https://tummennuskalvot.fi/

Akkulaturit

tai sanoi:
Faijalla joku halpisälylaturi vilkutti vikatilaa -30 asteessa. Kelin lämmettyä laturi alkoi toimimaan resetin jälkeen. No eipä sille kuin -20 luvattukaan. Uhosi ostavansa Ctekin, kun ei tuollainen pakkanen mikään harvinaisuus sielläpäin ole.
Kunnon pakkasilla käytettäväksi suosittelen nimenomaan Ctek Polaria. Pitäisi toimia -30C asti pakkasilla ja kaapelitkin ovat pehmoisaa kumia, joka ei jähmety kylmässä.

Myin oman Exide 7A:n pois ja hankin tuollaisen Ctekin tilalle etenkin parempien kaapeleiden takia mutta Exide oli myös muutenkin mielestäni kehno laite. Leukojen muovisuojuksia sai monta kertaa liimailla kiinni kun irtoilivat omine aikoineen. Heikkolaatuinen kova muovi ja huono alkuperäinen liimaus syynä. Eikä sillä meinannut saada ladattua kuin suoraan akun navoista, autosta kun ei meinannut löytyä kohtaa johon Exiden olisi saanut maadoitettua. Jos konepellin avasi kokonaan auki, pellin takareunasta löytyi ainoa toimiva kontaktipiste. Silloin taas oli vaikeutena saada piuhojen pituus riittämään. Ja paljon puhuttu lämpötilakompensoiva latausvirran säätökin perustui pelkkään ulkolämpötilaan eli jos lataili kylmää akkua lämpimässä autotallissa, ei tuosta ominaisuudesta ollut hyötyä. Ctek on pelannut joka suhteessa hyvin. Latausvirta tosin max 5,0A mutta ehtii silläkin kun latailee pitempään tai useammin.
 
Seppo sanoi:
Kunnon pakkasilla käytettäväksi suosittelen nimenomaan Ctek Polaria. Pitäisi toimia -30C asti pakkasilla ja kaapelitkin ovat pehmoisaa kumia, joka ei jähmety kylmässä.
Tuo laturi varmaan toimiikin noissa lukemissa, akun lataamisen kanssa sillä ei enää välttämättä ole mitään tekemistä  :) Heikosti ottaa akku virtaa vastaa noissa lukemissa, mutta toimiihan laturi silloinkin virtalähteenä vaikka Webastolle.
 
Seppo sanoi:
Pitäisi toimia -30C asti pakkasilla ja kaapelitkin ovat pehmoisaa kumia, joka ei jähmety kylmässä.

Myös tälle Bentonille on tuo -30 lupaus ja kaikki kaapelit ovat tosiaan pehmoisia, kumipintaisia tuohon omaan 20v wanhaan Ctek vrt. Myös tuo Bentonin kumitutti-pikaliitin vaikuttaa varsin toimivalta, kaapelipätkän pikaliittimineen voi jättää akkuun vaikka kiinteäksi, odottelemaan laturin nopeaa kytkemistä. No mulla se menee as.vaunuun, koska vaunua on tarkoitus myös liikutella laturin ollessa yhä paikoillaan akun vieressä 8)
 
Sande sanoi:
... akun lataamisen kanssa sillä ei enää välttämättä ole mitään tekemistä  :) Heikosti ottaa akku virtaa vastaa noissa lukemissa, mutta toimiihan laturi silloinkin virtalähteenä vaikka Webastolle.

Akkulaturin asnnusta kun tiedustelin, moni paikka pitikin ehdottomana lisänä akun lämmitintäkin n satasen hinnalla.
 
Jaran sanoi:
Kiitos. Pitääkin kokeilla josko tuosta elpyisi.
Kyllähän tuo näköjään elpyi. Ei ollut kummoinen työ, n.10min kului kaikkineensa. Kiitos vielä vinkistä Mika_M!


Penguin sanoi:
Tällainen CTEK MXS 5.0 Polar on ollut koko talven lämmittämättömässä tallissa tolppaan kiinnitettynä.
Seppo sanoi:
Kunnon pakkasilla käytettäväksi suosittelen nimenomaan Ctek Polaria. Pitäisi toimia -30C asti pakkasilla ja kaapelitkin ovat pehmoisaa kumia, joka ei jähmety kylmässä.
Onkohan Polar -versiossa ja normaalissa muuta käytännön eroa kun nuo kumikaapelit? Perusmallihan on -20C...+50C. Voihan siellä olla joku komponenttikin paremmin kylmää sietävä.
Molemmissa on kylmän akun elvytysohjelma, tosin Polarissa taitaa olla yhden sijaan kaksi ohjelmaa, pienemmille ja isommille akuille.


Penguin sanoi:
Traktorin kyljessä on tämä CTEK Comfort Indicator Panel.
Kuinkahan tuommoinen toimisi pienemmässä akussa? Lähinnä ajattelin tuota ilmoitettua tyhjäkäyntivirrankulutusta (0,7Ah /kk) joka alkaa jo vaikuttamaan tuommoisessa mönkijän pikkuakussa. Sittenhän ei olisi ongelma jos mönkkäri olisi Ctek:ssä tarvittaessa kiinni, mutta kun mönkijä ja Ctek on normaalisti ~50km päässä toisistaan, joskus useita viikkojakin kerrallaan. Taitaa olla parempi vaan latailla varmuuden vuoksi eikä mitata jatkuvasti. Isommalla akulla ja tarvittaessa jatkuvan latauksen mahdollisuudella vaikuttaa vallan mainiolta kamppeelta.


Penguin sanoi:
Tuohon on tulossa vielä akunlämmitinkin, jahka ehdin mieleiseni ohjauselektroniikan rakentelemaan. Saa nähdä ehtiikö näille lumille.
Ilmeisesti DIY -versio? Mielenkiintoista. Laitahan vaikka projektipuolelle lisäinfoa jos vaan jaksat naputella  8)


Jysky sanoi:
... asennutin Defan ylläpitolaturin. ...
Itsellä myös kahdessa edellisessä autossa palvellut 4A Defa odottelee autotallin hyllyllä sopivia asennuskelejä ja -aikaa jotta löytää tiensä myös uuteen autoon.  8)
Tuon kun ostin, niin melko pian aloin harmittelemaan kun ei tullut akun lämmitintä hommattua tuon sijasta. Lämmittimen kanssa akulla kun olisi aina piuhassa käynnin jälkeen "kesä" ja tällöin antaisi ja ottaisi virtaa vastaan ihan eri tavalla, jolloin laturin tarve melkein poistuisi.
 
Jaran sanoi:
Kuinkahan tuommoinen toimisi pienemmässä akussa? Lähinnä ajattelin tuota ilmoitettua tyhjäkäyntivirrankulutusta (0,7Ah /kk) joka alkaa jo vaikuttamaan tuommoisessa mönkijän pikkuakussa.

No kun kuukaudessa on 720 tuntia, niin tuosta tulee n. 1mA "huima" virta. Johan se akku jo itsessäänkin purkautuu tuota tahtia vaikka siihen ei olisi mitään kytkettynä :rolleyes:

Tästä esimerkkinä nyt vaikka tuo syksyllä prätkään kiinni unohtamani akku, joka oli kadottanut n. 30% latauksestaan luokkaa 6kk seisontansa aikana. Itse asiassa viime kesänä prätkällä juuri ajettu koronan vuoksi muutenkaan, joskos akku syksylläkään oli enää edes täydessä latingissaan kun tuon fillarin talliin talviseisontaansa tönäsin ???
 
HiTec sanoi:
No kun kuukaudessa on 720 tuntia, niin tuosta tulee n. 1mA "huima" virta. Johan se akku jo itsessäänkin purkautuu tuota tahtia vaikka siihen ei olisi mitään kytkettynä :rolleyes:

Tästä esimerkkinä nyt vaikka tuo syksyllä prätkään kiinni unohtamani akku, joka oli kadottanut n. 30% latauksestaan luokkaa 6kk seisontansa aikana. Itse asiassa viime kesänä prätkällä juuri ajettu koronan vuoksi muutenkaan, joskos akku syksylläkään oli enää edes täydessä latingissaan kun tuon fillarin talliin talviseisontaansa tönäsin ???
Tuota juuri ajattelin. Jos itsepurkautuvuus olisi tuon ~1mA, niin siihen kun yhdistää tuon valopaneelin, niin kulutus ilman muuta kuormaa olisi ~2mA. Hituvirtoja toki ja isossa akussa ei edes huomaa, mutta pikkuakussa voi tilanne olla toinen. Näin raa'asti kärjistäen, silloinhan prätkäakkusi olisi kadottanut tuon 30% jo 3kk aikana 6kk sijaan.
Taidan tosiaan vain tyytyä latailemaan mönkkärin akkua. Appiukolle voisi sen sijaan vihjaista josko asentaisi traktoriin moisen paneelin.
 
Jaran sanoi:
Onkohan Polar -versiossa ja normaalissa muuta käytännön eroa kun nuo kumikaapelit? Perusmallihan on -20C...+50C. Voihan siellä olla joku komponenttikin paremmin kylmää sietävä.
Molemmissa on kylmän akun elvytysohjelma, tosin Polarissa taitaa olla yhden sijaan kaksi ohjelmaa, pienemmille ja isommille akuille.
En ole ainakaan itse saanut selville oikein muuta eroa Polarissa muihin Ctekkeihin verrattuna kuin nuo kaapelit. Aika monessa Ctekissäkin on sekä isojen että pienten akkujen ohjelmat.

Tai no joo, on Polarissa se, että on tuo lumihiutale, jonka pitäisi tarkoittaa sekä AGM:ää että kylmän kelin lataustoimintoa. Joissakin muissa on vain AGM-toiminto. En ole oikein koskaan ottanut täysin tolkkua että miten nämä menee, kun Polarin ohjeessa lumihiutale tarkoittaa kylmissä olosuhteissa lataamista mutta tuote-esitteessä sen sanotaan olevan myös AGM-akun lataukseen lisäksi.
 
Seppo sanoi:
Tai no joo, on Polarissa se, että on tuo lumihiutale, jonka pitäisi tarkoittaa sekä AGM:ää että kylmän kelin lataustoimintoa. Joissakin muissa on vain AGM-toiminto. En ole oikein koskaan ottanut täysin tolkkua että miten nämä menee, kun Polarin ohjeessa lumihiutale tarkoittaa kylmissä olosuhteissa lataamista mutta tuote-esitteessä sen sanotaan olevan myös AGM-akun lataukseen lisäksi.
Lumihiutale löytyy jo omasta 10 vuotta vanhasta Multi XS 4003:sta. Ja senkin käyttöohjeessa mainitaan että lumihiutale on myös AGM-akkujen lataukseen.
 
Tuo Exiden sivu on melkolailla ainoa paikka missä väitetään jännite-erojen latauksessa olevan noin päin. Väittäisin sen olevan virheellinen.
 
Pitäisi iltapäivästä hakea CTEK.
Itselläni on tallissa sekä CTEK että Benton kalustoa ja tänäpäivänä jos uusi laturi pitäisi hommata, niin kyllä tuollainen Benton BT-yhteyden kera kaupasta mukaani tarttuisi. Olen meinaan onnistunut yhden akun tuhoamaan tuolla CTEK:lläni kestolatauksessa, mutta Bentonilla en vaikka käyttöä noilla molemmilla on ollut jo vuosikausia, samoissakin akuissa vuorokerroin. Myös pakkasessa Bentonin johdot pysyvät mukavan pehmosina, CTEK:in piuhojen jäykistyessä kunnon rautalangoiksi.

1703-ice5bt-akkulaturi-iceman-5.0-bluetooth-benton-46132-76981.jpg
 
Tuollainen vai? BLE teksti puuttuu perästä vaan tästä.
Olisin mielelläni tänään hakenut, että saan laturiin illaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen vai?
Tuollainenhan se on, kuoressa BT-logo niin on passeli. Itsellä kesäisin tuo on as.vaunun akkua lataamassa ja koska akku on piilossa kaapistojen sisällä, niin siellä se laturikin on = laturin seuraaminen on hankalaa, mutta tuo appi ja kännykän bt-yhteys pelastaa, voin vaikka etuteltassa istuksiessani chekata laturin tilan. Samaten himassa laturi on tuolla kellarissa, niin vaikka olkkarissa voin chekata laturin puuhastelua :)
 
Jeh. Tilasin äsken tuon.
Toivottavasti kerkeisi tulemaan tälleviikolle perille asti.
Eli lumihiutale valinta pitää tehdä ja muuten ei tartte miettiä mitään asetuksia kun pistää päälle?
 
Eli lumihiutale valinta pitää tehdä ja muuten ei tartte miettiä mitään asetuksia kun pistää päälle?
No itse asiassa 2 valintaa:
- kelkka/prätkä (akun koko alle/yli 20Ah painamalla mode-nappia pitkään)
- tavallinen/lumihiutale/boost (lämmin 14.4V vaiko pakkanen/AGM 14.7V vaiko boost 16V)
Sen jälkeen tuo jo nuo muistaakin vaikka sähköt katkeaisikin. Toki vastaavat valinnat voi tehdä myös känny-apilla :)
 
Laturi saatu ja auto kiinni siinä.
Laturista painoin, että sain autolle ja lumihiutaleelle.

Softa löytää laturin. Yhdistää ja katkaisee heti. Ohjekirja sanoo, että pitäisi salasanaakin johonkin syöttää.. ei kysele. Samsung A52 käytössä puhelimena.

BT puolella jos yritän yhdistää niin näkee laturin, mutta herjaa tarvitsevansa ohjelmiston. Satunnaisesti kysyy mikä on PIN koodi laturille.
 
No tuota apin "salasanaa" en ole koskaan oikein ymmärtänyt, sille kun tuntuu kelpaavan ihan mikä tahansa, vaikka antaisi joka kerta erilaisenkin, se sitä missään kuitenkaan muista tahi yhteydestä kieltäydy :LOL:

Olisihan se kiwa jos tuo kerran tiedot saatuaa muistaisi ne jatkossa => pelkkä apin käynnistys riittäisi että se hakisi sen viimeksi yhteydessä olleen laturin automatic ja näyttäisi sen statuksen, mutta nyt joutuu joka kerta erikseen hakemaan ensin sen laturin ja sen jälkeen syöttämään tuon "salasanan" ennen kuin appi varsinaisesti aukasee sen laturin näkymän.
 
Latasin Benton Battery Charging Manager softa.
Löytää laitteen ja kysyy max. 10 alphanumeerista merkkiä.
Ihan sama mitä siihen syöttää niin ei mene läpi.

Benton Battery Monitor ei tosiaan kysele mitään. Se vaan katkaisee heti yhteyden. En näe mitään akun tietoja.

Joku testannut tuota ja asenttanut salasanan joka nyt pitää resetoida?
 
Itsellä on käytössä tuo Charging Manager v. 0.818 ja tosiaan se on ihan sama mitä tuohon "salasanaksi" laitan, sillä aidosti ole ollut yhtään mitään merkitystä mihinkään
 
Sen verran, että Samsung A51 malli itsellä eikä A52. (Bluetooth v5.0 (LE up to 2 Mbps))
Boottasin puhelimenkin eilen jos siitä olisi ollut kiinni, mutta ei.

Tuohon pitäisi olla softa iOS versiollekin, mutta en löydä duuniluurilla tuota. Google antaa hakutuloksen app storeen, mutta sivu ei aukea.