https://yliteippaus.fi/

Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)

Mulla oli liisari BMW 225xe 2016-2019. Ajoin sillä 28tkm/40tkm pelkästään sähköllä. Kysyin kerran huollossa, että miksi auto ei lämmitä itseään koskaan lämpimäksi softalla pakotettuna ja sain vaan vastauksen, "ettei sen tarvitse koska sylintereissä on erikoispinnoitteet". No nyt nyt kun on näkynyt varsinkin tuon kolmi sylinterisen bemmin ongelmista juttua, niin pakko sanoa ettei ihmetytä lainkaan. Auton logiikka oli sellainen että jos vaikka teki reippaan kiihdytyksen sitten että bensakone käynnistyi, niin koneen pystyi välittömästi sammuttamaan painamalla sen takaisin napista EV-tilaan. Täysin järjetön ratkaisu bensakonetta ajatellen ja tuon olisi voinut edes yrittää tehdä järkevästi siten että kone olisi käynnistyksen jälkeen pakko käyttänyt itsensä 80-90c lämpöihin.

Mulla oli tuon jälkeen liisari Passat GTE kolme vuotta ja sen polttomoottorin toiminta oli fiksumpaa ja muutenkin auto pysyi hyvin läjässä tuon ajan, kun kolme kertaa tielle jättäneeseen bemariin verrataan.

En kuitenkaan itselleni omaksi plugareita hankkisi, koska tuo tuplatekniikka on melko haavoittuvaista ja korjaaminen erittäin kallista. En myöskään usko että plugarien jälleenmyyntiarvot pysyvät kovinkaan korkeina sähköautojen halpuutus kampanjoiden puristuksessa.
 
Suunnittelun lähtökohtia kukaan meistä ei voi tietää varmaksi joten mistään ei voi tietää onko se 90 astetta merkityksellinen vai onko vaikkapa 60 astetta yhtä hyvä kyseiselle moottorille.
90 -100 astetta on vaan ollut polttomoottorien suunnittelussa sellainen yleinen tavoitelämpötila. Se on kompromissi osien lämpökestävyyden ja jäähdytyskennon koon välillä. Toki käytetty lämmön siirtonestekin eli vesi vaikuttaa.
Jos lämpötila olisi 200 astetta selvittäisiin paljon pienemmällä jäähdtyskennolla. Se taas johtaisi paljon suurempaan lämpövanhenemiseen kumiosissa ym. ja suurempiin haasteisiin lämpölaajenemisen kanssa.

Mistä siis tiedämme että 30-40 astetta matalampi lämpötila olisi kyseiselle moottorille pahasta? Emme mistään.

Eiköhän lähellä 100c olevat käyntilömpötilat ole valittu sen takia, että silloin kondesion aiheuttama kosteus poistuu moottoritilasta ja öljyistä nopeasti? Kuitenkaan juuri esim. kumiosia rikkomatta.
 
Minä taas uskon, että 100 astetta johtuu veden kiehumislämpötilasta, joka tunnetusti on normaalipaineessa tuo 100 astetta Celsiuksen asteikolla. Paineistamalla jäähdytysjärjestelmä voidaan käyttää hieman korkeampaa lämpötilaa.
 
Ostin vajaa kaksi vuotta sitten 3v/27tkm ajetun Mini Countryman phev:n 30k€:lla. Lataushybridi ei omassa käytössä lunasta lupauksiaan taloudellisuudesta niin siksi vaihto mielessä, plus vetokoukku olisi kiva...
Olisikohan tuo Moottori-lehden Countryman tapaus sama kuin jäsen @tth78 auto? Hän kun on ruostuongelmista useammassakin topicissa kertonut.

Pitää tuota ongelmaa tai onko se ominaisuus itsekin seurata, omaan facelift malliin on jotain muutoksia tehty, ainakin bensansyöttöön liittyen.
 
Toyotan plugarien koneiden ruostumisesta en ole kuullut. Joko sitä ei ole ollut, tai merkkiorganisaatio on onnistunut vaientamaan tiedot niistä. Tai sitten näiden omistajat ovat niin merkkiuskovaisia, etteivät nosta haloota edes sellaisesta vaan ovat hipihiljaa.:) Voi olla, että vuosittainen max 15 tkm öljynvaihtovälikin auttaa. Jos itselläni sellainen vaurio sattuisi käymään, niin kyllä tieto leviäisi kauttani. Seurailen myös omastani tuota jatkossa.
 
^Toyotat käyttää kylmää bensakonetta pitkään eikä sammuta heti raituksen loputtua kuten BMW tekee S-class:n mukaan.
Aiemmin tästä oli RAV4 phev ketjussa keskusteluakin. Itseä asia harmitti paljon kun siihen polttiksen käynnistymiseen ei aina voinut mitenkään vaikuttaa. Se kun käynnistyi jos tiellä joku tuli eteen ja auto alkoi adaptiivisen cruisen myötä hidastamaan. Se nimittäin käytti polttista hidastamiseen eikä jarruja tai isompaa re-generointia. Sitten se polttis kävi 20km matkasta reiluti yli puolet vaikka akku oli täynnä. Nyt ymmärrän täysin mitä Toyota ajoi tuolla polttiksen pidemmällä käytöllä mutta en vieläkään sitä että miksi polttiksella pitää jarruttaa... no se on kuulemma uudempii vuosimalleihin muutettu.

Tässä kuitenkin näkyy Toyotan perinteinen kestoiän maksimointi mitä taas BMW ei harrasta tämän asian puitteissa.
 
Nyt ymmärrän täysin mitä Toyota ajoi tuolla polttiksen pidemmällä käytöllä mutta en vieläkään sitä että miksi polttiksella pitää jarruttaa... no se on kuulemma uudempii vuosimalleihin muutettu.

Samaa rataa näyttää menevän kehitys Fordillakin. Tuossakin polttis starttasi aiemmin moottorijarrutusta tekemään, sitten viimein insinöörillä välähti että eihän sitä käynnistää tarvitse. Viimeisen softapäivityksen jälkeen ei enää starttaa, vaikka kyllä sillä edelleen välillä jarrutetaan - nyt vain ei enää syötetä polttoainetta.
 
Olisikohan tuo Moottori-lehden Countryman tapaus sama kuin jäsen @tth78 auto? Hän kun on ruostuongelmista useammassakin topicissa kertonut.

Pitää tuota ongelmaa tai onko se ominaisuus itsekin seurata, omaan facelift malliin on jotain muutoksia tehty, ainakin bensansyöttöön liittyen.
Minun Mini se on, tehtiin Manu Tuppuraisen kanssa jatkojuttu Markon 225XE:hen.
Toyotan plugarien koneiden ruostumisesta en ole kuullut. Joko sitä ei ole ollut, tai merkkiorganisaatio on onnistunut vaientamaan tiedot niistä. Tai sitten näiden omistajat ovat niin merkkiuskovaisia, etteivät nosta haloota edes sellaisesta vaan ovat hipihiljaa.:) Voi olla, että vuosittainen max 15 tkm öljynvaihtovälikin auttaa. Jos itselläni sellainen vaurio sattuisi käymään, niin kyllä tieto leviäisi kauttani. Seurailen myös omastani tuota jatkossa.
Vuosittainen öljynvaihto ja fiksumpi moottorinohjaus eliminoivat toyotassa tuon ongelman, mikä bmw moottoreissa ilmenee.
^Toyotat käyttää kylmää bensakonetta pitkään eikä sammuta heti raituksen loputtua kuten BMW tekee S-class:n mukaan.
Aiemmin tästä oli RAV4 phev ketjussa keskusteluakin. Itseä asia harmitti paljon kun siihen polttiksen käynnistymiseen ei aina voinut mitenkään vaikuttaa. Se kun käynnistyi jos tiellä joku tuli eteen ja auto alkoi adaptiivisen cruisen myötä hidastamaan. Se nimittäin käytti polttista hidastamiseen eikä jarruja tai isompaa re-generointia. Sitten se polttis kävi 20km matkasta reiluti yli puolet vaikka akku oli täynnä. Nyt ymmärrän täysin mitä Toyota ajoi tuolla polttiksen pidemmällä käytöllä mutta en vieläkään sitä että miksi polttiksella pitää jarruttaa... no se on kuulemma uudempii vuosimalleihin muutettu.

Tässä kuitenkin näkyy Toyotan perinteinen kestoiän maksimointi mitä taas BMW ei harrasta tämän asian puitteissa.
Jep, bmw:tä ei taida muu kiinnostaa kuin uutuuksien myynti.
 
Eikä itsellä luulisi olevan polttomoottorin käytöstä kiinni, tässä kulutusseurantaa tankkauksista vuoden ajalta:
 

Liitteet

  • IMG_0197.jpeg
    IMG_0197.jpeg
    95,9 KB · Katsottu: 33
  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    95,5 KB · Katsottu: 30
  • IMG_0199.jpeg
    IMG_0199.jpeg
    94,9 KB · Katsottu: 23
  • IMG_0200.jpeg
    IMG_0200.jpeg
    95,6 KB · Katsottu: 34
Eikä itsellä luulisi olevan polttomoottorin käytöstä kiinni, tässä kulutusseurantaa tankkauksista vuoden ajalta:
Kauheaa kohkaamista ilmeisesti yhden (!?) mallin mahdollisista ongelmista. Noitakin lienee Mini / 2-sarjalaisia hybridejä aikalailla liikenteessä. Jos ongelma olisi oikeasti paha, niin kai noita autoja pulpahtelisi tollaisten kuvien kera koko ajan? Tämä samainen @tth78 :n auto on nyt sen seitsemässä paikassa tullut vastaan. Muita sitten ei niinkään.

Enkä vähättele yksilön kohdalla ongelmaa. Ongelma on ja se on todellinen, mutta kuinka paljon tässä on kyse hybriditekniikasta tai sen ongelmista?
Maailman sivu on autotehtailta päässyt tuotantoon ongelmallisia moottoreita. Tämä menee siihen samaa jonoon. Eikä näistäkään kai kovin suuri osa ole mitenkään ongelmapesiä?
 
Taitaa olla moottorin ruostuminen ja vauriot yleisiä BMW-pohjaisissa 3-sylinterisissä bensakoneissa plugareissa? Nyt yksi tapaus taas, ja Mini Countryman vm.2018.

Tuolta:
– Auton oston yhteydessä tarkistin myös sen latausjohdot, niin auton kotilatausjohto oli vielä avaamattomassa muovipaketissa ja julkisiin latureihin sopiva johto oli puhdas ja naarmuton, joten päättelin latausjohdon olleen varsin vähällä käytöllä, Teemu sanoo.

Toihan nyt ei kerro yhtään mitään. Itsellä 2v täynnä omalla hybridillä ja auton hankintahetkellä hommasin kiinteän laturin kotiin. Kertaakaan en ole ladannut auton mukana tulleella laturilla.
Julkisissa lataan vain, koska Helsingin keskustassa on paikka jossa käyn säännöllisesti ja siellä on Virran piste, jossa lataus maksaa saman kun kadunvarsipysäköinti.

Mulla on 32tkm ajettu ja keskikulutus ajotietokoneessa 2.0 L/100km tällä hetkellä. Eli sähköllä on meny todella reippaasti. En ole kuullut X3 30e:n kohdalla mistään ongelmista.
 
B38 ja B48 moottoreilla on ollut jonkin verran ongelmia hybridikäytössä, luonnollisesti niistä vaietaan kun ei ole kovin hyvää PR:ää.

Moottorin ohjaus tuossa on avainasemassa. Bmw/Mini sallii moottorin pysyvän haaleana, jolloin ongelmia tulee.

Jos polttis käynnistyessään pakotettaisiin käyntilämpöiseksi asti, ei ongelmia olisi kun kuumista öljyistä haihtuisi bensa ja kosteus pois.
 
Seurailin viikonloppuna huvikseni Tiguanin öljyn lämpötilaa normaalissa maantieajossa, jossa sekä satasen että kahdeksankympin aluetta. Ajomoodina oli normaali hybrid ja ulkolämpötila reilu 10c. Öljyn lämpötila saavutti 90c ensimmäisen kerran n. 30km jälkeen ja laski siitä n. 80c kohdille. Ei öljyt ihan hetkessä siis lämpene.
 
Seurailin viikonloppuna huvikseni Tiguanin öljyn lämpötilaa normaalissa maantieajossa, jossa sekä satasen että kahdeksankympin aluetta. Ajomoodina oli normaali hybrid ja ulkolämpötila reilu 10c. Öljyn lämpötila saavutti 90c ensimmäisen kerran n. 30km jälkeen ja laski siitä n. 80c kohdille. Ei öljyt ihan hetkessä siis lämpene.

Yllättyneitä olivat:

-Ihmiset joille vaikkapa ajovalojenkin käyttö on sula mahdottomuus.

Aiemmin täälläkin esillä olleen Moottorilehden bemariartikkelin ( https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...rkon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/ ) kaltaiset käyttäjät ovat niin pihalla kaikesta kuin olla ja voi. Tuossa omistaja yritti ihan erikseen kertoa, kuinka ihan varmasti polttomoottoria on käytetty; "... polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen".

Se että ajaa jotain kehätietä / maantietä 10km ei todellakaan riitä öljyjen lämpiämiseen ellei rajaa kolmea (3) vuodenaikaa neljästä pois tai kengi autoa korkeilla kierroksilla alusta loppuun. Toki joissain automalleissa on elektronisesti avautuvat-sulkeutuvat kaihtimet keulassa sekä nopeuttamassa moottorin lämpeämistä että vähentämässä auton ilmanvastusta -> kulutusta & päästöjä vähemmän. Näin ainakin bemarilla 7-sarjassa sekä i8:ssa.

Jos on joskus omistanut auton, jossa on veden JA öljynlämpötilamittarit vierekkäin mittaristossa, ei missään alivalikoissa joista niitä saattaa satunnaisesti katsella, voi ihan konkreettisesti käsittää kuinka hitaasti moottoriöljyt lämpeää suhteessa jäähdytysnesteeseen. Vuodenajasta, ajomatkasta, ym. todella paljon riippuen.
 
Mulla oli bemmissä öljynlämpömittari ja mikäli ei dementia ole kokonaan muistia syönyt, niin aika nopeasti ne öljynlämmöt nousi. Ei vaadittu kyllä mitään 30 km ajoa, kun ei mulla koko työmatka ollut niin pitkä. Ajoiko @Hanksi polttomoottorilla, sähköllä vai sekä-että? Bemmi siis 3L dieselpadalla, joten oli sitä öljyäkin lämmitettäväksi.
 
Mulla oli bemmissä öljynlämpömittari ja mikäli ei dementia ole kokonaan muistia syönyt, niin aika nopeasti ne öljynlämmöt nousi. Ei vaadittu kyllä mitään 30 km ajoa, kun ei mulla koko työmatka ollut niin pitkä. Ajoiko @Hanksi polttomoottorilla, sähköllä vai sekä-että? Bemmi siis 3L dieselpadalla, joten oli sitä öljyäkin lämmitettäväksi.

Hybrid tilassa ajoin, joten vastaus on sekä-että. Polttomoottori on käynnissä suurimman osan ajasta, mutta sammuilee toki alamäissä ja vastaavissa. Seurasin joskus lämpöjä myös edellisessä bensagolfissa, jonka öljy mielestäni lämpesi nopeammin. Pitää joskus muistaa katsoa tilannetta uudelleen ja ottaa ylös ajettu matka tarkemmin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MRe
Yllättyneitä olivat:

-Ihmiset joille vaikkapa ajovalojenkin käyttö on sula mahdottomuus.

Aiemmin täälläkin esillä olleen Moottorilehden bemariartikkelin ( https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...rkon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/ ) kaltaiset käyttäjät ovat niin pihalla kaikesta kuin olla ja voi. Tuossa omistaja yritti ihan erikseen kertoa, kuinka ihan varmasti polttomoottoria on käytetty; "... polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen".

Se että ajaa jotain kehätietä / maantietä 10km ei todellakaan riitä öljyjen lämpiämiseen ellei rajaa kolmea (3) vuodenaikaa neljästä pois tai kengi autoa korkeilla kierroksilla alusta loppuun. Toki joissain automalleissa on elektronisesti avautuvat-sulkeutuvat kaihtimet keulassa sekä nopeuttamassa moottorin lämpeämistä että vähentämässä auton ilmanvastusta -> kulutusta & päästöjä vähemmän. Näin ainakin bemarilla 7-sarjassa sekä i8:ssa.

Jos on joskus omistanut auton, jossa on veden JA öljynlämpötilamittarit vierekkäin mittaristossa, ei missään alivalikoissa joista niitä saattaa satunnaisesti katsella, voi ihan konkreettisesti käsittää kuinka hitaasti moottoriöljyt lämpeää suhteessa jäähdytysnesteeseen. Vuodenajasta, ajomatkasta, ym. todella paljon riippuen.
Myös 225xe on nuo mainitsemasi kaihtimet, mutta mitäpä niillä kun kone ei tykkää bensiinillä käydä kuin muutaman minuutin, jos edes käynnistyi 😁
 
Mulla oli bemmissä öljynlämpömittari ja mikäli ei dementia ole kokonaan muistia syönyt, niin aika nopeasti ne öljynlämmöt nousi. Ei vaadittu kyllä mitään 30 km ajoa, kun ei mulla koko työmatka ollut niin pitkä. Ajoiko @Hanksi polttomoottorilla, sähköllä vai sekä-että? Bemmi siis 3L dieselpadalla, joten oli sitä öljyäkin lämmitettäväksi.
Sama havainto. Aikoinaan Volkkarin Golfissa pystyi tsekkaamaan keskinäytön valikosta foorumin vinkkinä öljynlämmöt ja kyllä muistini mukaan ne nousi nopeasti hyvälle tasolle. Ja onhan aiemmatkin bensakoneet -ja dieselitkin- kestäneet suht lyhyissäkin ajomatkoissa ruostumatta, vaikka kylmemmillä keleillä kondenssista tuli ns. kylmälimaa öljykorkkiin monissa merkeissä. Luulisi että BMW-konserninkin koneissa asia olisi suunniteltu toimivaksi, myös plugareissa.
 
Passatissa kyllä pitää bensan päällä että moottori lämpenee kunnolla jos laittaa sen päälle. GTE moodissa yleensä pidän sen. Pidemmällä matkalla sitten hybrid-moodissa. Muutenkin ajan kerran viikossa koneen lämpimäksi.
 
Naapurin -18 GTE-Passatista ruostui pakoputki poikki. Oli ajettu ruhtinaalliset 100tkm:ä.
 
Onkos jotain tutkimusta tehty, että mitenkä maksimoidaan range? Jos tässä nyt hypoteettisesti olisi 1000km reissu edessä ja lähdetään täydellä tankilla ja akulla, mutta EI ladata matkalla, mikä on oikea ajostrategia?

1. Kaikki sähkö heti pois ja hybridillä loput, että auto liikkuu. Lopputulos: 60km sähköllä, 940 kilometriä bensalla ja ylläpitolatauksella.
2. Alusta pitäen hybrid -tilassa; auto päättää milloin mitäkin käytetään. Lopputulos: 200km hybriditilassa, kunnes sähkö on loppu ja loput 800km bensalla ja ylläpitolatauksella.
3. Käsin valitsemalla kaupunkiajot puhtaasti vain sähköllä ja kaikki yli 70kmh alueet käsin säädettynä hybriditilassa; tämä onnistuu vain jos ajon aikana tarkoituksella lataa akkua seuraavaa kaupunkiseikkailua silmälläpitäen. Lopputulos: Koko 1000km sähköllä ja bensalla, kaikki yli 70kmh siirtymät ylläpitolatauksen kanssa.

Mistä voisin tietää mikä näistä on fysiikan lakien mukaan energiatehokkain vaihtoehto? Se nyt on selvää että vakionopeudensäädintä ei voi käyttää, sillä se jos mikä hukkaa löpöä/sähköä, mutta tästä täytynee poiketa aina jos takana on muita kuskeja joita ei ihan näin paljon säästökeinot kiinnostele, onhan vauhti silloin tosi aaltoilevaa.

Melko varma ainakin on se, joka pätee kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon, että ajon aikana ei ole mitään järkeä ladata akkuun virtaa nykyistä enempää. Eli jos eka pätkä kaupunkiajoa kuluttaa 20 pinnaa, täytyy autolle kertoa että "Ylläpidä tätä 80% varausta". Ja tätä jumppaa sitten viedään kohti nollaa ja toivotaan että akulla pääsee tämän tripin jokaisen kaupunkiosuuden, joka on kyllä aika todennäköistä.

Tämä(kin) on näitä asioita jossa tulee olo että olen ainoa tällä pallolla joka viitsii miettiä näitä asioita, mutta olisiko täällä muitakin?
 
Onkos jotain tutkimusta tehty, että mitenkä maksimoidaan range? Jos tässä nyt hypoteettisesti olisi 1000km reissu edessä ja lähdetään täydellä tankilla ja akulla, mutta EI ladata matkalla, mikä on oikea ajostrategia?

1. Kaikki sähkö heti pois ja hybridillä loput, että auto liikkuu. Lopputulos: 60km sähköllä, 940 kilometriä bensalla ja ylläpitolatauksella.
2. Alusta pitäen hybrid -tilassa; auto päättää milloin mitäkin käytetään. Lopputulos: 200km hybriditilassa, kunnes sähkö on loppu ja loput 800km bensalla ja ylläpitolatauksella.
3. Käsin valitsemalla kaupunkiajot puhtaasti vain sähköllä ja kaikki yli 70kmh alueet käsin säädettynä hybriditilassa; tämä onnistuu vain jos ajon aikana tarkoituksella lataa akkua seuraavaa kaupunkiseikkailua silmälläpitäen. Lopputulos: Koko 1000km sähköllä ja bensalla, kaikki yli 70kmh siirtymät ylläpitolatauksen kanssa.

Mistä voisin tietää mikä näistä on fysiikan lakien mukaan energiatehokkain vaihtoehto? Se nyt on selvää että vakionopeudensäädintä ei voi käyttää, sillä se jos mikä hukkaa löpöä/sähköä, mutta tästä täytynee poiketa aina jos takana on muita kuskeja joita ei ihan näin paljon säästökeinot kiinnostele, onhan vauhti silloin tosi aaltoilevaa.

Melko varma ainakin on se, joka pätee kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon, että ajon aikana ei ole mitään järkeä ladata akkuun virtaa nykyistä enempää. Eli jos eka pätkä kaupunkiajoa kuluttaa 20 pinnaa, täytyy autolle kertoa että "Ylläpidä tätä 80% varausta". Ja tätä jumppaa sitten viedään kohti nollaa ja toivotaan että akulla pääsee tämän tripin jokaisen kaupunkiosuuden, joka on kyllä aika todennäköistä.

Tämä(kin) on näitä asioita jossa tulee olo että olen ainoa tällä pallolla joka viitsii miettiä näitä asioita, mutta olisiko täällä muitakin?
Kyllä mie optimoin silloin kun Priusilla työnsin duuniajoja.

Sanoisin, että kannattaa maksimoida sähköajon pituus. Eli mitä helpompi ajosuorite reissusta niin sitä enemmän sähköä peliin. Ohituksiin, ylämäkiin ja suurempiin nopeuksiin bensaa peliin.