- Liittynyt
- 27.12.2013
Tätä on sivuttu siellä-täällä, mutta otan silti omaksi aiheekseen.
Faktahan on se, että auton ajettavuus heikentyy siirryttäessä kesärenkaista talvi-sellaisiin, riippumatta valinnasta kitkojen ja nastojen välillä. (toki pois lukien ajettavuus lumella tai jäällä) Kuinka paljon heikkenee, riippuu autosta ja renkaasta. Asia häiritsee kuljettajia selvästikin eri määrin. Osa pyrkii talviajan ajettavuutta kohentamaan nostamalla rengaspaineet jopa 1 bar yli autovalmistajan suosituksen.
Kun yleensä autoon haetaan tanakampaa (kesä)ajettavuutta (vaiko vain ulkonäköä?
) vaihtamalla esim. originaalit 16 -tuumaiset renkaat 17- tai 18 -tuumaisiin, kuinkahan hyvin tuo toimisi talvirenkaiden kohdalla? Eli siis ajatusmalli olisi se, että vaikkapa 205/55/16 -kesärenkaiden kaveriksi ostettaisiin talveksi 18-tuumaiset kiekot. Paraneeko ajettavuus vai saadaanko aikaiseksi vain se, että jäykemmällä rengasrungolla ja edelleenkin pehmeällä pintakumiseoksella päädytään huonompaan mukavuuteen ja korkeampaan melutasoon, sekä melkoisesti kalliimpiin talvirenkaisiin?
Faktahan on se, että auton ajettavuus heikentyy siirryttäessä kesärenkaista talvi-sellaisiin, riippumatta valinnasta kitkojen ja nastojen välillä. (toki pois lukien ajettavuus lumella tai jäällä) Kuinka paljon heikkenee, riippuu autosta ja renkaasta. Asia häiritsee kuljettajia selvästikin eri määrin. Osa pyrkii talviajan ajettavuutta kohentamaan nostamalla rengaspaineet jopa 1 bar yli autovalmistajan suosituksen.
Kun yleensä autoon haetaan tanakampaa (kesä)ajettavuutta (vaiko vain ulkonäköä?