https://yliteippaus.fi/

307

V

Klassikkoainesta
Liittynyt
14.1.2014
meillä on tuollainen 307 sw 1.6 hdi 2006, miettiny sen myyntiä ja tuli vähä tutkailtua noita niin onko tuossaki joku yhteinen moottori esim. volvon kanssa? On kyllä pieni ruokanen tapaus ollut.

 
Myös Volvossa on Ford-kytköksen kautta PSA:n diesel-moottoriosaamista hyväksi käyttäen Fordin ja PSA:n yhdessä suunnittelema ja molempien valmistama moottori eli vastaus on kyllä. Sama moottori on käytössä myös Mazda 2:ssa ja 3:ssa ja sitä on käytetty myös Mini Cooper D:ssä.
 
Joo, tuo tuli uutena. Tässähä on niinku volvolla ajellu :) kaikki merkit ne on nykyään sekasin.
 
307:ssa 2.0HDI koneet FAP:n kera on vissiin Peugeotin omaa tuotantoa?

Tuossa perhepiirissä olevassa autossa on tuo FAP suodatin ja ilmeisesti nesteet on kohtuu vähänä. Auto ei siitä vielä mitenkään vikavalolla tms. ilmoittele, vaan ilmoitteleeko sitten kun ne on oikeasti loppu ja tarvii täyttöä? Mitään tietoa koska nuo ihmeliemet on tankkiin viimeksi lisätty ei ole...
 
Pösöissä voipi ihan kategorisesti sanoa, että dieselit on omaa tuotantoa. Yksi poikkeus tulee mieleen ihan pidemmältäkin ajalta ja se on 4008:n 1,8-litrainen diesel-moottori, joka on Mitsubishin käsialaa, kuten tuo koko automalli.
 
Tuohon ConD:n Elyos-lisäainekysymykseen sellainen vastaus, että ilmoittelee kun aine on laskennallisesti loppu, mutta ei siellä tuon ikäisessä mitään anturia asiasta ilmoittelemaan taida olla. Periaatteessa Elyos riittää 120 000 km:n matkan, mutta käytännössä joillakin yksilöillä on ajettu yli 200 000 km, eikä vielä ole tarvinnut lisätä ei säiliössä on vielä nestettä. Lisäyksen voi tehdä vaikka itse, mutta merkkihuollon testerillä (PP2000) pitäisi nollata laskuri eli kertoa säiliön olevan taas täynnä.
 
Huoh.. Eolyssit on nyt pienin "murhe".

Tuota tuttua 307:aa tuli pajoitettua joulun- ja uudenvuodenaikaan senverran, että saatiin sieltä sisäpuhallin pelaamaan (esivastuksen piuhat), auto käynnistymään (akku kuollut) ja harjoiteltua kojelaudan purkamista...

Nyt sitten viimeisimpänä vaivana aiemmin vähän kiukutellut tehottomuus on tullut jäädäkseen. Nettifaktat kertoo, että hukkaportin säätötanko/kello jumittaisi ja että rasvailemalla tuo olisi joskus helpottanut. Aiemmin siis vika on ollut päällä vain +5...-10 kelissä startattuna sen aikaa että moottori on lämmennyt, sitten on auennut. Nyt sitten sain eilen puhelun "tien päältä" että auto ei kulje yhtään mihinkään. Eli liekö tuo hukkiksen tanko sitten kokonaan juminut auki.

Mestarit armaat, onko tuolle mitään patenttikorjausta? Voiko hukkiksen ja sen tangon uusia, vai onko hukkis itsessään karstoittuvaa mallia että menee tukkoon? Onko osia tarvikkeena, vai onko Serviceboxin mukaisesti koko ahdin uusattava?
Koko solmuhan on oikein kivasti jossain koneen ja tulipellin välissä, ja yläpuolelta siihen ei ole tuossa 307:ssa mitään toivoa päästä käsiksi. Onko alapuolelta pääsyä auto nosturilla?
 
Damn! Luin että sulla on 2-litrainen hodari (DW10), mutta sehän on 1,6-litrainen DV6. No olkoon tuo teksti nyt kuitenkin jos joku on kiinnostunut
Jos tuo hodari on siellä istutettuna samalla tavalla kun se on 406:ssa, kuten arvelen olevan, niin erittäin vaikeaa on turboa saada pois paikoiltaan ilman että konetta irroittaa ja nostaa vähän pois tieltä. 406:sta lähti kyllä pois, kun otti ensin alakautta pakoputken irti ja ainakin katti kannattaa ottaa pois tieltä kokonaan. Sitten yläpuolelta imusarja irti, muuten ei mikään mahdu mihinkään. Imusarjaan tulee myös EGR, joka hodarin versiosta riippuen voi olla melkoinen viritys ja todennäköisesti on myös kovin tukossa. Ainakin 380 tkm ajetussa riitti mustaa pa*kaa putkissa. Sitten piti muistaakseni ottaa pakosarja irti, jonka jälkeen pakosarja ja turbo ovat irrallaan, mutta eivät mahdu pois koneen ja tulipellin välistä mitään kautta. Ne pitää siis irrottaa toisistaan. Pakosarja tulee välistä pois helposti ja turbokin lopulta mahtui tulemaan, kun sitä aikansa asetteli sopivaan asentoon. Näin siis 406:ssa ja 307:n tuulilasi tulee pidemmälle eteen eli voi olla ihan mahdoton paikka, ilman koneen irrottamista ja nostamista ja kääntämistä. No siinähän sitä hommaa sitten onkin.

Ainakin meidän 406 HDI 110:n turbossa oli hukkaportti samaa kokonaisuutta niin, että sitä paljon korjailla. Tee se itse miehet tietty korjaa ihan mitä vaan, mutta osia ei oikein ole saatavilla. Vähän kyllä ihmettelen hukkaportin hajoamista, vai onko

En ihmettelekään. Taitaa olla se DV6:sen turbo siinä kohtaa muutenkin loppu, kun hukkaportti hajoaa. On tuo DV6 vähän sellainen kertakäyttömoottori :( Tietty niitä löytyy romuista ihan järjettömät määrät, kun tuota konetta käytetään niin monessa automerkissä. Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka monessa niistä on samaa ahdinta käytetty, vaiko kaikissa.
 
Siis siellä on parilitranen 110hp HDI. RHS / DW10ATED konetyyppiä...

Nyt kun tavailin tarkemmin, niin hukkaportille alipainetta säätelevää solenoidia jotkut on rasvailleet. Voiko tuon elvyttämisellä olla jotain mahdollisuuksia parantaa tilannetta? Ja sitten... missä ylipäänsä tuo solenoidi on, sillä serviceboxi ei minulle avujaan tässä aukaissut?
 
Okei. Poika laittoi viestiä, että kyllä sen hukkaportin pystyy purkamaan osiksi ja vaihtamaan osat, jos on joku romu mistä saa ne osat. Saattaa tosin olla erilainen turbo kuin RHZ:ssa (DW10ATED). No joka tapauksessa silloin tuo koko turbon saaminen tuolta takaa pois vaatii aika reippaasti purkamista. Sitä ei ole tullut edes kokeiltua, että miten ne saa takaisin paikalleen.

Lisäys: pitäisi olla identtinen tuon turbon noissa.

Sen alipainekellon saa kyllä sieltä pois irrottamatta koko turboa. Siitä voi olla myös kalvo rikki tai sitten tosiaan on jumissa.
 
Saas nähä... pitäisi siis alkaa opettelemaan pikagynekologiksi tuon hukkiksen kanssa, etsiä jostain elimenluovuttaja jne...

Ehkä sanon että ajaa jonnekkin korjaamolle kuin että tilojen puutteessa tuohon itse käsiäni sotken taivasalla pihalla. Yläkautta tosiaan sula mahdottomuus 307 pitkälle eteentulevan lasin/tulipellin vuoksi..
 
Tuulilasin etureunan alla se kone on 406:ssakin ja alakautta ne kamat eivät sieltä pois mahdu, eikä sinne kellolle asti yllä mitenkään alakautta. Vaikka yltäisikin niin ei näe tehdä mitään. Olis tullut tää pari-kolme viikkoa aikaisemmin, niin olis tuolla tallin pöydällä ollut toimiva turbo kaikkine rojuineen. Lähti kuitenkin pari viikkoa sitten uudelle omistajalle rahaa vastaan.
 
Joo, eipä näille mitää mahda... puhelu tuli eilen että ei vedä ku yläkierroksilla, aiemmin on vaan kylmänä puutunut.

Eipä sitä itsekään huoltoleimaisinta takataskussa ole, että jokamerkin korjaamotoimintaa osaisi pyörittää. Nuihin VAG vermeisiin nyt tuntuu vaan paremmin löytyvän omasta takaa tietoa ja taitoa kuin PSA laitteisiin. Sinulla varmaan vähän toisinpäin. :)

Siis huoleton autohan tuo on muuten ollut omistajalla, ihan hirveän montaa satasta ei auton pitoon ole uponnut kun ottaa huomion auton ostohinnan.
 
Alkaa kupletin juoni kai selvitä... nyt on tuo tutun pirssi herjannut antipollution faultia ja "unblock diesel filteriä" jatkuvasti. Auto on käytännössä tehoton >2500rpm.

Lienee siis FAP-filsu tullut tiensä päähän, edellisestä huollosta, puhdistukseta tai Eolys-nesteiden lisäyksestä ei pienintäkään merkintää missään. Kilsoja kuitenkin se >300tkm. Tätä ehkä tukee korkeahko kulutus, sillä jotenkin tuntuu että pitäisi kai tuon matkaa mennä alle 6,5L/100km mitä se nyt syö...

Onko mitään haisua onko tuo filsun vaihtaminen ilman katin uusintaa hommana minkälainen? Netistä katselin, että halvimmillaan parisataa "ehkä sopivat" ja kolmisen sataa sopivat uudet FAP:t, siihen sitten parisataa uudet Eolysit motonetistä. Jos joutuu sen katinkin ostamaan FAP:n kyljessä, pomppaa hinta taas toistasataa. Onko mitään hyviä tai vielä parempia (lue halvempia) ostopaikkoja näille putkiston loukuille yms?
 
Jos on itsellä sopiva paikka, niin FAPin voi myös pestä. Ei siitä siten uutta vastaava tule, mutta kyllä sillä taas 100 tkm ajaa ennen seuraavaa pesua. Eolys-lisäys syytä suorittaa, muuten on aika nopeasti uudelleen tukossa.
 
Paikan puute tässä se ongelma onkin, kun pihalla tai jossain lainahallissa jos rupeaa tolskaamaan niin sama olisi heittää suoraa uusi paikalleen.

Noh... katsellaan mitä omistaja päättää autolleen tehdä. Voi olla että omat vaihtohommat on "kevväämmällä" tuon tilojen puutteen vuoksi, ja sittenkin menisi uutta filsua...

Kiitos kuitenkin vinkistä.
 
Jotkut firmat tarjoaa myös noiden pesua ja aika paljon halvemmalla kuin uusi pönttö, riippuen siitä millaisen kokonaisuuden joutuu ostamaan.

9.9.2002 tai sen jälkeen valmistetuissa pöntön saa ensimmäisen kolmanneksen kohdalta poikki kun ruuvaa auki. Ensin on katti ja sitten FAP. Vanhemmissa nuo ovat yhtä palaa. Jos tuohon menee osa numerolla 1740 07, niin tuo ei maksa marmorillakaan "kuin" 320 €. Muut vaihtoehtoiset osat joko 810 €, 1650 € tai ei ole edes saatavissa. Motonetissä näkyy maksavan ihan saman mitä marmorilla.
 
Kääk! Minä kun katsoin että tuohon olisi juuri mennyt tuo "kaksiosainen" filsu...

Noh... pitää kurkata auton alle, sieltähän sitä näkee kummankolainen osa siellä on - yhtenäinen vai palasteltu. Pitää elää toivossa että tuo kahteen osaan jaettu.
 
Tuohan saa vielä muuttaa saastemalliksi. FAP pois ja pelkkä katti putkeen. En muista nyt ulkoa tarviiko tuolle tehdä mitään ohjelmoitia, pitäisi googlailla joko tuo huomaa FAPin puuttumisen ja alkaa valittaa siitä. Katsastukseen sitä ei kuitenkaan tarvita, se menee päästöistä läpi ilmankin. Jos tulee tarve, että täältä löytyy FAPittoman mallin <40 tkm ajettu katti. Se on tosin 406:sta että ei ihan suoraan pulttaamalla taida mennä FAPin paikalle.
 
Sitäkin tuli selviteltyä, mutta en kyllä googlen kanssa sille mitään järkevää vastausta löytänyt... siis normien puolesta menisi kyllä, mutta justiinsa tuo softauksen tarve sitten...

Sikäli nuo saastelaitteet kyllä nakertavat rotanlailla mielenvieressä näiden "liki paalivalmiiden" kanssa, joten jos sen fapin voisi korvata järkevästi jollakin, ajatuksia otetaan vastaan. Toistaiseksi plan A on selvittää mitä maksaa osineen ja töineen sen puhdistus/vaihto ja sitten Eolysien lisäys.

B sitten voisi olla jokin vaihtoehtoinen ratkaisu, sillä itse tuon ropaaminen kyllä voi olla työlästä.
 
Näkyy tuo 307 siitä itkevän, jos FAPin ottaa pois eli pitää myös softaa muuttaa siltä osin. Mikään ei tunnu olevan helppoa enää ja kaikki maksaa auton hinnan, kun jotain pitäisi uusia. Näin ainakin kun jotenkin liittyy saastelaitteisiin.
 
10988820_10206538927618692_2068851737_o.jpg


Tuollainen FAPFAPFAP siellä omistajan kuvaamana sitten majailee. Eli kaksiosainen, säästynee kun uusii tuon takaosan. n. 300e kotia toimitettuna, plus sitten vaihtotyö ja kiinnitystarpeet päälle...

 
Siellähän oli kaikkea kivaa vikamuistissa kun lukaistiin koodit tuosta 307:sta. Ahtopaine ei toteudu, MAF pyynti ei toteudu ja EGR virtaus liian pieni:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/Moottori_1.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/Moottori_P0101.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/Moottori_P0246.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/Moottori_P0401.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/Additivesysteemi_1.JPG

Tässä sitten asioita selviteltiin vähän ja auto lähtikin sitten tänään lopulta FAP:n tyhjäykseen ja softaukseen. Uusi filsu, vaihtotyö, tuon Eolys-järjestelmän fiksaus jne olisi tulleet selvästi kalliimmaksi kuin tuo suolistus on tulossa.

Katsotaas miten rupeaa ranu kirmaamaan kun saadaan putkesta tukos auki. Todistettavasti n. 50tkm ajettu, eikä FAP:a ole tyhjätty...
 
Tapauksen 307 päätyi tänään takaisin omistajalleen. Se omistajan ilme koeajon jälkeen kun auto toimikin oli kyllä varsin hyvä... :D

FAP tyhjättiin putkesta, ja täynnähän se oli. Se ei kuitenkaan ollut ainoa vika tällähaavaa. Myös turbon hukkaporttia ohjaava alipaine-sähkösolenoidi oli pimeä. Osaavissa käsissä sekin vaihtui päikseen EGR:n samanlaisen solenoidin kanssa ja johan rupesi pösö taas liikkumaan.

Tuon fyysisen tyhjäyksen lisäksi siis autohan piti opettaa sille, että autosta nyt sitten FAP puuttuu. Tämän ohjelmoinnin ja tyhjäyksen teki Optimoiautosi.fi/Oulu / nanitech.fi:n Marko. Kiitokset tästä "yhden luukun palvelusta" siis sinne suuntaan, erityisen joustavasti viikonlopun aikaan vielä tehtynä. :)

Pari kuvalinkkiä, kiitokset näistä vielä Markolle yllä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/image1.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/image3.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/image2.JPG

*edit* kuvalinkit lisätty.
 
Mitäs tuli hommalle kustannuksia? Auto vissiin liikahtaa vähän paremmin kuin aiemmin. Mitenkäs tuo tuuppaa nyt nokea, noin katsastusta silmällä pitäen?