https://yliteippaus.fi/

Akun vaihto nykyautoissa

nemos

Klassikko
Liittynyt
24.12.2013
Millaisia kokemuksia on akun vaihtamisesta (ei merkkiliikkeessä) uudehkoihin autoihin? Onnistuuko nyrkkipajalla tai omin avuin? Tuliko ongelmia?
 
Osaavissa akkuliikkeissä vaihto tehdään jännitteellisenä, joten tuota kautta tuskin ongelmia tulee. Uudehkoissa saksalaisissa puolestaan on näitä hienoja IBS-keksintöjä ja akun vaihto pitäisi yleensä rekisteröidä autolle softalla. Osa uskoo näihin, osa ei. Bemareissa (ja varmaan muissakin) lisäksi autolle koodattu akun koko, joten jos akun koko vaihtuu, pitäisi tuokin tieto koodata autolle, että lataus toimii kunnolla.

Itse on tullut noistakin laitteista käytettyä akkuja irti ilman ongelmia ja omilla softilla+kaapeleilla on myös nuo rekisteröinnit ja koodaukset onnistuneet. Ihan heti en olisi valmis maksamaan merkkiliikkeen riistohintoja akuista + vaihtotyöstä.
 
Ei kai tuossa sen enempää ongelmaa tule kuin silloinkaan kun akun päästää tyhjäksi. Ainakin -09 Golfiin vaihdoin viidessä minuutissa ilman ongelmia. Kunhan ei napoja oikosulje tai muuta älytöntä.

Nuo uudemmat tarvinnee jotain koodauksia. Kaipa sekin VCDS:llä onnistunee.
 
Yllättäen usein merkkiliikkeestä saa akun samaan hintaan tai halvemmalla kuin varaosaliikkeistä ja alkuperäisvaraosa-akut tuppaavat olemaan laatutavaraa. Esim. Volvon merkkiakut ovat muistaakseni olleet Vartan, Boschin tai Exiden tekemiä. Äskettäinkin oli tarjous, että perusnäppärä 95 Ah lähti jotain  satasen tienoilla olevalla hinnalla. Asennus tinkitaidoista ja huollon vastaanoton joustavuudesta riippuen joko ilmainen tai max. pari kymppiä. Vaan sinne huoltoon pitää varata aikaa ja odotella päivätolkulla sopivaa lovea, niin akkuliikkeet ovat joustavampia vaihtoehtoja ja kyllä oikeassa akkuliikkeessä osataan akku vaihtaa niin kuin se kuuluu.
 
Sanokaapa tietämättömälle, mikä on markkinoiden paras akku, hinnalla ei väliä, kunhan ei tonneihin pomppaa. Olen sivukorvalla kuullut että on kehitetty akkuja, jotka ei periaatteessa lopu koskaan? Akku tulisi Yetiin.
 
Muuta käyttöarviota en osaa akustani vielä antaa, mutta olen todella positiivisesti yllättynyt Vartan AGM akun varauksen vastaanottokyvystä kylmän kelin pätkäajossa. Menneen pakkasjakson aikana Ocun varausnäyttö osoittaa sinnikkäästi 90% SOC -lukemaa, vaikka Webasto on ollut päällä 30 minuuttia 35 km työmatkan molemmissa päissä.

IMG_1898.JPG


 
Automaattori sanoi:
Sanokaapa tietämättömälle, mikä on markkinoiden paras akku, hinnalla ei väliä, kunhan ei tonneihin pomppaa. Olen sivukorvalla kuullut että on kehitetty akkuja, jotka ei periaatteessa lopu koskaan? Akku tulisi Yetiin.

Optiman akkuja on kehuttu kovasti, hinta liikkuu jossain 200€ nurkilla.
 
Passat B8 2015 1.4Tsi Start & Stop Vartan originaaliakku VW Part Number: 000915105FC pitäisi ennen talvea uusia. Vartan sivujen Battery Finder antaa tämän akun: 570 500 076 | Varta Automotive (varta-automotive.fi) Onko tuo akun koodaus urbaania legendaa, varsinkin kun vaihdetaan tilalle saman valmistajan ja saman kapasiteetin akku? Koodauksessa muutettaisiin kaiketi vain valmistenumero. Vai onko VW:ssä jokin laskuri, joka koodatessa nollaantuu ja järjestelmä silloin tietää, että nyt on asennettu uusi akku?
 
Passat B8 2015 1.4Tsi Start & Stop Vartan originaaliakku VW Part Number: 000915105FC pitäisi ennen talvea uusia. Vartan sivujen Battery Finder antaa tämän akun: 570 500 076 | Varta Automotive (varta-automotive.fi) Onko tuo akun koodaus urbaania legendaa, varsinkin kun vaihdetaan tilalle saman valmistajan ja saman kapasiteetin akku? Koodauksessa muutettaisiin kaiketi vain valmistenumero. Vai onko VW:ssä jokin laskuri, joka koodatessa nollaantuu ja järjestelmä silloin tietää, että nyt on asennettu uusi akku?
Vastaan itselleni: Ilmeisesti tässä tapauksessa juuri tuo valmiste/sarjanumero pitää muuttaa, koska tällöin virranhallinta unohtaa opitut arvot / adaptoinnit ja tietää että akku on uusittu.
 
Mahtaakohan Passatti tarvita koodausta, en usko.
Ainakaan vastaaasta Superbista en moista löytänyt.

Audi sen tarvii koodauksen.
 
Eli koodata pitää. Jatkan vielä sen verran, kun talvella on ajot nykyään pelkkää pätkää 10-20 km ja sen jälkeen seisomaan. Kylmällä moottorilla startataan aina, ei moottorin lämmitystä. Olisiko AGM akku parempi valinta kuin EFB akku? Hintaero ei ole kovin suuri. Noin 60€.
 
Teoriassa AGM on parempi kylmänä ja starttaamaan puolivirtaisenakin. Se vaan vaatii sen että auto osaa sitä jännitettä ladatessa sitten tarjoilla. Nykyautot oikein koodein tuon pitäisi kyllä hoitaa...

Oulussahan on yksi "kuuluisa" akkuliike, joka pitää bisneksiään pyörimässä ja jättää koodaamatta nämä autot. Osaisi ne ja tietää ne mitä pitäisi tehdä, mutta huomanneet että kun vaan jättää koodaamatta niin autoilija tulee nopeammin takaisin taas uusimaan akkua.
 
Passat B8 2015 1.4Tsi Start & Stop Vartan originaaliakku VW Part Number: 000915105FC pitäisi ennen talvea uusia. Vartan sivujen Battery Finder antaa tämän akun: 570 500 076 | Varta Automotive (varta-automotive.fi) Onko tuo akun koodaus urbaania legendaa, varsinkin kun vaihdetaan tilalle saman valmistajan ja saman kapasiteetin akku? Koodauksessa muutettaisiin kaiketi vain valmistenumero. Vai onko VW:ssä jokin laskuri, joka koodatessa nollaantuu ja järjestelmä silloin tietää, että nyt on asennettu uusi akku?
Aikanaan kun vaihdoin 2011 passattiin, niin siihenkin koodattiin jo uusi akku.
 
2017 Volvo ei koodauksia kaipaa.
Internetissä asiasta vähän uskottavammin kirjoittavat ihmiset on kanssasi eri mieltä:


Tottakai sää just omaasi saat pitää miten lystäät, mutta latauksenhallinnalle uusi akku pitää kertoa, jotta se osaisi uuden patterin latailla oikein.
 
Oulussahan on yksi "kuuluisa" akkuliike, joka pitää bisneksiään pyörimässä ja jättää koodaamatta nämä autot. Osaisi ne ja tietää ne mitä pitäisi tehdä, mutta huomanneet että kun vaan jättää koodaamatta niin autoilija tulee nopeammin takaisin taas uusimaan akkua.
Onko kyseessä akkutalo?
 
Oulussahan on yksi "kuuluisa" akkuliike, joka pitää bisneksiään pyörimässä ja jättää koodaamatta nämä autot. Osaisi ne ja tietää ne mitä pitäisi tehdä, mutta huomanneet että kun vaan jättää koodaamatta niin autoilija tulee nopeammin takaisin taas uusimaan akkua.
Tuossa jokunen vuosi sitten vm. 2010 Citroëniin vaihdatin akun (tarjoushinta vaihdettuna oli about sama kuin pelkän akunkin, niin miksikäs ei) ja kaveri sielläkin ihan autosähköliikkeessä väitti ettei tuo mitään tartte. No päästäkseen allekirjoittaneesta eroon, hän kuitenkin lopulta iski sen kooderinsa kiinni auton väylään ja kyllä se akunvaihto nollaus sieltäkin vain löytyi, aivan kuten olin hälle sanonutkin. Tiedä sitten oliko aidosti tietämätön asiasta, vaiko tosiaan vain businekset mielessä.
 
Internetissä asiasta vähän uskottavammin kirjoittavat ihmiset on kanssasi eri mieltä:


Tottakai sää just omaasi saat pitää miten lystäät, mutta latauksenhallinnalle uusi akku pitää kertoa, jotta se osaisi uuden patterin latailla oikein.
Internetissä on kaiken maailman besservissereitä...

Luulisi että ne Volvolla tietävät pitääkö se koodata vai ei? Käyttöoppaassa on käyty koko vaihtoruljanssi läpi hyvin yksityiskohtaisesti sivulla 373-374 ja siellä todetaan
Käynnistysakku - vaihto
Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa
ilman korjaamon apua.

Akku meni huonoksi 4(?) vuoden iässä. Siellä oli yllättävän pieni n. 70 A AGM-akku ja tilalle ostin 95 A AGM:n. Selvittelin silloin tuota koodausasiaa käyttöohjekirjan lisäksi kotimaiselta Volvo-forumilta. Siellä oli vähän kahdenlaista mielipidettä. Osa oli vaihtanut akun hyvin tuloksin koodaamatta.
Toimin sitten ohjekirjan mukaan... Aivan varmasti, jos olisi soittanut Suurelle Siniselle, olisit he halunneet myydä akun koodauksen minulle ;) Reilut 3 vuotta tuo on nyt ollut ja tuntuu hyvin toimivan. Toimisiko vielä paremmin jos olisi koodattu, en osaa sanoa.
 
Onko kyseessä akkutalo?
Joo

Internetissä on kaiken maailman besservissereitä...
Tässä olet aivan täysin oikeassa.

Koska yleistit ohjeen koskemaan kaikkia 2017 vuotisia volvoja niin luen sinut tällaiseksi. Valmistajalla, jopa Volvolla, kuitenkin on etenkin akun koon muutoksiin keinot jolla latauksenhallinta saadaan ymmärtämään akkua paremmin. Ohjehan oli sinunkin tapauksessa että akku tulisi vaihtaa samanlaiseen.

No se siitä... suositus on silti selvittää automerkki-, automalli- ja jopa voimalinjakohtaisesti valmistajalta mikä on oikea tapa toimia. Kun se siinä naapurin erilaisessa moottorissa voikin toimia toisin.
 
Varmasti Volvokin toimii ilman resetointia. Toimiiko paremmin? Sitä on hankala todistaa. Voipi olla, että ei tarvitse talvella ladata niin usein ulkopuolisella laturilla.

Autossa itsessään näyttää kuitenkin olevan resetointi mahdollisuus.

 
Koska yleistit ohjeen koskemaan kaikkia 2017 vuotisia volvoja niin luen sinut tällaiseksi. Valmistajalla, jopa Volvolla, kuitenkin on etenkin akun koon muutoksiin keinot jolla latauksenhallinta saadaan ymmärtämään akkua paremmin. Ohjehan oli sinunkin tapauksessa että akku tulisi vaihtaa samanlaiseen.
Vai minä se olen tässä esiintynyt besservisserinä... :) No, ihan miten vaan. Sovitaan että oli väärin vaihdettu.