- 23.5.2014 klo 12:47 / Ajettavuuserot kesä- ja talvirenkailla
ääliö sanoi:... autolla eri rengaskoilla (onko tuollaista sanaa olemassakaan?) ...
Totta, joskus kauan sitten ihmeteltiin sitä, kuinka samalla pohjalevyllä olevat ja samalla tehtaalla tehtävät Mitsubishi Carisma ja Volvon S40 olivat niin erilaisia ajettavia, etenkin talvella. Mitsu pesi Volvon mennen tullen. Noin vuonna 2000 Volvo sai lopulta alustan kuntoon.
Rengaskoilla? Pistitpäs vaikean. Ehkä kiertäisin ongelman käyttämällä yksikköä, vai voisiko muoto olla ko´oilla?
Kuule hyvinkin käyttämäsi muoto voi olla oikein.
Mutta mulla oli kaksikin Volvoa mallia S40. Toinen 2 l vapari manuaali, toinen matalapaineturbolla automaatti.
Molemmat uutena ostettuja, ensimmäinen 2001.
Mikähän niissä alustoissa muuttui?
Minä pidin juuri tuota mallia erittäin hyvin käteen sopivana ja toimivana myös talvella.
Seuraava, S60 ei istunut rukkaseen yhtä hyvin ja erittäin painavan keulansa vuoksi oli vaikeampi talvella.
Jos ohjaustuntuma on kovin tärkeä, niin se kai painottuu jo autoa ostaessa?
Oma kantani tähän rengasasiaan on, että auto toimii parhaiten sille suunnitellulla renkaalla.
Kaikki "ylikoon" renkaat tuppaavat vaan huonontamaan autoa, tai sanotaan,
että ainakin suuntaamaan auton ominaisuuksia muuhun, kuin mihin se on suunniteltu.