https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Adbluen kulutus ja kustannukset?

Marko_K sanoi:
Näin minullekin on kerrottu. Eristetty tankki lämmitysvastuksella.

Eli auto käynnistyy ilman AdBlueta ja suostuu liikkumaan sen aikaa kunnes tankki on sulanut?
 
Vempula sanoi:
Eli auto käynnistyy ilman AdBlueta ja suostuu liikkumaan sen aikaa kunnes tankki on sulanut?

Kollega, jolla noista on kokemusta, väitti että ainakin osa liemestä pidetään vastuksella koko ajan käyttölämpöisenä, ja mainitsi sen olevan pieni haaste akun kannalta, jos autoa seisottaa pitkiä aikoja. Faktaksi en tiedä.
 
Marko_K sanoi:
Kollega, jolla noista on kokemusta, väitti että ainakin osa liemestä pidetään vastuksella koko ajan käyttölämpöisenä, ja mainitsi sen olevan pieni haaste akun kannalta,

Ei kai sitä nyt voida 30 asteen pakkasessa pitää koko ajan sulana??? Vaikka olisi vähän eristettä ympärilläkin.

Siis, että -30 asteisesta akusta otettaisiin ulos vaikka 4-5 päivää virtaa tuota varten?
 
Kuten sanoin, ei mulla faktaa ole. Mutta jos sen antaa jäätyä, niin kyllä siellä saa olla melkoinen lämmitin, että 17-kiloisen möykyn sulattaa...
 
Marko_K sanoi:
Mutta jos sen antaa jäätyä, niin kyllä siellä saa olla melkoinen lämmitin, että 17-kiloisen möykyn sulattaa...

Totta tämäkin. Mielenkiinnolla odotan miten kusitankit talvesta selviää, kun nyt ne alkavat yleistymään.
 
Ei sen koko klimpin tarvitse olla sulanu. Siitä on jo aikaa kun moiseen systeemiin tutustuin niin päässyt unohtumaan mutta muistaakseni tankki voi olla ns. kaksiosainen, pikkusäiliö lämpee nopsaan ja siitä otetaan järjestelmään kusi. Isompi sulaa sitten kun sulaa ja täyttää tuota pienempää.

Edit: näyttäis noitakin olevan erimoisia, kun pikkaisen kuukletteli. Q7:ssä tuommoinen kaksosainen pytty.
 
Pikaisen guuglauksen tulos kertoo samaa kuin Mrk. Eli tankissa on usein joku pienenpieni etusäiliö, missä on tehokas vastus. Ja itse putkistokin on lämmitetty. Ovet kun avaa, niin lämmöt menevät päälle ja linjat+pieni säiliö sulavat.

Jenkkien foorumeilla valitellaan, että vasta -30F (-35 Celsiusta) alkaa tulemaan satunnaisia ongelmia.
 
Marko_K sanoi:
Ei kai? Kyllähän auto KÄY, vaikka AdBlue olisi loppu. Se vain ei enää KÄYNNISTY, jos sen sammuttaa.

Juu juu, vaan jos pääsee sammumaan, niin se on sitten ikävämpää. Seuraavaksi softaillaan näitä AdBlue-systeemeitä pois, kuten raskaassa kalustossa jo tehdäänkin.
 
Penguin sanoi:
Juu juu, vaan jos pääsee sammumaan, niin se on sitten ikävämpää. Seuraavaksi softaillaan näitä AdBlue-systeemeitä pois, kuten raskaassa kalustossa jo tehdäänkin.

Ja vaikka käynnistyisikin, niin raskaalla puolella leikkaa tehoja jos litkut loppu.
 
Tänään kovasti lupailivat Peugeot-merkkiliikkeessä, että AdBlue maksaa noin 20 € per 10 litraa.  Tällainen ohjeistus näkyi olevan myös opasvihkosessa, joka on tehty myyjille siinä mikä on AdBlue ja mitä uudet BlueHDI-moottorit ovat. Tai sieltä vihkostahan tuo lupailu oli peräisin.

Yrityksistä huolimatta en saanut sitovaa lupausta, että sitä saa heiltä siihen hintaan.
 
Penguin sanoi:
Tänään kovasti lupailivat Peugeot-merkkiliikkeessä, että AdBlue maksaa noin 20 € per 10 litraa.

Itse en jaksanut toista kertaa käydä merkkihuollosta kysymässä, kun eka ehdotus oli niin rivon hintainen  ;D

Nesteen AdBlue-asemien osalta tie nousi myös pystyyn: AdBlueta saa pumpusta vain ja ainoastaan yrityskorteilla ja yrityskorttia ei yksityinen saa mitenkään. Pöljää.

Kävin sitten ohiajaessani lunastamassa IKH:sta 10-litraisen pänikän AdBlueta hintaan 16,20. Täyttöletku vaikuttaa ihan fiksulta.

Täytyy kaataa tuo koko pänikkä säiliöön, kunhan auto alkaa soppaa pyytää. Toistaiseksi ei ole pyytänyt -- valmistaja lupaa 17 litran tankin riittävän noin 20000 kilometrin ajoon, mutta nyt mittarissa on 21000 ja huoltonäyttö ilmoittaa AdBluen riittävyydeksi edelleen sinnikkäästi "more than 5000 km".

Joko ajo on ollut profiililtaan poikkeuksellisen taloudellista tuon suhteen tai sitten tankki on myyjän toimesta täytetty ennen auton luovuttamista minulle 13000 kilsaa sitten.
 
Marko_K sanoi:
Nesteen AdBlue-asemien osalta tie nousi myös pystyyn: AdBlueta saa pumpusta vain ja ainoastaan yrityskorteilla ja yrityskorttia ei yksityinen saa mitenkään. Pöljää.


Kohta vuoden takaista keskustelua, mutta onkohan tilanteeseen AdBluen tanakkauksen suhteen havaittavissa muutoksia?

Edelleen mennään pullo/kanisteri menetelmällä?

Kunnollista HA tankkauspaikkaa ei vieläkään mittatikentältä tms. löydy?
 
Kaverin Peugeot paku alkoi vuotamaan takarenkaan edessä olevasta säiliöstä tummaa sitkeetä möhnää.
Onko tää AdBlue moista? Vai onko ranskalaisilla käytössä jotain omaa "Elyis" ainetta.
Huollossa sanoivat että tuo ottaa joka starttauksen yhteydessä tuosta säiliöstä naftan mukaan ko ainetta lirun.
 
Taky sanoi:
Kohta vuoden takaista keskustelua, mutta onkohan tilanteeseen AdBluen tanakkauksen suhteen havaittavissa muutoksia?

Ei ole omiin silmiin tankkauspisteitä näkynyt, jos kohta en mä ole niitä aktiivisesti etsinytkään. Se IKH:n kymppilitrainen kanisteri on osoittautunut niin helpoksi ratkaisuksi, että sillä ollaan menty. Kaksi kertaa olen tankannut.
 
Jysky sanoi:
Kaverin Peugeot paku alkoi vuotamaan takarenkaan edessä olevasta säiliöstä tummaa sitkeetä möhnää.
Onko tää AdBlue moista?

Ei ole. AdBlue on väritöntä ja täysin nestemäistä. Vettähän se suurimmaksi osaksi onkin.
 
Marko_K sanoi:
Se IKH:n kymppilitrainen kanisteri on osoittautunut niin helpoksi ratkaisuksi, että sillä ollaan menty.

Ei liene kertakäyttöinen pakkaus?

Yksi kanisteri+letku ja jatkossa käy hakemassa raskaankaluston tankkauspisteesta kannun täyteen?
 
Jos joku miettii kyseisen aineen pakkasen kestävyyttä, niin isälläni on ollut kaksi talvea käytössä uutena ostettu saksalaisvalmisteinen laatutraktori, jossa käytetään AdBlueta. Hyvin on toiminut vaikka asuu toista saataa kilometriä napapiirin pohjoispuolella. Talvet ovat olleet ehkä keskimääräistä lauhempia, mutta on siellä kylmääkin ollut. Vanhemmiten en sitten tiedä miten alkaa käyttäytymään. Aluksi tuntui hurjalta ajatukselta, että aine jäätyy tankissa, mikä sitten sulatetaan vastuksilla/nestekierrolla kun traktori käynnistetään.
 
Taky sanoi:
Hmmm.... Kaipa niitä kortteja saa jostain....

No niin mäkin kuvittelin, mutta ainakaan syksyllä ei ilman Y-tunnusta saanut. En ole tutkinut sittemmin, kun kanisteri per 15000 km on ollut ihan vaivatonta.
 
Marko_K sanoi:
En ole tutkinut sittemmin, kun kanisteri per 15000 km on ollut ihan vaivatonta.

Ei se pelkkä korttikaan riitä.

http://www.infraline.fi/infraline-tuotteet/adblue-urea/adblue-kasi-ja-sahkopumput-ja-tarvikkeet/magneettiventtiili-detail

Magneettiadapteri -> 10192 Huoltoasematankkausta varten

Tarvitaan aina pistoolin päähän, kun tankataan huoltoasemalla kanistereita tai kuljetussäiliöitä,
muuten huoltoaseman pistooli laskee vaan ”liruttamalla”.

10192.jpg





 
Mitä luokkaa on eri merkeillä/malleilla muodostunut Adbluen kulutukseksi?

Entä paljonko on kulut/100km:lle laskettuna?

Entä kuinka iso säiliö ja kuinka usein on tarve täyttää?