https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ajoneuvojen uudet keksinnöt ja ominaisuudet

P

pokkus

Vieras
Luin kyseisen artikkelin ja tuli mieleen, että aika erikoisia juttuja suunnitellaan tuleviin malleihin. Monet noista jää varmasti vain konseptiasteelle tai asia patentoidaan tulevaisuutta ajatellen. Tuolle Fordin patentille voisi tosin oikeasti löytyä jopa jotain järkevääkin käyttöä.

http://jalopnik.com/ford-may-be-developing-illuminated-body-panels-1716808692

"What the patent describes is a very clever system for creating large areas of body panel illumination with a minimum of electronics or energy usage. The way the patent describes achieving this is via photoluminenscent coatings — materials similar to the glow-in-the-dark stuff that we all grew up with."

1333413221761000339.gif


Mitähän tulee seuraavaksi? :)
 
Luultavasti trafi kieltää Suomessa moiset hehkumaalit. Liikenneturvallisuuden nimissä.
 
Enpä tiedä oisko tuo tuikkiminen normaalisti edes huvittavaa, mutta jos ajattelee vaikka onnettomuustilannetta.
Jos koko auto välkkyy, niin olisihan tuo aika lailla näkyvämpää, kuin pelkät hätävilkut.

 
lortti sanoi:
Luultavasti trafi kieltää Suomessa moiset hehkumaalit. Liikenneturvallisuuden nimissä.
No näin ihan varmasti käy, kuten artikkelissakin todettiin. Tätä varmaan päästään kokeilemaan vain jossain konseptiautoissa.
 
Kettu sanoi:
Enpä tiedä oisko tuo tuikkiminen normaalisti edes huvittavaa, mutta jos ajattelee vaikka onnettomuustilannetta.
Jos koko auto välkkyy, niin olisihan tuo aika lailla näkyvämpää, kuin pelkät hätävilkut.
Itsellä tuli sama mieleen ja lisäksi joissain tilanteissa auton näkyvyyttä voisi parantaa esimerkiksi kovassa vesisateessa. Tai voisihan tuollainen toimia jopa suuntavilkkuna.
 
Vilkut, etu- ja takavalot, huomiovalot, jarruvalot, rekisterikilven valot, pysäköintivalot, ... Kyllähän tuolle sovelluskohteita löytyisi, jos vaan materiaalin ominaisuudet riittävät.
 
Voin kuvitella, että likaa ja paskaa nuo välit täynnä on noilla renkailla nautinto ajella.
 
Penguin sanoi:
Voin kuvitella, että likaa ja paskaa nuo välit täynnä on noilla renkailla nautinto ajella.

En tuosta Hankookista tiedä, mutta Michelinin vastaavissa rakenne sanottiin olevan avoin vain mainoskuvissa, jotta rakenteen pystyy näkemään. Käytännössä siis umpinaiset kyljet.
 
^Luulisi, että paino lisääntyy kun kumia on enemmän?
 
Penguin sanoi:
Voin kuvitella, että likaa ja paskaa nuo välit täynnä on noilla renkailla nautinto ajella.

Entä kun lämpötila muuttuu, kuin gummi reakoi - jäykkyys rungossa muuttuu jne.
 
En tiedä, liittyykö ihan aiheeseen, mutta jostain (enpäs muista mistä) luin jutun siitä, että rekan taakse oli asennettu iso lcd-näyttö ja keulalle kamera. Näytössä näkyi siis, mitä rekan edessä on. Sopivasti kehiteltynä aika oiva idea ohituksia helpottamaan.

Vaan eipähän Suomen loskakeleissä varmaan kauaa näyttö pysyisi luettavana...
 
Valaistujen koripaneelien viisaudesta kysyn vaan että miten lienee näkyvyys ja toimivuus Suomen kura- ja talvioloissa? Ja miten niitä muistettaisiin käyttää, kun ajovalojen kytkentäkin tuntuu unohtuvan yhä useammalta, jopa sadekelissä ja iltahämärissä. Tosin valotehohan autoissa onkin huonontunut kuten autolehtien valokantamamittauksista voi päätellä.
 
Kai ne siinä toimisi, kun nykyisetkin valot, jotka peittyvät kuran alle. Kaikki Järvenpään miitin osanottajat varmaan muistavat (no niin varmaan) kun viime talvena tulin kerran Teboilille lievästi sanottuna kuraisella autolla. Ei sillä ollut pesun jälkeen käyty kuin kerran Tampereella ja ajettu pääväyliä pitkin, mutta pinnassa oli kahden sentin kurakerros ja se kyllä peitti tehokkaasti kaikki valaisimetkin.