- Liittynyt
- 22.12.2013
Aihetta on sivuttu jo tuossa toisessa ketjussa, mutta mielestäni tämä upeasti muotoiltu ja tunteita herättävä malli ansaitsee oman ketjunsa.
Edellisen autonvaihdon yhteydessä Alfa 159 oli listalla ykkösenä, ja muina kriteereinä oli farkkukori, 210hp diesel, automaattivaihteisto, vuosimalli 2008+ (fl), xenonit, mieluiten nahkapenkit (mutta ei must), ajomäärä kohtuullinen (max n. 120tkm) ja budjetti 20-25k€. Neljän kuukauden nettiautokyttäily ei tuottanut tulosta. Hinnasta homma ei jäänyt kiinni, koska sopivasti varusteltua ja kohtuullisesti ajettua ei vain tullut myyntiin millään hinnalla. Olen seurannut 159:n markkinatilannetta Suomessa tuon jälkeenkin, ja vaikka käytettyjen hintataso on hyvinkin kohtuullinen niin hyvin varustellut mallit ovat näemmä kiertäneet Suomen melko kaukaa, fl-malleja edes osin toivotuin varusteiden kanssa ei ole näkynyt myynnissä juuri yhtään. Nekin mitkä oli/on myynnissä alkavat kaikki olla lähes tai jo yli 200tkm ajettuja.
159 etenkin farkkuna on yksi onnistuineimmin muotoiltuja autoja. Mittariston ja sisustan suunnitteluun ja materiaalivalintoihin olisi voinut kiinnittää toki enemmänkin huomiota, mutta ajo-ominaisuudet ja tehokas dieseltomaatti olisivat kyllä korvanneet ko. puutteet. Itse en ole autoa päässyt tomaattina tuolla mainitulla koneella ajamaan, mutta nelivetomanuaalina kylläkin. Kokemus oli hieno, ja fiilis oli ihan toisenlainen kuin perhebussipökötin ratissa, mikä tietenkin on päivänselvää. Ohjaus on maukas, koneessa on omiin tarpeisiin riittäväti puhtia, ja vaikka mehumaatti ei viimeisintä tekniikka sisälläkään niin senkin toiminta oli moitteetonta.
Mistään tilavasta perheautosta ei 159:n kohdalla kannata puhua. Kuljettajan paikalta katsottaessa kaikki on toki ok, ja autoon valituista penkeistä riippuen ajoasennosta voi saada todella hyvänkin. Takapenkki sen sijaan on ahdas etenkin pre-fl mallissa, jossa penkki on muotoiltu keskeltä siten että siinä ei voi käytännössä istua ollenkaan. Myös tavaratila ja sen lastausaukko on farkuksi pieni ja muistaakseni siinä on vielä melko korkea kynnyskin. Toisaalta kuskia vartenhan tämä auto varmasti pääasiassa hankitaan, eikö?
Unelmia 159:n omistamisesta ei ole vielä haudattu. Toiveissa on edelleen yksilö mainituilla varusteilla, mileuiten Ti:nä, punaisena ja kattoluukulla. Ehkä jonain päivänä....
Edellisen autonvaihdon yhteydessä Alfa 159 oli listalla ykkösenä, ja muina kriteereinä oli farkkukori, 210hp diesel, automaattivaihteisto, vuosimalli 2008+ (fl), xenonit, mieluiten nahkapenkit (mutta ei must), ajomäärä kohtuullinen (max n. 120tkm) ja budjetti 20-25k€. Neljän kuukauden nettiautokyttäily ei tuottanut tulosta. Hinnasta homma ei jäänyt kiinni, koska sopivasti varusteltua ja kohtuullisesti ajettua ei vain tullut myyntiin millään hinnalla. Olen seurannut 159:n markkinatilannetta Suomessa tuon jälkeenkin, ja vaikka käytettyjen hintataso on hyvinkin kohtuullinen niin hyvin varustellut mallit ovat näemmä kiertäneet Suomen melko kaukaa, fl-malleja edes osin toivotuin varusteiden kanssa ei ole näkynyt myynnissä juuri yhtään. Nekin mitkä oli/on myynnissä alkavat kaikki olla lähes tai jo yli 200tkm ajettuja.
159 etenkin farkkuna on yksi onnistuineimmin muotoiltuja autoja. Mittariston ja sisustan suunnitteluun ja materiaalivalintoihin olisi voinut kiinnittää toki enemmänkin huomiota, mutta ajo-ominaisuudet ja tehokas dieseltomaatti olisivat kyllä korvanneet ko. puutteet. Itse en ole autoa päässyt tomaattina tuolla mainitulla koneella ajamaan, mutta nelivetomanuaalina kylläkin. Kokemus oli hieno, ja fiilis oli ihan toisenlainen kuin perhebussipökötin ratissa, mikä tietenkin on päivänselvää. Ohjaus on maukas, koneessa on omiin tarpeisiin riittäväti puhtia, ja vaikka mehumaatti ei viimeisintä tekniikka sisälläkään niin senkin toiminta oli moitteetonta.
Mistään tilavasta perheautosta ei 159:n kohdalla kannata puhua. Kuljettajan paikalta katsottaessa kaikki on toki ok, ja autoon valituista penkeistä riippuen ajoasennosta voi saada todella hyvänkin. Takapenkki sen sijaan on ahdas etenkin pre-fl mallissa, jossa penkki on muotoiltu keskeltä siten että siinä ei voi käytännössä istua ollenkaan. Myös tavaratila ja sen lastausaukko on farkuksi pieni ja muistaakseni siinä on vielä melko korkea kynnyskin. Toisaalta kuskia vartenhan tämä auto varmasti pääasiassa hankitaan, eikö?
Unelmia 159:n omistamisesta ei ole vielä haudattu. Toiveissa on edelleen yksilö mainituilla varusteilla, mileuiten Ti:nä, punaisena ja kattoluukulla. Ehkä jonain päivänä....
