https://tummennuskalvot.fi/

Audi A6 2019

Terveisiä dino-osastollakin. Nyt pari viikkoa A6 Allroadilla takana, kelit olleet juuri sopivat. Ajoin vaihdon välissä varmuuden vuoksi vertailuna XC 60 :n lyhyesti, oli aika heikko esitys nelikoksi. Ei oikein aina tiennyt mistä vetää ja mistä työntää. Kuutoskone ja ilma-alusta sopii tämmöseen +40 tkm / vuosi ajoon. Keskikulutus auton näytön mukaan 6,1 l/100 km. Tänään näissä pöperöissä Hesasta pohjoiseen liki 300 km, mulle sopiva auto.
 
Kuutoskoneisessa Allroadissahan taitaa olla vielä jatkuva, takapainotteinen neliveto, joka on ajettavuudeltaan lataushybridin ultra- nelivetoa parempi. Ja ilma-alusta on kyllä mukavin vaihtoehto, parempaa matka-autoa saa hakea.
 
Jep, ja 8-vaihteinen laatikko on tosi pehmeä ja kone pyörii käytännössä koko ajan alle 2000 kierroksilla. Auto on aika normi, sähköisiä avustimia, normi comfort, MMI, navi jne. Mitä huonompi keli, sen parempi. Ajelin mökille illalla, auraamatonta hiekkatietä muutama kilometri, viimeisen aurauksen jälkeen 20-30 cm lunta, alusta ylös, ei ollut mitään ongelmia päästä pihaan.
 
On hieno auto ja varsinkin matka-autona saa tosiaan parempaa etsiä. Itselle tulee luultavasti tavallinen A6 hyvään testiin kun sellaisella on tarkoitus lähteä Rukan reissuun muutaman viikon päästä. Onhan sellaisella ehkä hieman mukavampi taittaa tuo matka kuin Ibizalla  ;D
 
Jupela sanoi:
kone pyörii käytännössä koko ajan alle 2000 kierroksilla.
Huvikseni olen tänään ajaessa katsellut kierroslukumittaria tavallista enemmän ja ei itselläni tosiaan kertaakaan päivän aikana käynyt kierrokset 2000. Tiukkaa teki ylittyikö edes 1800  ;D
 
Sain tosiaan lainaksi tällaisen Audin 45TDI quattro Avantin Rukan reissulle, ja oli kyllä todella mahtava laitos taittaa pidempää siivua. Auto on mukavan hiljainen nastoillakin ja meno on todella mukavaa kun auto oli vielä varustettu ilmajousilla ja nelipyöräohjauksella. Pimeässä Matrixit toimivat todella hienosti.

Kulutus ATK:n mukaan molemmilla matkoilla tasan 6.0L/100km, joka on mielestäni kelpo lukema isolle painavalle nelivetoiselle autolle. Matkaa taitettiin mittarinopeutta +15 rajoituksiin nähden ja ohituksia tuli ihan kiitettävästi. V6 diesel pitää ihan mukavaa murahdusta kun lähtee ohituksiin. Riittävästi potkua tuossa koneessa kyllä on, eikä kaivannut juurikaan enemmän tehoa.

MHEV systeemiä on mielenkiintoista seurata. Herkästi jo pienessä alamäessä auto sammuttaa moottorin ja rullaa/liukuu hämmästyttävän pitkälle ja kevyesti mottori sammutettuna. Kyllä tuo varmaan jonkun verran polttoainetta säästää, vaikka onkin täysin feikkihybridi. Rukalta lähdettäessä tosin tuo järjestelmä ei aktivoitunut kahteen ensimmäiseen tuntiin kertaakaan, lieneekö auto ollut niin kohmeinen tai akku tyhjä tai jotain vastaavaa kun ei sammuttanut konetta alamäissä?

Viimeisen moottoritiematkan ajoin Dynamic asetuksella, jolloin ilmajousitus laskee alimpaan asentoon. Huomasi kyllä mukavuudessa eroa Auto-asetukseen, ja meno oli hieman kovempaa.

Kokonaisuudessaan todella hieno auto pitkälle matkalle. Ibizalla olisi varmasti joutunut pitämään taukoa hieman useammin  :D Nyt käytännössä vedettiin yhdellä nopealla ruokatauolla + kusitauko bussipysäkillä joka oli ihan toimiva konsepti kun aikuisten kesken oltiin liikenteessä. Ajoaika Espoosta Rukalle käytännössä aika tasan 9 tuntia.
 
Näin on, 45 TDI on erinomainen matka-auto, myös ilman ilmajousitusta. Omalla (sedan) kahden vuoden ja 50 tkm kokemuksella keskikulutus 6,1 l/100km ajotietokoneen mukaan, toki tuo ei ota webaston kulutusta huomioon eli tankkauksista laskien toteutunut lähempänä 7 l ja pääosin taajama/kehätieajoa. MHEV:n vaikutuksen varaan ei mitään odotuksia ollut ja wltp-lukema taitaakin olla hieman alle 7 yhdistetyn kulutuksen osalta.

Kutoskoneen ääni on asiallinen, jopa kylmänä (ainakin auton sisällä) ja tehoa & vääntöä on riittävästi. Se on sitten jokaisen oma pohdinta, mikä on riittävästi. Yhden Euroopan turneen jälkeen oli outoa totutella Suomen moottoritienopeuksiin, koska tuon auton ajotuntumaa ei vauhti pilaa.

 
Koitin pohtia plugarille seuraajaa, ja kirjoittelun perusteella tämä a6 oli ihan mielenkiintoinen. Mutta mutta, onko tosiaan niin että tuon pienempitehoisen plugarin saa vain sedanina? Oliko siihen joku syy? Diiseliin palaaminen tuntuu vaikealta, mutta nykyisellään siinä taitaa olla niin iso hintaero farkussa tuohon plugariin ett pakko sitäkin pohtia 🤢

Miten tämä a6 vertautuu bmw vitossarjaan, lähinnä itselle adaptiivinen vakkari ja muistipenkit on tärkeimmät varusteet, osaako joku heittää lonkalta onko bmwllä ja audilla juurikaan hintaeroa?
 
Drpepper sanoi:
Mutta mutta, onko tosiaan niin että tuon pienempitehoisen plugarin saa vain sedanina??

Tulee hinnastoon lähiaikoina, niin kuin tuossa Pekka T jo totesi. Ja akkukoko/range kasvaa niin kuin tuolla Q5 topikissa on kerrottu.
 
Mrk sanoi:
Tulee hinnastoon lähiaikoina, niin kuin tuossa Pekka T jo totesi. Ja akkukoko/range kasvaa niin kuin tuolla Q5 topikissa on kerrottu.

Hyvä juttu, täytyypä odotella. Onko varusteluun tulossa muutoksia? Mä oon vähän salaa toivonut että seuraavassa autonvaihdossa olisi night vision lisävarusteena, mutta taitaa jäädä väliin tälläkin kertaa koska ei näkynyt lisävarusteissa.
 
Drpepper sanoi:
Mä oon vähän salaa toivonut että seuraavassa autonvaihdossa olisi night vision lisävarusteena, mutta taitaa jäädä väliin tälläkin kertaa koska ei näkynyt lisävarusteissa.

Siis A6? Siellä se on lisävarustehinnastossa eikä maksa edes kolmea tonnia.
 
Mrk sanoi:
Siis A6? Siellä se on lisävarustehinnastossa eikä maksa edes kolmea tonnia.

Nojoo, tollasissa kuriositeettivarusteissa hinta on mitä on, mutta mutuna sanoisin että enemmän metsässä se adaptiivisen vakkarin hinta on, eikö se ollu joku reilu kolme tonnia. Mutta siis hyvä tietää että halutessaan saa autosta sellasen kuin itse haluaa.
 
Pistetään nyt tähänkin ketjuun tuo linkki, ettei tarvitse lähteä Q5-kettinkiin seikkailemaan:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/more-powerful-battery-longer-rangeupgrade-for-the-audi-plug-in-hybrids-q5-a6-and-a7-13756

Suoritanpa pikaisen vertailun MB:n juuri julkaisemaan C-sarjan plugaripäivitykseen, jonka oletan valuvan myös Eemeliin:

  • Audin akkukapasiteetti 17,9kWh, MB:llä 25,4kWh
  • Audin AC-latausteho 7,4kW, MB:llä 11kW. Mersuun saa myös lisävarusteena 55kW DC-latauksen.
  • Audin luvattu WLTP range 73km, MB:llä 100km (joskin tässä C:llä on kokoeron kautta pieni etu)

Lienee yksilöllistä miten näitä eroja sitten arvottaa omissa vertailuissaan. Mersun lähestymistapa tekee kauppakassin kokoiset sähköautot jo täysin irrelevanteiksi mutta toisaalta samalla autolla pystyy edelleen ajamaan melko pitkälti kusematta Lappiin yhdeltä istumalta. Julkisia latureita hyödyntäville tuo Audin rajoitettu latausnopeus tarkoittaa kalliimpia latauskertoja (koska veloitus on laajalti aikapohjainen) ja toimii siis lähinnä vain omakotiasujille (tai niille harvoille onnekkaille kommuunieläjille joilla on parkkipaikalla latausmahdollisuus).

Ihan kuin Audi alkaisi jäädä tekniseen takamatkaan tässä plugaritarjonnassa. Erojahan autoilla on tietysti myös muutakin kuin pelkästään paperilta luettavat sähköspeksit mutta saattaapa nämäkin monien pohdintoihin vaikuttaa. Omasta näkökulmasta tämä Audin toteutus on edelleen hieman sellainen puolipakollinen välivaihe sähköautoiluun siirryttäessä ja päästöjä laskiessa, kun taas Mersulla ilmeisesti on valittu strategiaksi yhdistää se sähköauto tuttuun ja turvalliseen polttomoottoriautoon vielä, kun täyssähköjen tekniikkaa kehitetään toimivammaksi isoille massoille. Lisäksi MB tarjoaa tuota plugaria tosiaan pienemmässäkin kokoluokassa siinä missä Audi ei ole puhunut A4:n sähköistyksestä yhtään mitään.
 
^ Hyviä ja mielenkiintoisia pointteja. Lukujen perusteella MB pesee Audin jokaisella osa-alueella. Toisaalta vertailu tehdään nyt julkaistuun täysin uuteen C-sarjaan, kun A6 on kuitenkin jo ''vanha'' automalli.

A4:een ei tähän sukupolveen satavarmasti mitään sähkövoimanlinjaa tehdä, vaan eiköhän kaikki paukut ole jo siirretty seuraavaan sukupolveen, jolloin sitä on hieman reilumpi verrata Mersuun. Ei liity tähän ketjuun, mutta muutenkin ollut aika hiljaista seuraavan A4-mallin osalta. Nykyistä B9 koria odoteltiin foorumeilla vesi kielellä, mutta onkohan aika ajanut jo tällaisten autojen ohi, ja ainakin nettifoorumeilla ollaan enemmän kiinnostuneita täyssähköautoista.
 
eGe sanoi:
Pistetään nyt tähänkin ketjuun tuo linkki, ettei tarvitse lähteä Q5-kettinkiin seikkailemaan:
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/more-powerful-battery-longer-rangeupgrade-for-the-audi-plug-in-hybrids-q5-a6-and-a7-13756

Suoritanpa pikaisen vertailun MB:n juuri julkaisemaan C-sarjan plugaripäivitykseen, jonka oletan valuvan myös Eemeliin:

  • Audin akkukapasiteetti 17,9kWh, MB:llä 25,4kWh
  • Audin AC-latausteho 7,4kW, MB:llä 11kW. Mersuun saa myös lisävarusteena 55kW DC-latauksen.
  • Audin luvattu WLTP range 73km, MB:llä 100km (joskin tässä C:llä on kokoeron kautta pieni etu)

Pieni ero myös sähköteho: MB sähkömoottorin teho 95 kW -- Audin 105 kW
 
Audi ei näytä olleenkaan huonolta, kun lisätään vertailuun Volvo. XC60 T6/T8 oli kuitenkin Suomen myydyin phev viime vuonna.

Audin akkukapasiteetti 17,9kWh, MB:llä 25,4kWh, Volvo 11,6 kWh
Audin AC-latausteho 7,4kW, MB:llä 11kW.  Volvo 3,6 KWh , mutta pakkasella käytännössä vain 1,8KWh useimmissa autoissa - Ei kaikissa
Audin luvattu WLTP range 73km, MB:llä 100km, Volvo 54km

Sähkömoottorin teho Audi 105kW, MB 95 kW ja Volvo 65kW

:eek:
 
^ näin sen näkee, että kehitystä tapahtuu.
Volvohan noista onkin tekniikaltaav vanhin ja ns. edelläkävijä.
varmaan seuraava sukupolvi sitten menee vastaavasti noista kahdesta ohi ominaisuuksiltaan ?
 
Pekka T sanoi:
Q5 ketjussa oli tästä juttua, Saksan hinta oli alkaen n. 61000 €

Aloin perehtyä tähän tarkemmin. 66k€ on mun arvaus, 13k€ kalliimpi kuin edullisin diesel, pari tonnia edullismpi kuin v6 diesel.

En ihan äkkiseltään osaisi sanoa mikä olisi oma valinta. Olen nyt pari-kolme vuotta ajellut plugareilla ja täyssähköillä, ja onhan ne ihan eri maata kuin etenkin dieselit. Mutta hinta vaikuttaa kyllä kovasti. En jaksa enää panikoida plugareiden rangesta ihan samaan malliin kuin mitä täällä innokkaimmat kilowattilogittajat 😀