https://yliteippaus.fi/

Apukäynnistimet/boosterit?

Lidlissä maanantaina 8.1. tarjouksessa apukäynnistin hintaan 65e. Sen verran sain selville, että ilmeisesti kyseessä on Ultimate Speed umap 12000 B2. Sellaisesta löytyy youtubesta testivideoita jos kiinnostaa.

Kapasiteettia on 12000mAh, ja akkukemiana LiFePO4. Siitä ei ampeereita irtoa ehkä samaan tapaan kuin ärhäkämmistä, mutta tämän pitäisi olla vähemmän paloherkkä ja saa säilyttää täytenä. Molemmat miellyttäviä ominaisuuksia jos laitetta ajattelee pitävänsä kotona lähinnä varavirtalähteenä tms.


Kaipa tuolla jotain tekee. En ole varma olenko itse hankkimassa, kun tarvetta tuollaiselle ei juuri ole. Pelkästään apukäynnistinkäyttöön hankkisin mieluumin superkondensaattori-tyyppisen, mutta tämän käyttökohteet olisivat monipuolisemmat.
 
Lidlissä maanantaina 8.1. tarjouksessa apukäynnistin hintaan 65e. Sen verran sain selville, että ilmeisesti kyseessä on Ultimate Speed umap 12000 B2. Sellaisesta löytyy youtubesta testivideoita jos kiinnostaa.

Kapasiteettia on 12000mAh, ja akkukemiana LiFePO4. Siitä ei ampeereita irtoa ehkä samaan tapaan kuin ärhäkämmistä, mutta tämän pitäisi olla vähemmän paloherkkä ja saa säilyttää täytenä. Molemmat miellyttäviä ominaisuuksia jos laitetta ajattelee pitävänsä kotona lähinnä varavirtalähteenä tms.


Kaipa tuolla jotain tekee. En ole varma olenko itse hankkimassa, kun tarvetta tuollaiselle ei juuri ole. Pelkästään apukäynnistinkäyttöön hankkisin mieluumin superkondensaattori-tyyppisen, mutta tämän käyttökohteet olisivat monipuolisemmat.
Minua myös kiinnostelisi tuo. USB-C -lähdön puuttuminen on harmillinen puute, mutta 12V/8A lähtö onneksi auttaa hieman.
 
Lidlissä maanantaina 8.1. tarjouksessa apukäynnistin hintaan 65e. Sen verran sain selville, että ilmeisesti kyseessä on Ultimate Speed umap 12000 B2. Sellaisesta löytyy youtubesta testivideoita jos kiinnostaa.

Kapasiteettia on 12000mAh, ja akkukemiana LiFePO4. Siitä ei ampeereita irtoa ehkä samaan tapaan kuin ärhäkämmistä, mutta tämän pitäisi olla vähemmän paloherkkä ja saa säilyttää täytenä. Molemmat miellyttäviä ominaisuuksia jos laitetta ajattelee pitävänsä kotona lähinnä varavirtalähteenä tms.


Kaipa tuolla jotain tekee. En ole varma olenko itse hankkimassa, kun tarvetta tuollaiselle ei juuri ole. Pelkästään apukäynnistinkäyttöön hankkisin mieluumin superkondensaattori-tyyppisen, mutta tämän käyttökohteet olisivat monipuolisemmat.
Minä olen luullut että näissä on aina kondensaattorit. LiFePo4 kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta kalliilta ratkaisulta. Onkos noissa kondensaattori vehkeissä sitten ollut palo-ongelmia jos tämä on vähemmin paloherkkä?

Itsellä Motonetin perinteinen malli, ihan jo siltä varalta ettei tarvii kenellekään antaa autosta virtaa...
 
Palo-ongelmia luulisi olevan lähinnä LiPo-akuissa, ei niinkään kondensaattoreissa. LiFePoista taas on jopa ammuttu rynkyllä läpi, eivätkä ole syttyneet..
 
Eikös tuo voisi olla myös aika hyvä matkalla mukana olevana varana jos sähköauton 12V nyykähtää niin ettei auto herää toimintaan?
 
Täytyy piipahtaa Lidlissä tuon perässä tänään. Prätkäillessä hyvä. En kyllä autossa aio pitää, tarvittaessa mukaan vain..
 
Eikös tuo voisi olla myös aika hyvä matkalla mukana olevana varana jos sähköauton 12V nyykähtää niin ettei auto herää toimintaan?
Mahtaakohan tuo toimia, jos pitää jatkuvasti takakontissa vai antaako kylmänä liian vähän virtaa? Vai otetaanko starttivirta joka tapauksessa pääasiassa kondensaattorista ja kylmä lfp-akku vain hidastaisi kondensaattorin täyttymistä?
 
Juuri hain Lidlistä tuollaisen. Hyvä olla varalla, kun lähipiirissä on vanhojakin autoja ja itsellä on noita kaksipyöräisiä useampi, ne kun saattavat talven jäljiltä vaatia lisävirtaa käynnistyäkseen.

Vielä ei ole kokemuksia laitteesta, mutta sellainen havainto, että laitteen lataaminen on tuskaisen hidasta, koska sisääntulo on 5V/1A Usb-c- liitännän kautta. En löytänyt laatikoista kuin yhden vanhan Nokian laturin, jossa latausteho on 750mAh, kaikki muut olivat vähintään 2A. Eikä noita pienitehoisia latureita tunnu oikein enää löytyvän mistään. Ohjekirjan mukaan ei saisi ladata suuremmalla laturilla, en kyllä sitten tiedä rikkoisiko tuollainen 2A:n laturi mitään? Mutta tuolla 750mAh virralla menee kyllä enemmän kuin puoli päivää lataamiseen. En tiedä miksi on laitettu noin rajoitettu sisääntulo. Muutoin ihan hyvätekoisen tuntuinen laite.
 
Ohjekirjan mukaan ei saisi ladata suuremmalla laturilla, en kyllä sitten tiedä rikkoisiko tuollainen 2A:n laturi mitään?
Ei riko. Jännite on se joka ratkaisee asian, virtaa laite ottaa vain sen minkä ottaa. Virtaa ei pysty "pakottamaan" enempää sinne laitteeseen. Tiedä sitten mistä on tuollainen rajoitus ohjeeseen keksitty mutta väitän sen olevan tarpeeton.
 
Juuri hain Lidlistä tuollaisen. Hyvä olla varalla, kun lähipiirissä on vanhojakin autoja ja itsellä on noita kaksipyöräisiä useampi, ne kun saattavat talven jäljiltä vaatia lisävirtaa käynnistyäkseen.

Vielä ei ole kokemuksia laitteesta, mutta sellainen havainto, että laitteen lataaminen on tuskaisen hidasta, koska sisääntulo on 5V/1A Usb-c- liitännän kautta. En löytänyt laatikoista kuin yhden vanhan Nokian laturin, jossa latausteho on 750mAh, kaikki muut olivat vähintään 2A. Eikä noita pienitehoisia latureita tunnu oikein enää löytyvän mistään. Ohjekirjan mukaan ei saisi ladata suuremmalla laturilla, en kyllä sitten tiedä rikkoisiko tuollainen 2A:n laturi mitään? Mutta tuolla 750mAh virralla menee kyllä enemmän kuin puoli päivää lataamiseen. En tiedä miksi on laitettu noin rajoitettu sisääntulo. Muutoin ihan hyvätekoisen tuntuinen laite.
Voisiko olla jotain tekemistä paloturvallisuuden kanssa?
 
Tuossa tuo Nokian pikkulaturi koettaa laitetta latailla. Taidanpa Mika_M:n rohkaisemana laittaa kiinni tuollaisen 2A- laturin, niin ei ihan koko iltaa tarvisi odotella. Vaikka laite rajoittaisikin virran 1A, niin tuo Nokia ei anna ulos edes sitä. Päivittelen miten kävi, jos savun seasta näen näppäimistön:unsure:
 
Ei se katossa oleva LED-lamppukaan ota luin 7 wattia vaikka verkko tarjoaa 2300 wattia.

Ihmeellinen on rakenne jos isompi laturi vehkeen särkee.
 
Ei se katossa oleva LED-lamppukaan ota luin 7 wattia vaikka verkko tarjoaa 2300 wattia.

Ihmeellinen on rakenne jos isompi laturi vehkeen särkee.
No siellä on kyllä virtalähde välissä, joka rajoittaa virtaa ledille päin.

edit: No onhan se perus vaikka GU10 taikka MR16 pohjaan asennettavan ledin kanssa itse asiassa analogia aika sama. Varsinkin noiden 12V MR16 ledien kanssa. Ajattelin suoraan lediä. Ledit kun hajoavat, jos virtaa ei rajoita. Mulla on jonkin verran kotona Ledejä, joissa ei ol emitään suojapiiriä, vaan ne pitää kytkeä suoraan virtalähteeseen ja +/- huomioiden. Siksi toi mun kommentti enne muokkausta.
 
Viimeksi muokattu:
Motonetista joulupukki toi tuollaisen.
Nyt auto seisoo lentokentällä kuukauden,
Saattaa olla testin paikka apukäynnisimelle.



 
Kävin Lidlissä, siellä oli kyllä hyllypaikka mutta tyhjänä olivat hyllyt.
Kun seurasin hetken, siinä kävi arviolta 5 tyyppiä etsimässä noita starttereita parin minuutin aikana.
Kauppa olisi varmasti käynyt, mikäli niitä olisi tarjolla.
 
Minä olen luullut että näissä on aina kondensaattorit. LiFePo4 kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta kalliilta ratkaisulta.
Kondensaattorit on erikoistapaus. Tunnistaa siitä, että sellaisen voi ladata vaikka siitä boostattavasta akusta jos siellä on yhtään hönkää, mutta toisaalta eivät säilytä varaustaan kovin kauaa, enintään yksittäisiä päiviä. Niissä ei tyypillisesti myöskään ole valaisimia, usb-lähtöjä yms. lisätoimintoja.

Tavallisimmillaan apukäynnistimissä lienee näitä "tavallisia" litium-ioni -akkuja, siis samanlaisia kuin läppäreissä, akkutyökaluissa jne.
 
Kondensaattorit on erikoistapaus. Tunnistaa siitä, että sellaisen voi ladata vaikka siitä boostattavasta akusta jos siellä on yhtään hönkää, mutta toisaalta eivät säilytä varaustaan kovin kauaa, enintään yksittäisiä päiviä. Niissä ei tyypillisesti myöskään ole valaisimia, usb-lähtöjä yms. lisätoimintoja.

Tavallisimmillaan apukäynnistimissä lienee näitä "tavallisia" litium-ioni -akkuja, siis samanlaisia kuin läppäreissä, akkutyökaluissa jne.
Näkyy olevan molempia. Ei tuo kondensaattori ole ainakaan mitenkään harvinainen tapaus. Kun laittaa hakusanoiksi "starttiboosteri kondensaattori", niin kyllähän noita löytyy.
 
Mika_M oli oikeassa, ei ollut mitään ongelmia latauksen kanssa 2A:n laturillakaan. Mutta aika hidas tuo lataus kyllä on: boosteri näytti täysiä palkkeja pakkauksesta otettuna, mutta lataukseen laitettuna viimeinen palkki vilkkui ja lataus tuon viimeisen palkin sammuttamiseksi vei sellaiset kolme tuntia, ensin tuolla hitaammalla Nokian laturilla ja sen jälkeen tuolla 2A- laturilla. Joten laite itsessään rajoittanee latauksen 1A- virtaan laturista riippumatta.

Ohjekirjan mukaan lataus tyhjästä täyteen kestää 13,5 tuntia, joka on ihan linjassa tuon 1A:n lataustehon kanssa (käynnistimen akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 12A).

Sinänsä erikoista miksi tuo on noin hitaaksi asetettu tuo lataus. Akkukemiasta tuo ei ainakaan ole kiinni, koska minulla on siirrettävä Ecoflow River 2- virtalähde, jonka LiFePo- akku latautuu täyteen verkkolaturilla tunnissa ja autolaturillakin 2,5 tunnissa. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että tuo Ecoflow on aivan erinomainen laite, jos vaan 300 wattia verkkovirtaa on riittävä määrä. Lisäksi siinä on kaksi usb-A:ta, yksi usb-C ja tupakansytytinliitäntä tuon 220V- liitännän lisäksi.

Mutta en nyt tätä Lidlin apukäynnistintä tämän enempää tuomitse. Mutta lienee ainakin omalta osaltani niin, että se tulee vain apukäynnistinkäyttöön, jota ei toivottavasti koskaan edes tarvita. Tuon hitaan latauksen johdosta varavirtalähteeksi soveltuvat paremmin perinteiset varavirtalähteet.