- 31.5.2023 klo 12:26 / Ajatuksia hybrideistä ja plug-in hybrideistä (PHEV)
^olisiko antaa esimerkkiä teknisesti yhtä monimutkaisesta tuotteesta kuin hybridiauto ja ominaisuudesta jota jätetään käyttämättä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lähtisin siitä, että monimutkaisuus on argumentti sen puolesta, että auton kuuluu osata pitää itsensä kunnossa käyttäjästä riippumatta.^olisiko antaa esimerkkiä teknisesti yhtä monimutkaisesta tuotteesta kuin hybridiauto ja ominaisuudesta jota jätetään käyttämättä?
Totta. Mites vaikka kaasu"hybridi"? Onko intuitiivisesti selvää, että pitää ajaa tasapuolisesti molemmilla polttoainella?Kyllä tietokone tai puhelin on mekaanisesti tai yleensäkin teknisesti aika paljon yksinkertaisempi kampe kuin hybridiauto. Ohjelmallisesti sitten toinen asia.
Ne mitään hybrideitä ole. On vain yksi polttomoottori, jolle voidaan syöttää eri polttoaineita.Totta. Mites vaikka kaasu"hybridi"? Onko intuitiivisesti selvää, että pitää ajaa tasapuolisesti molemmilla polttoainella?
Siksi laitoinkin lainausmerkit No jos palataan lataushybridiin, niin pitäisikö pihtiputaan mummolle olla itsestäänselvää, että auto pysyy ihan hyvin kunnossa, vaikka sitä ei lataisi ikinä, mutta toisaalta bensamoottori olisi hyvä pakottaa välillä käyntiin?Ne mitään hybrideitä ole. On vain yksi polttomoottori, jolle voidaan syöttää eri polttoaineita.
Jos olisi erikseen kaasu- ja bensamoottorit, niin sitten kysymyksesi olisi relevantti.
Alkaa olla taas sellainen jenkkimeininki, että kuluttajalla ei itsellään ole vastuuta mistään tai ei tarvitse ottaa selvää mistään eli jos pysäyttää moottorisahan ketjun käsillä niin valmistajan vika jos ei erikseen varoitettu.
CO2-luvut edellä näitä suunnitellaan. Jos polttoainesäiliöiden kokoa dinoautoissa on pienennetty, jotta saadaan laskennallista massaa alas ja sillä CO2-lukua alemmaksi, voi vain kuvitella, millaisia priorisointeja hybridiautoissa tehdään. Tekninen kestävyys ei taatusti ohita prioriteeteissä CO2:sta.
Juu. Inhorealistisesti plug-in hybridien ainut syy olla olemassa on se, että EU päästörajoihin ei muuten ylletty ja täyssähköautoihin ei vielä uskottu. Ja ehkä vähän meriittiä kuuluu myös ZF:lle ja muille lobbauksesta. Plug-in hybrideissä on vieläpä se huonoin kate.CO2-luvut edellä näitä suunnitellaan. Jos polttoainesäiliöiden kokoa dinoautoissa on pienennetty, jotta saadaan laskennallista massaa alas ja sillä CO2-lukua alemmaksi, voi vain kuvitella, millaisia priorisointeja hybridiautoissa tehdään. Tekninen kestävyys ei taatusti ohita prioriteeteissä CO2:sta.
Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.Vain jutun kuvia katsoen;sanoisin että kone on saanut liian vähän öljyä ja liian paljon kondenssivettä.
Omalla pojalla Bmw:t E86 seisoo talvet ja E46 seisoo kesät.Ei tosin venttiilikopan alle ole kurkattu.
Näin itsekin asian ymmärrän. Jos ajelee päivän ajot vain "electric modessa" ei pitäisi ongelmia olla. Muutama kerta sitten kuukauteen pidempi polttomoottoripätkä, että saa öljyt kuumaksi.Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
Mahtaiskohan auttaa lyhyemmät öljynvaihtovälitEi kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
Volvossahan on 12kk huoltoväli.Mahtaiskohan auttaa lyhyemmät öljynvaihtovälit
B48 turboon vaihdatan 12kk välein bemarilla öljyt, vaikka huoltoväli on 24kk.Mahtaiskohan auttaa lyhyemmät öljynvaihtovälit
Niinpä - lisäksi mahdolliset "saastelaitteet" edellyttävät toimiakseen ja lisäharmien välttämiseksi asianmukaisia käyntiolosuhteita. Aika hankala rasti toteuttaa plugareissa täydellisesti meidän haastaviin ympäristöolosuhteisiimme ja mitä sekalaisimmalle käyttäjäprofiilille...Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
Jos en muista väärin niin ensimmäiset olivat Prius, Ampera(Volt) ja Outlander. En syyttäisi EU:ta tai ZF:ää kovin vahvasti noiden olemassaolosta.Juu. Inhorealistisesti plug-in hybridien ainut syy olla olemassa on se, että EU päästörajoihin ei muuten ylletty ja täyssähköautoihin ei vielä uskottu. Ja ehkä vähän meriittiä kuuluu myös ZF:lle ja muille lobbauksesta. Plug-in hybrideissä on vieläpä se huonoin kate.
Superautot jatkossakin tulee isosti sähköistettynä. Siellä on vielä hyötyä molemmista, sähköstä ja polttomoottorista. Ja sieltä saa myös katetta, ei ole niin hankalaa katteiden kanssa. Tämä business-keissi on toistaiseksi vielä selkeästi olemassa. Ferrarit ja vastaavat. Luxus-autot kuitenkin erikseen, täyssähkö on ehkä parhaimmillaan just RollsRoycessa ja vastaavissa. Sulava, hiljainen, ylellinen ja auto painaa jo valmiiksi miljoona tonnia, niin ei väliä.Esim. Bemarin osalta EU:n päästörajat ovat toki varmasti vaikuttaneet paljonkin e-loppuisiin malleihin, mutta ensimmäisen mallin eli i8:n kohdalla sähkömoottorin hyvät käyttöominaisuudet ovat varmaan olleet aika korkealla listalla. Tuosta täyssähköihin uskomisesta en tiedä kun i3 kuitenkin oli tuotannossa ja ennen i8:aa.
Tämä voi käydä myös ihan perus bensa-autolla. Meillä tonnin pommi Volvolla ajetaan pahimmillaan todella lyhyttä 4,2km/ suunta työmatkaa edes-takas. Viime talvena meinasi koko moottori kirjaimellisesti jäätyä, pitkän starttauksen jälkeen lähti onneksi tulille (ei ollut pistokkeellista parkkista). Kummasti muistutti että auton moottori pitää silloin tällöin ajaa lämpimäksi.Ei kai seisominen ongelma olekaan vaan jatkuva käynnistäminen lyhyeksi ajaksi. Ei riitä koneen lämpö haihduttamaan öljyihin kondensoitunutta vettä.
Mut käyttöautot ... plug-in hybrideille en arvaa pitkää ikää, mut mistäs sitä tietää.