https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ajotietokoneen range-näyttö

Luotatko ajotietokoneen range-näyttöön?

  • Luotan, ja ajan tankkaamaan sen näyttämän perusteella

    Ääniä: 19 43,2%
  • Mielestäni range-näyttämä on hieman epäluotettava

    Ääniä: 14 31,8%
  • En luota range-näyttöön lainkaan, ja seuraan tankkaustarvetta pa-mittarista ja ajetuista kilometreis

    Ääniä: 5 11,4%
  • En seuraa yleensä lainkaan range-näyttöä

    Ääniä: 6 13,6%
  • Mikä se sellainen on?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Ajotietokoneiden vakionäyttöihin kuuluu tavallisesti jäljellä olevan ajomatkan näyttö, "range". Se perustuu ajoprofiiliin, jota verrataan jäljellä olevaan polttoaineen määrään. Näin saadaan lukema, joka suunnilleen vastaa matkaa, joka jäljellä olevalla polttoaineella pitäisi vielä selvitä.

Olen jonkun kerran seurannut range-lukeman muuttumista, kun olen lähtenyt liikkeelle. Tänään mökiltä lähtiessämme ajotieturi näytti ensin rangeksi 510 km, mutta heti liikkeelle lähdettyä, kun kulutus oli huippulukemissa, km-luku putosi 460:een. Nopeuden ja kulutuslukemien vaihdellessa myös range seilasi käytännössä kaikkien kymmenukujen välillä 440 - 480 km, vaikka matka oli edennyt vain muutamia kymmeniä kilometrejä. Ainakin noiden lukemien perusteella olisi ollut kovin vaikea arvioida, milloin pitää ajaa tankille.

Itse seuraankin jäljellä olevan polttoaineen määrää huomattavasti range-lukua useammin varsin karkealla asteikolla varustetusta pa-mittarista, samalla katsoen, minkä verran olen ajanut edellisen tankkauksen jälkeen (nollaan ykköstripin aina tankkauksen yhteydessä).

-- Luotatko sinä range-lukemiin?
 
Ei niihin luottaa voi. Ovat arvioita, kuten muutkin auton mittarit.
Ne eivät ole mitään tarkkuusinstrumentteja.

Kotimaassa tankkaan kylmäasemalla, mutta maailmalla, kun en halua käyttää
luottokorttia, tankaan mieluummin palveluasemalla.
Kerran kävi sillä lailla, että kohdille osuneet tankkauspaikat olivat vain kylmäasemia.
Mittarissa range oli ollut nollilla jo hetken aikaa. Kun vihdoin miehitetty asema löytyi,
sammui auto parikymmentä metriä ennen asemaa. Rullata piti tankille.  :D

Tällä kertaa näytti positiivisesti väärin.
Olen kuullut toisenlaisistakin tapauksista.
 
Itse olen niihin luottanut. Ja ajanut useamman kerran Range nollalla 10-20 kilsaa. Volvoissa Range muuttuu aktiiviiseen ajotavan mukaan, kun Vaggineissa Rangen muutokset on vaimennettu todella hitaiksi.

Perjantaina ajelin Volvolla noin 30-40 kilsaa alamäkeä vuorilta alas ja mäen pohjalla Range näytti 1300km. Siitä sitten suoraan melko mäkiselle motarille ja siellä Range näytti noin viiden minuutin kuluttua 700km, kun olin koko ajan ajanut 140 mittarinopeutta. Mä pidän tästä toimintamallista, koska Range todellakin kertoo sen, miten pitkälle tämän hetkisellä ajotavalla pääsee. Ei siis sitä miten pitkälle viimeisen 100km ajotavalla pääsee.
 
Vempula sanoi:
... Range nollalla 10-20 kilsaa...

Eihän tuo ole luottamista. Luottaminen tarkoittaa mielestäni, että mittari näyttää oikein.
Luotat siis siihen, että mittari näyttää sopivasti väärin.  ???

Mutta joka tapauksessa parempi näin päin.
 
Ikävän usein range näyttää nollaa ennen tankille selviytymistä.
Eli vissiin en luota näyttöön kun ajan vaikka tankata pitäisi.
Ei ole kyllä 20 vuoteen loppumaankaan päässyt, mutta vähillä on menty.
 
Edellisellä Mazdalla ajoin kerran laiskuuttani vielä reilut 20 kilsaa rangen näyttäessä nollaa.
 
Kettu sanoi:
Luotat siis siihen, että mittari näyttää sopivasti väärin.  ???

Tavallaan näin. Tosiasiassa ymmärrän hyvin, että autotehtaiden on pakko toimia näin. Eivät he voi laittaa autoon rangea mikä oikeasti näyttäisi nollaa silloin kun tankki on tyhjä. Aivan samalla tavalla he eivät voi laittaa autoon nopeusmittaria, mikä näyttäisi oikeita ajonopeuksia. Vaikka tämäkin olisi tietysti teknisesti helppo toteuttaa.

Jos ajelen kaupunkialueella, niin Range 10km on mulle sellainen yleinen signaali siitä, että kohta voisi kaartaa tankkaamaan. Joskus menee sitten siihen, että ajellaan vähän aikaa nollalla. Isolla tiellä toki pyritään tankkaamaan aikaisemmin, jos ei ole varmaa tietoa siitä, missä asemia on. Yhden aseman tietäminen kun ei vielä auta mitään, kun se voi olla jostain syystä sulki/rikki/tjsp.
 
Itellä on dieselvehkeiden myötä tullut, että on tankattava ajoissa,
jottei joudu ilmaamishommiin.
Samoin weba ei toimi, mikäli polttoaine on vähissä.
 
Itse tankkaan yleensä hyvissä ajoin ja nimenomaan silloin, kun kohdalle sattuu edulliseksi tietämäni jakeluasema. Erittäin harvoin syttyy pa-varoitussymboli, ja silloin kun se on syttynyt, tuntuu, että ihan justiin tässä tielle jäädään :). Silloin olen tainnut rangeakin vilkuilla, mutta aina siinä on ollut jäljellä useampi kymmenen kilometriä.
 
Octaviassa rangen ollessa 0, on tankissa liki 10 litraa eli ainakin 180 km matkalle. Dieselillä siis.
 
Taitaa olla ajossa kuudes vag-tuote, jossa on range-näyttö ja kaikissa se on ollut luotettava ja looginen. Eroa on yksilöiden välillä ollut siinä, kuinka lähelle tankin ilmoitettua tilavuutta polttoainetta menee rangen näyttäessä nollaa.

Minulle range-näyttö on tärkeä toiminto, johon myös luotan. Seuraan tankillisella ajettuja kilometrejä ja rangea. Polttoainemittari on oikeastaan tarpeeton. Lähinnä se varoitusvaloineen tuo ikävän ilmoituksen siitä, ettei webasto ole käytettävissä.

Kotikulmilla on lukuisia kohtuuhintaisia tankkauspaikkoja. Eli, jos tankki on tyhjenemässä kotona ollessa, pyrin ajamaan hyvin lähelle range nollaa tai ihan siihen nollaan. Nollanäytöllä ajamista tietenkin vältän. Enimmillään olen muistaakseni ajanut noin 20 km ja se tuntui epämiellyttävältä.

Passatin myötä keskimääräinen tankkausväli onkin venynyt jopa puoleentoista viikkoon. :)
 
Luotan. Valo syttyy kun range 100km, kerran olen tainnut jättää 10km. Muistaakseni yli 50l tankkasin 55litran tankkiin silloin. Pidän kyllä tankissa ainetta niin, että sillä sen 600km pääsee matka-ajoa. Kai se jonkinlaista varautumista on poikkeusoloihin.
 
Itse tankkaan, ja olen aina tankannut, viimeistään pa-mittarin näyttäessä sen 1/4 osa tankillista. Liekkö sitten pahaan päivään varautumista?

Tosin seuraan ja luotan kyllä range-näyttöönkin pidemmässä reissussa jos pohdin passelia pysähdyspaikkaa.

Räsässä tuo ei aina vaan ole toteutunut, kun polttoainemittarin toiminta on perin omintakeinen. Puoleen tankkiin saakka "vajuu" hitaahkosti ja mittarissa yleensä noin 400 km tankin näyttäessä puolta, sitten loppu "horahtaa" silmissä ja bling merkki ja range 40 km! Tosin, olen kuullut moneltakin taholta että vaikka manuaalin mukaan blingin tullessa on tankissa 5 litraa niin totuus on about 15 litraa ja rangen näyttäessä nollaa 100-200 ajaa vielä. No, ei ole ollut tarvetta testata eikä toivottavasti tulekaan.
 
Kyllä tulee käytettyä ja luotettua rangen näyttämään. Tuohon kun on jo reilusti yli vuosikymmenen totutellut, niin Clion ratkaisu tuntuu viimeisen päälle idioottimaiselta. Siinä kun range näyttää normaalisti kilometrit siihen saakka, kunnes bensavalo syttyy (tyypillisesti range tuolloin 90km). Tuon jälkeen kilometrilukema häviää ja range näyttää vain viivaa.

Tuo yhdistettynä pieneen tankkiin ja 98 oktaanivaatimukseen aiheuttaa kieltämättä ärsytystä. Tuota korkeampioktaanista kun ei näillä kulmilla ihan edes joka kolmannelta asemalta löydy.
 

Liitteet

  • IMG_4794.jpg
    IMG_4794.jpg
    52,7 KB · Katsottu: 595
En luota ollenkaan, enkä katsele käytännössä ikinä. Viimeistään bensavalon syttyessä tankille. Tällainen on mun tyyli. Tarkoittaa, että Mitsussakin on vielä yli 15 litraa tankissa tuolloin.
 
Kyllä minä siihen näyttöön periaatteessa luotan, mutta en kyllä koskaan katsele. Webasto ei starttaa jos polttoainevalon päästää syttymään, joten sitä ennen käyn aina tankilla.

Kesällä ei tietysti olisi pakko, mutta tuosta on jo tullut tapa. Ottaa niin päähän jos tulee pikainen lähtö johonkin ja tankki onkin valmiiksi melkein kuiva.
 
Pyrin pitämään tankin aina mahdollisimman täytenä. Tämä tarkoittaa yleensä reissujen suunittelua siten, että pidän kahvitauon tai vastaavan Shellillä tai Nesteellä.

Nyt tankki on täynnä, päivän aikana liikun Joensuun kautta Kajaaniin. Iltasella Kajaanin Shellillä tankki taas täyteen. Huomenna Kajaanissa duunissa ja iltasella siirtyminen Jyväskylään. Jyppikylässä tullee tankki taas täytettyä Tourulan Nesteellä tai Veturi-Shellillä.

Ocun keskinäytössä on hauska feature. Kun autolle alkaa tulla nälkä, niin normaalisti Car-valikon vasemmassa laidassa majaileva Skoda liikkuu hiljakseen kohti oikeassa laidassa olevaa polttoainemittaria. Kun rangessa on joku satakunta kilsaa jäljellä on Skodan kuvake jo mittarissa aivan kiinni! ;D
 
Armeijassa jo opetettiin ja meillä töissä lähes sama käytäntö, että alle puolet tankissa jäljellä, tankille.
Viimeistään kun on alle neljännes.

Toinen asia, diesel ei nyt kovin höyrysty, mutta bensa höyrystyy.
Mitä enemmän on takissa höyrystymistilaa, sitä suurempi on syttymisriski, näin maalaisjärjellä ajatellen.
Perin juurin varovainen tyyppi tankkaisi siis joka päivä.  :D
Myös veden kondensoituminen on voimakkaampaa tyhjemmässä tankissa.

Siinä syitä pitää tankkia täynnä. No, nämä syyt eivät oikeastaan minun tankkauskäytäntööni vaikuta.
Tankkaan melko ajoissa.
Kyllähän tuolla jotain virkaakin on, mutta mielestäni Range on ilomittari.
Ytimessä on seurata tilannetta muuten.
 
JiiJii71 sanoi:
Ocun keskinäytössä on hauska feature. Kun autolle alkaa tulla nälkä, niin normaalisti Car-valikon vasemmassa laidassa majaileva Skoda liikkuu hiljakseen kohti oikeassa laidassa olevaa polttoainemittaria. Kun rangessa on joku satakunta kilsaa jäljellä on Skodan kuvake jo mittarissa aivan kiinni! ;D

Tuo onkin muuten hauska - en ollut itse huomannutkaan.  :)

Näin talvella rangea tulee seurattua Webaston kantilta, ettei bensavalo pääse syttymään.
 
Pekka P sanoi:
Meneekö sinun kilometreillä lähelle 200 tankkauskertaa / vuosi  :eek: tuolla selostamallasi periaatteella?

Enpä ole noita kertoja laskeskellut, mutta työpäiviä on suurinpiirtein se 220 vuodessa ja "kentällä" tulee oltua ma - to. Tuo taitaa tehdä varmaan jotain 100 - 130 tankkausvisiittiä. Auto tulee pesetettyä 1 - 2 kertaa työviikkojen aikana.
 
Aika kova tankkaustahti. Itse olen tankannut tänä vuonna kolme kertaa: 2.1., 2.1. ja 30.1. Näkyi vielä lauantaina olleen ¾ tankillista jäljellä tuosta viimeisestä tankkauksesta ja range näytti tankkauksen olevan kauempana tulevaisuudessa kuin seuraavan huollon. Viime vuonna tässä vaiheessa oli kuusi tankkausta tehtynä. No ei paljoa sekään.
 
Fordin range näyttää aika pessimistiä lukemia, mutta kohtuu tarkka se on ja sitä myös käytän hyödyksi. Oikeastaan rangen kertoo parhaiten se, että normiajoilla tankattava on 700-800km:n välein, jos haluaa eberin toimivan. 52 litran tankkiin siis saa yleensä tankata 42 litraa, jotta on se 10 litraa vielä tankissa ja seuraavana aamuna lämmitys toimii. Lämmitin siis on melkoinen kapasiteetin syöjä näin talvisin. Nollille on tullut harvemmin ajettua rangea ja 48 litraa on ollut maksimi tankkaus näköjään.