https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Alfa Romeo Tonale

Vihdoin viimein. Mikähän moottori sieltä löytyy. Aiempi suunnitelamahan meni hylkyyn ainakin ladattavan osalta. Taitaa hinta kuitenkin nousta aika korkealle.
 
Plugarissa on tehoa riittämiin. Hinta taitaa olla lähempänä 50k.
 
Wasted sanoi:
Vihdoin viimein. Mikähän moottori sieltä löytyy. Aiempi suunnitelamahan meni hylkyyn ainakin ladattavan osalta. Taitaa hinta kuitenkin nousta aika korkealle.

Alunperin kaiketi hylättiin Jeep-pohjan hybridivoimalinja ja siirryttiin kauppojen myötä lennosta PSAn leiriin, mutta tuota on kaiketi sittemmin vähän soudettu ja huovattu suuntaan jos toiseenkin. Saa nähdä, uskoisin että pikku-SUViksi suhteellisen kaunis tapaus kyseessä kuitenkin. 8)
 
Kauniitahan nuo on. Näytti olevan 1,5 3 sylinterinen tuo moottori ja kevyt- tai ladattava hybridi.
Hitsi kun ovat vain kalliita nää Alfat. Mulla oli lähellä etten erehtynyt Giuliettaan n. 5-6 vuotta sitten.
 
Tuli heti mieleen että aivan kuin olisi muokattu jostain kaukoidän ihmeestä tämä auto, qashqai tjsp. Ei ole kyllä oikeaa alfaa tuossa ollenkaan. Akselivälikin näyttää hassun lyhyeltä.
 
Wasted sanoi:
Hitsi kun ovat vain kalliita nää Alfat. Mulla oli lähellä etten erehtynyt Giuliettaan n. 5-6 vuotta sitten.

Mä olin kopsahtamassa Giulia Veloce:en tasan 4 vuotta sitten. Parahin tarjous oli n. 60 te. ja kun nyt vieläkin vähän enempikin ajetut käytetyt maksava +- 40 te. niin olisipa tuo ollut hyvä valinta ...... hyvien ajo-ominaisuuksien lisäksi  :)

Tosin skippasin sen 'huonojen' ajo-ominaisuuksien vuoksi sillä luistonesto rajoitti menoa lumipöperössä, se jäi melkein kuin mahasta kiinni.
 
TON-III sanoi:
Mä olin kopsahtamassa Giulia Veloce:en tasan 4 vuotta sitten. Parahin tarjous oli n. 60 te. ja kun nyt vieläkin vähän enempikin ajetut käytetyt maksava +- 40 te. niin olisipa tuo ollut hyvä valinta ...... hyvien ajo-ominaisuuksien lisäksi  :)

Tosin skippasin sen 'huonojen' ajo-ominaisuuksien vuoksi sillä luistonesto rajoitti menoa lumipöperössä, se jäi melkein kuin mahasta kiinni.

Muistan tuon juttusi tuolta Alfa-ketjusta......
Juu olen minäkin vähän miettinyt miksi en silloin uskaltanut. 3 kertaa kävin ajamassa, mutta jokukuiskutti korvaan. Tämä Tonale varmaan tulee jakamaan mielipiteitä. Stelvioltahan tuo jonkin verran näyttää, mutta lieneekö luonnossa sitten liian lyhyt.

 
NFT-siru, joka kerää kaiken tiedon auton käytöstä? Ei jatkoon. :D Sinällään kiva nähdä välillä ihan nätti auto Alfa Romeolta. Edellinen (edit: "normaaleista" autoista) taisi olla 159.
 
Taavetson sanoi:
Alunperin kaiketi hylättiin Jeep-pohjan hybridivoimalinja ja siirryttiin kauppojen myötä lennosta PSAn leiriin, mutta tuota on kaiketi sittemmin vähän soudettu ja huovattu suuntaan jos toiseenkin. Saa nähdä, uskoisin että pikku-SUViksi suhteellisen kaunis tapaus kyseessä kuitenkin. 8)

Kai tämä on uudelleen kuorrutettu Jeep Renagede/Fiat 500X niin kuin alun perinkin suunniteltiin
 
2023-Alfa-Romeo-Tonale_-15.jpg


On ainakin minun silmääni ihan törkeen hieno. Ilmeisesti se on nyt sitten Jeepin alustalla, jota on muokattu huomattavasti.
 
Se mikä poikkeaa monista muista valmistajista, niin ainakin julkaisuvideon perusteella värikartasta löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin valkoinen, musta ja harmaan sävyt. Yllä oleva vihreä ja videon sininen ovat todella näyttäviä.

Vielä kun maahantuoja onnistuisi hintaneuvotteluissa ja plugari maksaisi max 45 k€ (mieluummin alle). Silloin se olisi vertailukelpoinen Pösö 3008:n kanssa, joka teknisesti ja mitoiltaan on samaa luokkaa. Jos menee +50k€, niin näitä ei montaa myydä (jos muutenkaan).
 
23kpl jälleenmyyjiä laskin nopeasti heidän kotisivuilta. 10v. sitten kun itselläni oli Alfa niin niitä oli muistaakseni 7kpl. Joten eteenpäin on menty.  :D
 
Eikö tämä ole jotain Qashqain kokoluokkaa? 130 hv ja 43 tonnia. Aika karmea hinta.
 
winorloose sanoi:
23kpl jälleenmyyjiä laskin nopeasti heidän kotisivuilta. 10v. sitten kun itselläni oli Alfa niin niitä oli muistaakseni 7kpl. Joten eteenpäin on menty.  :D

Viime vuonna rekisteröity 47 Alfaa. Sehän on peräti 2 kpl per jämy ja joku onnekas on myynyt 3 kpl!  ;D
 
Juu, kyllä tuo aikamoista kitumista on Alfalla Suomessa. Saas nähdä tulisko tästä Tonalesta sitten jonkin asteista "pelastajaa" ? Kun Giulietta tuli olikohan v.2011 ja itsekin sellaisen niihin aikoihin hommasin, niin niitä myytiin muistaakseni yli 300kpl vuodessa. Ei paljon mutta kuitenkin toista kuin tänään.
 
winorloose sanoi:
Juu, kyllä tuo aikamoista kitumista on Alfalla Suomessa. Saas nähdä tulisko tästä Tonalesta sitten jonkin asteista "pelastajaa" ? Kun Giulietta tuli olikohan v.2011 ja itsekin sellaisen niihin aikoihin hommasin, niin niitä myytiin muistaakseni yli 300kpl vuodessa. Ei paljon mutta kuitenkin toista kuin tänään.
Eikös tuo ole sekoitus FCA/PSA -arkkitehtuuria? Tonalen suunnitteluhan aloitettiin FCA:n aikana..Siksi alusta olisi Jeep Patriot sukuinen ja nykyinen mlld hybridi -ratkaisu oli Fiatin sukuja samoin tulevan plugari perustuisi Fiat jo käyttämään tekniikkaan. Joka puolestaan korvataan jatkossa PSA:n e-platformilla???Plugari olisi 275heppainen ja pelkällä sähköllä pitäisi päästä 60km (jos se on WLTP-mittaus niin voi vähentää -25% niin on lähempänä todellisuutta).  Paljolti riippuu varmaan siitä kuinka hyväksi on polttomoottorin ja seähkömoottrin yhteistyö saatu ohjelmoitua. Olisi tulossa vuodenvaihteessa?
 
Kyllähän Tonalen menestykseen vaikuttaa paljon onko laatu saatu edes siedettävälle tasolle ja huoltotoiminto kuosiin.

 
Espanjassa sattui vuokra-autoksi Alfa Romeo Tonale 1.5 130 hv kevythybridi, jolla kilometrejä kertyi 1300. Olen ollut siinä uskossa, että nykyään ei oikein huonoja autoja olekaan, mutta Tonale on ainakin hintaansa verrattuna huono auto. Aikaisempaa vuokrakokemusta on halvemmista sukulaismalleista Fiat 500X ja Jeep Renegade, mutta niiden kanssa ei tullut näin epätoivoista tunnelmaa.

Suurin ongelma on täysin tunnoton, ylikevyt ja nopea ohjaus ja reipasotteinen kaistavahti. Käytännössä maantiellä ajamaan pystyy vain niin, että ratista pitää kevyellä otteella, antaa kaistavahdin viedä ja puuttuu suuntaan vain tarvittaessa. Tosin silloin auto piippailee vähän väliä ”keep hands on steering wheel”. Aktiivisesti ohjaamalla ajaminen on tuon ohjauksen takia todella rasittavaa.

Kaksoiskytkinvaihteisto mietiskelee pysäköinnissä pitkään ja jysäyttää toisinaan alaspäin vaihdoissa tuntuvasti. Käsijarru ei aina irtoa automaattisesti liikkeellelähdössä varsinkaan taakse päin lähdettäessä. Mäkilähdössä auto valuu taakse päin ennen kuin veto alkaa. Moottori vastasi niitä odotuksia, mitä 130 hv teholukema antoi. Useimmiten pysytään muun liikenteen mukana. Kevythybridillä pääsi parhaimmillaan yhden liikennevalovälin sähköllä.

Istuimet ovat kelvolliset, laimeasti muotoillut ja istuinosaltaan lyhyet. Laatuvaikutelma sisustuksessa on varsin hyvä ja käyttöjärjestelmä selkeä. Aktiivivakkari ei jostakin syystä huomioinut valikossa annettua offset-lukemaa (esim. +5 km/h), vaan liikennemerkkitunnistimella korjasi nopeuden tasan merkin mukaiseksi. Vaihtoehtona tarjottiin pysyttäytyminen edeltävässä nopeudessa. Niin kauan kuin ehdotus oli voimassa, nopeutta ei pystynyt hienosäätämään. Eli rajoituksen pudotessa 120->100 km/h ei ollut mahdollisuutta nostaa plus-näppäimellä nopeutta 105:een ennen kuin nopeus oli ehtinyt pudota 100:aan.

Kiitosta voi antaa kohtalaisen hyvästä näkyvyydestä, mikä olikin tärkeää, koska 8000 km ajetussa autossa eivät toimineet parkkitutkat. Käynnistyksessä tuli joka kerta virheilmoitus. Muutamia kertoja tuli myös varoitus hätäjarrutusjärjestelmän toimimattomuudesta. Tämä korjaantui hetken kuluttua itsekseen. Vikalistalle voi vielä mainita ilkeästi vinkuvan takasivulasin tiivisteen. Silmämääräisesti tiivisteessä ei ollut mitään vikaa, mutta lasi kolahti äänekkäästi ylös nostettaessa, joten jotakin säätöongelmaa sen kanssa oli. Lämpötilan noustessa päivän mittaan oviverhoilut paukahtelivat voimakkaasti molemmilla puolilla autoa.

Melutasosta on oudoissa olosuhteissa vaikea antaa arviota, mutta karkealla pinnalla rengasmelu ylitti kovimmillaan sen mitä Octavialla missään paikassa Suomessa.

Navigaattori saa vielä vuokra-autossa erityishuomiota. Osoitteen haku oli helppoa. Paria paikkaa ei löytynyt, vaan joutui turvautumaan kännykän Googleen. Opastus oli hyvä ja vaihtoehtoinen reitti oli tavanomaista selkeämmin valittavissa näytettävistä vaihtoehdoista. Navigaattori myös tyylikkäästi ajatti kaupungissa oikealle puolelle katua. Navigointiääni oli hanakka varoittelemaan no-no-no, kun esim. koetti vuoristotiellä kerätä vauhtia seuraavaa ylämäkeä varten. Suurin ongelma navigaattorissa oli kovin matala näyttö. En ymmärrä mitä järkeä on tehdä näyttö, jolla on leveyttä 3 kertaa korkeuden verran.
 
  • Tykkää
Reaktiot: tai