https://tummennuskalvot.fi/

ADAC saastetesti

antti

Vakiokalustoa
Liittynyt
9.7.2014
"Saksalaisen autojärjestön ADAC:n suuressa saastetestissä oli mukana bensiini- ja diesel-moottoreilla varustettujen autojen lisäksi sähkö-, hybridi- ja maakaasumalleja."

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/tassa-ovat-suuren-saastetestin-puhtaimmat-ja-saastuttavimmat-autot-ladattavat-hybridit-pettymys-testaajille-6635668

Puhtaimmat automallit:

1. BMW 13 94 Ah

2. Toyota Prius 1.8 Hybrid

3. Nissan Leaf Acenta 30 kWh

4. Toyota Mirai

5. Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec

6. Toyota Yaris Hybrid

7. Tesla Model S P90D

8. Suzuki Ignis 1.2 SVHS

9. Mercedes E 220 d 9G-Tronic

10. Mistubishi Space Star 1.2

Saastuttavimmat automallit:

68. Volvo V90 D5 Inscription AWD

69. VW Tiguan 1.4 TSI ACT BMT

70. Alfa Giulia 2.2 Diesel Super AT8

71. Hyundai i40 Kombi 1.7 CRDi

72. Ford Galaxy 2.0 TDCi

73. Citroën Spacetourer M BlueHDI 150

74. Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo

75. Ford Focus RS

76. SsangYong Korando 2.2 e-XDi 220

77. Nissan NP300 Navara 2.3 dCi

Lähde: ADAC
 
Ei yllätyksiä. Sama on ollut tavallaan tulkittavissa useista yksittäisten autojen testeistä ja mittauksista. Mutta Euro6 vs Euro5 huonous yllätti. Jälleen downsizing bensat tapetilla.

Kehitystä tapahtuu lähinnä paperilla. Mutta sehän ei ole valmistajien vika.
 
Volvo V90 D5 tuloksesta huomaa, ettei kusi systeemiä ole ja diesel voi myös olla puhdas, E Mersu yhdeksäntenä.
 
Muutenhan testin ymmärrän mutta kuinka tesla voi olla vasta sijalla 7 kun kerran on pelkä sähköhimmeli ?
 
JakeS sanoi:
Muutenhan testin ymmärrän mutta kuinka tesla voi olla vasta sijalla 7 kun kerran on pelkä sähköhimmeli ?

Jos ois ladattu ydinsähköllä, ois varmaan menestynyt paremmin, mutta kun ladattiin kivihiilivoimalan sähköllä...

Totta puhuen, tuosta testistä ei tämän artikkelin perusteella voi päätellä yhtään mitään, kun menetelmiä ja kriteereitä ei ole kuvattu.
Se mikä kuitenkin on ollut jo pitkään havaittavissa, että pahasti on epäonnistuttu tavoiteltaessa puhtaampaa ilmanlaatua. On keskitytty ensin kulutukseen ja sitten c02 arvoihin, mutta kaikki muut arvot voivat olla aivan metsässä. Ts. autotehtaiden kehityssuunta on poliittisista päätöksistä (?) johtuen suuntautunut vääriin asioihin.
Tai sanotaan näin, että kokonaisvaltainen näkemys ja tietämys on puuttunut, mutta on pitänyt väkisin keksiä jotain dramaattista ja näkyvää, mihin puuttua, saada nimeä, ja tärkeimpänä, verottaa.
 
Ohessa linkki, josta 45 auton tulos näkyy yksityiskohtaisemmin.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/uudistunut-adac-ecotest-paljasti-valtavia-eroja-pakokaasupaastoissa/

Huomioita myrkkypäästöistä (muut kuin CO2)
VAG 1.4 TSI ACT on huono. Tätä konetta on kilvan kehuttu lehdistössä, vaikka tämän perusteella toivoisi, ettei näitä myytäisi enää yhtään (suuret NOx- ja hiukkaspäästöt, 14 pistettä). Yhtä huono kuin dieselit. Kaikkein huonoimmat bensat Focus RS (0p), Corsa 1.0 turbo (9p) ja smart 0.9 turbo (8p). Smartin "smarttius" jää kyllä esitteisiin. Bensakoneella voi kuitenkin saada erinomaiset tulokset, prius, yaris ja MB C200 saavat 47-49p (erittäin puhtaat pakokaasut). Toyotan hybridit ja VAG maakaasu pystyvät kiilaamaan koko testissä sähköautojen joukkoon.
 
tmr97 sanoi:
Ohessa linkki, josta 45 auton tulos näkyy yksityiskohtaisemmin...
Artikkelissa on avattu testisykliä ja vertailuperusteita - hyvä.

"Laboratoriomittaukset tehdään dynamometrillä uuden, tulossa oleva ankaramman WLTP-normin mukaisella uusimmalla WLTC 5.3 -testisyklillä. (Wordwide harmonized Light Duty Vehicles Test Cycle). ADAC-Ecotest ajetaan kahteen kertaan, auto ensimmäisessä lähdössä kylmänä ja toisessa lämpimänä. Sähköautoille ja ladattaville hybrideille on oma, erillinen mittaussykli. Kaikissa kokeissa ilmastointi ja huomiovalot (tai ajovalot ) ovat kytkettynä ja kuormitus on 200 kg. Täydentävä ADAC-autobahn -sykli, jossa muun muassa täyskaasukiihdytyksiä ja ajoa 130 km/h -nopeudella. Eri polttoaineet ja sähkö on saatu vertailukelpoiseksi monimutkaisen laskentakaavan perusteella, mikä ottaa huomioon myös sähkön tuotannosta aiheutuvat keskimääräiset päästöt Saksassa."
 
tmr97 sanoi:
Huomioita myrkkypäästöistä (muut kuin CO2)
VAG 1.4 TSI ACT on huono. Tätä konetta on kilvan kehuttu lehdistössä, vaikka tämän perusteella toivoisi, ettei näitä myytäisi enää yhtään (suuret NOx- ja hiukkaspäästöt, 14 pistettä). Yhtä huono kuin dieselit.

Eipä juuri yllätä. Suuri tehotiheys ja suoraruiskutus tuottaa noita päästöjä muutenkin, ja ACT vain pahentaa asiaa kevyemmillä kuormilla.