https://yliteippaus.fi/

Ajatko talvella kitka -vai nastarenkailla?

Mitkä talvirenkaat autostasi alta löytyy talvisin, jos saat itse päättää?

  • Ajan nastarenkailla

    Ääniä: 179 31,2%
  • Ajan pohjoismaisilla kitkarenkailla

    Ääniä: 345 60,2%
  • Ajan Keski-Euroopan kitkarenkailla

    Ääniä: 7 1,2%
  • Ajan jollain muilla M+S -merkintäisillä All-season renkailla (esim. Michelin Crossclimate, yms.)

    Ääniä: 9 1,6%
  • Käytän autoissani talvella sekä nasta- että kitkarenkaita

    Ääniä: 27 4,7%
  • Renkailla jotka autossani oli jo alla kun hankin sen, mutta ne ei ole sellaiset kuin haluaisin alla

    Ääniä: 18 3,1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    573
Isäni sanoi että talvella pärjää vaikka kesärenkain kun nopeutta ei ole liikaa eikä koske jarruihin.

Isäni oli siis postiauton kuljettaja ja kertoi miten ennen luisteltiin liukkailla teillä.

Kun 60-luvun linja-auton renkaat olleet kummoisia eli kutakuin kesärenkaita kaikki. Ehjä syksyllä laitettu parempaa nappularengasta alle mitä ollut.

Mäenpäältä menty sentti kerrallaan jalka jarrulla siihen saakka että auto liikkui ykkösvaihteella tyhjäkäynnillä. Vauhdin kiihtyessä ja moottorijarrutuksen voimakkuuden kasvaessa joutui vaihtamaan isompaa vaihdetta jottei takapyörät mene suttiin ja auto lähde sivuluisuun. Sitten koettaa saada pysymän auto keskellä lumivalleja vauhdin kiihtyessä.
Ja jos notkon jälkeen ollut vastamäki niin mahdollisimman aikaisin vauhdinottoa niin paljon kuin uskaltanut. Joskus onnistanut ja toisinaan sitten ei - ei muuta kuin uutta vauhtia hankkimaan.

Toisinaan kaljamat olleet sellaisia ettei linja auto ole pysynyt tien vasemmalla laidalla vaan luisunut oikeaan reunaan.

Kun hän oli ostanut skoda octavian ja siihen tietenkin nastarenkaat (koska oli jo siihen mennessä luistellut tarpeekseen tiellä).
Siihen aikaan asiakas lienee itse saanut ostaessaan päättää kuinka tiheä nastotus laitetaan. Renkaat saadessaan oli sanonut että aivan liian vähän nastoja.
No rengaskauppias oli iskenyt jokaiseen mahdolliseen kohtaan nastat - joko riittää?
Ne skodan alla olivat jättäneet jäälle kaksi valkoisiksi rouhittua renkaan jälkeä.

Samoihin aikoihin setäni oli ajellut mossella kesärenkain, joista paistanut jo kankaat, ja tuumannut että ompas liukkaan tuntuinen keli...

No nämä nyt näitä tarinoita. Onneksi nykyään ei ole enää 'täysnastoitettuja' rouhimassa asfalttia eikä myöskään 'hiihtoliiton hyväksymiä' kuviottomia kuluneita kesäsliksejä liikenteessä.

Nasta- ja kitkarenkaille on varmasti tarpeensa ja käyttäjänsä.
 
Ennen oli "parempia" eli pitävämpiä talvikelejä enemmän, aina on jääkelejä ollut, mutta nykyään enemmän.
Nyt on kesäkeliä ajoittain kuten sunnuntaina, olisi voinut ajaa vaikka kesärenkailla stadin keskustassa ja motarilla, mutta Nurmijärvellä Myllykukon liittymien alueella toista viikkoa kumpuileva jää, jossa nastarengaskaan ei pidä kuin varovaisella ajolla.
Em. johtuu pääosin siitä ettei aurattu aiemmin märkää lunta pois, vaan se on päästetty pakkaantumaan ja jäätymään.
Lopputalveksi itsellä tulossa nykyaikaisiin kitkarenkaisiin tutustuminen käytännössä, pitää kääntää jokin vielä pehmeämpi smooth ajomoodi päälle korvien välistä ;)
 
Se jarruttaminen aiheuttaa pulkkana menemisen alamäessä. Mielummin renkaan pieni pyöriminen, joka pitää renkaan uratkin puhtaana.

Edelleen en jaksa olla toistamatta, että tämän päivän nastarenkaat ovat kitkanastarenkaita.
Todennäköisesti kyllä mutta lamellien toiminta on varmasti nastattomassa versiossa parempi.
 
"Aineisto osoittaa, että kitkarenkaita käyttävien onnettomuudet ovat vähentyneet selvästi verrattuna nastarenkaita käyttävien onnettomuuksiin. Vaikuttaviksi tekijöiksi arvioidaan ainakin henkilöautojen turvatekniikan kehitys sekä keskimääräistä kokeneemmat kuljettajat. Lisäksi haastavimmat talvikelit ovat viimeisen 10–15 vuoden aikana vähentyneet."


Nyt me kaikki ollaan todistettavasti keskimääräisiä parempia kuskeja :cool:

Mutta: "Tutkimustulos muistuttaa myös, että nastarenkaiden jään karhennusvaikutus vähenisi selvästi, jos kitkarenkaiden osuus olisi 50–75 prosenttia. Tällä olisi oleellinen merkitys liikenneturvallisuuden kannalta. Karhennusvaikutustestit ovat tarkastelleet tilannetta vain henkilöautojen osalta, eikä raskaan liikenteen vaikutusta tien pinnan kiillottajana ole huomioitu."

Karhentakaa te, me naatitaan...
 
"Aineisto osoittaa, että kitkarenkaita käyttävien onnettomuudet ovat vähentyneet selvästi verrattuna nastarenkaita käyttävien onnettomuuksiin. Vaikuttaviksi tekijöiksi arvioidaan ainakin henkilöautojen turvatekniikan kehitys sekä keskimääräistä kokeneemmat kuljettajat. Lisäksi haastavimmat talvikelit ovat viimeisen 10–15 vuoden aikana vähentyneet."


Nyt me kaikki ollaan todistettavasti keskimääräisiä parempia kuskeja :cool:

Mutta: "Tutkimustulos muistuttaa myös, että nastarenkaiden jään karhennusvaikutus vähenisi selvästi, jos kitkarenkaiden osuus olisi 50–75 prosenttia. Tällä olisi oleellinen merkitys liikenneturvallisuuden kannalta. Karhennusvaikutustestit ovat tarkastelleet tilannetta vain henkilöautojen osalta, eikä raskaan liikenteen vaikutusta tien pinnan kiillottajana ole huomioitu."

Karhentakaa te, me naatitaan...
Unohdit mainita tämän:

Vaikka tutkimuksen pääviesti onkin, että kitkarenkaat ovat nykyaikaisissa ajonvakautusjärjestelmillä varustetuissa autoissa aiempaa turvallisemmat, se ei Väyläviraston mukaan tarkoita sitä, että kitkat olisivat turvallisempi tai muutenkaan parempi vaihtoehto kuin nastat.
 
Unohdit mainita tämän:

Vaikka tutkimuksen pääviesti onkin, että kitkarenkaat ovat nykyaikaisissa ajonvakautusjärjestelmillä varustetuissa autoissa aiempaa turvallisemmat, se ei Väyläviraston mukaan tarkoita sitä, että kitkat olisivat turvallisempi tai muutenkaan parempi vaihtoehto kuin nastat.
Käännätkö tuon mielessäsi siten, että nastarenkaat ovat paremmat? Niin siinä EI sanottu.
 
Käännätkö tuon mielessäsi siten, että nastarenkaat ovat paremmat? Niin siinä EI sanottu.

Koko artikkeliin voi tutustua iltapäivälehden lyhyen tiivistelmän sijaan suoraan lähteellä https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-405-044-9 ja tarkistaa mitä siinä sanottiin ja ei sanottu.

Lyhyenä tiivistelmänä mitään uutta isoon kuvaan ei ole: kitkarengas on parempi kun tutkitaan haittoja ympäristölle ja tielle, nastarengas parempi kun arvioidaan renkaan pito-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Se mikä tasaa turvallisuuseroja on se että kitkarenkaaseen päädytään useammin jos auto on tuore ja kuski kokenut. Ja hyvä niin, on hyvä että ympäristöhaittoja vähentää mieluiten se osa porukasta jonka kalusto ja taidot kompensoivat kitkarenkaan heikompia toiminnallisia ominaisuuksia, kuin että niillä ajaisivat enemmän ne joilla ei taidot riitä eikä auto ole ajanmukainen.

Jokainen joutuu edelleen valitsemaan oman kompromissinsa, eikä kompromissi edelleenkään parane vähättelemällä sen oman valinnan huonoja puolia tai sen toisen valinnan hyviä puolia.
 
Nastarenkaat ovat autossani. Sen verran kuitenkin on tullut oltua kitkarenkailla varustetun auton kyydissä ja todettua, että ihmeen hyvin kitkarenkaatkin toimivat eli ajo on liukkaallakin kelillä kohtuullisen turvallista.
 
Nyt on hetki ajeltu kitkoilla, liikenneympyrät hankalimmat, kun sivuttaispito heikompi kuin nastoilla. Vantaalla olikin eilen vimpan päälle sorastetut, kiitos 🪨
Liikkeellelähdöissä ei ongelmia, kun smoothisti toimiva nelikko, jarrutuksissa ollut pari kertaa ihmettelyä.
Vaaka on edelleen kallistuneena nastarenkaisiin.
 
Lienee kuitenkin (onneksi) ainakin toistaiseksi autoilijan itse päätettävissä, ajaako nasta- vaiko kitkarenkailla...?
 
"Aineisto osoittaa, että kitkarenkaita käyttävien onnettomuudet ovat vähentyneet selvästi verrattuna nastarenkaita käyttävien onnettomuuksiin.
Viimeisimmässä Tuulilasissa oli Tuulilasi tutkii osiossa, käyty tekemässä "rengasratsia" Espoossa kauppakeskus Ainoan parkkihallissa.

Tarkastetuista 462 autosta 52 % oli varustettu kitkarenkailla.

Tämä kitkarenkaiden polarisoituminen asutuskeskuksiin ja uusiin autoihin olisi aina hyvä muistaa kun tehdään maanlaajuista vertailua ja käytetään kitkarenkaiden osuutena maanlaajuista keskiarvoa.

Mutta: "Tutkimustulos muistuttaa myös, että nastarenkaiden jään karhennusvaikutus vähenisi selvästi, jos kitkarenkaiden osuus olisi 50–75 prosenttia. Tällä olisi oleellinen merkitys liikenneturvallisuuden kannalta.
Espoossa ollaan näköjään jo riskirajoilla kitkarenkaiden osuuksien kanssa.
 
Samalla pitäisi tutkia onko auto omilla vakuutuksilla vai virman eli liisari... virman auto on virman ongelma ja saa oikomisen ajaksi toisen tilalle ilman eri korvausta (kunhan ei kolhi itseään).
Saakohan liisariin pyydettyä uudet renkaat kuinka helposti, jos ne on omasta mielestä liukkaat, mutta kulutuspintaa on vielä?
 
En oikein usko, että rengasvalintaan vaikuttaisi auton omistusmuoto. Leasingin hintakin on sama rengastyypistä riippumatta.

Kävi hyvä tuuri kelien suhteen, kun talvilomalla oli pakkasta. Oli maaseudun pikkuteilläkin huippupito. Tänä talvena ne tiet on usein olleet sellaisessa kunnossa, että tikkarinopeudesta on voinut vain haaveilla.
 
Tarkoitin että saako liisariin pyydettyä uudet renkaat, jos kitkoissa on pintaa 85%, mutta paras pito mennyt...
Olipas aamulla liukas liikenneympyrä Lohjalla, no ei ollut ensimmäinen kerta siinä että joutui taiteilemaan, siinä kallistuskin väärään suuntaan. Nastoja tuli taas ikävä.
 
Leasing-kausihan on yleisesti kolme vuotta, joten kitkarenkaatkin säilyttää ominaisuutensa sen ajan. Ellei sitten käy niin huono tuuri, että saa valmiiksi vanhat renkaat. Sitten ei kai auta muu kuin suditella niistä pintaa pois, niin saa sitten uudet. Tarkkanahan näissä pitäisi olla. Työkaveri aikoinaan valitsi uuteen leasing-autoon kitkarenkaat, mutta auton mukana tulikin nastarenkaat. Ei jaksanut reklamoida, mitä ihmettelin.
 
120tkm kun kolmeen vuoteen ajaa, niin ei ne kitkat enää ole iskussa viimeisenä talvena, vaikka pintaa on varmasti.
 
Ei taida paljoo pintaakaan olla 120t jälkeen, mites tuo rekaiden vaihto noissa liisareissa oikeesti menee?
 
Ei taida paljoo pintaakaan olla 120t jälkeen, mites tuo rekaiden vaihto noissa liisareissa oikeesti menee?
Riippuu leasing-yhtiöstä (ainakin ennen). Aikoinaan ALD:llä oli todella nihilistinen linja sekä kesä-, että talvirenkaissa ja uudet sai ainoastaan mittauttamalla renkaat. Kesärenkaissa piti oikein anella että vaihtavat kun pintaa oli jäljellä 2-3mm ja silti eivät meinanneet suostua renkaita vaihtamaan.

Eräs toinen leasing-firma sen sijaan vaihdatti kesärenkaat uusiin omatoimisesti kun kahden kesän jälkeen renkaissa oli pintaa jäljellä 3-4mm. Rengashotellista haettiin keväällä uudet pyörät alle.
 
Ei taida paljoo pintaakaan olla 120t jälkeen, mites tuo rekaiden vaihto noissa liisareissa oikeesti menee?
LeasePlanin osalta kertovat sivuillaan seuraavaa: "Kesärenkaat voi uusia kun kulutuspintaa on jäljellä 4mm tai alle. Nastarenkaat voi uusia kun kulutuspintaa on jäljellä 4mm tai alle ja kitkarenkaat 5mm tai alle. Myös nastakadon vuoksi renkaiden uusinta voi olla tarpeen."