https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Apukäynnistimet/boosterit?

Itse saattaisin tuossa tilanteessa olla kiinnostunut näistä uusista taskukokoisista LiPo-apukäynnistimistä. Ainakin TM tms. pikatestin perusteella ihan toimivia laitteita, ja tuollaisella olisi käyttöä muutenkin varavirtalähteenä, USB-laturina yms. Onhan nuo tietenkin hintavampia vielä kuin perinteiset.

Joku mainos:
 
Tuollainenkin oli haussa, muttei noilta kaupoilta löytynyt. Voisihan tuosta maksaa enemmänkin, niin olisi mopoillessakin aina mukana. Kerran on jääty mopollakin kilometrin päähän kotoa tankkauspisteelle, kun akku kuoli startatessa.
 
^ Ehkä ei, en tiedä olisiko tuotteeseen ollut suoraa linkkiä. Sori. Joku oli jo tuosta laitteesta huolimatta tälläkin foorumilla jäänyt Skodansa kanssa pulaan.

TM 1/17 vertailutestasi vastaavia laitteita. Testin perusteella noilla voi yrittää 2-6 kertaa startata (testijärjestelystä ei kerrottu testauslämpötilaa.) Varusteista riippuen melko monikäyttöisiä vempeleitä kaikenlaisten pikkulaitteiden latailuun. Testin voitti monipuolisuudellaan Telwin Drive 13000 ja ihan kantaan nousi nimenomaan starttiapuna parhaiten pärjännyt NOCO GB40. Loput Exide, Biltema ja CRX jäivät kahteen tähteen.
 
Mulla on sen verta kokemusta, että tuo 13000 käynnistää kyllä RAV4 d4d 2,2 L dieselin yli 20 asteen pakkasessa. Tytär soitti, että akku täysin tyhjänä 120 km päässä ja itte satuin juuri shoppailemaan Motonetissa. No paketti siitä kainaloon ja matkaan latausta matkan varrella tupakan sytyttimestä ja perillä näytty 70% latausta. Ensi startilla ei heti jaksanut pyörittää, mutta jo 2 min kuluttua lähti iloisesti kone tulille. Akkuhan on 80 Ah tuossa RAVissa, joten tuon rajan se nyt ainakin saavutti. Samalla viikolla jo odotti lumilinko tyhjällä akulla starttia, kun on tuo olkapää siinä kunnossa ettei tartte mitään vetää käyntiin. Olen kyllä pitkään noita kattellut, kun tuo RAV ei ollut ensimmäistä kertaa akku tyhjänä, kun siinä webasto salakavalasti sitä tyhjentää. Hintaa vain on tullut pidettyä sen verta pahana, että osto aktio on siirtynyt, kunnes nyt sitten oli puolipakko. On kyllä omasta mielestä aivan erinomainen hankinta tuo Telwin. Autotallista lähtee nyt kaikki raahattavat köntykset ulos. Uutta RAVin hybridiäkin pukkaa parin kuukauden päästä ja tarkoitus se istuttaa vakio turvavarusteeksi sinne. Siinä kun on akku peräkontissa, niin se on melko kylmä jatkuvasti ja sähkönsyöjiä riittää tuulilasit ja kusipojat ja takapenkin lämmittimet ym, niin voi käydä helposti käpysesti. Ja mikään apukaapeli ei kyllä kiinnosta edes ajatuksissa. Tuon saa kytkettyä kiinni ilman mitään kipinöintiä. Narut napoihin ja painetaan nappia. En tiedä paljonko noita on myyty, mutta Motosta loppui vajaa 1000 kpl erä, kun naapurikin kävi yrittämässä. 9000 versiota sanoi olevan, muttei ottanut. Ittellä on vaikee kuvitella, että enää luopuisin tästä. Loistava laite kaikkinensa ja jos kilahtaa, niin hommaan uuden samaa kokoa.
 
tai sanoi:
TM 1/17 vertailutestasi vastaavia laitteita. Testin perusteella noilla voi yrittää 2-6 kertaa startata (testijärjestelystä ei kerrottu testauslämpötilaa.) Varusteista riippuen melko monikäyttöisiä vempeleitä kaikenlaisten pikkulaitteiden latailuun. Testin voitti monipuolisuudellaan Telwin Drive 13000 ja ihan kantaan nousi nimenomaan starttiapuna parhaiten pärjännyt NOCO GB40. Loput Exide, Biltema ja CRX jäivät kahteen tähteen.

Mielenkiintoista sinänsä, juutuupista löytyy pikaisellakin haulla useampia videoita, joissa nimenomaan NOCO hyytyy kesken startin/kuormituksen, varsinkin kylmässä...


- amatyyr -
 
Onko näistä kertynyt kenellekään kokemuksia, ja jos niin minkälaisia? Juutuupista löytyy kyllä kaikenlaisia videoita, mutta suurin osa ei-mainosvideoista on eri puolilta maailmaa, ja nykyinen litium-akkujen lentorahtirajoitus hiukan hankaloittaa 'merkkivehkeiden' (esim. Micro Start XP:t) tilailua maailmalta. Ebaysta tilaaminen puolestaan on todennäköisesti rahanhukkaa, ja Amazonia selaillessa törmää kommenteissa varsin usein kopioihin.

Kotona ja reissuissa käytössä ollut virtapankki kyykähti männäviikolla, ja ajatuksissa kävi jos investoisi sen verran enemmän, että olisi tuo starttiapu lisänä samassa laitteessa, kun käynnistyskaapeleita ei nykyautoilla uskalla käyttää kuin aivan hätätilanteessa. Omat, lähipiirin ja muidenkin tuttujen autot, joita nyt ensikädessä saattaisi joutua auttamaan, ovat pääsääntöisesti dieseleitä, litratilavuudet volkkarin ykspisteysistä ylöspäin, eli ihan kevyimmillä laitteilla en usko, että kannattaa edes yrittää alkaa leikkimään. Eli pääsääntöinen käyttö olisi virtapankkina kotona ja matkoilla, mutta tarvittaessa siitä olisi hyvä irrota kilowatti tai mieluummin pari starttivirtaa.

Esim. tämännäköisestä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/satex-t2a-200-400a-12000mah-apukaynnistin-power-bank-virtapankki laitteesta löytyy Youtubesta nimikerkillä jerry bskorner videoita, joissa hän mittaa laitteesta maksimivirraksi (myös -23'c) n. 200 ampeeria, jännitteen pudotessa maksimirasituksessa n. 6-7 volttiin. Samoin Fordin 5.4-litrainen V8 näyttäisi tuolla lähtevän käyntiin talvikeleillä ilman akkua. Telwin 13000 on jo ilmeisesti hyväksi todettu, mutta onko se lähes tuplahinnan arvoinen?


- amatyyr -
 
Laita kysymys mielummin toistepäin. Onko mahdollista saada yhtä hyvin toimiva lähes puoleen hintaan? Tellwin on edelleen toimittanut virkaansa hyvin. Mettäreissuilla on kysyntää ollut koiratutka miehiltä ja puhelimien pikalataukseen ja vielä lumilinko, sekä moottorikelkka on saanut tarvitsemaansa hoitoa, joten powerbankkina nyt yleisesti on hoitanut tehtävänsä. En tosiaan miellä tuota niin päin, että Tellwin olisi lähes tuplahintainen. Toisaalta jotain saa sitten lähes puoleen hintaan kyllä, mutta onko ne hintansa väärttejä?
 
Ihan sama kummin päin tuon kysyy, pointti on silti sama, joten mieluummin lähdin tarve edellä asiaa tuumimaan.

Tarve kun on tällä hetkellä 99% virtapankkikäytössä, ja veikkaisin lisäkseni aika monen toivovan, ettei toista käyttötarkoitusta ainakaan kulkuvälineiden kanssa ikinä tarvitsisi, niin ajattelin kysäistä jos joku olisi edullisemmista löytänyt toimivan laitteen. Halpa, moponetistä ostettu Waltteri 10-12 Ah virtapankki on nyt kokeiltu ja todettu kestoksi puolitoista vuotta, ja koska sille aina välillä on tarvetta, voin mielihyvin maksaa toimivasta ja kestävämmästä eli luotettavammasta laitteesta vaikka tuplahinnan, esim. 30-40 euroa.

Toisen mokoman investoimalla saisi edullisen, esim. linkittämäni apukäynnistimen, joka oletettavasti voisi videoiden mukaan toimia jopa käyttötarkoituksessaan, starttiapuna. Tämänkin voisin maksaa siitä ilosta, että on varavirtaa olemassa tarpeen vaatiessa, hyvät käynnistyskaapelitkin kun maksavat jo enemmän kuin tuo hintaero, ja sellaiset varaston perukoilla onkin. Mutta onko tämän kanssa tilanne vastaava kuin Waltterin, eli vuosi-pari pankkikäytössä ja kaput, vai pitääkö investoida nelin-viisinkertainen summa virtapankkiin nähden, että se toimisi myös sitten jos ja kun sitä joskus neljän vuoden päästä oikeasti tarvitaan?

Tässä kohtaa alkaa jo miettimään, että kun virrantarpeen taajuus omissa kulkineissa on osoittautunut yli 17 vuodeksi - muistaakseni tämän ajan pärjännyt toistaiseksi ilman, toivottavasti samaan putkeen toisenkin mokoman, kop kop - voin säästyneellä satasella tilata vaikka taksin ja hakea sillä lisävirtaa, ja edelleen on se laadukkaampi virtapankki olemassa, jonka alun perin silloiseen tarpeeseen hankki. Puolestaan äitiä ja kauppakassiaan kun piti auttaa pari vuotta sitten, olisi selvinnyt kauppakassin käynnistämisestä boosterilla, eikä olisi tarvinnut hakea kaveria mukaan ja alkaa hinailemaan.

Rahallahan saa vaikka ja mitä kivaa, toimiviakin kamppeita, mutta jos se 99,9% todennäköisyydellä tulisi omassa käytössä varmuusvaraksi, investoinnin järkevyys alkaa mietityttämään. Moottoripyörällä jos tulisi yksin reissailtua tai vaikkapa enskailtua Lapin korpiaroilla tai Venäjällä en miettisi hetkeäkään, laatulaite olisi oikea valinta. Mutta silläkään kun ei tule enää juurikaan yksin oltua liikenteessä tai reissuissa, ja laukuissakin kulkee näppärästi omatekoiset, sirot 2x6mm2 kaapelit, niin tarpeeksi jää edelleen pelkkä virtapankkiominaisuus, toki kaapelit voisi jättää pois kyydistä boosterin myötä.


- amatyyr -
 
Tuli nyt laitettua tuo Telwin Drive 13000 tilaukseen. Hinnan lisäksi arveluttaa vähän se että kun paljon tulee matkustettua lentokoneella niin tuota ei sitten koneeseen mukaan saa. Eli virtapankkiominaisuus jää sitten hieman vajaalle käytölle. Mutta josko sitten muuten olisi laadukas laite?
 
sofronieva sanoi:
Tuli nyt laitettua tuo Telwin Drive 13000 tilaukseen. Hinnan lisäksi arveluttaa vähän se että kun paljon tulee matkustettua lentokoneella niin tuota ei sitten koneeseen mukaan saa. Eli virtapankkiominaisuus jää sitten hieman vajaalle käytölle.

Mikäs tuon koneeseen ottamisen estäisi? Kapasiteetti jää kuitenkin reilusti alle 100Wh:n, joten menee käsimatkatavarana täysin ongelmitta. Ruumaan ei tietty saa laittaa.

EDIT: Ei kun meneehän se yli 100Wh:n, kun on 12 volttinen  :)
 
Nytkin vasta itse asiaa enemmän tuumin, ja huomasin, että eihän se mene kuin kiinanihmeissä yli, joissa ilmoitettu kapasiteetti on enemmän kuin henkilöauton käynnistysakun luokkaa. Esim. Micro Start XP-10:n 18 Ah on yhtä kuin 66,6 Wh, koska ilmoitettu akkukapasiteetti ei ole mitattu 12 voltilla, vaan yksittäisen kennon 3,7 voltilla. Eli ei estettä ottaa mukaan lennolle käsimatkatavaroihin.


- amatyyr -
 
amatyyr sanoi:
Nytkin vasta itse asiaa enemmän tuumin, ja huomasin, että eihän se mene kuin kiinanihmeissä yli, joissa ilmoitettu kapasiteetti on enemmän kuin henkilöauton käynnistysakun luokkaa. Esim. Micro Start XP-10:n 18 Ah on yhtä kuin 66,6 Wh, koska ilmoitettu akkukapasiteetti ei ole mitattu 12 voltilla, vaan yksittäisen kennon 3,7 voltilla. Eli ei estettä ottaa mukaan lennolle käsimatkatavaroihin.


- amatyyr -

Öööö, nyt ei yksinkertainen ymmärrä. Eli Telwinin voi ottaa kuitenkin koneeseen?
 
Tuo kapasiteetti 13000 mAh on tosiaan kennojen yhteenlaskettu kapasiteetti ~3,7-4 voltin kennoilla. 12 voltin jännitteellä ampeeritunteja on n. kolmasosa tuosta kun ovat silloin sarjaankytkettynä. Kannattaa tietysti Iata:n säännöistä tarkistaa tuo wh-määrä, niin ei tarvitse minun ulkomuistiin luottaa.


- amatyyr -
 
Kiitos selvennyksestä! Näin toimin, olisihan tuo nyt hyvä olla aina matkassa.

Telwini tuli vuorokaudessa kotiin Kärkkäiseltä ja nyt on jo käynnistysominaisuus menestyksellä koeponnistettu kun äidin ykköskorinen V70 oli jäänyt ulos seisomaan. Hienosti pärähti käymään. Muutenkin siistin oloinen laitos ja kattavasti johtoja yms liitäntöjä mukana. Vaikka tietysti se kaapeli mitä itse eniten tarvitsisin eli USB-C puuttutuukin.
 
No niin, koekappale saapui. Hiukan ihmetytti kun tilasin sen hieman yli viikko sitten ebaysta (https://www.ebay.com/itm/14000mAh-Portable-Car-Jump-Start-Starter-Pack-Booster-Charger-Battery-Power-Bank/152710575130?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649), paketin piti tuleman Kiinasta, seurantakoodikin oli ChinaPost'n versio, ja aamulla oli Ahlskogin auto portilla poikittain tuomassa pakettia Amazon Prime -teipeillä suljettuna, ja lisäksi lähettäjän osoite oli Amazon, Germany. En valita, varsinkin kun paketista löytyi nähtävästi 'aito' laite, eikä mikään kiinakopio. Ei muuta kuin vapaapäivän ratoksi siis tutkimaan ja kokeilemaan laitetta.

Laatikko auki ja sisältä löytyi mitä pitikin, jämäkän oloinen buusteri, käynnistyskaapelit, verkkovirta- ja autolaturi sekä säilytyspussukka, eli kaikki olennainen eikä mitään ylimääräistä. Virtanapistahan piti tietty kokeilla painaa ja testata paljonko on virtaa vehkeessä, ja kylmähkön tuntuinen laite väitti olevansa täynnä. Kauppaan kun oli muutenkin tarkoitus lähteä, niin samalla rykäyksellä piti sitten testata laitetta käytännössä, kun en ollut ehtinyt vielä laittamaan hiluksia roikkaan.

Lähtötilanne -6'c ja auto ollut yön ulkona. Akut irti, pakettiauton kylmässä kontissa saapunut Auto-Vox kiinni, hehkutus ja ensimmäisellä yrityksellä jaksoi vähän pyörittää, mutta muuten ei edes luvannut. Muutaman sekunnin odotus, uusi hehkutus ja starttia, tällä kertaa pyöritti jo ihan kunnolla ja parin sekunnin startin jälkeen hörähti tojotan 2.5l D4-D iloisesti tulille. Laitteelle luvataan 250a starttivirtaa sekä 2.0l dieselin käynnistys, eli nuo arvot ainakin tuli heittämällä täytettyä suoraan ostopaketista.

Näköjään ebaysta ja 'kiinasta' voi tulla positiivisiakin yllätyksiä, välillä näinkin päin.


- amatyyr -
 
Ostin Fixuksesta tänään Koivusen K27 boosterin. ( valmistaja Shenzen Ben Rong Technology co., lth)
200A jatkuva / 400A pikkkinä
12800mAh
79e tarjouksessa. 85e vissiin normaalisti.

Laite lojunut varastossa minimissään 5kk. Lähes täysi akku mittarin mukaan ja pidin laturissa puoli tuntia.
Firman 1.6 bensagolffi ei edes yrittänyt pyörittää starttia.
Nyt se on ollut tunnin lisää laturissa ja menen tunnin päästä yrittää uusiksi.
Jos ei käynnisty niin en tiedä jaksaako tuota edes pitää..

https://www.fixusnet.fi/fin/kaynnistysapuakku_12800mah_k27-p-656409-0/
 
Aika kevyt on suoriteyritys, jos ei edes pienehköä bensakonetta jaksa pyörittää. Onnistuisiko tosiaan palautus, kun ei selkeästikään anna edes 100 ampeeria virtaa..?


- amatyyr -
 
Toivottavasti. Sinisenä palaa valo, mutta kun oikein läheltä katsoo niin pienempi sininen valo nyt vilkkuu viimeisessä kohdassa.
puhelinta se kyllä latasi  ;D