https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

98E5-bensiini poistumassa valikoimasta

P

Peeveli

Vieras
Pian bensakoneisissa ajetaan vain 95:lla?

http://www.is.fi/autot/art-2000005167657.html

Ei riitä että dieselit ahdistetaan ns. nurkkaan, mutta vielä bensakoneisistakin karsitaan parempi laatu pois. Uusimmista turboahdetuista bensakoneista en tiedä, parantaako enää 98E5-laatu moottorin toimintaa (veto kylmänä, nykimiset tai tehon lievä lisääntyminen), mutta ainakin muutaman vuoden takaisissa eron huomasi 95E10 vs. 98. Kaipa se EU jatkossa vaatii etanolin osuutena jo 20% ja enemmänkin?
 
Monella huoltamolla on 99e tekemässä taas tuloaan, Teboil on uusin näistä.
Mutta itse lopettaisin 95:sen kokonaan ja tilalle e85 ja 99e mittareihin.
 
Onko näissä tavallisen kansan vakioautoissa jotain sokkotestissäkin havaittavaa eroa 95 vs 98?  ???

Ei-sokkona testattaessa vaikutusta on varmasti, koska ainahan kalliimpi on parempaa.
 
Enemmän riesaa aiheuttaa harrasteautopuolella. Omassakin tallissa on 90-luvun japanilainen turbo ja 2000-luvun wankel, jotka ihan oikeasti kaipaa tuota oktaania.
 
Juu, sitä en epäile etteikö sellaistakin kalustoa löytyisi joka tuota kaipaa. Harmillista siltä kannalta jos saatavuus kovasti heikkenee. :-\
 
nokonzok sanoi:
Enemmän riesaa aiheuttaa harrasteautopuolella. Omassakin tallissa on 90-luvun japanilainen turbo ja 2000-luvun wankel, jotka ihan oikeasti kaipaa tuota oktaania.

Samaten kilpakalusto, ei ole kovin miellyttävä vaihtoehto siirtyä 98:sta 102:n kisabensaan jos pumpulle jää vain 95 tarjolle.
 
Sande sanoi:
Eniten tässä alkoi huolestuttamaan että mitäs sitä veneeseen sitten tankataan?

Itelläni on tuollainen vanha moottorikelkka, Yammu RX-1. Yhden tankillisen oln ajanut ysifemmalla, toista ei tee mieli koittaa. Kauhea rötääminen ja yskiminen. 98E5:lla toimii taas ihan normisti.

Nooh - kahteen talveen ei tuolla ole kyllä ajettu lainkaan... mutta iham periaatteen tasolla.
 
Avasin tapojeni vastaisesti tuon IS:n (hyi) linkin ja eihän siellä nyt ihan sillä tavalla sanottu että 98 olisi pikapuoliin poistumassa. Vain se, että laki ei enää pakottaisi sitä jakelemaan. Jos kysyntää on niin luulisi olevan tarjontaakin? Ainakaan veneasemilta en usko tuon ihan hetkeen häviävän... nytkin on paljon asemia joissa päinvastoin puuttuu 95 kokonaan.
 
Hallituksen päätöksen mukaan "nykyisin ns. suojalaatuna jaettava 98 E5 -moottoribensiini jää tuotevalikoimasta pois melko pian, jolloin se osaltaan vapauttaa varastointi- ja jakelukapasiteettia esimerkiksi korkeaseoksisille liikennepolttoaineille."

Mitä sitten tarkoittaakaan.


LISÄYS:
http://www.uusimaa.fi/artikkeli/507462-hallituksen-paperi-98-oktaaninen-poistumassa-melko-pian-oljyala-rauhoittelee
...Hallitus haluaa markkinoille mahdollisimman pian erilaisia korkeina seoksina biokomponentteja sisältäviä liikennepolttoaineita, jotta Suomessa päästäisiin kansallisiin ja EU:n kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin.

Tällaisia nyt yleisessä myynnissä olevia polttoaineita ovat korkeaseosetanoli RE85, jota myydään noin sadalla Suomen noin 1 900 jakeluasemasta, sekä Nesteen valmistama ja omassa jakeluverkossaan Pro Diesel- ja My Diesel -nimillä myymät vetykäsitellyt dieselpolttoaineet. My Diesel on 100-prosenttisesti uusiutuvaa.

Pekka Huttula arvioi, että 20–30 prosenttia etanolia sisältävä E20/E30-bensiini tulee markkinoille aikaisintaan 2020-luvulla...

Mistähän näitä etanolikäyttöisiä autoja tulisi lisää?
 
Saisivat jättää pumpuille 95, poistaa 98 ja tuoda tilalle 102:n. Laadukasta bensiiniä on ilo tankata. Eroja noista bensiineistä löytyy, riippuu laitteista.
 
^Jep. Kun ostin juuri uuden tohatsun 3,5 heppasen, tiukka neuvo oli käyttää 98:ia.
Jostain syystä eivät suositelleet edes pienkonebensaa tuohon, mitä olin alunperin ajatellut.
 
No ei tässä vielä stressiä kannata ottaa 98:n loppumisen suhteen. Se on jakelijoista kiinni mitä haluavat myydä eli jos kysyntää riittää vuoden 2018 jälkeenkin niin kyllä sitä pitäisi asemilta saada. Ja uskon että kysyntää riittää. Jostain olin lukevinani että tällä hetkellä 98:n markkinaosuus oli jotain 32 prosentin luokkaa.
 
sofronieva sanoi:
No ei tässä vielä stressiä kannata ottaa 98:n loppumisen suhteen.

Ei tosiaankaan. Uutisjuttu oli perinteistä keltaisen lehdistön klikkijournalismia josta kyllä nousi kiitettävä möly ainakin omassa kaveripiirissäni... Missään ei sanottu että ysikasin myynti olisi loppumassa. Silti moni onnistui sen lukemaan suunnilleen niin, että hallitus päätti suorastaan KIELTÄÄ ysikasin myymisen.  :rolleyes:
 
Eiköhän jotain vastaavaa pysy saatavilla vaikka mitä keksivät, meillä ysikasia käytetään mopedissa ja ruohonleikkurissa, kun ne käy sillä paremmin.
 
On vähän erikoista takapakkia laskea oktaanilukuja. Jos moottoreita tehtäisiin esim. 100-oktaaniselle bensalle 95:n sijaan, niin polttoaineenkulutus putoaisi n. 4 %.
 
E85:n oktaaniluku on 106, että se viinan lisääminen ainakaan oktaanilukua pienennä. 96 prosenttisen etanolin oktaaniluku on 108.

Ainakin itselläni on noita pienkoneita, jotka eivät kestä sitä etanolissa liuottamista ja toisaalta kulutus kuitenkin kokonaisuutena sitä luokkaa, että pienkonebensan käyttö tulee oikeasti kalliiksi.
 
Minulla on joitakin pienkoneita (mönkkäri, pari perämoottoria, moottorisaha, raivaussaha ja nurmikonleikkuri),joiden käyttö on tällä helkellä lähes olematonta - muutama tunti kesässä. Tuttava neuvoi niihin tankkaamaan pienkonebensaa seisonta-ajaksi, jotta kaasarit ja ruiskut pysyvät puhtaina. Onko oikea toimenpide?
 
Jos käyttö on lähes olematonta, niin ei tuo huono ohje ole. Väittävät niiden olevan myös terveellisempi, mikä sitten mahtaa olla totuus. Ainakin niissä on eri myrkyt kuin bensassa.

Toisaalta juuri äsken tankkasin puolisen vuotta seisseen moottorisahan, 2-tahtibensalla, joka seissyt kanisterissa pidempään kuin se puoli vuotta. Pari pumppausta että ilmat pois ja bensa yltää kaasarille ja toisella nykäisyllä käyntiin.

Nesteen mainosmateriaalista poimittua:

[quote author=Neste]
Neste pienkonebensa 4-tahti, 5 litraa. Yhdessä puhtaampien pakokaasujensa ja pienemmän haihtuvuutensa ansiosta Neste-pienmoottoribensiiniä käyttävien pienkoneiden kanssa työskentely ja harrastaminen on tavanomaista mukavampaa. Tätä käytettäessä ei vaatteisiinkaan jää sellaista hajua kuin tavallisten bensiinien kanssa.

Neste-pienmoottoribensiiniä arvostaa varmasti niin järvenselän kuulaudesta nauttiva uistelija kuin nurmikkoa kesähelteellä leikkaavakin. Myös rankassa työkäytössä Neste-pienmoottoribensiini näyttää puolensa. Neste-pienmoottoribensiini on kehitetty sellaiseksi, että sen haihtuma ja pakokaasupäästöt aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa sekä käyttäjille että ympäristölle. Bentseenittömyytensä ansiosta Neste-pienmoottoribensiiniä ei luokitellakaan myrkylliseksi aineeksi. Tarkoin valitun kemiallisen koostumuksensa ansiosta Neste-pienmoottoribensiini ei höyrysty yhtä helposti kuin tavalliset bensiinit, joten sen käsittely on miellyttävää ja turvallista. Neste-pienmoottoribensiiniä käytettäessä pienkoneissa koneen kuumuudesta tai polttoaineensyötön yksinkertaisesta rakenteesta johtuvat tyypillisen suuren haihtumishäviöt jäävät pienemmiksi.

Etenkin pienkäyttäjän kannalta Neste-pienmoottoribensiinin hyvä säilyvyys on myönteinen ominaisuus. Kyseistä bensiiniä käytettäessä polttoainejärjestelmää ei tarvitse tyhjentää pitemmänkään käyttötauon ajaksi, sillä Neste-pienmoottoribensiini ei seisoessa hartsiinnu tai muuten vanhene.
[/quote]

Näkyy tuota 4-tahtikoneisiin sopivaa pienkonebensaa saavan muutamalta Nesteen asemalta ihan pumpusta. Mikähn mahtaa olla litrahinta, kun tuossa 5 litran astiassa se on aika kova.
 
Täällä Italiassa saa joskus metsästää korkeaoktaanista ihan tosissaan. Onneksi tässä kodin lähellä on pari paikkaa mistä tuota saa. Reissussa ollessa on joskus tuottanut ihan ongelmia ja on joutunut hätävarana tankkaamaan 95:a.

Itellä kun molemmat autot kaipaavat vähintään 98:a. Kyllähän noilla eteenpäin pääsee 95:llä, mutta ainakin Audi pukkaa jo vikakoodia kun softa on optimoitu korkeammalle oktaaniluvulle.

Ei kiva jos menee samaan Suomessakin.
 
Iero sanoi:
Minulla on joitakin pienkoneita (mönkkäri, pari perämoottoria, moottorisaha, raivaussaha ja nurmikonleikkuri),joiden käyttö on tällä helkellä lähes olematonta - muutama tunti kesässä. Tuttava neuvoi niihin tankkaamaan pienkonebensaa seisonta-ajaksi, jotta kaasarit ja ruiskut pysyvät puhtaina. Onko oikea toimenpide?

Jossain, en muista missä ja miksi, varoiteltiin sekakäytöstä. Itse laittasin tuossa tilanteessa bensan säilöntäainetta bensan sekaan. Tämäntyyppistä ainetta: http://www.motonet.fi/fi/tuote/608071/MotulLiquiMoly-Bensiinin-sailytysaine-250-ml.
 
Iero sanoi:
Minulla on joitakin pienkoneita (mönkkäri, pari perämoottoria, moottorisaha, raivaussaha ja nurmikonleikkuri),joiden käyttö on tällä helkellä lähes olematonta - muutama tunti kesässä. Tuttava neuvoi niihin tankkaamaan pienkonebensaa seisonta-ajaksi, jotta kaasarit ja ruiskut pysyvät puhtaina. Onko oikea toimenpide?

Minä kun tankkasin peruskunnostettuun yli 30-vuotiaaseen Stigaan tuota mahtavaa Nesteen pienkonebensaa, lopetti käymisen ihan vallan tyystin. Kun sain paikat putsattua ja 98 tankkiin, niin alkoi taas lähteä ekalla tai toisella vedolla käyntiin ja jaksoi terääkin pyörittää. Oma kokemus tuosta mainostetusta litkusta on ehdottoman negatiivinen tälle iloisen keltaiselle 80-luvun alun klassikolle.
 
Penguin sanoi:
Näkyy tuota 4-tahtikoneisiin sopivaa pienkonebensaa saavan muutamalta Nesteen asemalta ihan pumpusta. Mikähn mahtaa olla litrahinta, kun tuossa 5 litran astiassa se on aika kova.

Olikohan 1,999 tuossa paikallisella Nesteellä.