https://tummennuskalvot.fi/

Audi A6 C7 fiiliksiä

P

pokkus

Vieras
Tänne voisi laittaa omia kokemuksia ja fiiliksiä kyseisestä A6 Audista. Itsellä tämä on taas pinnalla vahvana ehdokkaana seuraavassa autonvaihdossa. Etenkin tuo 3.0T-koneen raju suorituskyky vakiona kiinnostaa ja sen hurja virityspotentiaali. Muutenkin malli on saanut paljon kehuja lehdistössä eikä ulkonäössäkään ole juuri moitteen sijaa. Tätä pitäisi vielä lähteä jonnekin kauemmas koeajamaan kun omasta tuppukylästä ei Audin diileriä löydy.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Kirjoitetaas tähän kun ei nyt mokoman takia kehtaa uutta ketjua aloittaa...
Viikonloppuna tuli käytyä parisenkymmentä kilometriä mutkaista asfalttipätkää ajamassa kaverin 2009 vuosimallin A6 Avant 3,0 V6 tdi quattro automaattia. Edellisen kerran tyypit otettiin talven lumikelien aikaan, eikä nämä kuivan kelin testit jättäneet yhtään huonompaa kuvaa. Päinvastoin.

Oli kyllä äärimmäisen mukava auto, paino samalla mukava. Voiman tunne ja kuminauhamainen voima on kyllä oman Volvonkin rinnalla aika vaikuttava. Hevoisiahan Audissa lienee joku 235(?), eli kuutisenkymmentä Volvoa enemmän.
Meno oli hiljaista ja suorastaan junamaista, eikä ohjauskaan ollut keveydestä huolimatta epävakaa malliin Hyundai I40.
Audin kabiini oli beigeä nahkaa ja sademetsän puuta, viimeistely erittäin hyvää eikä ainakaan tällä reissulla hälyääniä pistänyt korvaan, vaikka virheiden etsiminen kaverin autosta kuuluu asiaan. ;)
Matala ajoasento ja sähköpenkit tekivät ajamisesta rentoa, ja ainoana "puutteena" heittäisin nykyisessä autossa tottumaani panssariautomaisen korkean ja jykevän auton tuoman fiiliksen kuskin paikalta katsellessa.

Audi ei omalla TOP3-listalla normaalisti ole ollut, mutta kyllä tämän myötä tekisi mieli käydä jossakin vaiheessa otsikon mukaista seuraavaa sukupolveakin kokeilemassa. Onhan nykyisen muotoilukin mielestäni vielä aiempaa onnistunut niin sisältä kuin ulkoa.
 
2009 on vielä C6 koria, facelift esiteltiin syksyllä 2008. Moottori päivittyi 239 heppaiseksi, ja 6-vaihteinen tippi pykälää nopeammin vaihtavaksi. Päästöt tuossa 176kW koneessa on ainakin paperilla ihan eri luokkaa aiempiin 165/171kW versioihin nähden.

Muuten voin yhtyä noihin huomioihisi, tien päällä nämä isot autot ovat kotonaan ja omassa elementissään.
 
karhunik sanoi:
2009 on vielä C6 koria, facelift esiteltiin syksyllä 2008. Moottori päivittyi 239 heppaiseksi, ja 6-vaihteinen tippi pykälää nopeammin vaihtavaksi. Päästöt tuossa 176kW koneessa on ainakin paperilla ihan eri luokkaa aiempiin 165/171kW versioihin nähden.

Muuten voin yhtyä noihin huomioihisi, tien päällä nämä isot autot ovat kotonaan ja omassa elementissään.

Joo siis tiedossa oli että on vielä C6 mutta ei sopivampaa ketjua löytynyt... En tosin ole aivan varma oliko jo facelift-malli kun siinä 2008-2009 hilkulla tuo on.

Joka tapauksesa vaihteistosta vielä sen verran että mutkaisilla ja mäkisillä osuuksilla D-asento vaihtoi kovin verkkaisesti, ja S muutti sitten menon todella iloiseksi. Audin S-pykälässä ei mielestäni vaivannut silti uudessa C-Mersussakin tuntunut "vähän liian pitkään" kierrosten huudattaminen. Omassa Volvossa ei erillistä S-puolta ole, ja perus D tuntuukin loogisesti olevan audiin verrattuna vähän puolessa välissä.
 
Ok, tämäkin laatikko taitaa olla ns. oppiva, omani ainakin paransi toimintaansa sen jälkeen kun olin itse ajellut sillä reilun pari tonnia, aiemmin vekslaili turhan hanakasti eri vaihteilla. Jokaisella kuskilla hieman erilaiset tavat ajella ;)

Jos oikein haluaa mutkapätkää fiilistellä, niin keppi sinne manuaalin puolelle ja 4-vaihde kehiin, tuon koneen voimavarat antaa aika laajan nopeusalueen tuolla tavalla ;) Ei häiritse vaihdot kesken kaiken..
 
Nyt on tullut ajeltua muutamia satoja km Faceliftatulla Allroadilla niin ajattelin laittaa vähän kommenttia ja tuntemuksia.

Auto on tähän asti ajamistani autoista paras. Meno on todella pehmeää ja mukavaa. Äänieristys on myös hyvä, ja etusivulasit ovat todella paksut kun niitä avaa vähän ja kokeilee. Ilmajousitusta pidin melkein aina Auto- asennossa. Se on toiseksi alin ja moottoritieajossa madalsin vielä dynamicille. Auto näyttää itseasiassa ulkoa aika matalalta jopa kun asetuksena on dynamic. Korkeimmassa Lift-asennossa auto näyttää vähän tyhmältä, mutta sen tarkoitushan on että pääsee joidenkin pahojen esteiden yli tarvittaessa.

Kone autossa oli 3.0TDI 160kw versiona eli pienin motti minkä Allroadiin saa. Ei siinä arkikäytössä jää kaipaamaan juuri ollenkaan enempää tehoja. Ainahan niitä on kiva olla, mutta kone tuntuu todella vahvalta ja kyllä se liikahtaa kun painaa tallan pohjaan. Tuntui että se ei ihan heti hyydykkään kun nopeutta on 120 km/h -> .  En näkisi pakottavaa tarvetta maksaa reilua 10k€ että saa 200kw koneen. Kyllä ajatus välillä pyöri mielessä että millainenkohan tämä auto on Biturbo diesel koneella jos jo tämä 160kw tuntuu täysin riittävältä  :D . Tyhjäkäynnillä käyntiääni on selkeästi miellyttävämpi kuin esim. Audin 2.0TDI kone. Aika hiljainenhan tämä 3.0TDI on, mutta korkeimmilla kierroksilla murahtelee vähän. Pertuntumalla auto tuntuu tehokkaammalta ja nopeammalta kuin 211hp A4 B8, vaikka paperilla tämän pitäisi olla ainakin 0-100 spurtissa vähän hitaampi. Vääntöähän tästä koneesta löytyy 500nm joten se varmaan selittyy sillä?

Autossa oli Bosen äänentoisto joka mielestäni soi oikein hyvin. Verrokkina A4 B8 B&O setti niin ei ehkä ihan yhtä puhdas ääni, mutta bassoa löytyy kovemmilla äänenpaineilla. Radiolla ei pääse edukseen, mutta SD-kortilta niin sai soimaan oikein mukavasti.

Lopuksi vielä pakko sanoa että todella hieno auto, ja kyllä semmoisella kelpaisi ajaa joka päivä, mutta nyt ei ole mahdollisuutta ostaa tuollaista autoa. Olisi kiva kokeilla tavallista Avantia ja verrata jos se eroaa paljonkin Allroadista. Itse diggaan enemmän Allroadin habitus ulkonäöstä, ja onhan se Suomen oloihin aika pätevä auto  :p
 
batman14 sanoi:
...Pertuntumalla auto tuntuu tehokkaammalta ja nopeammalta kuin 211hp A4 B8, vaikka paperilla tämän pitäisi olla ainakin 0-100 spurtissa vähän hitaampi. Vääntöähän tästä koneesta löytyy 500nm joten se varmaan selittyy sillä?

Vanhempi 150 kW versio on jo tehokkaampi kuin 155 kW:n A4/A5 B8.
Todellista tehoa on selvästi ilmoitettua enemmän.
 
Pekka T sanoi:
Vanhempi 150 kW versio on jo tehokkaampi kuin 155 kW:n A4/A5 B8.
Todellista tehoa on selvästi ilmoitettua enemmän.

Hetken nyt 150KW koneella ajaneena olen samaa mieltä. Onko tietoa mitä noista on mitanneet?
 
Tuosta aika kehuva koeajoraportti. http://www.nettiauto.com/artikkeli/audi_a6_quattro_tiivistettya_ajonautintoa

Voin kyllä yhtyä paljoon mitä tuossa kirjoitetaan. Tosin itse kokemusta pienemmästä moottorista ja Allroad kopasta, mutta on se vain hieno auto. Tuossa vielä harvinaisen hienot tammilistat sisustan elementtinä. Tuollainen kutonen on aika kaukana siitä businesskulista mitä suurin osa Suomen autoista on.
 
Erikoinen kone tässäkin kun 2.0 V6 biturbo.....

Audin uusi A6 lähentelee täydellistä automallia. Se on kookas luksussedan, joka on mukava, tehokas, taloudellinen ja edustuskelpoinen. Koeajoversio on malliston paras dieselversio. Tarkempi mallinimi on Audi A6 2.0 V6 Biturbo Quattro.
 
dingdongpingpong sanoi:
Erikoinen kone tässäkin kun 2.0 V6 biturbo.....

Audin uusi A6 lähentelee täydellistä automallia. Se on kookas luksussedan, joka on mukava, tehokas, taloudellinen ja edustuskelpoinen. Koeajoversio on malliston paras dieselversio. Tarkempi mallinimi on Audi A6 2.0 V6 Biturbo Quattro.

Joo tuossahan on kirjoitusvirhe jonka kirjoittaja on huomannut kommenteissa sivun alalaidassa. Onneksi Audilla on vielä kunnon V6-dieselit.
 
Kun nyt ruvettiin virheitä hakemaan, niin vaihteiston tyyppikin on mainittu vääräksi eli autossahan on oikeasti tiptronic.
 
Ja quattro kirjoitetaan pienellä, näyttäisi tuolla vähän muutakin virhettä olevan. Muutenkin tyypillinen suomalaisen auto"toimittajan" tekemä "juttu", varmaan viikon ajellut autolla ja noin hienon sepustuksen sai aikaiseksi.
 
Jo useamman kerranvastaantullessa on silmiin pistänyt uusi A6 jossa päivävalo (tai ainakin päivällä ainoa keulalla paistanut valo) on saman tyylinen kuin A3:sessa, eli umpion yläreunassa kulkeva viiva. Pre-faceliftissähän päivävalo kulki vähän mutkitellen umpion alareunassa, ja eikös faceliftissä ole se viiva siinä keskellä umpiota?
Eli mikä malli mahtaa olla tuo alussa kuvailemani? Googlestakaan en ole kuvaa löytyänyt.
 
Pekka T sanoi:
Voisiko kyseessä olla uusi A4 B9?

Noup.
Lappeenrannassa tuollainen musta sedan on taksina pyörinyt jo jonkun aikaa.
Ja viikonloppuna Helsingin reissulla moottoritielläkin tuli samanmoinen vastaan...
 
Ihan facelift mallissa on se suora viiva umpion yläosassa. Sitten on näkynyt jonkin verran FL-malleja joissa on Led tai Matrix Led valot jotka nekin eroavat vissiin toisistaan vähän. Tuo sinun kuvailemasi on mitä luultavimmin Facelift A6 Audi Xenon-valoilla.
 
Ahaa, OK, tuo Xenon selittäisi tuon...
Oliko niin että perus-LED -versiossa on tavalliseen tapaan lyhyet ja pitkät valot, ja Matrix-LED sitten mallia mukautuva?
 
Nastat pyöräytin alle eilen ja kysymys rengaspaineista..suositukset näyttäisi, että eteen +0,2bar vrt. takapää..2,6/2,4..rengaskokona 235/50/18.

Meneekö metsään jos noilla lähtee liikkeelle vai laitetaanko suosiolla kylmiin pyöriin lähemmäksi kolmea? Kiinnostaisi kuulla jos jollain omakohtaisia kokemuksia, ja erityisesti vielä tuosta paine-erosta etu-takapään välillä.
 
Jere sanoi:
Nastat pyöräytin alle eilen ja kysymys rengaspaineista..suositukset näyttäisi, että eteen +0,2bar vrt. takapää..2,6/2,4..rengaskokona 235/50/18.

Meneekö metsään jos noilla lähtee liikkeelle vai laitetaanko suosiolla kylmiin pyöriin lähemmäksi kolmea? Kiinnostaisi kuulla jos jollain omakohtaisia kokemuksia, ja erityisesti vielä tuosta paine-erosta etu-takapään välillä.

Ollaan käytetty hkpl 7 245/45R19 renkaissa 2,6 bar sekä edessä että takana. Moottoritie nopeuksissa voisi olla vähän enemmänkin, mutta on taajama ajoa pääasiassa näin talvikaudella.
 
Torstaista asti on ollut ajossa 3.0 TDI Biturbo. Ai että mä tykkään. Nelkusta iiiiso harppaus eteenpäin oikeastaan kaikessa. 119tkm ajettu peli siis kyseessä. Omia (hyviä) kuvia ei ole, joten tuossa myynti-ilmoitus. Pahoittelut mobiililinkistä:

http://m.nettiauto.com/audi/a6/7479915

Ekoja fiiliksiä:

- Biturbo on mukavan tuntuinen kone, kiertää kauniisti, kuulostaa hyvältä ja vääntää laajalta alueelta. Tehoja kuitenkin hankitaan lisää parin viikon päästä. Erittäin onnistunut äänimaailma purkiston osalta Dynamic -asetuksella, ei tunnu olevan tarvetta uusia putkia.

- Varusteet. Valoautomatiikka, Bose Surround, ACC, kamerat eteen ja taakse, tunnelmavalot sisällä ja ovenkahvoissa, S-Line -sisusta sekä ulkopaketti. Kaikki kohdillaan.

- Ajettavuus. En ole kaahaillut, mutta hyvin tuo tiukkoihin mutkiin taittuu dynamicilla, ei keiku yhtään, kuten ei tehnyt edellinen nelkkukaan. Pelkäsin vähän "laivamaisuutta". Matka-ajossa on taas mukava kuin mikä. Ilma-alusta on erittäin toimiva. En ole havainnut mutteriohjausta.

En kadu hankintaani pätkääkään :)
 
On varmasti upea auto tuo BiTurbo. Ilmajouset ovat hyvät (minulla oli ne A7:ssa ja A6:ssa). Ajoin vertailulenkin peräkkäin rautajousilla ja ilmajousilla, ja ero oli varsin selvä, vaikka äkkiseltään on vaikea huomata ilmajousia, jos kylmiltään hyppää tällaisen hienon auton puikkoihin.

Varusteet Rokkitapsalla ovat kohdallaan. Bose minullakin oli A7:ssa. Se ei ihan vastannut odotuksiani, mutta on toki reilusti vakion ASS:ä parempi.

Äänimaailma varmasti on BiTurbossa ihan eri mallilla kuin minulla olleissa perus 3.0 TDI -koneissa, joihin kaipailin hiukan väkevämpää soundia.
 
Todella hieno auto ja mukava kuulla että olet enemmän kuin tyytyväinen  ;)

Onhan se totta että A4:sesta tuo on todella iso hyppäys. Aika paljon herraskaisempi meno, ja jotenkin laadukkaampi fiilis varmaan. Onko tässä joku erikoisalusta? Eikö S-linessa ole saatavilla joku urheilullisempi alusta vaikka onkin ilmajousilla?
 
Tuosta alustasta mulla ei ole tarkempaa tietoa. Riittävän jämäkkä se ainakin on mutkatielle :) Voisin melkein selvittää asian.

Nelosen Sound Systemissä korostui basso paljon enemmän kuin tässä Bosessa. Sikäli ei popittajan unelma, mutten sellainen olekaan. Pitäisi kokeilla rinnalla vielä B&O, niin saisi vertailukohtaa. Joka tapauksessa musiikki on ollut nautinnollista kuunnella aljossa.

Kaiken kaikkiaan yleisfiilis on todella laadukas. Keyless go:n idean olen vasta hoksannut, ja oikein mukava lisö sekin.