https://yliteippaus.fi/

ACC (kysymys)

D

dingdongpingpong

Vieras
Kuinka teillä toimii ACC Volvoissa, henkilöautoissa tai kuormureissa (jos kokemusta).
En ole kyseistä varustetta päässyt vielä ha puolelta kokeilemaan kuin kerran koeajolla lyhyesti eikä päässyt oikein mitään kokeilemaan.

Mutta nyt on yhdessä kuorma-autossa (Volvo FH) kyseinen varuste.

Pitää etäisyyden, hiljentää vaikka stoppiin asti mutta nyökyttää jonkin verran ja varsinkin edestä pois kääntyvän ajoneuvon jo lähes poistuttua oikealle "ryntää" jarrulle melko hanakasti. Toinen varsin "inhottava" kokemus on ohittaja joka jääkin eteen ohituksen jälkeen, melkoisella "ryminällä" hiljentää ACC nopeuden ja etäisyyden kasvettua kiihdyttää täydellä.

Eli lyhennettynä toimii kulmikkaasti, normaalia ?
 
Kokeiltuna Polo, Golf, Octavia ja V40. Kaikissa näissä acc toimi odotusten mukaisesti eli hienosti. Tänään sain uuden autoni eli V40 CC driver suportilla ja n. 100 km kokemuksella olen erittäin tyytyväinen sekä acc:hen että muutenkin koko autoon.
 
XC60:n ACC toimii pääosin hienosti. Paljon paremmin kuin meidän Skoda Octavian vastaava. Se ei hötkyile kehäteiden liittymistä tulevien tai naapurikaistalla ajavien suhteen, vaan sitä voi tosi hyvin käyttää myös täällä ruuhka-alueella. Jonoajotoiminto on sekin hieno, kun auto seuraa jonoa vaikka kävelyvauhtiin saakka. Vain valoihin pysähtymisen jälkeen pitää antaa starttikomento resume -napilla kun jono lähtee liikkeelle.

Ei taida olla Volvon kuorma-autojen ja henkilöautojen ACC:llä enää mitään yhteistä, kun hankintakanavat lienevät ihan erilliset nykyään.
 
Ocussakin onneksi tuota saa säädettyä, tosin sporttisinkin asetus kiihdyttää takaisin asetettuun nopeuteen tooooooosi laiskasti. Aika varovainen tuo on kanssa noista sivuilta tulevista / kääntyvistä. Sitten se näkee välistä aaveita - aloittaa tehojarrutuksen lopetaaksen sen samantien - tyhjällä tiellä.
Huonoin ominaisuus siinä on se, että ei voi valita ajaako tavallisella vai adaptiivisella.

Äitimuorin bemussa tuo on toista maata. Liikennevalopysähdyksen jälkeen vakkarille riittää merkiksi pieni potkaisu kaasupolkimeen ja taas lähdetään seuraamaan jonoa. Samoin tuo on aika tunnoton sivuilta tulijoille/menijöille. Kiihdytys haluttuun nopeuteen tapahtuu ilman turhia ekoiluja. Ja sitt` se paras ominaisuus - ite saa valita käyttääkö adaptiivisuutta vai normitilaa!

E: ai sori, tää olikii Volvo topic....

E2: mites mersuissa, tomppa?
 
V40 MY16 pysähtyy nätisti jonon perään ja lähtee itsestään liikkeelle jos pysähdys ollut alle 4 sek (muistaakseni). Muutoin joko resumesta tai kaasua hipaisemalla. Ja saa myös acc:n pois jos jostain kumman syystä haluaa ajaa perusvakkarilla.
 
MBS W221 pysähtyy myös nätisti jonon perään. Liikkeelle lähtemiseen tarvitaan pieni hipaisu kaasua.

Volvo V70 vm 2011 kun huomaa edessä menevän hiljentävän nopeutta laskee se nopeudetta 30 km/h saakka jonka jälkeen kuuluu PIM ja mittaristossa teksti vakionopeudensäädin kytketty pois päältä.
 
Kuinka hitaasti tai nopeasti Volvonne lähtee pysähdyksen jälkeen liikkeelle jos näpäyttää kaasua tai resume -nappia? Tilanne kun ACC+jonoaputoiminto päällä ja auto pysähtyy edellä olevan taakse.
 
Jaakk0 sanoi:
Kuinka hitaasti tai nopeasti Volvonne lähtee pysähdyksen jälkeen liikkeelle jos näpäyttää kaasua tai resume -nappia? Tilanne kun ACC+jonoaputoiminto päällä ja auto pysähtyy edellä olevan taakse.

Meidän XC60 lähtee liikkeelle varsin nopeasti, kun etäisyyttä edessä olevaan on tullut muutama metri. Erittäin hienosti on tämä säädetty - vähitellen auto säätää etäisyydeksi kuskin valitseman autojen välin, mutta ei lähdössä odota tuon välin täyttymistä.
 
Markku J sanoi:
Meidän XC60 lähtee liikkeelle varsin nopeasti, kun etäisyyttä edessä olevaan on tullut muutama metri.
Eli ei tule sellaista "No niin, mennään jo" fiilistä?  :D
 
Jaakk0 sanoi:
Eli ei tule sellaista "No niin, mennään jo" fiilistä?  :D

Ei lainkaan, vaan menee kuin kuskin ajatuksen mukaan. Ohjelma on tehty niin, että kun etäisyys lähtökäskyn jälkeen kasvaa muutamalla metrillä, niin auto lähtee liikkeelle ja ottaa säädetyn etäisyyden vähitellen.