https://tummennuskalvot.fi/

Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)

^olisiko antaa esimerkkiä teknisesti yhtä monimutkaisesta tuotteesta kuin hybridiauto ja ominaisuudesta jota jätetään käyttämättä?
 
^olisiko antaa esimerkkiä teknisesti yhtä monimutkaisesta tuotteesta kuin hybridiauto ja ominaisuudesta jota jätetään käyttämättä?
Lähtisin siitä, että monimutkaisuus on argumentti sen puolesta, että auton kuuluu osata pitää itsensä kunnossa käyttäjästä riippumatta.
Mutta kuten sanottua niin pyrin käyttämään tuota omaa hybridiautoani (Chevy Volt) mahdollisimman vähän bensalla ja se on toiminut ensimmäiset 11 vuotta ihan moitteetta.
Muista monimutkaisista laitteista keksisin vaikka tietokoneen ja puhelimen, joista voi hyvin käyttää vain tarvitsemiaan ominaisuuksia.
 
Kyllä tietokone tai puhelin on mekaanisesti tai yleensäkin teknisesti aika paljon yksinkertaisempi kampe kuin hybridiauto. Ohjelmallisesti sitten toinen asia.
 
Totta. Mites vaikka kaasu"hybridi"? Onko intuitiivisesti selvää, että pitää ajaa tasapuolisesti molemmilla polttoainella?
Ne mitään hybrideitä ole. On vain yksi polttomoottori, jolle voidaan syöttää eri polttoaineita.

Jos olisi erikseen kaasu- ja bensamoottorit, niin sitten kysymyksesi olisi relevantti.
 
Ne mitään hybrideitä ole. On vain yksi polttomoottori, jolle voidaan syöttää eri polttoaineita.

Jos olisi erikseen kaasu- ja bensamoottorit, niin sitten kysymyksesi olisi relevantti.
Siksi laitoinkin lainausmerkit :) No jos palataan lataushybridiin, niin pitäisikö pihtiputaan mummolle olla itsestäänselvää, että auto pysyy ihan hyvin kunnossa, vaikka sitä ei lataisi ikinä, mutta toisaalta bensamoottori olisi hyvä pakottaa välillä käyntiin?
 
Alkaa olla taas sellainen jenkkimeininki, että kuluttajalla ei itsellään ole vastuuta mistään tai ei tarvitse ottaa selvää mistään eli jos pysäyttää moottorisahan ketjun käsillä niin valmistajan vika jos ei erikseen varoitettu.
 
Itselläni oli ensimmäisiä (2019) Volvon V60 T8:ja. Se käynnisteli polttomoottoria todella tiuhaan, joka alkoikin sitten ärsyttämään, kun yritti pihistellä. Lisäksi Webasto otti osansa.
 
Alkaa olla taas sellainen jenkkimeininki, että kuluttajalla ei itsellään ole vastuuta mistään tai ei tarvitse ottaa selvää mistään eli jos pysäyttää moottorisahan ketjun käsillä niin valmistajan vika jos ei erikseen varoitettu.

Jos vakavasti puhutaan niin kyllähän autoilijan pitää käyttövoimasta riippumatta olla aika monesta asiasta jossain määrin tietoinen eikä plugarin bensamoottorin manuaalikäyttö silloin tällöin olisi kovin iso lisä noihin asioihin,

Mutta. Kyllähän tuon pitäisi toimia myös niin että auton lataa aina kuin mahdollista ja tankkaa kun auto sitä pyytää ja polttomoottorin pitäisi pysyä kunnossa noinkin. Ja muistuttaisin että nykytiedon valossa markkinoilla on paljonkin plugareita, joissa tällaista ongelmaa ei varsinaisesti ole.
 
CO2-luvut edellä näitä suunnitellaan. Jos polttoainesäiliöiden kokoa dinoautoissa on pienennetty, jotta saadaan laskennallista massaa alas ja sillä CO2-lukua alemmaksi, voi vain kuvitella, millaisia priorisointeja hybridiautoissa tehdään. Tekninen kestävyys ei taatusti ohita prioriteeteissä CO2:sta.
 
CO2-luvut edellä näitä suunnitellaan. Jos polttoainesäiliöiden kokoa dinoautoissa on pienennetty, jotta saadaan laskennallista massaa alas ja sillä CO2-lukua alemmaksi, voi vain kuvitella, millaisia priorisointeja hybridiautoissa tehdään. Tekninen kestävyys ei taatusti ohita prioriteeteissä CO2:sta.

En olisi varma että jokin esim. viikottainen polttomoottorin huoltokäyttö vaikuttaisi virallisiin päästöarvoihin. Enemmän epäilisin, että asiakaspuolelta on tullut painetta tuohon suuntaan, eli polttomoottorin käynnistyminen ketuttaa, jos akussa on virtaa jäljellä.
 
Jos valmistaja ei ole erikseen opaskirjassa ja/tai huolto-ohjeissa määrittänyt, että autolla tulee ajaa molemmilla käyttövoimilla tasaisesti tai jossain suhteessa, voitaneen olettaa että laite on suunniteltu toimimaan myös vain toisella.

Nythän mersu mainostaa 100 km WLTP:tä ja eikö jotkut olleet jo tunkemassa 200 km plugaria markkinoille. Kyllä mulla noilla rangeilla polttomoottori seisoisi tyhjän panttina 90% ajasta.

Se että miksi ostaa tai ei osta sähköautoa, ei ole tämän asian kohdalla relevantti. Jollei sitten taas valmistaja ole selkeästi ilmoittanut, ettei tällä ole tarkoituskaan ajaa vain sähköllä. Enemmän nuo mainostavat päinvastaista.

Moottorisahan ketjun pysäyttäminen kädellä ei kuulu tähän. Yhtä vähän kuin ettei auton ohjekirjassa lue, että autoa ei saa ajaa kahtasataa seinään. Ja jos niin sattuu tekemään, ei perikunnalla taida siltikään olla oikeutta korvauksiin.
 
CO2-luvut edellä näitä suunnitellaan. Jos polttoainesäiliöiden kokoa dinoautoissa on pienennetty, jotta saadaan laskennallista massaa alas ja sillä CO2-lukua alemmaksi, voi vain kuvitella, millaisia priorisointeja hybridiautoissa tehdään. Tekninen kestävyys ei taatusti ohita prioriteeteissä CO2:sta.
Juu. Inhorealistisesti plug-in hybridien ainut syy olla olemassa on se, että EU päästörajoihin ei muuten ylletty ja täyssähköautoihin ei vielä uskottu. Ja ehkä vähän meriittiä kuuluu myös ZF:lle ja muille lobbauksesta. Plug-in hybrideissä on vieläpä se huonoin kate.
 

Vain jutun kuvia katsoen;sanoisin että kone on saanut liian vähän öljyä ja liian paljon kondenssivettä.
Omalla pojalla Bmw:t E86 seisoo talvet ja E46 seisoo kesät.Ei tosin venttiilikopan alle ole kurkattu.
 
Vain jutun kuvia katsoen;sanoisin että kone on saanut liian vähän öljyä ja liian paljon kondenssivettä.
Omalla pojalla Bmw:t E86 seisoo talvet ja E46 seisoo kesät.Ei tosin venttiilikopan alle ole kurkattu.
Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
 
Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
Näin itsekin asian ymmärrän. Jos ajelee päivän ajot vain "electric modessa" ei pitäisi ongelmia olla. Muutama kerta sitten kuukauteen pidempi polttomoottoripätkä, että saa öljyt kuumaksi.
 
Mahtaiskohan auttaa lyhyemmät öljynvaihtovälit 🤔
B48 turboon vaihdatan 12kk välein bemarilla öljyt, vaikka huoltoväli on 24kk.
Ja kerran viikossa sportilla lämää ja kone kunnolla 100C öljyt.
Pitäs varmaan useammin keksiä jotain reissuja muutenkin niin sais bensalla ajaa pitempää matkaa.
Talvella olen aika usein ajanut sportilla työmatkat 11km suunta, ihan sen takia että kone lämpenisi. En harrasta siis mitään kone pyörii 2km ja loput sähköllä ajelua.
 
Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
Niinpä - lisäksi mahdolliset "saastelaitteet" edellyttävät toimiakseen ja lisäharmien välttämiseksi asianmukaisia käyntiolosuhteita. Aika hankala rasti toteuttaa plugareissa täydellisesti meidän haastaviin ympäristöolosuhteisiimme ja mitä sekalaisimmalle käyttäjäprofiilille...
 
Juu. Inhorealistisesti plug-in hybridien ainut syy olla olemassa on se, että EU päästörajoihin ei muuten ylletty ja täyssähköautoihin ei vielä uskottu. Ja ehkä vähän meriittiä kuuluu myös ZF:lle ja muille lobbauksesta. Plug-in hybrideissä on vieläpä se huonoin kate.
Jos en muista väärin niin ensimmäiset olivat Prius, Ampera(Volt) ja Outlander. En syyttäisi EU:ta tai ZF:ää kovin vahvasti noiden olemassaolosta.

Esim. Bemarin osalta EU:n päästörajat ovat toki varmasti vaikuttaneet paljonkin e-loppuisiin malleihin, mutta ensimmäisen mallin eli i8:n kohdalla sähkömoottorin hyvät käyttöominaisuudet ovat varmaan olleet aika korkealla listalla. Tuosta täyssähköihin uskomisesta en tiedä kun i3 kuitenkin oli tuotannossa ja ennen i8:aa.
 
Esim. Bemarin osalta EU:n päästörajat ovat toki varmasti vaikuttaneet paljonkin e-loppuisiin malleihin, mutta ensimmäisen mallin eli i8:n kohdalla sähkömoottorin hyvät käyttöominaisuudet ovat varmaan olleet aika korkealla listalla. Tuosta täyssähköihin uskomisesta en tiedä kun i3 kuitenkin oli tuotannossa ja ennen i8:aa.
Superautot jatkossakin tulee isosti sähköistettynä. Siellä on vielä hyötyä molemmista, sähköstä ja polttomoottorista. Ja sieltä saa myös katetta, ei ole niin hankalaa katteiden kanssa. Tämä business-keissi on toistaiseksi vielä selkeästi olemassa. Ferrarit ja vastaavat. Luxus-autot kuitenkin erikseen, täyssähkö on ehkä parhaimmillaan just RollsRoycessa ja vastaavissa. Sulava, hiljainen, ylellinen ja auto painaa jo valmiiksi miljoona tonnia, niin ei väliä.

Mut käyttöautot ... plug-in hybrideille en arvaa pitkää ikää, mut mistäs sitä tietää.
 
Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
Tämä voi käydä myös ihan perus bensa-autolla. Meillä tonnin pommi Volvolla ajetaan pahimmillaan todella lyhyttä 4,2km/ suunta työmatkaa edes-takas. Viime talvena meinasi koko moottori kirjaimellisesti jäätyä, pitkän starttauksen jälkeen lähti onneksi tulille (ei ollut pistokkeellista parkkista). Kummasti muistutti että auton moottori pitää silloin tällöin ajaa lämpimäksi.:D

Käyttövoimasta riippumatta on kaikissa omat haasteensa ja sopivin käyttövoima riippuu täysin auton käytöstä. Esimerkiksi meidän käytössä paras kombo olisi plugari + sähköauto (olettaen että kotona saisi ladattua). Arkiajot on minulla pääasiassa pk-seudulla ja emännällä lähes aina tuon 10km/ päivä. Vkl ajot voivat sitten olla 0-2tkm välillä mitä tahansa (yhdellä autolla). Näihin pidempiin reissuihin sitten plugarilla. Harmillisesti kaikkeen ei ole varaa joten yksi plugari (työsuhde) + halpis bensa saa ajaa asiansa.
 
Mut käyttöautot ... plug-in hybrideille en arvaa pitkää ikää, mut mistäs sitä tietää.

MB taitaa olla ainoa, joka näitä edes yrittää hieman vielä kehittää. Veikkaan kyllä että jotain tulee olemaan tarjolla niin kauan kuin polttiksia saa myydä, mutta BEV on jo voittanut käyttöautomarkkinan.
 
Kummalliseen kuntoon on tässäkin moottori päässyt. Näyttää ettei suojana ole minkäänlaista öljykerrosta.

Jotenkin elän toivossa, että oman plugarin polttomoottori voi paljon paremmin kuin aikaisempien bensa-autojen moottorit. Meillä iso osa ajosta on kuitenkin muutaman kilometrin pätkiä, joiden vuoksi bensakoneet eivät talviaikaan lämmenneet kunnolla pariin kuukauteen. En tiedä johtuiko tästä, mutta edellinen auto alkoi viemään öljyä 80tkm ajettuna. Öljy haisi aina aika bensalle ja vettäkin siihen varmasti kertyi.

Nythän nämä lyhyemmät pätkät menevät kokonaan sähköllä, jolloin polttomoottoria käytetään oikeastaan vain pidemmillä matkoilla. Ihan muutaman kerran vuoden aikana on tullut tilanne, jossa polttomoottori on käynnistynyt niin lähellä määränpäätä, ettei se ole ehtinyt lämmetä. Eli moottori käy harvoin, mutta yleensä sitten lämpimäksi saakka kun se käynnistyy.