https://yliteippaus.fi/

Alankomaat, Belgia ja Ranska autoilumaina?

P

Peeveli

Vieras
Ajatuksissa suunnata omalla autolla taas pikkurapakon taakse eli Euroopan tantereelle...osaksi ajoa tutuksi tulleessa Saksassa, mutta pääpaino olisi varmaan tällä kertaa kiertää Alankomaita, Belgiaa ja pikku siivu Belgian rajan takana Ranskan puolella. Myös Luxemburgissa olisi tarkoitus piipahtaa.

Millaisia autoilumaita nuo ovat? Ajatuksissa siis omalla autolla meno. Arveluttaa ainakin Ranskan maine suurpiirteisen parkkeerauksen maana, eli puskurit vasten toista pökitään lisätilaa kadunreunaparkissa eikä muistakaan kolhuista välitetä. Belgiakin on sen naapurimaa, ja kielikin sama, joten onko sielläkin samanlainen autokulttuuri? Entä Alankomaat tai Luxemburg? Belgiassa ilmeisesti myös nopeusrajoitukset on otettava ns. prikulleen, kun uutisten mukaan siellä harrastetaan esimerkiksi roskalaatikoksi tai postilaatikoksi naamioituja nopeuskameroita jotka kuvaavat myös takaapäin auton?

Vaihtoehtona myös suppeampi kierros Keski-ja Pohjois-Ruotsissa ja kenties -Norjassa...
Ajatuksissa olisi pysytellä suosiolla pois suurista kaupungeista sekä Belgian ja Alankomaiden pääkaupungeista, ja keskittyä vanhoihin pienempiin jne.
 
2000-luvun alussa Ranskassa autoilin viikon pari, liikenne on hieman suurpiirteistä ja kaupungeissa melko kaoottista, pysäköinti todella luovaa ja suurpiirteistä ja äänitorvea myös osataan käyttää.

Tiet sen sijaan hyväkuntoisia. Tuonne vain sekaan rohkeasti, ilman stressiä, kyllä liikenne kuitenkin toimii.

Jos olisit kysynyt Puolan liikenteestä siitä voisikin olla hieman erilaista kerrottavaa  ;D

Mutta tämä Mp vain allekirjoittaneen Cup of Tea
 
Luxemburgissa on Länsi-Euroopan halvinta bensaa, eli siellä aina tankkaus. Kaikilla asemilla on täsmälleen samat hinnat, joten ei mitään väliä missä tankkaa. Jos on viina- tai tupakkamiehiä, niin myös nämä ovat halpoja tuotteita Luxissa. Ja niitä myydään näppärästi isoissa pakkauksissa huoltoasemilla :) Liikennekulttuuri on Luxissa pääsääntöisesti erittäin saksalaista, eli rauhassa mennään, pykälien mukaan.

Belgiassa on tiet huonossa kunnossa idässä ja hyvässä kunnossa lännessä. Belgiassa ajetaan varsin villisti naapurimaihin verrattuna. Kameravalvontaa on, mutta paikalliset tuntuvat tietävän missä valvotaan. Joten autoilijat jarruttelevat keskellä ei mitään, ilman "mitään syytä" :)

Hollanti on miinoitettu kameroilla, joten siellä ei yleisesti ottaen juurikaan kaahata. Hollannissa on myös keskinopeusvalvonta käytössä, joten siellä kannattaa ihan oikeasti ajaa rajoitusten mukaan. Isommat kaupungit ovat fillareita täynnä ja fillariporukka tuntee oikeutensa ja olettavat, että myös autoilijat ne tuntevat. Liikenne on yleisesti ottaen varsin sivistynyttä Hollannissa.

Ranskassa ajaminen ei ole niin kummallista, kuin monesti annetaan ymmärtää. Pahimmat ja kaaottisimmat tilanteet keskittyvät isojen kaupunkien keskustoihin, joten jos välttää niiitä, ei ajamisessa ole mitään ongelmaa. Ranskassa on myös kameroita, mutta niistä varoitetaan etukäteen isoilla kylteillä. Jos saat Ranskassa sakot, niin ne kannattaa maksaa heti käteisellä kissalan pojalle. Saat silloin sakosta alennusta ;) Ranskassa kannattaa muista se, että tasa-arvoisia risteyksiä on paljon, varsinkin pienemmissä kylissä. Eli oikealta tulevaa väistetään ja paikalliset olettavat, että kaikki tämän kässäävät.
 
Vajaan 10 000 km:n kokemuksella Ranskassa on varsin helppo autoilla. Paljon vähemmän kanssa-autoilijoiden yllättäviä edesottamuksia kuin Italiassa. Reippain ottein ja arkailematta vain pitää ottaa paikkansa. Tyypillisissä kaksikaistaisissa kiertoliittymissä paikallisten ajolinja on usein hieman hämmentävä. Moottoriteiden ulkopuoliset tiet kulkevat kylien läpi ja taajaman nimikyltti tarkoittaa 50 km/h nopeusrajoitusta.

Pariisi kehäteineen on enemmän tai vähemmän tukossa suuren osan päivästä. Muualla en ole suurempia ruuhkia kokenut. Esim. Marseillen ja Nizzan ydinkeskustoissa pärjäsi hyvin. Rantabulevardeilla ja lomakaupungeissa on vaikea löytää parkkipaikkaa. Muissa kaupungeissa kannattaa katsoa etukäteen sopivan parkkihallin osoite ja laittaa se navigaattoriin (ei kaikken keskeisin parkkihalli), parkkipaikkojen sijainnit ja paikkamäärät selviävät esim. Parkopedia.fr.

Muutamilla alueilla (esim. Alsace, Bretagne) on ilmaiset moottoritiet ja vastaavasti ne ovat yleensä heikkokuntoisempia. Teiden numerointi vaihtuu alueilta toiselle siirryttäessä, pitää ennemminkin uskoa kohteen nimiä. Taukopaikoilta ("Aire") saa kartan, josta selviävät kaikkien taukopaikkojen sijainnit. Polttoaine on moottoriteiden varsilla paljon kalliimpaa kuin muualla.
 
Ranskassa tuli ajeltua viime kesänä. Pariisin ruuhkat on omaa luokkaansa, Helsingin ruuhkat pikku juttu siihen verrattuna. Parkkihallit ainakin Pariisissa ahtaita paikkoja, tarkkana pitää olla. Pariisista poistuessa pitää varautua tietulleihin. Tietulleista lähdettäessä on joskus kunnon kiihdytyskisoja siitä, että kuka ehtii ensiksi. Moottoriteillä ajetaan usein räikeää alinopeutta tai ylinopeutta. Ohitusten jälkeen ängetään eteen, vaikka tilaa olisi. Tiet ovat yleensä loistavassa kunnossa. Tienviitat selkeitä ja huoltoasemia pääteillä sopivin välimatkoin.

Autoja on paljon ja niitä on joka paikassa. En kuitenkaan havainnut mitenkään klommoisia autoja, tai muutakaan extremeä. Helppoa oli mielestäni ajella, koska tiet on niin hyviä. Jos oikein käsitin, niin  liikenneympyrässä oleva väistää ympyrässä sinne tulevaa. Ainakin torvet soi muutaman kerran...Plussana, jos Ranskalaisista autoista tykkää, niin niitä siellä riittää ;)
 
Vempula sanoi:
Luxemburgissa on Länsi-Euroopan halvinta bensaa, eli siellä aina tankkaus.

Onko tämä jossain vaiheessa muuttunut?  Kesällä 2015 kävin tuolla niin joka asemalla oli niin samperin kallista, että kannatti tankata naapurustossa.

Alankomaissa en itse ole käynyt, mutta ei noissa muissa maissa mitään ihmeellistä ole liikenteen suhteen, mistä pitäisi erikseen mainita. Mukavampia maita ne on ajella kuin kotimaamme liikenteessä. Iloisin mielin vain matkaan.
 
Lebis sanoi:
Onko tämä jossain vaiheessa muuttunut?  Kesällä 2015 kävin tuolla niin joka asemalla oli niin samperin kallista, että kannatti tankata naapurustossa.

Kuulostaa kyllä todella oudolta. Dieselissä hinnat on käytännössä samat kuin Ranskassa, mutta bensa on selvästi halvempaa. Oletko varma, että olet ollut Luxin puolella rajaa, kun katsoit hintoja? Ja tämä ei siis vitsinä, vaan monin paikoin rajan läheisyydessä siellä on oikeasti vaikea hahmottaa, että missä maassa on.

nemos sanoi:
Polttoaine on moottoriteiden varsilla paljon kalliimpaa kuin muualla.

Tämä on hyvä pointti Ranskasta ja täysin totta. Bensa on aina halvinta supermarkettien yhteydessä olevilla markettien omilla asemilla ja nykyään niihin tuntuvat kelpaavan myös suomalaiset luottokortit. Nehän ovat päivällä miehitettyjä ja silloin pystyi ennenkin maksamaan suomikorteilla, mutta illalla oli käytössä vain automaatit ja niihin ei yleensä kelvanneet kuin ranskalaiset kortit. Mutta viime reissulla kävi jo suomikortitkin automaatteihin.
 
Kiitos vaan vinkeistä. Tuonne suunnalle sitten lähdemme; mennessä lautalla Travemündeen, Saksan läntisen puolen kautta Alankomaihin, Belgiaa, Ranskan puolella koukkaus Dunkerqueen ja Lillen kautta takaisin Belgiaan, sieltä sitten Luxemburgiin, taas Belgiaan ja sitten Saksaan, sieltä Tanskaan (vaimo haluaa vielä kerran käväistä Köpiksen tivolissa) ja Tukholmaan ja Tallink-Siljalla Helsinkiin. Majapaikatkin on nyt varattu, joten loman odotusta nyt sitten enää...

Aiemmin on tullut ajettua omalla autolla Saksat, Itävallat, Pohjois-Italiat, Liechtensteinit ja Sveitsit, joten nyt sitten vähän vaihteluna muualle. Hyvin Italiassakin sujui, paikallisella tyylillä vaan.
 
Peeveli sanoi:
sieltä sitten Luxemburgiin,

Luxin kaupungissa ei kannata missata laakson pohjaa. Osa porukasta ei viitsi lähteä sinne, kun mäkeä on paljon. Mutta Grundiin pääsee keskustasta ilmaisella hissilläkin. Hissi alas ja ala-asemalta lähtee kävelemään joen vartta oikealle ja sitten pari sadan metrin päästä kaartaa taas oikealla ja seuraan sellaista todella pientä jokea, niin pääsee Petrussen laaksoon. Hyvällä säällä se on hieno paikka tepastella. Tämän laakson siis ylittää ne keskustan isot sillat.

Pääsee sinne autollakin, jos ajaa Rue de Praguen alas ja kääntyy pohjalla jyrkästi vasemmalle. Siinä on parkkipaikkakin heti vasemmalle kääntymisen jälkeen.
 
Hollannissa on tullut ajettua tuhansia kilometrejä ja koluttua koko maa ristiin rastiin. Kiitos vaimon töiden, jotka vievät toistuvasti tulppaanimaahan.

Hollannissa autoilussa ei ole mitään ongelmaa eikä oikein mitään tippejäkään jaettavaksi. Pysäköinti maksaa lähes joka paikassa ja pienten kirkonkylienkin keskustat ovat maksullisia.

Hollannissa on myös kohtuullisen tiukka ylinopeusvalvonta, mutta ei sitä kannata liioitella. Tuhansia kilometrejä takana ja vain yksi virhemaksu tullut kotiin. Muistaakseni 13 euroa, mutta Hertz laskutti tietojeni välittämisestä reilusti enemmän.

Tässä olin ihmettelemässä Rheinin suistoa ja Rotterdamin satamaa. Ajelin Hook van Hollandista vastarannalle eli Maasvlaktenin mereen pengerretyn h**vetin ison niemen kärkeen laivoja ihmettelemään. Vähänkin insinöörishenkiselle suositeltava käyntikohde.

uTA7Xyp1iopOwDwIEv3gY_vg0X5-TDrJ89UW6IzDHXQ


Hollannin autokanta eroaa merkittävästi Saksasta ja miksei Belgiastakin. Pienet kaupunkiautot ovat erittäin suosittuja ja jo 5-sarjan Biimerillä on joissakin uusissakin parkkitaloissa ajettava todella tarkasti.

dz7iBPSuTVWG4w9Z-lr97X6GttoYa2bDvGBJat8F4c0



Belgian ja Hollannin välillä on eroa, vaikka oltaisiin hollanninkielisessä Flanderissa. Liikenne on ihan ok, mutta tiet ovat huonommassa kunnossa, mutta jotenkin huokuu jo sellainen välimerellinen mañana-meininki. Liikenteessä myös näkyy huomattavasti kalliimpaa ja isompaa kalustoa kuin Hollannissa, mutta vastaavasti myös romuja on liikenteessä paljon.

Belgian kaoottinen hallinto näkyy myös kartta-aineistoissa eli tuollakin F11 Bemarille vedin 2000 km, josta vain pari sataa kilometriä Belgiassa, mutta silti auton navista löytyi useampia virheitä. Ero on todella suuri, kun Saksassa ja Hollannissa aineisto oli täysin virheetöntä.

Sanoisin, että Hollanti on pohjoismaa, mutta Belgia on kallellaan Ranskaan, Espanjaan ja muihin vastaaviin.

Ei siellä siltikään mitään ongelmaa ole autoilla, kuten ei Ranskassakaan.

Ranskassa olen viimeisen parin vuoden aikana käynyt autolla laskujeni mukaan viidesti. Hämmästyttävän paljon, kun emme varsinaisesti mitään ranskalaisuuden ystäviä ole, emmekä osaa kieltä pätkääkään.

Ranskassa en ole havainnut mitään radikaalin suuripiirteistä liikennettä ja ajaminen onnistuu sääntöjen mukaan ihan mukavasti. Liikenneympyröitä siellä on aivan loputtomasti. Myöskään sitä suuripiirteistä pysäköintiä en ole onnistunut kokemaan, mutta emme toki suurkaupunkien keskustoihin ole työntäytyneetkään.

Tässä oltiin Sveitsissä, mutta hintataso veti yöpymään ja supermarkettiin Ranskan puolelle. Sveitsin jälkeen Ranska näyttää älyttömän likaiselta ja tiet huonokuntoisilta. Jotakin hyvää suomalaista tasoa..  ;)

tGjUocBDkk4q3OVzZNupNS8uPl1VEkSAiLSGd3ub_kQ
 
hessu208 sanoi:
Jos oikein käsitin, niin  liikenneympyrässä oleva väistää ympyrässä sinne tulevaa. Ainakin torvet soi muutaman kerran...

Kyllä väistämisvelvollisuus on ihan liikennemerkillä ilmaistu. Jos ympyrään tullessa ei ole mitään merkkiä, niin ympyrään saa tosiaan tulla etuajo-oikeudella. Pariisin riemukaaren ympyrä kenties kuuluisin näistä harvinaisuuksista.

Mutta kyllä ympyrään tullessa on Ranskassakin lähes poikkeuksetta väistämisvelvollisuus, mikä on ilmaistu "oikeinpäin" olevalla kolmiolla, minkä alla on vielä tekstikyltti "Vous n'avez pas la priorité". Tai pienemmissä ympyröissä "ylösalaisin" olevalla kolmiolla, minkä alla tekstikyltti "Cédez le passage". Eli silloin ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus.
 
Ei ole mitään ihmeellisyyksiä tullut missään vastaan.
Erona Suomeen nyt se että nopeammalle annetaan tilaa eikä jäädä tukkimaan vasenta kaistaa sillä perinteisellä "ajan jo suurinta sallittua joten miksi väistäisin ketään" mentaliteetilla.

Hollannissa pyöräilijä on tien päällä kuningas, tee heille tilaa.

Viime kesänä Saksasta Hollantiin mennessä en huomannut että maa vaihtui. Mittarissa oli se 220-230 km/h kun huomasin liittymässä lukevan "UIT" "Ausfahrtin" sijaan. Mielessä välähti että hollannissa auto voidaan takavarikoida pysyvästi jos ylinopeutta on tarpeeksi. Äkkiä jalka jarrulle ja nopeus suurin piirtein lailliseksi.
Samassa takaa tulee poliisiauto melkoisen kovaa.... pelästyin melkoisesti.
Onneksi ei jahdanut sittenkään minua.

Keltaiset varoitusliivit kaikille mukaan ja ranskassahan pitää olla autossa promillemittarikin.
 
Vollgas sanoi:
Keltaiset varoitusliivit kaikille mukaan ja ranskassahan pitää olla autossa promillemittarikin.

Promillet mittaavat härpäke pitää periaatteessa Ranskassa olla, mutta käytännössä ei. Sen puuttumisesta kun ei enää nykyään anneta sakkoa tai mitään muutakaan sanktiota.
 
Vempula sanoi:
Kuulostaa kyllä todella oudolta. Dieselissä hinnat on käytännössä samat kuin Ranskassa, mutta bensa on selvästi halvempaa. Oletko varma, että olet ollut Luxin puolella rajaa, kun katsoit hintoja? Ja tämä ei siis vitsinä, vaan monin paikoin rajan läheisyydessä siellä on oikeasti vaikea hahmottaa, että missä maassa on.

Kyllä mä ihan maassa olin, pääkallopaikan keskustassakin kävin. Tiesti tuosta ajaa äkkiä jopa ohikin, kun valtion halkaisija on noin 50 km :D Kyllä se bensa meidän reissun aikaan oli merkittävästi kalliimpaa kuin naapurissa. Ei sillä olisin minä tankannut tarpeeseen, mutta vain noin havaintona.
 
Lebis sanoi:
Kyllä se bensa meidän reissun aikaan oli merkittävästi kalliimpaa kuin naapurissa.

Piti ihan guuglata ja tämän mukaan kesän 2015 korkein hinta ysivitoselle oli 1,26:

https://www.mylpg.eu/stations/luxembourg/prices

Jotain hämärää teidän tankkausepisodissa oli. Itse kuitenkin asustelin monta vuotta kyseisellä pääkallopaikalla ja bensan hinta oli aina noin 30 senttiä halvempaa kuin naapurimaissa.

EDIT: Nyt näkyy olevan 1,13 ysivitosen litrahinta :)
 
Ranskassa on pikkasen enemmän etelä-eurooppalainen liikennementaliteetti. Hiukan suurpiirteisempää menoa. Hyvät ja osin maksulliset moottoritiet. Maanteillä aivan tajuttomasti liikenneympyröitä, ihan joka maitolaiturin kohdalla.

Hollannissa kaikki toimii, on täsmällistä ja muutenkin melko tuttua ja turvallista. Liikennettä tietenkin kotimaata enemmän, mutta muuten tuttua ja turvalista

Belgia taisi olla viimeinen (länsi-) euroopan maa jossa ajokortin sai lunastettua ihan vaan ilmoittamalla ja maksamalla. Liikennekulttuuri on vieläkin aika villiä. Ajonopeudet ovat melko kovat, paikalliset tietävät kamerat. Risteyssäännöt - noh, sellaiset taitavat olla olemassa, mutta ei niistä ihan kauheasti välitetä. Monessa paikassa myös opasteiden käyttö on turhana minimoitu.
 
Nyt omia ajokokemuksiani noista maista. Lyhyt tiivistelmä, kun en jaksa enempää romaania kirjoittaa (huom: siis omia subjektiivisia kokemuksia, kertoo vain sen mihin itse törmäsin ja mitä havaitsin, eli kaikkea ei kannata yleistää liikaa):

Hollanti:
-kaikki tiet loistavassa kunnossa, tasaista priimaa asfalttia myös kapeilla kyläteillä
-paikalliset eivät noudata tippaakaan nopeusrajoituksia ja turistista mennään edelle heti jos se noudattaa rajoituksia (ajoin karvan yli sallitun todellista)
-ohituskaistalle eivät jää kupeksimaan, mutta liian läheltä keulan edestä eteen siirtyminen ärsytti (moni melkein hipoi etupuskuria ja törmäysvaroitin reagoi) etenkin jos ohituskaista oli ohittajan takana tyhjä ja itseni ja ohittajan välissä vaikkapa rekka jonka ohittaja kuitenkin heti ohitti (koukkaus eteen aivan turha)
-maaseudun tietyt tiet käytännössä yksikaistaisia, onneksi sivuutuspaikkoja oli välissä
-liikenneympyröitä piisasi mutta ne olivat aivan loogisia ja ajo muutenkin aika helppoa
-polkupyöräilijät olivat maanteitä myöten Kuninkaita; autoilijat antoivat niiden mennä vaikka keskellä maantietä (trikoofillaristeja ajoi keskellä maantietä eikä kukaan autoilija edes töötännyt vaan odottivat kiltisti ohittamispaikkaa), kaupungeissa fillaristit ajoivat myös aivan keskellä ajorataa monta rinnakkain ja autojono kiltisti perässä (tähän mennään meilläkin vääjäämättä)
-autokalusto pikkuautoa tyyliin Polo, Corsa, Up, C1, Aygo, Picanto aivan lapsiperheilläkin

Belgia:
-tiet selvästi huonommassa kunnossa, osa käsittämätöntä saumalaattaosuutta joka rytkyttää autoa ja suomalaistyyppistä reikää ja railoa kaikkialla
-ajotapa villimpi tyyliin ranskalainen/italialainen
-liikenneympyrät sekavampia kuin Hollannissa
-huoltoasemien palvelu töykeää, lasinpesuvesikannuja ei juuri missään ja missä oli, niistä veloitettiin ellei ostanut samalta paikalta polttoainetta, samoin kiinnitti huomiota että harvalla palveluhuoltiksella oli edes autonpesumahdollisuutta
-rajoituksia noudatettiin tietyissä paikoissa kiltisti (piilokamerat?) mutta monin paikoin +40 km/h yli rajoituksen menivät arviolta
-viitoitukset suurpiirteisiä, parkkipaikkojen saaminen keskustan reunamaltakin vaikeaa
-kalliita loistoautoja paljon (isoja Porscheja, Bentleytä, jättimaastureita jne)

Ranska
-tiet osaksi hyviä, osaksi huonoja
-rajoituksia ei paikalliset noudata tippaakaan edes taajamassa
-tööttäilyä äärettömän herkästi kaikkialla ja kaikille
-viitoitukset ja liikenneympyrät välistä todella monimutkaisia

Kaikille tyypillistä onneksi se, ettei tienreunapysäköinneissä kolhittu autoa, ja hotellienkin pihassa kunnioitettiin autojen kylkiä (ei vekkejä).

 
Euroopassa nyt muutenkin ajetaan sen mukaan mitä tiellä voi ajaa, ei sen mukaan mitä nopeusrajoitus on. Liikenne toimii hienosti.
Toista se on täällä Suomessa, heti joku inisemässä kun joku ajaa kuten Euroopassa. Saatikka laittamassa iltalehteen videota.. tai tänne. Kaiken ton shaissen lisäksi kytät on vielä puskissa notkumassa ettei vaan kukaan aja 50kmh rajoituksella 57 tai yli..
 
braide sanoi:
Kaiken ton shaissen lisäksi kytät on vielä puskissa notkumassa ettei vaan kukaan aja 50kmh rajoituksella 57 tai yli..

Mä ajoin viime viikolla 80-alueelta taajamaan ja nostin kaasun reilusti ennen taajamakylttiä. Siinä kun rullasin moottorijarrulla taajamakyltin ohi, niin parin sekunnin kuluttua napsahti passikuva nopeudella 58 kmh.  Mukava 170 euron autoilijan poonusvero tuli oheen :D Syksyllä jätin auton isolle parkkipaikalle, katsoin kylteistä, että ei tarvi kiekkoa, kävin asioilla, tuulilasissa mukava 60 euron autoilijan poonusvero. Hetken olin, että mitä veetä ny taas. No, parkkialueen sisäänkäynnin kohdalla oli pieni kyltti, missä mainittiin, että kiekko tarvitaan :D

Kyllä Suomi lähtee nousuun autoilijan lompakoilla :-X

Peeveli sanoi:
Nyt omia ajokokemuksiani noista maista.

Hollanti:
-paikalliset eivät noudata tippaakaan nopeusrajoituksia ja turistista mennään edelle heti jos se noudattaa rajoituksia (ajoin karvan yli sallitun todellista)

Belgia:
-ajotapa villimpi tyyliin ranskalainen/italialainen

Ranska
-rajoituksia ei paikalliset noudata tippaakaan edes taajamassa

Ensi kerralla sun pitää mennä Bulgariaan autoilemaan, jos tuntuu siltä, että Beneluxissa ajetaan kovaa 8)
 
Vempula sanoi:
Mä ajoin viime viikolla 80-alueelta taajamaan ja nostin kaasun reilusti ennen taajamakylttiä. Siinä kun rullasin moottorijarrulla taajamakyltin ohi, niin parin sekunnin kuluttua napsahti passikuva nopeudella 58 kmh.  Mukava 170 euron autoilijan poonusvero tuli oheen :D
Tätä mä just tarkoitan, sakotetaan siitä että oikeesti sä et tee mitään väärää, vaan sujuvoitat liikennettä. Mutta kun 170€ napsahtaa valtiolle niin mikäs siinä. Totta kai sitä tehdään, tää valtio on kuuluisa siitä että kaikkea valvotaan. Varmaan pahemmin kuin p-koreassa.
Italiassa nopeusrajoituksilla ei ole mitään merkitystä. Jengi ajaa mitä vauhtia haluaa, poliisit seassa mukana, eikä niitä kiinnosta. Mahdoton sakottaa ylinopeudesta kun 1/3 osa ajaa motarilla ylinopeutta koko ajan. Aika sama onko rajoitus 130 vai 90. Tietöiden kohdalla 40 rajoitus. Mittarissa reipas 100. Menee off topiciksi koko ajan mutta vois kuvitella että ainakin Ranskassa liikenne on hyvin samanlaista.