https://tummennuskalvot.fi/

Ajoneuvojen turvallisuuden takaisinkutsut

P

pokkus

Vieras
Varmaan on oma aihe paikallaan näille laajoille ajoneuvojen turvallisuuteen liittyville takaisinkutsuille. Jos siis törmäät uutiseen takaisinkutsusta, niin postaa siitä tiedotus tänne.

Tämä laaja airbageihin liittyvä takaisinkutsu on ollut täällä uutisissa eilisestä lähtien. Pahimmassa tapauksessa laukeava airbag voi aiheuttaa merkittäviä vammoja. Katso lisää ja tarkasta onko oma autosi merkittyjen listalla alla olevasta linkistä.

http://blog.caranddriver.com/takata-airbag-update-toyota-and-gm-expand-recalls-chewing-gum-found-inside-inflator/
 
Tänään Audi ilmoitti airbagin takaisinkutsusta.Koskee A4, vuosimallista 2012 eteenpäin. Koskee 850.000 ajoneuvoa. Ei kuitenkaan ole Takatan valmistamia airbageja.
 
Oma Mersullani on myös takaisinkutsu. Koskee n.40000 autoa.Kävin tiistaina Veholla ja onneksi ei ollut ongelmaa. Ongelma on ohjauksessa, joka saattaa jumiutua.
 
Uudessa Mazda 6:ssa takaisinkutsu liittyen rengaspaineantureihin:

http://wot.motortrend.com/1411_nearly_100000_mazda6_sedans_recalled_for_faulty_tpms.html
 
Turvallisuuteen vaikuttavat takaisinkutsukampanjat voi tarkastaa virallisesta lähteestä eli Trafin nettisivuilta: http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat

Trafin listaus on todella tarkka ja sieltä näkee valmistenumeroiden tarkkuudella, kuuluuko jokin tietty auto kampanjaan vaiko ei. Myös kampanjan virallinen läpivienti kuittaantuu listaan.

Mielenkiintoista olisi päästä näkemään myös tehtaiden muut kuin turvallisuuteen vaikuttavat kamppikset, mutta taitavat olla liikesalaisuuksia.
 
Tämä Takatan turvatyynyjä koskeva takaisinkutsu räjähtää kohta pahasti käsiin. Yrityshän tiesi ongelmasta pitkään, mutta piilotteli asiaa vuosia. Kohta ollaan siinä pisteessä, että kaikki Takatan turvatyynyillä varustetut autot on korjauslistalla. Viimeisimpänä lisäyksenä mm. oma Mustangini. Nyt pitää seuraavassa huollossa kysyä miten homma hoidetaan kuntoon. Kyseessä on siis tähän mennessä suurin takaisinkutsu ikinä. Tiedossa siis, että ainakin yksi firma on konkassa tämän jälkeen...

Suosittelen erittäin vahvasti, että jokainen tarkastaa, ettei oma auto vain ole tuolla listalla:

http://blog.caranddriver.com/massive-takata-airbag-recall-everything-you-need-to-know-including-full-list-of-affected-vehicles

"UPDATE 5/28/2015, 5:00 p.m.: Ford has added more than 900,000 vehicles to its list of recalls for potentially defective airbags from Takata. The 2009–2014 Mustang and the 2006 Ranger are new additions to the list. The later-model Mustangs—recalled for driver’s-side airbags—are by far the newest cars to be included in this incredibly broad recall action."
 
Listalla on käytännössä jokainen auto, jossa on Takatan turvatyyny. Takata ei pysty toimittamaan korvaavia tyynyjä, ainakaan ilman että se saa rankasti pääomatukea. Toisaalta muuta vaihtoehtoa ei autonvalmistajilla välttämättä ole tämä tulee aiva järjettömän kalliiksi myös niille, samoin mahdolliset vastuuvakuutukset myyneille vakuutusyhtiöille. Saattaa joku "pienempi" autonvalmistajakin kaatua tähän.
 
Kommentti tuosta edellisestä artikkelista:

"This recall is now (as of today at about 5:00 p.m.) up to 34 Million vehicles. Yikes.
It will take Takata SIX YEARS just to make enough parts to fix that many vehicles."


En tiedä pitääkö tuo mitenkään paikkaansa, mutta itsekin pelkään, ettei tuollaista määrää osia valmisteta ihan hetkessä eli jotkut joutuvat odottelemaan varaosia toooodella pitkään.
 
Jostain luin, että lukema oli jo 53 miljoonaa autoa, mutta oli miten oli jos nyt kuusikin vuotta menisi kaikkien osien tekemiseen ja tuo firma ei siis samaan aikaan saa mitään myytyä, niin voi olla aivan varma, että niitä korvaavia turvatyynyjä ei tule koskaan puoleenkaan noista autoista.

Lisäys: 1/5 maailmassa asennetuista turvatyynyistä on Takatan valmistamia ja niitä on paljon. Kuinkahan moni noista on viallinen.
 
Tänään tuli soitto Veholta ja kerrottiin, että olisi tehtaan kampanja eli takaisinkutsu. Jokin lukitus puuttuu jostain bensamoduulista ja voisi aiheuttaa bensan saanti vaikeuksia. Tosi surkeaa kun ei saa autoa alleen siksi aikaa. Vehon mukaan tehdas ei anna autoa. Olisihan Veho voinut olla sen verran asiakas ystävällinen, että olisi auton antanut. Kun ihmettelin asiaa niin kuulemma tehdas ei suostu siihen??? Voisin sanoa, että hävetkää.
 
Itse asiaan mitenkään liittymättömänä mutta otsikkoon ja aiheeseen liittyen voisikohan tuon otsikon muuttaa? "Ajoneuvojen turvallisuuden takaisinkutsut" otsikkonahan tarkoittaa, että valmistaja/maahantuoja kutsuu auton turvallisuuden takaisin, eli siis auto kutsutaan huoltoon, koska se on liian turvallinen. Ymmärrän toki mitä otsikolla ajetaan takaa, mutta joka kerta sen nähdessäni se herättää minussa nillittävän kielipoliisin...  ;)

Trafi määrittelee ne näin: "Mikäli automallissa todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle tai terveydelle, auton valmistajan tai tämän edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafiin ns. takaisinkutsukampanjasta."

Olisiko parempi otsikko siten esim. "Autojen turvallisuuspuutteista johtuvat takaisinkutsut"?

Ja pahoittelut vielä kerran nillityksestä...
 
Land Rover Discovery Sport 2.0 Ingenium moottorilla. Moottorin päällä oleva suojamuovi saattaa osua polttoaineputkeen ja tehdä reiän. Ruiskuttelee sitten naftaa pakosarjalle.
 
Mustangista korjattiin juuri kuljettajan puolen airbag kahden vuoden odottelun jälkeen ja nyt pitäisi korjata myös pelkääjän puoli...

BMW X3:sta pitäisi korjata takapenkkien isofix-kiinnikkeet. Eivät onneksi ole meillä enää käytössä.
 
Hiljattain kutsuttiin meidän taivaanvanha 325 cabrio bagien vaihtoon. Ensin tulleen tiedon mukaan ongelman ei pitänyt koskea tätä (2001)vuosimallia. Näyttää eskaloituvan.
Ongelma näissä on käsittääkseni sellainen, että näistä saattaa posauksen sattuessa irrota jotain pientä terävää, joka sitten tietysti heikentää pärstän estetiikkaa. Tai jopa pahempaa.
 
Tfv sanoi:
Ongelma näissä on käsittääkseni sellainen, että näistä saattaa posauksen sattuessa irrota jotain pientä terävää, joka sitten tietysti heikentää pärstän estetiikkaa. Tai jopa pahempaa.

Eiköhän tuossa ole kyse siitä samasta Takatan todella laajasta airbagien takaisinkutsusta. Oma Mustangikin siinä kävi.
 
Keväällä tuli jo kutsu bägi vaihtoon, tänään oli sitten vaihtopäivä. Rattibägi tarkastettiin, ei tarvetta vaihtaa. Repsikan bägi vaihdettiin. Nämä siis tuohon 2002 mallin kolmoseen.