https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ajettavuuserot kesä- ja talvirenkailla

ääliö

Klassikko
Liittynyt
27.12.2013
Tätä on sivuttu siellä-täällä, mutta otan silti omaksi aiheekseen.

Faktahan on se, että auton ajettavuus heikentyy siirryttäessä kesärenkaista talvi-sellaisiin, riippumatta valinnasta kitkojen ja nastojen välillä. (toki pois lukien ajettavuus lumella tai jäällä) Kuinka paljon heikkenee, riippuu autosta ja renkaasta. Asia häiritsee kuljettajia selvästikin eri määrin. Osa pyrkii talviajan ajettavuutta kohentamaan nostamalla rengaspaineet jopa 1 bar yli autovalmistajan suosituksen.
Kun yleensä autoon haetaan tanakampaa (kesä)ajettavuutta (vaiko vain ulkonäköä? :p) vaihtamalla esim. originaalit 16 -tuumaiset renkaat 17- tai 18 -tuumaisiin, kuinkahan hyvin tuo toimisi talvirenkaiden kohdalla? Eli siis ajatusmalli olisi se, että vaikkapa 205/55/16 -kesärenkaiden kaveriksi ostettaisiin talveksi 18-tuumaiset kiekot. Paraneeko ajettavuus vai saadaanko aikaiseksi vain se, että jäykemmällä rengasrungolla ja edelleenkin pehmeällä pintakumiseoksella päädytään huonompaan mukavuuteen ja korkeampaan melutasoon, sekä melkoisesti kalliimpiin talvirenkaisiin?
 
Itselläni on kesärenkaat 235/45R18W (vakiokoko) ja talvirenkaat hankinta-ajankohdan saatavuudesta johtuen vähän alikokoiset 225/45R18R kitkarenkaat. Menemättä sen enempää talvirenkaiden tyypillisiin eroihin, ne pienentävät polttoaineen kulutusta, koska rullaavat huomattavasti paremmin ja ovat minun tapauksessa myös hieman kapeammat. Mukavuus on kasvaa talvirenkailla, toki hienoisella ohjauksen tarkkuuden kustannuksella ja meno on kuin sukkasillaan liikkuisi eli todella äänetöntä noilla kitkoilla.

Eipä ole koskaan tullut mieleen, että talvirengasta ottaisi suuremmalla vannekoolla. Itselläni on ollut joko sama koko kesät talvet tai talvirengas tuumaa pienemmällä rengaskoolla, kuten on nytkin kahdessa muussa perheen autossa (kesä 16" ja talvi 15").
 
Penguin sanoi:
Eipä ole koskaan tullut mieleen, että talvirengasta ottaisi suuremmalla vannekoolla. Itselläni on ollut joko sama koko kesät talvet tai talvirengas tuumaa pienemmällä rengaskoolla, kuten on nytkin kahdessa muussa perheen autossa (kesä 16" ja talvi 15").
En ole tästä itsekään juuri koskaan kuullut. Minulla oli joskus Seat Cordobassa jokin harvinainen rengaskoko 185/55/15, jonka rinnalle oli eka omistaja ottanut nastarenkaiksi silloin yleisen ja halvemman koon 195/50/16. Ainakin tuolloin oli hyvä ajaa, mutta aikaakin on jo melkein 15 vuotta...

Itselläni on nyt alla sellainen tilanne, että Q5:ssä kesärenkaana alkuperäinen 235/60/18 ja talvirenkaana nastoilla 235/65/17. Talvirenkaalla ajettavuus (tuntuma ja ohjautuvuuden nopeus) on huono, hyvin huono. Leikittelin ajatuksella josko nuo vaihtaisi rengaskokoina päittäin. Toki tuossa kokoero on hyvinkin maltillinen ja sitä kautta ero ajettavuudessa olisi marginaalinen?
 
Itse otin seuraavan autoni sekä ulkonäkö- että ajettavuussyistä kesärenkaille lisävarusteisella 225/40/18-koolla. Haluan tiukan tanakan ajettavuuden ja pidon. Harkitsen myös talvirenkaille samaa kokoa, mutta vähintään 225/45/17 ja tietysti kitkarenkain.

Nykyinen etuveto-A3 on sportalustalla mutta eipä tämä kovin maukas ajettava ole 225/45/17 kesärenkainkaan (Dunlop Sport maxx), mutta ok. Kammottava tämä oli talvirenkain, Nokian Hakkis R2 koossa 205/55/16 joista ei ollut oikeastaan mitään hyvää sanottavaa. Hirvittävä luikertelija, tuuli tempoi kammottavasti, huh. Ikipäivänä ei autooni tule enää Nokian rengasta, se on varmaa. Luultavasti jokin Misukan tai Contin kitka 225/45/17 koossa olisi parantanut tilannetta huomattavasti. Eli: ei pelkkä ulkonäkö, vaan myös ajettavuus!
 
Peeveli sanoi:
Itse otin seuraavan autoni sekä ulkonäkö- että ajettavuussyistä kesärenkaille lisävarusteisella 225/40/18-koolla. Haluan tiukan tanakan ajettavuuden ja pidon. Harkitsen myös talvirenkaille samaa kokoa, mutta vähintään 225/45/17 ja tietysti kitkarenkain.

Nykyinen etuveto-A3 on sportalustalla mutta eipä tämä kovin maukas ajettava ole 225/45/17 kesärenkainkaan (Dunlop Sport maxx), mutta ok. Kammottava tämä oli talvirenkain, Nokian Hakkis R2 koossa 205/55/16 joista ei ollut oikeastaan mitään hyvää sanottavaa. Hirvittävä luikertelija, tuuli tempoi kammottavasti, huh. Ikipäivänä ei autooni tule enää Nokian rengasta, se on varmaa. Luultavasti jokin Misukan tai Contin kitka 225/45/17 koossa olisi parantanut tilannetta huomattavasti. Eli: ei pelkkä ulkonäkö, vaan myös ajettavuus!
Millaiset ne Misukan tai Contin kitkat oi tuossa samassa 205/55/16 koossa :rolleyes:
 
Peeveli sanoi:
Itse otin seuraavan autoni sekä ulkonäkö- että ajettavuussyistä kesärenkaille lisävarusteisella 225/40/18-koolla. Haluan tiukan tanakan ajettavuuden ja pidon. Harkitsen myös talvirenkaille samaa kokoa, mutta vähintään 225/45/17 ja tietysti kitkarenkain.

Nykyinen etuveto-A3 on sportalustalla mutta eipä tämä kovin maukas ajettava ole 225/45/17 kesärenkainkaan (Dunlop Sport maxx), mutta ok. Kammottava tämä oli talvirenkain, Nokian Hakkis R2 koossa 205/55/16 joista ei ollut oikeastaan mitään hyvää sanottavaa. Hirvittävä luikertelija, tuuli tempoi kammottavasti, huh. Ikipäivänä ei autooni tule enää Nokian rengasta, se on varmaa. Luultavasti jokin Misukan tai Contin kitka 225/45/17 koossa olisi parantanut tilannetta huomattavasti. Eli: ei pelkkä ulkonäkö, vaan myös ajettavuus!
No tässä aletaan nyt lähestyä sitä taka-ajatustani. Vaikken mikään turvallisuusfriikki olekaan, on tässä tuokin elementti vahvasti mukana. Minua hiukan hämmentää se, että ihmiset satsaavat melkoisestikin rahnaa tanakkaan ajettavuuteen kesärenkailla ja sitten kun talvirenkaat vaihdetaan alle, ero on kuin yöllä ja päivällä ja pöpelikkö kutsuu. (Ja tämä ei tietenkään ole mikään Peevellle osoitettu huomio, sinullahan talviajettavuuteen oli jo suunnitelmaa) Itse toivoisin, että esimerkiksi ohjaustuntuman erot olisivat mahdollisimman pienet renkaanvaihtojen yhteydessä.

Edelleen minua häiritsee kovasti se, että talvirengastesteissä otetaan jotenkin ylhäältä annettuna totuutena se, että ajettavuus saakin jopa oleellisestikin huonontua talvirenkailla. Pisteytykset ja painotukset on tehty niin, että jää- ja lumipito dominoivat ja ajettavuus asfaltilla jää toissijaiseksi. No, pisteitähän voi mielensä mukaan jokainen editoida.

Kolmanneksi, millaisillakohan järjestelyillä autotehtaat itse talvitestaavat tuotteitaan, nimen omaan renkaiden osalta? Luulisi saksalaisen insinöörin kauhistuvan ajettavuuden heikentymistä kun kovalla työllä ja vaivalla rakennetut ajo-ominaisuudet muuttuvat lötkönpötköksi. Nehän voisivat periaatteessa vähän niinkuin vuotaa talviajokokemuksiaan maahantuojille ja sitä kautta vinkkejä auton ostajille. Ainiin, pohjolassahan autokauppa on sikseensä pientä, ettei tänne kannata mitään...
 
ääliö sanoi:
Kolmanneksi, millaisillakohan järjestelyillä autotehtaat itse talvitestaavat tuotteitaan, nimen omaan renkaiden osalta? Luulisi saksalaisen insinöörin kauhistuvan ajettavuuden heikentymistä kun kovalla työllä ja vaivalla rakennetut ajo-ominaisuudet muuttuvat lötkönpötköksi. Nehän voisivat periaatteessa vähän niinkuin vuotaa talviajokokemuksiaan maahantuojille ja sitä kautta vinkkejä auton ostajille. Ainiin, pohjolassahan autokauppa on sikseensä pientä, ettei tänne kannata mitään...
Niin, vaikeatahan se on katsoa mitä niissä pohjoisen talvitestikuvissa autoissa on alla... Järkyttäviä peltivanteita ja vielä kapeita renkaita. Varmaan ihan vaan hämäykseksi ja sitten kun se perheauto siirtyy sinne testiradalle, niin alle vaihdetaan ne 19" kiekot ja 305:lla kumeilla niiden 205/60 16 tilalle.  :rolleyes:
 
Minulla on talvirenkaina kitkat. Joo, ne ovat hiljaisemmat kuin kesärenkaat, ja rullaavat erinomaisesti lyöden aiempia pihistysennätyksiä. Mutta jousitusmukavuuden suhteen ne ovat selkeästi huonommat kuin nyt laittamani vanhat kesärenkaat. Veikkaan, että ero johtuu kesärenkaan suuremmasta ilmatilasta (tuumaa pienempi vanne nyt kesällä), talvivanteen tuplapainosta ja ehkä myös talvirenkaan numeroa suuremmasta kantavuudesta.

Niin, minulla on tosiaan talvirenkaat matalampiprofiilisemmat kuin nykyiset kesärenkaat, mm. siitä syystä että viimeksi talvirengasta hankkiessani halusin kompensoida talvirenkaan lötköyttä jämämäkämmällä koolla.
 
Skodassa ei merkittävää eroa ollut ajettavuudessa, kun renkaat vaihdoin.
Tottakai kitkat ovat miellyttävämmät, hiljaisemmat ja taloudellisemmat,
mutta mitään järkyttävää hei nyt pöpelikköön efektiä ei ole tullut.
Olisiko ajotavalla jotain merkitystä?

Ero oli edellisessä autossani paljon dramaattisempi ja selvästi talvirenkaiden eduksi.
Volvo S60, 17 tuumaiset kesärenkaat, aivan järjettömän herkkä urille.
Siinä oli sitä pöpelikkömeininkiä.
Talvirenkailla 16 " ei vastaavaa ongelmaa.
Volvo itsessään oli niin hiljainen auto, että rengasmelu ei ollut ihan vastaava ongelma, kuin nyt Skodassa.
 
Edellisissä 9-3 farkuissa (bensa, diesel, etuveto ja neliveto) ajettavuus muuttui aika rajusti renkaiden vaihdossa. Kesärenkaat oli 225/45-17 ja 235/40-17  kokoa ja talvirenkaat 205/55-16. Ohjaus oli talvirenkain tottakai paljon kevyempi, mutta myös vetely loppui ja ajomukavuus nousi toiseen potenssiin. 235 oli jo liian leveä, ja ohjaus kärsi liikaa vetelyn/uraherkkyyden myötä. Nelikko oli noista paras ja siinä 225-leveät Contit kesällä ihan mukavat ajaa.
Suomen oloihin turha leveys tuo mukanaan joissakin autoissa epämiellyttäviä vetelyominaisuuksia ja turhan raskaan ohjauksen. Nykyisessä Subarussa on 225-leveät renkaat kesällä ja talvella niin ei voi verrata. Vetelyä tai uraherkkyyttä ei ole.
 
Kettu sanoi:
Skodassa ei merkittävää eroa ollut ajettavuudessa, kun renkaat vaihdoin.
Tottakai kitkat ovat miellyttävämmät, hiljaisemmat ja taloudellisemmat,
mutta mitään järkyttävää hei nyt pöpelikköön efektiä ei ole tullut.
Olisiko ajotavalla jotain merkitystä?

Markku J sanoi:
RS:ään vaihtui tänään kesärenkaat alle. Muuttui ajotuntumat todella paljon, ja nyt löytyy ajamisen fiilistä. Ohjaus on todella tarkka, ja progressiivisuudesta pääsee kunnolla nauttimaan. Tuollainen se olisi meidän Audiinkin pitänyt ottaa, mutta ei ollut tilaushetkellä vielä tarjolla.

Rengasmelukin väheni olennaisesti, vaikka koko on sama 225/40-18. Renkaat ovat Conti Sport Contact 2:t. Tuntuu todella mukavalta alkaa nauttimaan RS:n parhaista puolista, eli moottorista ja tarkasta ohjaustuntumasta.

? ? ?

*mode-edit: ylimääräinen viesti poistettu, t. ConD*
 
Ajettavuusasiaan varmaan hyvänä verrokkina talvirenkaiden osalta voi pitää taannoista koeajoa parilla Hybridi-Jettalla. Toisessa niistä oli alla 17" vanteilla Hakkapeliitta R2 kitkat kun itselläni oli 16" Hakkapeliitta R2:t.

Nuo 17" tuntuivat kuivalla syystalven kelillä varsin mukavilta ja hiljaisilta ajaa. Selkeästi jämäkämmät kuin "painetuunatut" 16" talvikkaat mielestäni. Tässä siis saadaan napakkuutta kivasti lisää "lötköön" renkaaseen kun vanteen kokoa kasvatetaan. Talviominaisuuksia ei kuitenkaan voinut vertailla...
Kuivalla ajetun kolmikon "pahnanpohjimmaisena" oli 16" Hakkapeliitta 8:t, jotka olivat kyllä varsin letkut ajaa. Eli jos 16" vs. 16" vertaa, niin paineilla voi parantaa tilannetta kummasti... ja ei... renkaet ei kulu keskeltä yhtään sen enempää korkeammilla paineilla, päinvastoin matalat paineet syö talvikumet keskeltä. Tervetuloa 2000-luvun renkaiden maailmaan :D

Kesäkumeihin vaihto tottakai on ihan toinen maailma sitten. Itse loikkasin tänä keväänä 16" kitka -> 18" kesä, ja olihan siinä eroa. Pelkästään metelissä ihan muikeasti, mutta myös pidon osalta. Ei näitä voi vertailla samana päivänäkään. :D
 
Itsekin olen tuota talvirengaskokoa miettinyt ja nastoilla mennään. Kokemusta talvikumeista tässä autossa ei ole. Miksi muuten aina talvikumit ovat automaattisesti 55-65 profiililla? Olisiko järkevää ottaa vaikka 50-45 sarjalainen lähinnä ajettavuuden ja jämäkkyyden vuoksi? Hinta tietenkin nousee kun normikoosta lähdetään tiputtamaan alaspäin. 16" alla kesäkumeissa mutta tuoko 17" jotain lisäarvoa talveksi? Foccerissa kyllä huomasi kun vaihtoi suvikumeista misukan nastoihin! Tuntui että rattia sai tosiaan kääntää että kääntyy. Tarkka ohjaus kesäkumein. 16"ja215 kesät ja 205 talvikumit leveydeltään.
Eli 17" talveksi profiili?
16" talveksi 55profiililla koska muuttaminen 50-45 sarjaan lisää pyöräholvia ennestään ;D
 
Siis kyllähän vannekoko ja profiili kaipaa aina kaverikseen renkaan leveydenkin. Esimerkiksi seuraavat koot ovat vierintäkehältä liki 1:1:

195/65R15, 205/55R16, 225/45R17 ja 225/40R18.

Vieressä on myös muita leveys/profiili(R)vannekoko-komboja jotka ovat ihan käyttökelpoisia, mutta tuossa varmaan yhdet yleisimmistä.

Jos itse 16" talvirenkaista lähtisin päivittämään 17" kokoisiksi, voisi koko varmaan olla luokkaa 215/50R17. Nämä olivat myös tuon 17" koeajo-Jettan alla.  Mitä tuo vannekoon kasvatus tuo "hyvää"? No sen tarkemman ajettavuuden ainakin... meteli ei mielestäni kasvanut ainakaan kitkapuolella merkittävästi, mutta se pitopuoli jäi testaamatta... Hintahan on tietty yksi tekijä, mutta siihen vaikuttaa sitten muutkin asiat kuin se renkaan koko.
 
focceristi sanoi:
Miksi muuten aina talvikumit ovat automaattisesti 55-65 profiililla?

Tätä minäkin olen aina ihmetellyt. Kesäksi laitetaan alle isoa vannetta ja matalaa rengasta, jotta auto on tyylikkään näköinen ja ajo-ominaisuudet olisivat kuskin mielestä optimaaliset. Mutta sitten kuitenkin ajetaan reilut viisi kuukautta vuodesta peltivanteen ympärille kietaistulla donitsilla.

Tämän ilmiön kliimaksi on joku sporttialustalla ja helmasarjoilla varustettu Premiumi.
 
Kitkat Nokian 225/45X17. Meno herraskaista, renkaat lähes äänettömät, ohjaus ja muutenkin tuntuma autoon kevyempi. Polttonesteenkulutus pienempi.
Kesä Michelin Primacy sama koko. Ominaisuudet käänteiset. Ohjauksen raskauden huomasi heti vaihdettuaan kesät. Nyt siihen on taas jo tottunut. Äänekkäämmät, mutta niin oli hiljaiseksi mainitut BMW 2-coupe ja Audi A3:kin.
Ajotuntuma tarkempi ja urheilullisempi. Kumma kyllä kesärenkailla takapää kolisee paljon vähemmän, eipä juuri huomaa. ( paitsi Audin jälkeen ).
 
ääliö sanoi:

Oletan, että viittaat ensimmäiseen lauseeseen, että ajettavuus ei merkittävästi muuttunut?
Tarkoitin juurikin sitä, että kesärenkaille ohjaus muuttui raskaammaksi, hieman pitävämmän oloiseksi,
mutta en kitkoillakaan kokenut olevani "vaarassa joutua pöpelikköön".
Ja olihan siellä vielä selityskin. 1,6 D ei tarjoa millään renkailla ns. "ajamisen iloa",
joten rauhallisesti tulee ajettua.

Olen ajanut 35 vuotta, josta osan ammatikseni.
En ole vielä joutunut sellaisilla renkailla ajamaan, että voisin niitä syyttää, jos pöpelikkö uhkaa.

Mutta jos nyt hiuksia aletaan halkomaan, niin jos ei lainkaan huomaa eroa renkaissa,
niin sitten ei varmaan huomaa muutakaan auton käytöksessä.
Se selittäisi senkin, kuinka jotkut ajavat lähes tyhjällä renkaalla, käsijarru päällä tai vaikka mittaristossa tuikkii kaikki mahdolliset valot.
Mutta että jotta merkittävää tai vaarallista ajettavuuseroa? Ei.
 
Kettu sanoi:
Oletan, että viittaat ensimmäiseen lauseeseen, että ajettavuus ei merkittävästi muuttunut?
Pitkä ajohistoria sinulla takanasi, tuo antaa jo melkoisesti perspektiiviä.

Halusin viestissäni ottaa esiin kaksi eri näkymystä samaan asiaan, eli sinun viestisi linjasi siihen suuntaan, ettei merkittäviä ajettavuuseroja ole, Markku J sitten kiitteli vuolaastikin sitä, että ajettavuus muuttui merkittävästi paremmaksi kesärenkaisiin siirryttäessä.

Nythän tämä ketju on tuonut esille senkin, että joissakin tapauksissa ajettavuutta pidetään parempana talvi- kuin kesärenkain, vaikka kaikki autot lähtökohtaisesti suunniteltaneen kesärengastus pääfokuksena. Toki asiassa on se poitti mukana, että joissakin tapauksissa auton mukana tuleva kesärengasvarustus on kertakaikkiaan sopimaton Suomen uraisille ja muutoinkin huonoille pinnoille (pois lukien heti asfaltointikoneen/jyrän perässä). Tuollaisessa tapauksessa maltillisemmin mitoitettu tai muutoin vain pehmeämpi talvirengas saattaa hyvinkin olla leppoisampi.

Sen verran on omaa lehmää ojassa, että pohdiskelen tässä että pitäisikö nyt autokaupan kohteena olevaan kulkupeliin harkita talveksi matalampia ja jäykempiä renkaita, että ajettavuus säilyisi hyvänä myös talviaikaan.
 
Matalaprofiilisilla talvirenkailla ajettavuus todellakin paranee, nuljuminen vähenee selvästi,
mutta myös renkaan pito- ominaisuudet heikentyvät samassa tahdissa.
 
Pekka T sanoi:
...mutta myös renkaan pito- ominaisuudet heikentyvät samassa tahdissa.
Haa, ensimmäinen tuonsuuntainen kommentti tässä ketjussa. Olisiko tuosta jotakin kättä pidempää?
 
Lumisella, kenties jääpolanteisella tai muuten epätasaisella alustalla renkaan pito on vahvasti riippuvainen siitä kuinka hyvin se koskettaa alustaansa. Toki näin on vaikka kuivalla asfaltilla, mutta harvemmin korostuu siellä. Matalaprofiilinen rengas on yleensä rungoltaan jäykempi ja mukautuu tien epätasaisuuksiin huonommin. Rengaspaineet yleensä myös korkeammat matalammalla profililla, mikä vielä korostaa tuota ero mukautumisessa alustaan. Renkaan kulutuspinta ottaa vastaan alustan epätaisuuksista minkä pystyy, loppu jousto pitäisi tulla renkaan rungosta tai rengas on osin irti alustastaan. Korkeampi profiili tarjoaa enemmän joustoa ja mukautuvuutta alustaan, kapeampi rengas taas tarjoaa suuremman pintapaineen kosketusalallaan.

Auton alustalla on kuitenkin huomattava osuus myös talvikäyttäytymisessä. Itselläni edellinen auto oli manuaalivaihteinen etuvetoinen bensaturbo, rengaskoko talvella 205/55R16 ja tuo oli yksi huonoimmista autoista etenemään talvella, mitä itselläni on ollut käytössä. Nykyinen edellistä tehokkaampi turbodiesel, edelleen etuveto, automaatti ja rengaskoko talvella 225/45R18 ja tuo tuntuu menevän ja lähtevän liikkeelle mistä tahansa kunhan vaan maavara riittää. Pyörän ripustus (edessä ja takana) on näissä kahdessa autossa aivan erilainen ja sen huomaa niin kesällä kuin erityisesti talvellakin. Renkaat kummassakin Nokia Hakkapeliitta R:t, että ei pitäisi siitäkään erot johtua.
 
Penguin sanoi:
Lumisella, kenties jääpolanteisella tai muuten epätasaisella alustalla renkaan pito on vahvasti riippuvainen siitä kuinka hyvin se koskettaa alustaansa. Toki näin on vaikka kuivalla asfaltilla, mutta harvemmin korostuu siellä. Matalaprofiilinen rengas on yleensä rungoltaan jäykempi ja mukautuu tien epätasaisuuksiin huonommin. Rengaspaineet yleensä myös korkeammat matalammalla profililla, mikä vielä korostaa tuota ero mukautumisessa alustaan. Renkaan kulutuspinta ottaa vastaan alustan epätaisuuksista minkä pystyy, loppu jousto pitäisi tulla renkaan rungosta tai rengas on osin irti alustastaan. Korkeampi profiili tarjoaa enemmän joustoa ja mukautuvuutta alustaan, kapeampi rengas taas tarjoaa suuremman pintapaineen kosketusalallaan.
Jupulisjuu, on ihan insinöörinkin ymmärrettävissä tuo ja kuulostaa järkeenkäyvältä. Muistankohan vallan väärin, että Tekniikan Maailma olisi jossakin välissä tehnyt samalla autolla eri rengaskoilla (onko tuollaista sanaa olemassakaan?) vertailuja. Sitä en kyllä muista oliko kyseessä kesä- vai talvirengas.

Penguin sanoi:
Auton alustalla on kuitenkin huomattava osuus myös talvikäyttäytymisessä. Itselläni edellinen auto oli manuaalivaihteinen etuvetoinen bensaturbo, rengaskoko talvella 205/55R16 ja tuo oli yksi huonoimmista autoista etenemään talvella, mitä itselläni on ollut käytössä. Nykyinen edellistä tehokkaampi turbodiesel, edelleen etuveto, automaatti ja rengaskoko talvella 225/45R18 ja tuo tuntuu menevän ja lähtevän liikkeelle mistä tahansa kunhan vaan maavara riittää. Pyörän ripustus (edessä ja takana) on näissä kahdessa autossa aivan erilainen ja sen huomaa niin kesällä kuin erityisesti talvellakin. Renkaat kummassakin Nokia Hakkapeliitta R:t, että ei pitäisi siitäkään erot johtua.
Totta, joskus kauan sitten ihmeteltiin sitä, kuinka samalla pohjalevyllä olevat ja samalla tehtaalla tehtävät Mitsubishi Carisma ja Volvon S40 olivat niin erilaisia ajettavia, etenkin talvella. Mitsu pesi Volvon mennen tullen. Noin vuonna 2000 Volvo sai lopulta alustan kuntoon.
 
Yksi keino saada talvirengasta tukevammaksi on valita ko. rengas runflat-mallisena. Rft tuo renkaaseen melko paljon lisää rungon jäykkyyttä. Omakohtainen kokemus talvi 2011 - 2012 alla Subarussa 205/50/17 Nokian R. 2012 keväällä auto vaihtui F20 bemuksi jossa oli sama koko ja sama rengas mutta runflattina. Käytös muuttui jämäkämmäksi, muttei se toki noista vielä kesärenkaita tehnyt. Edellinen talvi menikin bemulla R2:lla (rft).