https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

AM6- ja AT6-automaattivaihteistojen öljynvaihto

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Varasin omalle autolleni automaattivaihdelaatikon öljynvaihdon torstaille. Kohtuullinen shokki oli molemmin puolin tiskiä, kun katsottiin Peugeotin hinnoittelua laatikkoon vaaditulle AW-1 speksin mukaiselle öljylle, jota myydään 2-litran pakkauskoossa hintaan 175 €/pakkaus. Luonnollisesti pakkauskoko on mahdollisimman epäsopiva vaihtoon, jossa vain osa öljystä eli kolme litraa vaihtuu.

Sama vaihdelaatikko ja AW-1 speksit täyttävä öljy on käytössä myös Opelilla ja Saabilla. Näillä on molemmilla oma varaosanumero tuolle öljylle, mutta kumpikin tuottaa täsmälleen saman öljyn, samassa pakkauksessa. GM:llä pakkauskoko on yksi litra ja hinta 18 €/l.

Nyt on sovittu merkkihuollon kanssa, että koska tuo öljy täyttää asetetut vaatimukset, autoni vaihdelaatikkoon vaihdetaan Saabin automaattivaihteiston öljyt. Vaihdon hinnaksi tarvikkeineen tulee n. 110 € ja öljyt päälle eli taisi yhteensä olla n. 170 €.

Pohdittiin myös sitä, että voisihan sinne vaihtaa kaiken öljynkin, mutta mennään nyt valmistajan ohjeilla ja vaihdetaan vain osa. On kai sekin parempi kuin ei mitään.
 
Jees, tuttu juttu. Meidän 5008:iin vaihdettiin samoista hintasyistä osavaihtona noin vuosi takaperin Opelin AW-1 laatikkoöljyt, eli samaa kamaa tuotenumeroa lukuunottamatta kuin tuo Saabin vastaava.

Sen sijaan noin kuukausi takaperin vuosihuollon yhteydessä teettämäni toisen osavaihdon yhteydessä laatikkoon meni ns. tarvikeöljyt, koska Totalilta on tätä nykyä saatavilla soveltuvaa laatikkoöljyä tynnyritavarana, jota ko. Pösö-merkkihuolto oli hiljattain hankkinut varastoonsa. Tuota öljyä on siis vielä tässä vaiheessa saatavana ilmeisesti vain suurempana eränä kerrallaan mutta veikkaan, että sitä tullee saataville pienemmissäkin purnukoissa jossain vaiheessa. Tosin siinä vaiheessa sitten PSA:kin laskee oman öljynsä hintaa, joka tällä hetkellä kuitenkin täyttää melko puhtaasti ryöstön tunnusmerkit.
 
Nykyiset vaihteistoöljyt on halpaa kuin kaurapuuro  :)
Näihin saksanseisojiin kun vaihdellaan ~10 litran tilavuuksiin öljyt ja huuhteluvaihdon tarve 12-20litraa saippuanhalpaa ewingiä tulee halvallekin vaihdolle hintaa ~600€.

Itse tein päätöksen että ajan samoilla öljyillä aina auton paaliin tai häkkiin.

Ot. Äsken kävelyllä jäin ihastelemaan parkissa ollutta uutta pösöstä, on hieno vekotin...on hieno.
 
No kyllä sitä tuolla 175 €/2 l hinnalla saa näiden AisinWarnerin laatikoiden öljynvaihdostakin hintavaa. Jos auto on minulla niin kauan, että vielä toisen kerran on syytä vaihtaa, niin sitten vaihdetaan kaikki, eikä vain vajaa puolet.

Tuo Saabin öljy on siis ihan sama kuin Opelin öljy ja pullossa lukee GM. Vaan kun minun autoon ei Opelin osia tai nesteitä laiteta. Jos laitettaisiin, niin olisin ostanut Opelin. Siksi laitetaan Saabin öljyt ja onhan se heti parempaa öljyä, kun on tarkoitettu Saabiin ;)

Martylla on aika usein tuo laatikon öljynvaihto edessä, että vuosi takaperin vaihdettiin ja taas kuukausi sitten.
 
Volvossa on laatikon lämmönvaihdin/lauhdutin toteutettu eri tavalla ja siitä pystyy laskemaan kaikki öljyt ulos helposti. PSA:lla pitää purkaa niin paljon, että saisi vaihdettua, että sillä työkustannuksella vaihtaa 2 tai 3 kertaa osan öljyistä. Eihän se tietty sama asia ole kuin kaiken vaihtaminen, mutta tulee niin poskettoman hintaiseksi vaihtaa kaikki.
 
Penguin sanoi:
...Martylla on aika usein tuo laatikon öljynvaihto edessä, että vuosi takaperin vaihdettiin ja taas kuukausi sitten.
Autossa oli ostettaessa viime vuonna 125tkm mittarissa ja yhtään vaihtoa ei oltu vielä tehty. Tuosta syystä teetin siihen sitten tuolloin saman tien osavaihdon ja tänä vuonna vielä vielä toisenkin että saadaan laatikkoon vähän uudempaa notkistajaa. Saatanpa teettää saman vielä kerran tulevaisuudessakin. Mäkelän Kone veloitti viime vuonna osavaihdosta n. 70€ (omat Opelin öljyt mukana) ja Automeca tänä vuonna muistaakseni noin 80€ plus öljyt.

Topias sanoi:
volvon geartronic automaattiin suositellaan myös tuota aw-1 öljyä...
Sama Aisin Warnerin TF-80 automaattilaatikkohan Volvoissakin on ollut, PSA vain nimesi heidän autoissaan käytetyn laatikon AM6:ksi ja Opel/GM nimesi sen AF-40:ksi.
 
Penguin sanoi:
Volvossa on laatikon lämmönvaihdin/lauhdutin toteutettu eri tavalla ja siitä pystyy laskemaan kaikki öljyt ulos helposti. PSA:lla pitää purkaa niin paljon, että saisi vaihdettua, että sillä työkustannuksella vaihtaa 2 tai 3 kertaa osan öljyistä. Eihän se tietty sama asia ole kuin kaiken vaihtaminen, mutta tulee niin poskettoman hintaiseksi vaihtaa kaikki.
Volvoon tehdään huuhtelemalla tuo öljynvaihto!
Muuten ei tule öljyt ulos turbiinista. Itseasiassa on hyvinkin tarkka operaatio tuo öljynvaihto ;)
http://www.digipaper.fi/volvoviesti/37366/index.php?pgnumb=11
 
völvöxc60 sanoi:
Itseasiassa on hyvinkin tarkka operaatio tuo öljynvaihto ;)
http://www.digipaper.fi/volvoviesti/37366/index.php?pgnumb=11

Ihan normaali automaattilaatikon öljynvaihto. Järjestelmä avataan jostain sopivasta kauimmaisesta pisteestä, kuten jäähdyttimestä. Sitten auto käynnissä lasketaan öljyt ulos, samalla täyttäen. Kun ulos tuleva öljy on kirkasta, homma on ok. Taso pitää toki tarkistaa.

Näin mä sen Peugeottiinkin varmaan vaihtaisin, tietämättä yhtään sen enempää kyseisestä autosta. Jos siinä on jotain erikoista niin sitten toimintatapa voi olla toki erilainen.
 
PSA:n ratkaisussa öljyä ei tuoda vaihteiston ulkopuolelle letkuilla erilliseen jäähdyttimeen josta olisi helppo irrottaa letku huuhteluvaihtoa varten, vaan vaihteiston kyljessä on vesikiertoinen lämmönvaihdin. Huuhteluvaihtoa varten lämmönvaihdin pitää siis purkaa pois, ja asentaa sen tilalle sopiva adapteri. Näitä adaptereita on kyllä joillakin autokorjaamoilla, joten ei se mikään tekemätön paikka ole, mutta hidastaa omatoimivaihtoa.

Kuva 407:n Aisin TF-80 -laatikosta
pics%5CDF22G40A.gif
 
Laatikkoon on nyt öljyt vaihdettu, eikä siitä laatikosta ainakaan huonompi tullut. Öljyä meni loppujen lopuksi 4 litraa ja hintaa öljylle tuli yhteensä 65,56 € + työ 111,00 € sekä tiivistettä ja tulppaa yhteensä 10,48 €:lla. Loppusumma siis 187,04 € vaihteiston öljynvaihdolle.