevan pienempi kuin A6:lla.
 
Juu, ja täysin ymmärrettävää. En tiedä mitä uutena tuolle on luvattu. Nuo ovat omia havaintojani. Viime keväätlä ja kesältä. Edessä ensimmäinen kokonainen talvi, joten mielenkiinnolla odotan miten käy.
 
Tervehdys kaikki 50 TFSI e:n omistajat (vanhemmalla 14,1 kWh bruttokapasiteetin akulla). Millaista toimintamatkaa autonne näyttää täyteen ladatulla akulla? Mun yksilö näyttää nykyään enää max 36 km:n toimintamatkaa. Auto on vuosimallia 2020 ja ollut mulla nyt reilun vuoden. Vuosi sitten antoi täyteen ladattuna 48-52 km:n rangelukemia. Viime kesänä näytti enää reilun 40 km:n lukemia ja nyt siis tipahtanut tuosta vielä lisää.

Ei ole itellä ihan sama auto mutta sama vuosimalli ja sama akku. Range-ennusteet on vain auton ennusteita viimeaikaisen käytön ja muiden olosuhteiden mukaan. Ennusteen muuttumisesta siis vaikea lähteä suoraan epäilemään että olisi vikaa. Ulkolämpötilan lasku alkaa vaikuttaa yllättävän aikaisin ja pätkäajo myös romahduttaa ennusteet kun kulutusarvot nousee.
 
Ei ole itellä ihan sama auto mutta sama vuosimalli ja sama akku. Range-ennusteet on vain auton ennusteita viimeaikaisen käytön ja muiden olosuhteiden mukaan. Ennusteen muuttumisesta siis vaikea lähteä suoraan epäilemään että olisi vikaa. Ulkolämpötilan lasku alkaa vaikuttaa yllättävän aikaisin ja pätkäajo myös romahduttaa ennusteet kun kulutusarvot nousee.

En tiennytkään, että edelliset ajosuoritteet muuttaa range-ennustetta. Lämpötilan vaikutuksen toki tiesin. Ei muistaakseni vaan ollut viime talvenakaan noin alhaisia ennusteita nyt muuta kuin oikein kovilla pakkasilla. Siksi tuota aloin ihmettelemään. Tuo edellisten ajosuoritteiden vaikutus toki selittänee tämän hetkisen tilanteen. Aiemmin tuli ajettua päivittäin reilun 20 km:n työmatkaa, mutta viimeaikoina oikeastaan pelkästään lyhyttä kaupunkiajoa.

Onko näiden hybridiautojen akkujen kuntoa mahdollista jotenkin selvittää muuta kuin marmorilla suolaiseen hintaan? Esim. OBDelevenillä?

Ja onko kenelläkään tietoa mitä Audin akkutakuu kattaa näiden lataushybridien kohdalla? Niissä ei taida olla sitä 70%:n kapasiteettirajaa, kuten täyssähköissä. Eli normaali kapasiteetin tippuminen vuosien saatossa ei kuulu takuun piiriin vaikka tippuisi kuinka paljon?
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan vielä vaiheessa. Tikku on täydellisesti alustettu ja muutenkin näyttää olevan kunnossa, kun auto sen tunnustaa ja lähti asentamaan, mutta homma kaatuu jo ennen kuin prosentit lähtevät juoksemaan. Vanha navi tietokanta kuitenkin katosi, joten nyt ei ole Navia. Tähän ei bootti auttanut. Audin digital support otti ongelman vastaan…. Ratkaisua odotellessa neuvon muita malttamaan mielensä päivityksen kanssa.
Digi support totesi lopulta, että auto pitää viedä Audi Centeriin, mutta tikettiä kustannusten kattamiseen sieltä ei saanut, vaikka yritinkin. Nelivuotiaan auton omistaja on jo omillaan, joten tästä tulee turhan kallis karttapäivitys, varsinkin kun useinmiten navigointi hoituu Carplayllä. Audi Center visiitti on vielä tekemättä, joten lopputulosta voi tässä vaiheessa vain arvailla. Kun diagnostiikka" maksaa on jo >250€, niin ollaan kaukana MyAudi appin tekstistä " Päivitys on sinulle maksuton" :mad: Toivotaan nyt edes, että MMI:n päivitys riittää ja rautaa ei tarvitse vaihtaa. Mitäänhän ei ollut rikki ennen tätä päivitystä. Palataan asiaan muutaman viikon päästä.
 
Tervehdys kaikki 50 TFSI e:n omistajat (vanhemmalla 14,1 kWh bruttokapasiteetin akulla). Millaista toimintamatkaa autonne näyttää täyteen ladatulla akulla? Mun yksilö näyttää nykyään enää max 36 km:n toimintamatkaa. Auto on vuosimallia 2020 ja ollut mulla nyt reilun vuoden. Vuosi sitten antoi täyteen ladattuna 48-52 km:n rangelukemia. Viime kesänä näytti enää reilun 40 km:n lukemia ja nyt siis tipahtanut tuosta vielä lisää. Ei taida akku olla enää kovin hyvässä hapessa. Pystyyköhän SOH-arvoa selvittämään OBDelevenillä?

Onko kenelläkään kokemusta Audin akkutakuusta lataushybridien kohdalla? Mitä kaikkea se korvaa? Takuuehdoissahan lukee näin:

Audin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajänniteakkujen takuu on 8 vuotta / 160 000 km. Lisäksi takuuajan ensimmäisen 24 kk aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuunantaja takaa, että 70%:ia täyssähköauton (BEV) korkeajänniteakun alkuperäisestä nettokapasiteetista säilyy edellä mainitun ajanjakson- tai kilometrilukeman ajan – riippuen siitä, kumpi ensin saavutetaan.

Tuossa on aika hämäävästi ilmoitettu tuo 70 prosentin raja ja nopeasti luettuna sen luulee koskevan myös lataushybridejä, mutta siinä lauseessahan mainitaan ainoastaan täyssähköauto. Jostain luin, että lataushybridien kohdalla akun kapasiteetin heikkeneminen selitetään autonvalmistajien taholta normaalilla kulumisella, jota takuu ei korvaa. Jos veikata pitäisi, niin Audin akkutakuu ei korvaa mitään lataushybridien kohdalla vaikka olisi ainostaan 10 % kapasiteettia jäljellä jos ei järjestelmä anna mitään vikakoodia!
Samaa olen kysellyt aikaisemmin miten itse saisi luettua SoH ja mm. lataussyklien määrät kun kertoisivat akun ikääntymisen tilanteesta. Tsekkasitko tarjpaa ODBeleven tällaista tietoa?

Audin akkutakuun 8 vuotta voi hyvinkin tulla siitä että akku kestää sen 3000 sykliä ja jos tuon jakaa 365 eli vuoden jokaiselle päivälle niin tulee tulokseksi reilu 8 vuotta.

Olen samaa miettinyt että korvaako takuu muita kun varsinaisia akkuvikoja, onkohan kellään kokemuksia?
 
Tervehdys kaikki 50 TFSI e:n omistajat (vanhemmalla 14,1 kWh bruttokapasiteetin akulla). Millaista toimintamatkaa autonne näyttää täyteen ladatulla akulla? Mun yksilö näyttää nykyään enää max 36 km:n toimintamatkaa. Auto on vuosimallia 2020 ja ollut mulla nyt reilun vuoden. Vuosi sitten antoi täyteen ladattuna 48-52 km:n rangelukemia. Viime kesänä näytti enää reilun 40 km:n lukemia ja nyt siis tipahtanut tuosta vielä lisää. Ei taida akku olla enää kovin hyvässä hapessa. Pystyyköhän SOH-arvoa selvittämään OBDelevenillä?

Onko kenelläkään kokemusta Audin akkutakuusta lataushybridien kohdalla? Mitä kaikkea se korvaa? Takuuehdoissahan lukee näin:

Audin täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajänniteakkujen takuu on 8 vuotta / 160 000 km. Lisäksi takuuajan ensimmäisen 24 kk aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuunantaja takaa, että 70%:ia täyssähköauton (BEV) korkeajänniteakun alkuperäisestä nettokapasiteetista säilyy edellä mainitun ajanjakson- tai kilometrilukeman ajan – riippuen siitä, kumpi ensin saavutetaan.

Tuossa on aika hämäävästi ilmoitettu tuo 70 prosentin raja ja nopeasti luettuna sen luulee koskevan myös lataushybridejä, mutta siinä lauseessahan mainitaan ainoastaan täyssähköauto. Jostain luin, että lataushybridien kohdalla akun kapasiteetin heikkeneminen selitetään autonvalmistajien taholta normaalilla kulumisella, jota takuu ei korvaa. Jos veikata pitäisi, niin Audin akkutakuu ei korvaa mitään lataushybridien kohdalla vaikka olisi ainostaan 10 % kapasiteettia jäljellä jos ei järjestelmä anna mitään vikakoodia!
Jos se kesälläkin on antanut pienempää rangea, kuin vuosi sitten, niin jostainhan se kertoo, että kesälläkään ei pääse enää yhtä pitkälle, kuin aiemmin. Kesä on kaikkein optimaalisinta käyttöaikaa ja range on silloin pisimmillään.

Mutta jos olet ajanut vain raskasta pätkäajoa pidemmän aikaa, niin ajotietokonehan laskee sen rangen sen mukaan. Jos ajat pidempää matka-ajoa pidemmän aikaa putkeen, niin range on aikalailla maksimit silloin.

Soh-arvo/-t pitäisi saada mitattua. Mun käsityksen mukaan tuo 70% koskee myös hybridiautojen akkuja. En edes ymmärrä, miksi ne olisivat eri sääntöjen piirissä.

Takuu on takuu, jos se akku on alle 70% enää siitä alukperäisestä, niin sitten se menee takuuseen.
 
Samaa olen kysellyt aikaisemmin miten itse saisi luettua SoH ja mm. lataussyklien määrät kun kertoisivat akun ikääntymisen tilanteesta.

Marmori teki mulle "pikatestin" huollon yhteydessä ja se antoi SoH arvon sekä ladatun energian. Lisää tuolla valkoisen valaan tallissa.

En tiedä miten/millä sen tekivät.
 
Tänään -8 astetta ja ei onnistunut Audilla ajo kylmiltään ilman polttomoottorin käynnistymistä. Ajoin auton sport-modella10 min lämpimäksi ja sitten kyllä toimi ev-modella. Tämä kyllä harmittaa kun näitä ei vissiin voi pakottaa käymään pelkällä sähköllä. Itsellä kun ei ole moottorinlämmitintä enkä tykkää turhista kylmästarteista.
 
Mullakin polttis käynnistyy omasta mielestä "turhaan". En anna sen häiritä. Se sammuu viimeistään, kun rullailee liikennevaloihin tms. Heti käynnistymisen jälkeen koitan kyllä olla nostamatta kierroksia lähelle punarajaa.

Tulee kumminkin ajettua pidempääkin siivua, joten kylllä moottori käy myös lämpimäksikin.

Eikös tuon voi pakottaa kulkemana pelkästään sähköllä kun valitsee "EV - tila"? Silloin käsittääkseni mennään vain sähkön kanssa kunnes se loppuu. "Älykäs käyttö" sitten käynnistelee polttomoottoriakin.
 
Just nuo lyhyet start-stopit ärsyttää kyllä vanhan liiton moottori-ihmistä, vaikka nämä olisikin (?) suunniteltu kestämään ne. Heti starttia painaessa se hyrähti käyntiin niin vaikea kai sitä estää on. Tiedä sitten jos esilämmittää kabiinia pidemmän aikaa niin vähentääkö se starttiherkkyyttä 😏
 
EV tila toimii vielä näissä pikkupakkasissa, mutta olen tulkinnut auton rajoittavan akusta vaadittavaa hetkellistä tehoa. Jos lämmitykseen menee paljon virtaa, tehoa voimansiirtoon tarjotaan vähemmän ja auto on "laiskempi". Jos tässä tilanteessa käyttää vakionopeudensäädintä, auto poistuu helpommin itse EV tilasta totellakseen vakkarin pyyntiä. Tämän voi huomioida jos tietää ajavansa vain lyhyen pätkän.

Edit: Rainbowman ehtikin jo kommentoimaan eli ei ollut tästä kyse sitten siinä tapauksessa 🙂
 
Tuon kaavion mukaan jos venttiilin N634 asentoa muuttaisi sen verran että ohjaa lämmintä nestettä moottorille niin PTC vastuksella (5kW) saisi lämmittettyä edes hieman lohkoa. Eikös webastojen kanssa tehty samaa, että jonkun venttiilin asentoa muutettiin niin että kabiinin lisäksi myös moottori lämpeni?

Tuo kuva liittyy Q7, Q8 ja A8 ainakin. Voi olla vastaava muissakin.
1733511755323.png
 
Otsikon mukainen auto ihmeteltävänä.


Tyhjeneekö 12v akku itsekseen näissä?
 
Digi support totesi lopulta, että auto pitää viedä Audi Centeriin, mutta tikettiä kustannusten kattamiseen sieltä ei saanut, vaikka yritinkin. Nelivuotiaan auton omistaja on jo omillaan, joten tästä tulee turhan kallis karttapäivitys, varsinkin kun useinmiten navigointi hoituu Carplayllä. Audi Center visiitti on vielä tekemättä, joten lopputulosta voi tässä vaiheessa vain arvailla. Kun diagnostiikka" maksaa on jo >250€, niin ollaan kaukana MyAudi appin tekstistä " Päivitys on sinulle maksuton" :mad: Toivotaan nyt edes, että MMI:n päivitys riittää ja rautaa ei tarvitse vaihtaa. Mitäänhän ei ollut rikki ennen tätä päivitystä. Palataan asiaan muutaman viikon päästä.
Navi on taas kunnossa, uusilla kartoilla. Artisti maksoi, mutta onneksi laskussa oli vain ns. Diagnostiikkapaketti, vaikka auto oli reilu pari tuntia hallissa. Pieni vastaantulo tähän nyt tuli siis. MMI:lle oli tehty joku hard reset tai uudelleenasennus, mutta pääversio ainakin on edelleen sama kuin alunperinkin.

Koska MMI ei päivittynyt tuoreempaan, niin toista kertaa en tähän leikkiin ryhdy, koska hyödynnän auton omaa karttaa navigointiin aika harvoin. Suurin hyöty tulee regeneroinnin ohjauksesta ja siihen ei uusinta karttaa tarvita. :) Mennään tällä kartalla niin kauan kun Audi on meidän perheessä.
 
Tämmöinen kulkine oli huollon sijaisautona ja ulkona lumipöperökelit. Ihmettelin kun liikenneympyröistä ja risteyksistä lähdettäessä tuntui kuin olisi käsijarru päällä, voi olla että oli väärä ajomoodi (en perehtynyt) vai onko hybridin ominaisuus, mutta auto ei käyttäytynyt kuten quattron pitäisi. Ei kyyti muutenkaan kovin kummoista ollut mutta tämä kritiikki on hieman väärin kun vertaan omaan sähköiseen voimalinjaan ilmajousilla.
 
Tämmöinen kulkine oli huollon sijaisautona ja ulkona lumipöperökelit. Ihmettelin kun liikenneympyröistä ja risteyksistä lähdettäessä tuntui kuin olisi käsijarru päällä, voi olla että oli väärä ajomoodi (en perehtynyt) vai onko hybridin ominaisuus, mutta auto ei käyttäytynyt kuten quattron pitäisi. Ei kyyti muutenkaan kovin kummoista ollut mutta tämä kritiikki on hieman väärin kun vertaan omaan sähköiseen voimalinjaan ilmajousilla.
Todella liukkaalla kelillä ainakin A4:ssa ja omassa kolmospenarissa täytyy ottaa luistonestoa napsun sallivampaan moodiin, jos haluaa päästä reippaasti liikkeelle. Silloin tosin mennään myös hieman vinottain eteenpäin mistä syystä todennäköisesti ESP on sitä tehoa niin hanakasti leikkaamassakin.
 
Aika mielenkiintoinen tuo Lammikon video. Kannattaa siis 120 tkm välein tehdä pieni 1500€ mekatroniikkahuolto välttyäkseen (ehkä) ongelmilta näissä. Ikävä saattaa tulla perheen vanhaa vanhaa Audi satkua, jolla mentiin reilu 500 tkm perushuolloilla. Vorsprung durch Teknik 😆