https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Aluvanteet- onko merkillä väliä?

rosso sanoi:
Laadukkaat vanteet maksavat ja hintaero oem ja tarvikevanteiden osalta on mielestäni marginaalinen. Oem vanteiden kanssa käyvät samat pultit unohtamatta vanteiden keskimerkkiä. Ehkä isommissa vanteissa 18” ja suuremmat säästöä saattaa tulla mukavastikin jos ostaa tarvikevanteet.

ID.3:een tuli tarvikevanteet + kitkarenkaat nettikaupasta. Hintaeroa noilla oli about 35% OEM vanteisiin. Keskireikä + pultit ovat yhteneväisiä.
 

Liitteet

  • 5C82A481-329E-483C-8F96-0E16AC10C72A.jpeg
    5C82A481-329E-483C-8F96-0E16AC10C72A.jpeg
    59,7 KB · Katsottu: 234
  • 316818DE-2333-4848-97C5-890E8A64F98C.png
    316818DE-2333-4848-97C5-890E8A64F98C.png
    29,8 KB · Katsottu: 202
Joo ei kannata laittaa kiillotetulla pinnalla olevia vanteita talveksi. Vaikkakin kyllä nekin voi hyvänä pysyä jos muistaa tiuhaan pestä, mutta jos pinta saa esim. iskun ja suola pääsee lakan alle niin se on menoa sitten. Eli aina ei edes peseminen usein auta. Jotkut vannevalmistajat ilmoittavat että käyvät myös talvivanteiksi mutta samoja ongelmia niissäkin on vaikka niissä hieman paksumpi lakkakerros.
 
ErgonomicMonkey sanoi:
Joo ei kannata laittaa kiillotetulla pinnalla olevia vanteita talveksi. Vaikkakin kyllä nekin voi hyvänä pysyä jos muistaa tiuhaan pestä, mutta jos pinta saa esim. iskun ja suola pääsee lakan alle niin se on menoa sitten. Eli aina ei edes peseminen usein auta. Jotkut vannevalmistajat ilmoittavat että käyvät myös talvivanteiksi mutta samoja ongelmia niissäkin on vaikka niissä hieman paksumpi lakkakerros.
Itsellä oli aikoinaan tommoset kiillotetut seatin orkkis alut 3 talvea ja ei mitään ongelmia.ilman vahaa tai muuta suojausta kaksi talvea ja yksi vanne oli hiukan kolhittu katukivetykseen kiillotetusta kohdasta ja ei mitään..
 
Hyvää keskustelua ja vinkkejä, kiitokset.

Kiillotetuissa osissa on riskinsä. Vielä kun pakulle on muitakin käyttäjiä toisinaan.

Meillä oli edellisessä perheautossa talvivanteet kiillotetuilla, lakatuilla pinnoilla, eikä ne kyllä katastrofi olleet, suht siistinä pysyivät 6 vuotta. Mutta syytä tähän työkaluun miettiä asiaa tarkemmin.

Mustissa on se "ongelma", kun on tuommoinen paljon peltipintaa omaava koppi, hukkuu pyörä massaan. "Massoittelua" ajatellen kiiltopintaiset tummat vanteet sopisivat paremmin, "tukevoittavat" alaosaa.

Olisiko se grafiitin värinen vanne paha...? Mustatkin ovat sen väriset suuren osan aikaa, kun ei autoa ehdi alvariinsa pestä.

Vai sittenkin hopeainen...onhan sivun liukukisko alumiinia (tai rosteria) ja nokassakin on jotain hopeata maskin ympärillä. Mietim kyllä jo sen teippaamista "näkymättömäksi".


 
Supe sanoi:
Itsellä oli aikoinaan tommoset kiillotetut seatin orkkis alut 3 talvea ja ei mitään ongelmia.ilman vahaa tai muuta suojausta kaksi talvea ja yksi vanne oli hiukan kolhittu katukivetykseen kiillotetusta kohdasta ja ei mitään..
No on kyllä sitten hyvää tuuria ettei suola ole päässyt lakan alle.
Kyllä isänikin autossa on tällä hetkellä talvivanteina musta/kiillotetut vanteet kaksi talvea ollut alla ja nyt toisen talven jälkeen ihan pieni pore keskimerkin reunalla. Ja näitä vanteita pesty säännöllisesti mutta ei vaan auta.

Yleensä juuri näissä alkuperäisissä ja tarvikevanteissa jotka ilmoitettu talvikäyttöön on tuo monikerroksinen lakkapinta.
 
Kannattaa myös muistaa se jos tilaa vanteet vaan jonkun esitteen mukaan niin esitteissä yleensä on kuvattu vannemallin isoin tuumakoko eli vanne ei välttämättä täysin vastaa esitteen kuvaa ja vielä kun tuossa Peugeotissa on myös valtava pulttijako niin pultin reijät ovat kaukana toisistaan joten myös vanteen keskiosa on silloin erillainen kuin esim vaikka jossain 5x112 jakoisessa vanteessa.
 
En ole ennen kokeillut Brockin vanteita, mutta koska Mersu-liikkeen kanssa ei päässyt yksimielisyyteen talvipyörien hinnasta, niin tarvikevanteilla mennään eli Brock RC32 matte grey ja GY:n nastat. Tonnin halvempi paketti kuin OEM-vanteilla.
 
Zaphod sanoi:
En ole ennen kokeillut Brockin vanteita, mutta koska Mersu-liikkeen kanssa ei päässyt yksimielisyyteen talvipyörien hinnasta, niin tarvikevanteilla mennään eli Brock RC32 matte grey ja GY:n nastat. Tonnin halvempi paketti kuin OEM-vanteilla.

Samasta syystä itse päädyin noihin vanteisiin vuosi sitten (toki eroa oli enemmän kuin tonni hinnassa 19" OEM-vanne ja rengas-pakettiin merkkiliikkeessä) Ensimmäisenä talvena ei mitään ongelmaa ja vanteet 9 tkm:n jälkeen kuin uudet. Eli tuskin oli huono valinta jos vain silmään sopii  :D
 
Zaphod sanoi:
En ole ennen kokeillut Brockin vanteita, mutta koska Mersu-liikkeen kanssa ei päässyt yksimielisyyteen talvipyörien hinnasta, niin tarvikevanteilla mennään eli Brock RC32 matte grey ja GY:n nastat. Tonnin halvempi paketti kuin OEM-vanteilla.
Mulla oli Brockit Kia Stingerissä talvirenkailla. Ratti alkoi vapisemaan ja selvisi että molemmat toisen puolen vanteet olivat menneet lyttyyn jossain rotvallissa tai kuopassa. Viimeiset Brockit mulla.
 
Zaphod sanoi:
En ole ennen kokeillut Brockin vanteita, mutta koska Mersu-liikkeen kanssa ei päässyt yksimielisyyteen talvipyörien hinnasta, niin tarvikevanteilla mennään eli Brock RC32 matte grey ja GY:n nastat. Tonnin halvempi paketti kuin OEM-vanteilla.

Talvivanteina olleet yhdet 2011 vuotiset RC Designit. Autosta luovuin kolmivuotiaana ja reilu 100 tkm ajettuna. Silloin olivat ainakin vielä ihan moitteettomassa kunnossa.
 
Tässä ketjussa sain linkin tähän Firststopin vannevaitsimeen. Kiitos siitä vielä.

Mutta miksi ihmeessä tuommoinen fb:n kautta toimiva (ei toimi) kuvasysteemi.
Mitään muuta en löytänyt, mihin voisi sovittaa eri automalleja.
Mielellään joku vähemmän pyöristetty pakun kuva pitäisi saada esimerkiksi. Itselle tulossa Peugeot Boxer (Ducato, Jumper)

https://www.firststoptampere.fi/vannevalitsin/

Ja ehkä kuitenkin laitan vähän kiiltoa vanteisiin...
Tiedän, on varoitettu.  ;)
On niin tylsä automalli, ja vähän vieroksuttu merkki kategoriassaan, että täytyy tuoda se kunnolla esille.

Edit:
Sain siihen nyt ilman fb:tä jotain...vielä kun löydän siihen tumman kantikkaan pakun. 😅
 
^
EsaPJ sanoi:
www.alcar.fi sivuilta löytyy ihan Peugeot Boxer, johon voi sovitella heiltä löytyviä vanteita.
Tuolta löytyy myös kantavuudet ja muut sopivuudet sovitettavana olevaan autoon.
Lainaan itseäni aiemmista viesteistä.
Tuolta Alcar:n sivuilta löytyy ihan kaipaamasi Peugeotti.
 
EsaPJ sanoi:
^ Lainaan itseäni aiemmista viesteistä.
Tuolta Alcar:n sivuilta löytyy ihan kaipaamasi Peugeotti.
Nyt on ollut lukihäiriötä ilmassa mulla kun olen tätä aihetta aina jossain välissä hutkinut...  :-[ Kiitos EsaPJ.

Kaapo sanoi:
onko oikeasti pakun vanteen valinta noin tarkkaa hommaa?
On.
Ajan ja olen tekemisissä tämän pakun kanssa eniten näistä omistamistani kolmesta autoista.