Ajotietokoneiden vakionäyttöihin kuuluu tavallisesti jäljellä olevan ajomatkan näyttö, "range". Se perustuu ajoprofiiliin, jota verrataan jäljellä olevaan polttoaineen määrään. Näin saadaan lukema, joka suunnilleen vastaa matkaa, joka jäljellä olevalla polttoaineella pitäisi vielä selvitä.
Olen jonkun kerran seurannut range-lukeman muuttumista, kun olen lähtenyt liikkeelle. Tänään mökiltä lähtiessämme ajotieturi näytti ensin rangeksi 510 km, mutta heti liikkeelle lähdettyä, kun kulutus oli huippulukemissa, km-luku putosi 460:een. Nopeuden ja kulutuslukemien vaihdellessa myös range seilasi käytännössä kaikkien kymmenukujen välillä 440 - 480 km, vaikka matka oli edennyt vain muutamia kymmeniä kilometrejä. Ainakin noiden lukemien perusteella olisi ollut kovin vaikea arvioida, milloin pitää ajaa tankille.
Itse seuraankin jäljellä olevan polttoaineen määrää huomattavasti range-lukua useammin varsin karkealla asteikolla varustetusta pa-mittarista, samalla katsoen, minkä verran olen ajanut edellisen tankkauksen jälkeen (nollaan ykköstripin aina tankkauksen yhteydessä).
-- Luotatko sinä range-lukemiin?
Olen jonkun kerran seurannut range-lukeman muuttumista, kun olen lähtenyt liikkeelle. Tänään mökiltä lähtiessämme ajotieturi näytti ensin rangeksi 510 km, mutta heti liikkeelle lähdettyä, kun kulutus oli huippulukemissa, km-luku putosi 460:een. Nopeuden ja kulutuslukemien vaihdellessa myös range seilasi käytännössä kaikkien kymmenukujen välillä 440 - 480 km, vaikka matka oli edennyt vain muutamia kymmeniä kilometrejä. Ainakin noiden lukemien perusteella olisi ollut kovin vaikea arvioida, milloin pitää ajaa tankille.
Itse seuraankin jäljellä olevan polttoaineen määrää huomattavasti range-lukua useammin varsin karkealla asteikolla varustetusta pa-mittarista, samalla katsoen, minkä verran olen ajanut edellisen tankkauksen jälkeen (nollaan ykköstripin aina tankkauksen yhteydessä).
-- Luotatko sinä range-lukemiin?