https://yliteippaus.fi/

95e10 vs 98e5, onko eroa säilyvyydessä?

skodamig

Klassikkoainesta
Liittynyt
23.12.2013
"Naapuri"foorumilta lainattu otsikko  :'(

Vai meneekö perinteisesti ei bensaa säilytetä ?
Ainakin kaikki 2-t vehkeet pitää tyhjätä myös 98:lta ja rasvat kaasariin (Nim. Tuorevoitelu vehkeiden kaasarit putsannut)
 
Enpä osaa itse kysymykseen vastata, kun kaikki bensalla käyvät laitteet syö täällä vain 98:a. Mutta aihetta sivuten täytyy ihmetellä noita nk. pienkonebensoja, että mitä virkaa niillä oikeasti on? Ikinä ei ole ollut minkään laitteen kanssa ongelmia, vaikka vanhat syksyllä tankatut bensat on seisoneet tankissa talven yli. Aina on laitteet käynnistyneet ja toimineet moitteitta sen reilun puolen vuoden jälkeen vanhoilla bensoilla. Säilytys vaihdellut pihalla seisottamisesta tallisäilytykseen. Ja joukossa siis 2-t ja 4-t laitteita.

Eroa voi tietenkin tulla pidemmän säilytyksen kanssa, mutta siitä ei ole kokemuksia.
 
Ironic32 sanoi:
Ikinä ei ole ollut minkään laitteen kanssa ongelmia, vaikka vanhat syksyllä tankatut bensat on seisoneet tankissa talven yli. Aina on laitteet käynnistyneet ja toimineet moitteitta sen reilun puolen vuoden jälkeen vanhoilla bensoilla. Säilytys vaihdellut pihalla seisottamisesta tallisäilytykseen. Ja joukossa siis 2-t ja 4-t laitteita.

En tiedä mistää mitään, mutta sen tiedän että noin ne omatkin vehkeet ovat pelanneet talven seisonnan jälkeen..

Autoista sen verran että Boxsterissakin oli about 1/3 98E:tä tankissa viime talvena, marraskuusta maaliskuulle, toki pari kolme käynnistystä tuli suoritettua, lähinnä fiilistelyn vuoksi talven aikana. Mitään ongelmia ei tuolloin ollut..

Ja niin kuin monella muullakin, meidän kaikki bensa-autot saavat vain 98E:tä (toki nykyisiin mitään muuta ei suositellakaan).
 
Perämoottoreissa tulee käytettyä 98:a. Moottorit toimisivat 95:llä, mutta kiintotankkiin kondensoituvat vesi voi liueta alkoholiin. Tämän johdosta perämoottoreissa käytetään yleisesti 98:a.

Edelleen perämoottoreista: Ruiskukoneissa polttoaine on paineistettuna ja lukemani mukaan hartsia ei irtoa talvisäilytyksen aikana. Jotkut kaasarikoneet ovat herkempiä ja bensasta irtoava hartsi saattaa tukkia kaasuttimia. Jos varman päälle halua pelata niin silloin pienkonebensat sisään talveksi.
 
Samoilla linjoilla. Moottoripyörä seisoi  tallissa reilut 10 kuukautta, napista pärähti heti.
Ruohonleikkuri samoiin. Molemmissa 98.
 
98e säilyy paremmin piste
Ja shellin Power kai paremmin , näin väittävät , en tiedä ....