https://yliteippaus.fi/

Adbluen kulutus ja kustannukset?

Karvis sanoi:
Täällä myy paikallinen Shell Adblueta mittarista 74snt/litra, ei paljo kiinnosta kanistereita läträtä.
On kyllä iso hintaero Nesteeseen :-\
AdBlueta tankkasin Nesteeltä lähnnä siksi, että huomasin mittarin siinä dieselpumpun vieressä.
Shellin adblue pumppuja on tosi vähän, kun koitin haeskella https://www.findadblue.com/fi/shell/
Mikään ongelmahan tämä adblue asia ei ole, kun kerran vuodessa kaataa sen 10L kanisterin autoon.
Paljon ajaville saattaa olla enempi merkitystä.
 
Lähipiirissäni on auto, jossa on adblue-järjestelmä. Autolla ajetaan paljon lyhyttä ajoa, ja siitä johtuen järjestelmän kanssa on ollut hieman ongelmia, ja oletettavasti tulee jatkossakin olemaan.

Pääkopassa heräsi ajatus poistaa koko adblue-järjestelmä käytöstä. Näitä temppujahan kyllä tehdään, ja tiedossa on, että ehdottoman laitonta tuollainen on ja jos asiasta jää kiinni esimerkiksi leimasedän luona, om luvassa ongelmia. Mutta, kysymys kuuluu, onko porukalla kokemusta adblue-järjestelmän poistamisesta? Entä kuinka suurella todennäköisyydellä poistaminen huomataan katsastuksessa? Itse olen siinä käsityksessä, että käytännössä kaikki dieselit alittavat leikiten katsastuksen päästömittauksen raja-arvot.
 
B20A sanoi:
Itse olen siinä käsityksessä, että käytännössä kaikki dieselit alittavat leikiten katsastuksen päästömittauksen raja-arvot.
Öö... Mitkä raja-arvot? ???

https://www.a-katsastus.fi/palvelut-ja-hinnat/katsastukset-ja-paastomittaukset/paastomittaukset
Määräaikaiskatsastukseen kuuluu pakokaasupäästöjen tarkastus sekä bensiini-, että dieselkäyttöisille autoille ja nelipyörille. Päästöt tarkastetaan dieselkäyttöisistä, jotka on käyttöönotettu 1980 tai sen jälkeen. Dieselkäyttöisistä mitataan savutus eli k-arvo. 1.9.2016 tai sen jälkeen käyttöönotetuille dieselkäyttöisille autoille tehdään savutusmittauksen sijaan OBD-tarkastus.
Eli uudemmasta dieselistä ei suikka mittaa nykyisin enää yhtään mitään, lukee vain OBD:n ja soon moro nääs. Onnistunut päätölaitteiston ohituskaan kun ei OBD:ltä luettaessa kerro yhtään mitään, auto ilmoittaa iloisesti kaiken olevan kondiksessa ja siihen kertomukseen sitä on suikankin luottaminen 8)
 
Elikkä on siis aikalailla tekijästä ja taidoista kiinni, näkyykö obd-testissä saastelaitteiden ohitus.

Edit. Ja tuolla raja-arvojen alittamisella tarkoitin juurikin K-arvoa, ja sitä että käsittääkseni kaikki nykydieselit alittavat K-arvon (jos on sen ikäinen että se mitataan) vaikka autossa ei olisikaan saastelaitteita käytössä. Valitettavasti vaivauduin kuuklettelemaan vasta viestin lähettämisen jälkeen. :rolleyes: :-[
 
HiTec sanoi:
Onnistunut päätölaitteiston ohituskaan kun ei OBD:ltä luettaessa kerro yhtään mitään.
Merkkikohtaisella testerillä näkyy.

Sitä en tiedä näkeekö katsastusmiehen laitteella, tai osaako hän lukemaansa tulkita.

Auton jälleenmyyntitilanteessa voi periaatteessa tulla ongelmia ohitettujen ureoiden kanssa, mutta ei taida tämänhetken liimatukkia toistaiseksi kiinnostaa koko asia.
 
Mechanic sanoi:
Sitä en tiedä näkeekö katsastusmiehen laitteella, tai osaako hän lukemaansa tulkita.

No mahd. rikkomuksen tutkiminen onkin sitten asia erikseen, jos suikkaa arveluttaa että tässä olisi nyt jotain vippaskonsteja käytelty. Silloin se mitataan ja syynätään tarkemmin, jolloin myös lukijakin on varmasti perusteellisempi kuin mitä tuo normaalin "katsastuslinjaston" peruskone ???
 
K-arvohan ilmaisee savutusta eli partikeleita joita poltellaan hiukkassuodattimessa. Adblue-järjestelmä taasen tarvitaan typen oksidien putsaamiseen SCR-katalysaattorissa. Eri päästökomponentti siis.
 
HiTec sanoi:
No mahd. rikkomuksen tutkiminen onkin sitten asia erikseen, jos suikkaa arveluttaa että tässä olisi nyt jotain vippaskonsteja käytelty. Silloin se mitataan ja syynätään tarkemmin, jolloin myös lukijakin on varmasti perusteellisempi kuin mitä tuo normaalin "katsastuslinjaston" peruskone ???

Käytännössä menee niin, että jos epäilys herää niin katsastuksesta hylsy ja homma etenee kun merkkiliikkeestä on lausunto että saastelaitteet toimii kuten on tarkoitettu. Esim. Adblue-järjestelmän toiminnan toteaminen on helppoa kun hetken kuuntelee käykö pumppu lainkaan, jos ei niin auto jatkotutkimuksiin. Näitä ei varmasti juurikaan ole syynätty vielä meillä, mutta vielä se päivä tulee kun kun hiukkaspönttöjä ja kusivehkeitä aletaan valvomaan tarkemmin.
 
Karvis sanoi:
Esim. Adblue-järjestelmän toiminnan toteaminen on helppoa kun hetken kuuntelee käykö pumppu lainkaan, jos ei niin auto jatkotutkimuksiin.
Ideaalisintahan tuossa olisi jos laittaisi jonkun piilokytkimen, jonka avulla kusisysteemin voisi enabloida vain katsastuksen ajaksi :rolleyes:.
 
Popovice sanoi:
Ideaalisintahan tuossa olisi jos laittaisi jonkun piilokytkimen, jonka avulla kusisysteemin voisi enabloida vain katsastuksen ajaksi :rolleyes:.

Arvaapa toimiiko se kun se ei ole normaalisti käytössä, ja miksi sen kanssa pitäisi venkoilla kun laittaa kuntoon jos menee rikki.
 
Kävin testaamassa hinnan siilinjärven shellillä, oli mittarissa sama 74snt/litra kun rovaniemellä. Näitä shell ja st1 adblue tankkauspisteitä näyttää olevan tulleen ihan mukavasti, liekkö hinta sama sitten kaikkialla. Ei kannata noitten pönttöjen kanssa läträtä.
 
Onhan se paljon kätevämpi ladata kotona, kuin lähteä sitä varten johonkin huoltoasemalla urean hajuisesta pistoolista tankkaamaan.
 
St1 kajaanin rekkapisteeltä sai adblueta, hinta vaan on 3.999 litra. Viimeksi tuostakin sai sillä n. 70 sentillä.

Vieläköhän nesteellä on mittarilla 2.99?
 
Eskoop sanoi:
St1 kajaanin rekkapisteeltä sai adblueta, hinta vaan on 3.999 litra. Viimeksi tuostakin sai sillä n. 70 sentillä.

Vieläköhän nesteellä on mittarilla 2.99?

Hamsterit pilasi tämänkin, yrityskortilla hinta on paljon halvempi mutta kuluttajalta rahastetaan semmoinen hinta ettei haluta hamstrata.
 
Eskoop sanoi:
St1 kajaanin rekkapisteeltä sai adblueta, hinta vaan on 3.999 litra. Viimeksi tuostakin sai sillä n. 70 sentillä.
Vieläköhän nesteellä on mittarilla 2.99?

Muistin tämän viestin ja päätin poiketa Sipoonlahden Nesteen pihaan tsekkaamaan hinnat. Ollaan näköjään ihan uusilla lukemilla (4,14). Ei tästä nyt niin kauan ole kun tankkasin kolmen euron litrahintaan. Huh  :rolleyes:
 

Liitteet

  • AdBlue.jpeg
    AdBlue.jpeg
    36,1 KB · Katsottu: 18
Onhan tuon hinta kannuissakin jäänyt korkeammalle tasolle-  ei helpolla löydä alle 2.50 euron litrahinnalla.

Ei tosin isoa merkitystä /km .
 
Todennäköisesti viimeisen kerran elämässäni kävin AdBlueta tankkaamassa.

cc4a1a369137f480e419879a537197c7.jpg



Kun nyt näemmä olen tämän ketjun kahdeksan vuotta sitten aloittanut ja ihmetellyt ”miten AdBluen kanssa eletään”, niin täytyypä summata kokemukset.

* teknisiä ongelmia autoissa 0, kilsoja noi 450 tkm
* kauan kesti, että aloitusviestissäni manaamistani irtokanistereista pääsi eroon, mutta nykyään noita pumppuja alkaa olla asemilla suht hyvin, mutta aika taitaa ajaa pian niiden ohi kun uusien dieseleiden myynti on niin vähäistä
* noiden huoltispumppujen kanssa haasteita on ollut, ilmeisesti niitä pakkanen herkästi rikkoo ja usein myös virtaama on heikkoa (kiteytyy putkiin?)
 
Marko_K sanoi:
mutta aika taitaa ajaa pian niiden ohi kun uusien dieseleiden myynti on niin vähäistä

Raskasta kumipyörää tulee tässä maassa vielä rullaamaan pari vuosikymmentä ainakin, vaikka tuo kevyempi ha-kalusto dieselit hylkäisikin ihan totaalisesti tänään 8)
 
^ Huomasin edellisellä tankkauskerralla, että tuollainen ureapiste oli lisätty mittareiden yhteyteen. Ja asiakaskin oli, matkailuauto - niissä urean kulutus lie jo jonkinmoinen. Itse en ole vielä edes aloittanut autoilua adbluen kanssa, ei ole tässä scr-katalysaattoria...