https://yliteippaus.fi/

AdBlue loppuu

Kurjempi homma, jos tuonkin litkun hinta ampuu taivaisiin varsinaisen polttonesteen korkean hinnan lisäksi. Näkyy pidemmän päälle ihan jokaisen lompakossa, vaikka ei omistaisi itse autoa ollenkaan.
 
Loppui osasta päin maailmaa jo viime vuoden lopussa, ennen kuin kukaan tiesi ukrainasta mitään.

Esim. etelä-koreassa raskas liikenne jäi parkkiin ja ureaa säännösteltiin kuin sokeria pula-ajan Suomessa.
 
Tuollaisia huhuja oli ilmassa jo viime syksynä => kävin koppaamassa Biltemasta 2x10 litraa, joista toisen liruttelin ja auton tankkiin ja toinen on vielä tallissa jäljellä. Noin keskim. tuo pari tönkkää riittää 20tkm ajoihin ja itsellä kun kertyy vain n. 15tkm vuodessa, niin eiköhän tuokin tilanne ole jo rauhoittunut ja ratkaisut löydetty kun itsellä tulee se seuraava tarve tuolle eliksiirille :)
 
Jotenkin vaikea uskoa että maailmasta urea loppuisi  ;D

Ehkäpä kaikkea sikaloiden sivutuotoksia ei kannata enää ajaa pelloille?
 
HiTec sanoi:
Tuollaisia huhuja oli ilmassa jo viime syksynä => kävin koppaamassa Biltemasta 2x10 litraa, joista toisen liruttelin ja auton tankkiin ja toinen on vielä tallissa jäljellä. Noin keskim. tuo pari tönkkää riittää 20tkm ajoihin ja itsellä kun kertyy vain n. 15tkm vuodessa, niin eiköhän tuokin tilanne ole jo rauhoittunut ja ratkaisut löydetty kun itsellä tulee se seuraava tarve tuolle eliksiirille :)

Kannattaa muistaa että sekään ei säily määrättömiä aikoja, olikohan kanisteritavaran säilyvyys peräti vain 12kk ???
 
Näyttäisi olevan tankissa sen verran että sillä päästään luovutukseen asti. En tosin ihan usko että tämä loppuu, mutta taitaa motonetissä olla ruuhkaa kun karvalakit hamstraavat varmuuden vuoksi.
 
Karvis sanoi:
Kannattaa muistaa että sekään ei säily määrättömiä aikoja, olikohan kanisteritavaran säilyvyys peräti vain 12kk ???

Yep, tarkistin ostaessa tonkista pvm että oli riittävän tuoretta tavaraa ja siten tuo toinen säilynee varsin hyvin tuolla pimeässä, vilposessa tallin nurkassa :)
 
HiTec sanoi:
Noin keskim. tuo pari tönkkää riittää 20tkm ajoihin...

Katsoitko mikä oli säilyvyys aika niissä?


Meneekö AdBlue vanhaksi?
AdBlue-liuosta voidaan varastoida jopa vuoden ajan, kunhan varastointiohjeita noudatetaan. Jos AdBlue-liuosta on jouduttu varastoimaan pidempään tai vaativissa olosuhteissa, esimerkiksi puimurissa, AdBlue-tankki kannattaa tyhjentää ja täyttää tuoreella AdBluella ennen koneen käyttöä.
 
jussi101 sanoi:
Vauhdittanee siirtymää sähköautoihin diesel-autopuolella.

Todellisuudessahan tämä on valtava ongelma raskaalle liikenteelle. Ei niinkään yksityisautoilulle. Ja se raskas liikenne ei ihan hetkessä sähköisty.

Jos AdBluen litrahinta tämän johdosta vaikka kaksinkertaistuisi, niin eipä se normiautoilijan budjettia mihinkään hetkauttaisi. Kusilaitteet löytyvät vain uudemmista dieseleistä ja näin uusilla autoilla on vielä sen verran hintaa, että yksi litra ureaa tuhannella kilometrillä ei voi olla millään mittarilla merkittävä menoerä.

Sande sanoi:
Tuossa jutussa on ainakin yksi virhe. Siinä kerrotaan:
No eipä pidä paikkaansa...  :)

No ei pidä ei. Meilläkin oli vielä viime vuonna omassa pihassa 2015 ja 2016 ensirekatut dieselit ja kummassakaan ei ollut urearuiskuja.
 
Kyllä tämä on valtava ongelma ihan kaikille ainakin Suomessa, jos maantiekuljetukset alkaa pahasti tökkimään. Loppuu se bensakin sieltä asemilta ja ennen kaikkea tavarat kaupasta.
 
Insomnia sanoi:
Kyllä tämä on valtava ongelma ihan kaikille ainakin Suomessa, jos maantiekuljetukset alkaa pahasti tökkimään.

On se niin valtava ongelma, että jos ureat aidosti ja oikeasti loppuu, niin eiköhän EU ja valtiovalta salli tilapäisesti kusiruiskujen disabloinnin.

Muuten halvaantuu koko Suomi. Kun lähes kaikki päivittäiseen arkeen liittyvä materia liikkuu kuitenkin kumipyörillä.
 
Vempula sanoi:
On se niin valtava ongelma, että jos ureat aidosti ja oikeasti loppuu, niin eiköhän EU ja valtiovalta salli tilapäisesti kusiruiskujen disabloinnin.

Muuten halvaantuu koko Suomi. Kun lähes kaikki päivittäiseen arkeen liittyvä materia liikkuu kuitenkin kumipyörillä.

Ja kuka ne vehkeet sitten laittaa kuntoon kun tavaraa taas saa? Saa koko ureasysteemin pistää uusiksi kun muutaman kuukauden on ajellut järjestelmä disabloituna.
Ponsse ei kuulema ota edes vaihdokkina koneita joista ureasysteemit on poistettu käytöstä.
 
Karvis sanoi:
Ja kuka ne vehkeet sitten laittaa kuntoon kun tavaraa taas saa? Saa koko ureasysteemin pistää uusiksi kun muutaman kuukauden on ajellut järjestelmä disabloituna.

Ei riitä tietotaito tämän asian syvällisempää kommentointiin, mutta selvää se on, että joku Plan B on olemassa sille, jos ureat oikeasti uhkaavat loppua.

Luultavampaa on se, että ei ne lopu, mutta litrahinta nousee, kun pitää alkaa käyttää vaihtoehtoisia raaka-aineen hankintaväyliä. Eli kalliimpia.
 
Ja eiköhän tuota ensin aleta säännöstellä ja siinä jaa henkilöautoilija ekana kakkoseksi.
 
Juuri oli kaveri saanut tavarantoimittajalta tiedotteen, että uusia tilauksia ei oteta vastaan ennen kuin tehtaan tuotantokatko on ohi.
 
Taky sanoi:
Katsoitko mikä oli säilyvyys aika niissä?
Johan tuossa pari viestiä aikaisemmin tästä mainitsin; kyllä tarkistin :)
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=9617.msg964382#msg964382

Mitä tulee disablointiin, niin eiköhän se olisi helpompaa vain laittaa sinne jotain muuta nestettä kuin AdBlue itseään. Itselle ekana tule emieleen ihan vain tavallinen vesi. Kesäkin tulossa eikä siksi jäätymisestäkään ole pelkoa. Näin auto luulisi että kusisäiliö on täytetty, vai milläköhän tavalla tuo sitä mittailee? Se SCR-katti tuskin kuitenkaan ottaa kovin pahasti nokkiinsa vesihöyrystä, saattaahan sitä tulla jo pakokaasun mukana muutenkin, joten mitään tuolla ei kuitenkaan rikottaisi -ko? ???