Varasin omalle autolleni automaattivaihdelaatikon öljynvaihdon torstaille. Kohtuullinen shokki oli molemmin puolin tiskiä, kun katsottiin Peugeotin hinnoittelua laatikkoon vaaditulle AW-1 speksin mukaiselle öljylle, jota myydään 2-litran pakkauskoossa hintaan 175 €/pakkaus. Luonnollisesti pakkauskoko on mahdollisimman epäsopiva vaihtoon, jossa vain osa öljystä eli kolme litraa vaihtuu.
Sama vaihdelaatikko ja AW-1 speksit täyttävä öljy on käytössä myös Opelilla ja Saabilla. Näillä on molemmilla oma varaosanumero tuolle öljylle, mutta kumpikin tuottaa täsmälleen saman öljyn, samassa pakkauksessa. GM:llä pakkauskoko on yksi litra ja hinta 18 €/l.
Nyt on sovittu merkkihuollon kanssa, että koska tuo öljy täyttää asetetut vaatimukset, autoni vaihdelaatikkoon vaihdetaan Saabin automaattivaihteiston öljyt. Vaihdon hinnaksi tarvikkeineen tulee n. 110 € ja öljyt päälle eli taisi yhteensä olla n. 170 €.
Pohdittiin myös sitä, että voisihan sinne vaihtaa kaiken öljynkin, mutta mennään nyt valmistajan ohjeilla ja vaihdetaan vain osa. On kai sekin parempi kuin ei mitään.
Sama vaihdelaatikko ja AW-1 speksit täyttävä öljy on käytössä myös Opelilla ja Saabilla. Näillä on molemmilla oma varaosanumero tuolle öljylle, mutta kumpikin tuottaa täsmälleen saman öljyn, samassa pakkauksessa. GM:llä pakkauskoko on yksi litra ja hinta 18 €/l.
Nyt on sovittu merkkihuollon kanssa, että koska tuo öljy täyttää asetetut vaatimukset, autoni vaihdelaatikkoon vaihdetaan Saabin automaattivaihteiston öljyt. Vaihdon hinnaksi tarvikkeineen tulee n. 110 € ja öljyt päälle eli taisi yhteensä olla n. 170 €.
Pohdittiin myös sitä, että voisihan sinne vaihtaa kaiken öljynkin, mutta mennään nyt valmistajan ohjeilla ja vaihdetaan vain osa. On kai sekin parempi kuin ei mitään.