https://tummennuskalvot.fi/

Audi A3:n moottorinlämmittimet

Markku J

Hallitusjäsen
Grand Legend
Liittynyt
18.12.2013
Katselin Defan sivuilta A3:n moottorinlämmittimien tietoja. 1.8 TFSI -malleja on listattu kaksi:

-1.8 TFSI Automat quattro, johon tarjotaan lämmittimeksi mallia 412746, joka on kiertovesipumpulla varustettu
-1.8 TFSI S tronic, johon tarjotaan ykkösvaihtoehdoksi 412741 (ilman kiertovesipumppua), ja kakkosvaihtoehdoksi em. pumpullista mallia

Eikö quattroon tosiaan sovi tuo halvempi pumputon malli ? Kumpaa tyyppiä on foorumilaisten autoihin asennettu ?


- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Eikö quattroon tosiaan sovi tuo halvempi pumputon malli ? Kumpaa tyyppiä on foorumilaisten autoihin asennettu ?
Ihmettelin tuota samaa ja tarkistin myyjältä kumpi tulee (luovutukseen vajaa viikko). Pumpullinen pitäisi tulla. Pitää tarkistaa heti kun näen auton livenä.
 
Hyvä huomio. Saksan webbisivujen mukaan näin on. Etuvetoisessa 250 Nm max vääntö ja 7 -pykäläinen DSG.
Nelivedossa 280 Nm ja 6 -pykäläinen DSG.

Siltikin olisi outoa että ilman pumppua oleva, vähemmän tilaa vievä lämmitin ei sopisi molempiin.
 
Markku J sanoi:
Siltikin olisi outoa että ilman pumppua oleva, vähemmän tilaa vievä lämmitin ei sopisi molempiin.

Jos liittyy jäähdytysletkuihin ja niiden vetoihin konehuoneessa ja edelleen sitä kautta vedenkiertoon jne.

Mutta jos järjestelmässäkiertovesipumppu niin parempihan se vain on vaikka hintalapussa hieman eroa onkin.
 
OK, ehkä se selittyy sitten vaihteiston saneleman asennuspaikan myötä. Tuo heater 2 (412746) on pumpulla varustettu. Sellaisen toki mielelläni otan, kun hintakin on jo kauppasopimuksessa määritelty. Kiitoksia avusta asian tulkinnassa kaikille kommentoineille.
 
Markku J sanoi:
OK, ehkä se selittyy sitten vaihteiston saneleman asennuspaikan myötä. Tuo heater 2 (412746) on pumpulla varustettu. Sellaisen toki mielelläni otan, kun hintakin on jo kauppasopimuksessa määritelty. Kiitoksia avusta asian tulkinnassa kaikille kommentoineille.

Muistankohan oikein että DSG6:ssa kiertää jäähdytysneste, sekin voisi selittää pumpun tarpeen ???
 
Tuo voisi olla se lopullinen selitys, miksi A3 quattroon ei saa halvempaa, vapaakiertoista lämmitintä. Pitänee vielä Tuulalle laittaa mailia, että onhan se minun lämmitin varman päälle se pumpulla varustettu.
 
Pumpullisen mallin AC airportissa meidän SB:n syksyllä laittoivat. Bonuksena vielä tuli lisäksi sisätilanlämmitin.
Moottorinlämmitin ja sisäpistoke oli tingitty kauppaan.
 
S3een ei taida vielä olla lämmitystä. Ainakin näin myyjä minulle sanoi.
Mutta on tulossa...

Mites muuten on liittimen(eli ulkopistoke) kanssa, eli mihin se tulee? Ei kai mitään reikää etupuskurii? :)
 
Jännityksellä odotan, missä pistoke on meidän autossa. Lähden hakemaan sitä tunnin päästä. Lämmitin on pumpullinen Defa 412746.
 
MoFFe sanoi:
Mites muuten on liittimen(eli ulkopistoke) kanssa, eli mihin se tulee? Ei kai mitään reikää etupuskurii? :)

Vaikka keskelle konepeltiä, jos niin haluat. Mulla se on asennettu siihen sumarin mustaan ritilikköön sen vaakarivan yläpuolelle ja vaaka-asennossa, koska silloin se maastoutuu hyvin siihen hunajakennokuviointiin.
 
TT_rex sanoi:
Vaikka keskelle konepeltiä, jos niin haluat. Mulla se on asennettu siihen sumarin mustaan ritilikköön sen vaakarivan yläpuolelle ja vaaka-asennossa, koska silloin se maastoutuu hyvin siihen hunajakennokuviointiin.
Heh, joo niinpä niin. Olet oikeassa ja ihan hyvä vaihtoehto tosiaan tuo paikka sumarin kohdalla.
Tai sitten siihen etumaskiin jotenkin kiinni jollain klipseillä. Niin mun vanhassa a4ssa taisi olla.
 
MoFFe sanoi:
Heh, joo niinpä niin. Olet oikeassa ja ihan hyvä vaihtoehto tosiaan tuo paikka sumarin kohdalla.
Tai sitten siihen etumaskiin jotenkin kiinni jollain klipseillä. Niin mun vanhassa a4ssa taisi olla.

Etumaskista voi löytyä myös jokin sopiva mutta huomaamaton paikka. Tosin siinä voi joutua tekemään hieman enemmän töitä, jos pitää esim. maski tai jotain irroittaa ensin. Sumarin ritilä lähtee taasen ihan vetämällä irti.
 
Meille tuli tällainen kiertovesipumpulla varustettu Defa (+sisätilan lämppäri):

IMG_2104.JPG


IMG_2105.JPG


IMG_2101.JPG


IMG_2092.JPG
 
Kävin tarkistamassa tuon kiertovesipumpullisen lämmittimen toiminnan. Hyvin hurisee, ja nesteen virtauksen tuntee/kuulee kun putkia hypistelee. Kierto näyttää vievän lämmön tehokkaasti eteenpäin, kun lämmitinmurikkaa kädellä puristaen se on pintalämmöltään vain kädenlämpöinen tai hieman alle. Vesiputkissa tuntee 2 tunnin lämmityksen jälkeen pintalämmön myös. Ilmeisen hyvä laite, joskin asennukseltaan vaikeahko.
 
Markku J sanoi:
Ilmeisen hyvä laite, joskin asennukseltaan vaikeahko.

Jos sähköä tarjolla normi parkkipaikoissa niin sisälämppärin kanssa ihan hyvä ja luotettava vaihtoehto weba/eberille.
 
Nyt kun näitä lämppäreitä on jo hiukan useampiin autoihin asenneltu niin kyselisinkin nyt mistä löytyisi sisäpistokkeelle parhaiten läpivienti?

Olin jo tuudittautunut ajatukseen viedä se jostain polkimien luota, kuten olen useimmin tavannut viedä, mutta markun kuvien perusteella johto häviää jonnekkin raitisilmasuodattimen suunnille. Eli hansikaslokeron suunnillakin on valmis läpivienti(kö)?
 
Muistaakseni joku oli yrittänyt SB:ssä apumiehen puolelta tuoda haaraa sisään, mutta olisi mennyt poraushommiksi, koska minkäänasteista läpivientiä ei kuulemma sieltä löytynyt. Mulla on CC:ssä tuota kuskin puolelta ja nähtävästi sieltä sellainen löytyy myös aiempien keskustelujen perusteella. Sitä en sitten tiedä, miten sedanissa toi homma menee - todennäköisesti samalla tavalla.
 
TT_rex sanoi:
Muistaakseni joku oli yrittänyt SB:ssä apumiehen puolelta tuoda haaraa sisään, mutta olisi mennyt poraushommiksi, koska minkäänasteista läpivientiä ei kuulemma sieltä löytynyt. Mulla on CC:ssä tuota kuskin puolelta ja nähtävästi sieltä sellainen löytyy myös aiempien keskustelujen perusteella. Sitä en sitten tiedä, miten sedanissa toi homma menee - todennäköisesti samalla tavalla.

Osaatko yhtään sanoa mistä about sinulla se tulee kuskin puolelta sisään? Saisitko otettua vaikka kuvan polkimien läheisyydestä?