https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Alfa Romeo 159

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Aihetta on sivuttu jo tuossa toisessa ketjussa, mutta mielestäni tämä upeasti muotoiltu ja tunteita herättävä malli ansaitsee oman ketjunsa.

Edellisen autonvaihdon yhteydessä Alfa 159 oli listalla ykkösenä, ja muina kriteereinä oli farkkukori, 210hp diesel, automaattivaihteisto, vuosimalli 2008+ (fl), xenonit, mieluiten nahkapenkit (mutta ei must), ajomäärä kohtuullinen (max n. 120tkm) ja budjetti 20-25k€. Neljän kuukauden nettiautokyttäily ei tuottanut tulosta. Hinnasta homma ei jäänyt kiinni, koska sopivasti varusteltua ja kohtuullisesti ajettua ei vain tullut myyntiin millään hinnalla. Olen seurannut 159:n markkinatilannetta Suomessa tuon jälkeenkin, ja vaikka käytettyjen hintataso on hyvinkin kohtuullinen niin hyvin varustellut mallit ovat näemmä kiertäneet Suomen melko kaukaa, fl-malleja edes osin toivotuin varusteiden kanssa ei ole näkynyt myynnissä juuri yhtään. Nekin mitkä oli/on myynnissä alkavat kaikki olla lähes tai jo yli 200tkm ajettuja.

159 etenkin farkkuna on yksi onnistuineimmin muotoiltuja autoja. Mittariston ja sisustan suunnitteluun ja materiaalivalintoihin olisi voinut kiinnittää toki enemmänkin huomiota, mutta ajo-ominaisuudet ja tehokas dieseltomaatti olisivat kyllä korvanneet ko. puutteet. Itse en ole autoa päässyt tomaattina tuolla mainitulla koneella ajamaan, mutta nelivetomanuaalina kylläkin. Kokemus oli hieno, ja fiilis oli ihan toisenlainen kuin perhebussipökötin ratissa, mikä tietenkin on päivänselvää. Ohjaus on maukas, koneessa on omiin tarpeisiin riittäväti puhtia, ja vaikka mehumaatti ei viimeisintä tekniikka sisälläkään niin senkin toiminta oli moitteetonta.

Mistään tilavasta perheautosta ei 159:n kohdalla kannata puhua. Kuljettajan paikalta katsottaessa kaikki on toki ok, ja autoon valituista penkeistä riippuen ajoasennosta voi saada todella hyvänkin. Takapenkki sen sijaan on ahdas etenkin pre-fl mallissa, jossa penkki on muotoiltu keskeltä siten että siinä ei voi käytännössä istua ollenkaan. Myös tavaratila ja sen lastausaukko on farkuksi pieni ja muistaakseni siinä on vielä melko korkea kynnyskin. Toisaalta kuskia vartenhan tämä auto varmasti pääasiassa hankitaan, eikö? ;)

Unelmia 159:n omistamisesta ei ole vielä haudattu. Toiveissa on edelleen yksilö mainituilla varusteilla, mileuiten Ti:nä, punaisena ja kattoluukulla. Ehkä jonain päivänä....

372802932.jpg
 
Joo, kyllä mäkin yritin uuden farkku TBI:n ostaa v. 2012 
Autokeskuksen hyvitys vaihdossa Volvosta oli kyllä erityisen kehno, jotta intohimo antautui eurojen edessä.
Sellainen 7 tonnia alle käytännön max. hyvityksen.
 
Kannattaa seurata käytettyjä varsinkin Hollannin suunnalta. Irtoaa todella edullisesti hyvillä varusteilla. Jopa nelivetoja näkyy suht usein myynnissä. Hollannista olen pari 320d Bemaria (2009, 2010) ostanut ja molemmissa pellit kuin uudessa autossa (ei kiveniskemiä ja suolauksen jälkiä).
 
Omaan silmään se sedan on nimenomaan onnistuneempi ja yksi kauneimmista "tavis-autoista" ikinä (nimenomaan se TI-malli ja punaisena tietenkin). Harmi vaan kun muotoilu on sitten lähtenyt perus-italialaiseen tapaan täysin käsistä sisätilojen suhteen. Nykymittapuulla moottori- ja vaihteistopaletti on toinen asia joka jää vähän vaisuksi. Silti tuollainen olisi joskus vaikka harrasteautona hieno peli.

Alfa-Romeo-159-Ti-AU-spec-2008–2011-2.jpg
 
Täytyy myös todeta, että kauniita nuo molemman korimallin Alfat ovat.

Täytyy vähän piruuttaan selata Keski-Euroopan tarjontaa...
 
159:n tuotantohan loppui jo muistaakseni alkuvuonna 2012, joskin uusia on myyty vielä myöhemminkin, tosin tietysti vain niitä jotka ovat jo olleet varastossa. Autokeskus ei kyllä koskaan oikein halunnut Alfa kauppaa tehdäkään, sen verran tahmaista oli aina kun niitä kyseli, vielä silloinkin kun tehdas niitä teki.
 
Varastoautohan tuo kaupankohde oli, jotenkin jännä kuitenkin, että ei oikein kaupanhinkua ollut. Tosin varmaan viimeisiä vietiin, jotta saivat varmaan viimeisistä paremman kaupan kuin minulta. Ainakin tällainen fiilis jäi. Harmi.
 
Ottoautosta viimeisen vuoden aikana tuotujen/verotettujen 159:ien verot ->

http://www.automatch.de/cgi-bin/verotilasto.php?merkki=ALFA_ROMEO&malli=159&sw1=ja&tarke1=&sw2=ja&tarke2=&sw3=ja&tarke3=&vuosi1=&vuosi2=&tkm=&kone=kaikki&tableonly=&defonly=&user=&Kunden_ID=&knum=&form=verotettu&farm=myos&autom=myos&neli=myos&avo=myos&kpl=1596&avgco2=202&avgverot=4350&avg=11794&avgpyy=13294&avgika=11.3&avgtkm=137&kk6=12

Syksyllähän tulee KHO:sta ns. Jagge case päätös joka tulee muuttamaan kaikkien ennen 04/2009 ensirekisteröityjen veroprosenteiksi max.29% eli muuttaa monen isopäästöisen auton tuomisen edullisemmaksi. Puree hyvin myös Alfoihin  ;D
 
-TimoS- sanoi:
Varastoautohan tuo kaupankohde oli, jotenkin jännä kuitenkin, että ei oikein kaupanhinkua ollut. Tosin varmaan viimeisiä vietiin, jotta saivat varmaan viimeisistä paremman kaupan kuin minulta. Ainakin tällainen fiilis jäi. Harmi.
En usko että saivat paremman kaupan, vaikka ehkä tuolloin vielä uskoivat saavansa. Noita on ollut esim. AK:lla myynnissä vielä viime talvena, taisi tosin olla viimeinen. Vuosimalli ilmoissa taisi olla 2013... :rolleyes:
 
Kyll vaan 159 on Alfoista mielestäni kaunein. Kelpaisi kyllä isoimmalla dieselillä ja automaatilla. On se vaan harmi ettei tehtaalla ole enää henkistä intoa pukata uusia kauniita malleja markkinoille.

Näin muuten eilen klo 18 maissa Kehä I:llä metallinvalkoisen Alfa 4C:n! Oli aika menevä ilmestys.
 
TBI koneista 159 farkkua tuossa talven - kevään ajan melko vakavissani katselinkin ja oli yksi kiinnostava TI varusteinen oli hyvään hintaan myynnissä yksityisellä. Hetken kuluttua ko. auto olikin jo Kamuxin valikoimassa 4000€ korkeammalla pyynnillä ja meni melko nopeasti kaupaksi. "Aitoja" TI malleja ei liiaksi näy liikenteessä saatikka myynnissä.