https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi A1

Fabio sanoi:
Kävinpä eilen koeajamassa uuden A1:n, 1.0 tfsi + dsg.
Autolla hintaa rapiat 32 k€! Ja sitten huomiot:
- ihan tyylikäs ulkomuotoilu pikku autoksi
- tilat ihan hyvät, löysin itse 181 cm kohtuullisen hyvän ajoasennon. Autossa sporttipenkit, mutta niistä puuttui minusta tärkeä reisituen pidennys. Takapenkille mahtui juuri ja juuri istumaan oman ajoasennon takana, päätilaa oli hyvin. Konttikin vaikutti asialliselta.
- 1.0 tfsi kuljetti mukavasti pikku audia, ehkä ohjaus liian herkkä minun makuun. Alusta pompottteli jonkin verran röykkyisellä sivutiellä
- laatuvaikutelma jättikin sitten pettymyksen ja ristiriitaiset fiilikset, ratti ja kojelauta ihan hienot, mutta ämpärimuovilla verhoiltu ovet ja kojelaudan koristelista. Minusta kokonaisuutena heikko esitys Audilta
Ristiriitainen fiilis jäi audista, 32 k€ hinta ja laatuvaikutelma ei oikein  kohtaa. Jos hinta olisi esim 27 k€ auto voisi kiinnostaakin.

Business Advanced maksaa DSG:llä 27 k€
 
Tuli tehtyä todella pikainen lenkki uudella A1:llä. Halusin tehdä pientä vertailua omaan Ibizaan. Aikaisemmin olin sitä mieltä, että kyseessä on melkein sama auto, mutta pitää ottaa hieman takaisin omia sanoja.

-A1 on kyllä vielä jämäkämmän oloinen. Todella hiljainen, mutta osa johtunee rengastuksesta. Auton alla oli kitkat ja omassa nastat.

-Ohjaus on selvästi jäykempi kuin Ibizassa ja enemmän omaan makuun

-1.0TSI kone on tietenkin heppoisempi kuin 1.5TSI, mutta liikkui se tälläkin ihan riittävästi. Automaatti ei ehkä sovi tällaiseen pikkuautoon. Manuaalilla hauskempi ajaa.

-Sisätilan laatuvaikutelmassa ei mitään dramaattista eroa Ibizaan. Toki jotkut materiaalivalinnat paremmat, mutta aika samanlainen mittaristo, keskinäyttö, kahvat yms.

Loppuarvio: Onhan A1 luokkaa ''fiinimpi'' kuin Ibiza. Koeajoauton hintaero omaan on kuitenkin yli 10 000€, ja tällöin saa pienemmän koneen ja jopa huonommat varusteet. Hintaero ei ole mielestäni perusteltu. Jos ero olisi 5000€ olisi se kuitenkin iso, mutta voisi jopa harkita. Tyytyväisenä jatkuu ajot Ibizalla  :)
 
A1 jätettiin tänään leasingfirman parkkipaikalle odottamaan uusia seikkailuja. Kilometrejä kertyi paria viikkoa vajaassa neljässä vuodessa 53643 mittayksikköä. Alkutaipaleen ahtopainesäädinongelmaa, sekä viime huollossa havaittuja vikoja ( epäkuntoinen äänimerkinantolaite ja vuotava takaiskunvaimennin ) lukuunottamatta luotettava kulkupeli; vei aina perille, ja toi reissuilta kotiinkin. Näppärä kaupungissa, ja teho riitti maantiellä ihan kelvollisesti. Eikä ollut janoinenkaan.

Kiitos kyydistä, ja onnea matkaan.  :'(
 

Liitteet

  • IMG_20190509_141337__01.jpg
    IMG_20190509_141337__01.jpg
    53,5 KB · Katsottu: 269
Fabio sanoi:
Kävinpä eilen koeajamassa uuden A1:n, 1.0 tfsi + dsg.
Autolla hintaa rapiat 32 k€! Ja sitten huomiot:
- ihan tyylikäs ulkomuotoilu pikku autoksi
- tilat ihan hyvät, löysin itse 181 cm kohtuullisen hyvän ajoasennon. Autossa sporttipenkit, mutta niistä puuttui minusta tärkeä reisituen pidennys. Takapenkille mahtui juuri ja juuri istumaan oman ajoasennon takana, päätilaa oli hyvin. Konttikin vaikutti asialliselta.
- 1.0 tfsi kuljetti mukavasti pikku audia, ehkä ohjaus liian herkkä minun makuun. Alusta pompottteli jonkin verran röykkyisellä sivutiellä
- laatuvaikutelma jättikin sitten pettymyksen ja ristiriitaiset fiilikset, ratti ja kojelauta ihan hienot, mutta ämpärimuovilla verhoiltu ovet ja kojelaudan koristelista. Minusta kokonaisuutena heikko esitys Audilta
Ristiriitainen fiilis jäi audista, 32 k€ hinta ja laatuvaikutelma ei oikein  kohtaa. Jos hinta olisi esim 27 k€ auto voisi kiinnostaakin.

Kävikin niin että ei ollut enää tarvetta isolle autolle Audi A5.lle ja hankimme puolisolle tilalle Audi A1:n. Tehtiin kaupat tästä A1:tä, joka oli keväällä koeajossa ja vielä myynnissä. Mittariin esittelyautoon oli kertynyt vain 450 km ja hintakin oli noin 28 k€ kaikkine varusteineen. Mukana talvirenkaat vanteineen, lohkolämppöri sisäpistokkeella ja tavaratilan matto.

Eilen tuli ajeltua itsekin A1:llä noin 50 km lenkki ja tällä hinnalla kokonaisuus on mielestäni kohdillaan. Pieni bensakone liikuttaa A1:stä kepeästi ja ajettavuus on kokonaisuutena ihan hyvän tuntuinen. Toki ohjaus saisi olla hieman jämäkämpi, jotta olisi minun makuuni täydellinen. Sisältä A1:n laatuvaikutelma on ristiriitainen, mutta eiköhän jollain tavalla tule toimeen noiden kovamuovisten osien kanssa  ;)
 
Pari viikkoa takana A1:llä kurvailua ja ainakin vielä pitää olla tyytyväinen valintaan.
Puna-musta A1 näyttää hyvältä ja ajettavuus on myöskin hyvän tuntuista. Pidemmätkin siirtymät hoituvat hyvin ja melutaso on auton kokoluokka huomioiden alhaisella tasolla (Nokian nastat alla).

Auton tilat ovat riittävät ja etenkin takatilat ovat olleet positiivinen yllätys. Noin 180 cm mahtuu hyvin taakse ja pään ylle jää noin 5 cm tilaa. Jalkatila on juuri riittävä, jos asettaa itselle kuskin penkin sopivaksi. Keskikulutus on ollut pääasiassa kaupunkiajossa noin 5,8 l/100 km. ihan ok tasolla sekin. Voin suositella A1:stä joko kakkosautoksi tai jopa pienen perheen ykkösautoksi.
 
A1:nen on kyllä oiva peli. Todella näppärä kaupunkiauto ja menee hätäisesti jopa perheautona. Vaimo ja vaaveli mahtuvat jos on tarvetta. Tänään tuli siis haettua todella siisti -16 Ultra jolla kilsoja 25t km. Manuaali, joten back to basics :)

Kuriositeettina tässä näyttää muuten olevan vakiota isommat nakit, 215/R16.
 
A1;seen vaihdettiin tänään se toinen(kin) etujousi. Ei ihan tasalaatuisia olleet kun se eka meni poikki jo monta vuotta sitten ;).
Ja sitten pakukaasun takaisinkierrätysläppä tjsp antautui jo toistamiseen. Sen vekottimen eka vaihto tähän kapistukseen oli noin 4v sitten.