P
pokkus
Vieras
- 19.12.2014 klo 08:44 / Alustan parantelu jälkikäteen (jouset, iskarit jne.)
Meillä ei tainnut tämänlaista topiccia vielä ollakaan eli miten tehdasalustaa voi parannella jälkikäteen alustan osia vaihtamalla. Itse olen Mustangiin melkein heti ensimmäisinä muutoksina vaihtanut matalammat jouset sekä iskunvaimentimet. Samassa rytäkässä vaihtoon meni etuiskareiden tuenta sekä takana "panhard bar" (en tiedä tuolle suomennosta). Tuo paransi ulkonäon lisäksi ajo-ominaisuuksia hurjasti ja oli jokaisen sijoitetun dollarin arvoinen. Keula ei painu kasaan kovissa jarrutuksissa tai perä ei niiaa kiihdytyksen aikana samallalailla kuten vakioalustalla. Mukavuuskin kärsi onneksi vähän ja eikä mitenkään häiritsevästi. Lähinnä korkeampien ylityksien kanssa saa olla varovaisempi.
Tällä setupilla päästiinkin aika pitkälle ja uudet ongelmat alkoivat lisääntyä vasta reiluhkon tehonlisäyksen ja kuluneiden renkaiden seurauksena. Äskettäin sain vaihdettua uudet renkaat pari senttiä leveämpiin, mikä paransi tilannetta huomattavasti entiseen verrattuna. Silti jäin kaipaamaan alustalta jotain lisää... ja sen seurauksena tuli tilannut tämänlainen paketti:
Mustangin alustan geometriassa on sellainen ongelma, että kun alustaa madaltaa, niin nuo alatukivarsien (LCA) kulma muuttuu epäedulliseksi ja se huonontaa pitoa. Nyt noilla ostamillani osilla tuon kulman saa muutettua "normaaliksi" tai jopa parannettua sitä. Alla erinomainen kuva havainnollistamaan asiaa:
http://www.cherod.com/mustang/HowTo/LCA%20_adj.htm
Tuossa vielä vertailukuvat noista omista uusista- ja vakio-osista. Vakio-osat omassa autossa oli muuten samat kuin GT500-mallissa. Siltikin ero oli aika merkittävä aftermarket-osan eduksi. Suuri osa edusta tosin taitaa tulla jäykemmistä puslista.
Omista kokemuksista siis sana vapaa
Tällä setupilla päästiinkin aika pitkälle ja uudet ongelmat alkoivat lisääntyä vasta reiluhkon tehonlisäyksen ja kuluneiden renkaiden seurauksena. Äskettäin sain vaihdettua uudet renkaat pari senttiä leveämpiin, mikä paransi tilannetta huomattavasti entiseen verrattuna. Silti jäin kaipaamaan alustalta jotain lisää... ja sen seurauksena tuli tilannut tämänlainen paketti:
Tänään sain sitten tuon paketin asennettua paikoilleen ja HUH mikä ero edelliseen! Nyt perä on kuin liimattuna kiinni tiessä kovassa kiihdytyksessä ja muutenkin perän tuntuu kaikinpuolin paljon vakaammalta. Uusilla osilla oli myös aikamoinen painoeroetu vakio-osiin verrattuna.pokkus sanoi:Tuollaiset tuli nyt ainakin hommattuaLisää pitoa siis takapyörille. Noista lähti kummastakin vielä about 10% hinnasta veke.
BMR Rear Lower Control Arm
BMR LCA Relocation Bracket
Mustangin alustan geometriassa on sellainen ongelma, että kun alustaa madaltaa, niin nuo alatukivarsien (LCA) kulma muuttuu epäedulliseksi ja se huonontaa pitoa. Nyt noilla ostamillani osilla tuon kulman saa muutettua "normaaliksi" tai jopa parannettua sitä. Alla erinomainen kuva havainnollistamaan asiaa:

http://www.cherod.com/mustang/HowTo/LCA%20_adj.htm
Tuossa vielä vertailukuvat noista omista uusista- ja vakio-osista. Vakio-osat omassa autossa oli muuten samat kuin GT500-mallissa. Siltikin ero oli aika merkittävä aftermarket-osan eduksi. Suuri osa edusta tosin taitaa tulla jäykemmistä puslista.


Omista kokemuksista siis sana vapaa