Kaksi päivää nyt ajeltu 2008 Vision Puretech 110 automaatilla. Auto on periaatteessa 208:n farmariversio korotetulla alustalla. Niin, 208:sta ei siis ole farkkuversiota. Kun vertailukohdaksi ottaa meillä olevan 208 Allure VTI 82:sen, niin varustelussa tämä Vision häviää ainakin 5-0. Penkit on mustat halpiskankaalla verhoillut, tosin muotoilu on varsin ok. Jopa vaimo valitti, että ohjauspyörän etäisyyssäätöä ei saa riittävän taakse ja että polkimet ovat kovin lähellä. Saattaa johtua siitä, että tässä on hieman pystympi ajoasento, mutta meidän rouvahan ei pystymmässä ajoasennossa aja, vaan penkin selkänoja on aivan älyttömän paljon kallistettuna. Siitä joskus toisessa kirjoituksessa, nyt 2008:sta, Puretechistä ja automaattivaihteistosta.
Kun tämä ei nyt mikään tankki ole painoltaan, niin olettamukseni oli, että 110 hv ahdettu moottori liikuttaisi tällaista pikkiautoa jo johonkin. Ok, kulkee tämä paremmin kuin VTI 82, mutta jotenkin meno on puutunutta. Johtuuko sitten siitä, että auto on aivan uusi ja eilen hakiessa mittarissa oli vain 250 km. Lisäksi taitaa kaikki ajot olla olleet sellaisia 15-minuutin koeajoja kaupunkiolosuhteissa, niin vaihteisto oli ihan sekaisin. Sopeutin sen eli kaikki opittu pois muistista ja tien päälle oppimaan uutta. Vaihdot siitä vähän paranivat ja niin kauan kun mennään vaihteelta toiselle 1-2-3-4 ja kaasupoljin on lattiassa tai liki sitä, ovat myös vaihdot sujuvia. Kun ajetaan pintakaasulla ja etenkin alaspäin vaihdoissa aina nykäisee ja nykäisee havaittavasti. Toisaalta jos meidän rouvan kyydissä on manuaalivaihteisessa, niin nykäisee vielä enemmän eli kaikki on suhteellista.
Kulkua löytyy parin aikuisen ja kahden lapsen kuormalla ja jotain kevyttä tavaraa kontissa ihan mukavasti aina maantienopeuksiin asti. Vielä 80 km/h nopeudesta ohituksetkin saa tehtyä ihan ripeästi kiihdyttäen, mutta kun aletaan lähestyä 120 km/h niin tuntuu siltä, että täyteen kuormattuna hyytyy ylämäissä. En päässyt kuitenkaan kokeilemaan eli voihan tämä vaikka yllättää. Toisaalta ei tämä auto muutenkaan ole mikään optimi tuollaisiin päälle 120 km/h nopeuksiin ja Suomessahan ei tuota kovempaa tarvitsekaan ajaa
Takakontti on 208:iin verrattuna suuri, toki luokkaa suurempiin autoihin verrattuna onneton. Kontin alla olisi suorastaan valtava vararengaskotelo tyhjänä, jos sitä ei olisi "täytetty" solumuovisella täytteellä, jossa paikat ilmakompuralle ja renkaanpaikka-ainepullolle. Itselle jos tällainen tulisi, niin tuolla paikalla olisi joko vararengas tai heittäisin nuo solumuovit ulos, äänieristäisin peltipintaisen vararengaskotelon ja käyttäisin tilan erilaisen pikkatavaran säilytyspaikkana, johon esim. tuo laadukas Continentalin kompura sopisi ja sopisi paljon muutakin.
Takakontin luukku on raskas ja korkea luukku tulee pitkälle taakse avattaessa. Niin taakse, että lyhyempi avaaja joutuu helposti ottamaan askeleen taakse että luukku mahtuu aukeamaan. Luukun sähköinen avauskytkin on hieman pienikokoinen ja hankala löytää, mutta kai tuonkin oppisi. Ikävämpää on, että se on aina kurassa ja luukkua sulkiessa sitä pitää joko nykäistä voimakkaasti luukun sisäpuolen kahvasta alas tai saa sotkea kätensä kuraiseen luukkuun, sitä kiinni painaessa. Suoraan sanoen tässä jos jossain pitäisi olla sähköinen luukku, mutta eihän tässä hintaluokassa sellaisia ole saatavana edes lisävarusteena.
Täytyy sulatella tuota moottoria vielä vähän lisää ja kirjoitella sitten myöhemmin enemmän siitä.
Kun tämä ei nyt mikään tankki ole painoltaan, niin olettamukseni oli, että 110 hv ahdettu moottori liikuttaisi tällaista pikkiautoa jo johonkin. Ok, kulkee tämä paremmin kuin VTI 82, mutta jotenkin meno on puutunutta. Johtuuko sitten siitä, että auto on aivan uusi ja eilen hakiessa mittarissa oli vain 250 km. Lisäksi taitaa kaikki ajot olla olleet sellaisia 15-minuutin koeajoja kaupunkiolosuhteissa, niin vaihteisto oli ihan sekaisin. Sopeutin sen eli kaikki opittu pois muistista ja tien päälle oppimaan uutta. Vaihdot siitä vähän paranivat ja niin kauan kun mennään vaihteelta toiselle 1-2-3-4 ja kaasupoljin on lattiassa tai liki sitä, ovat myös vaihdot sujuvia. Kun ajetaan pintakaasulla ja etenkin alaspäin vaihdoissa aina nykäisee ja nykäisee havaittavasti. Toisaalta jos meidän rouvan kyydissä on manuaalivaihteisessa, niin nykäisee vielä enemmän eli kaikki on suhteellista.
Kulkua löytyy parin aikuisen ja kahden lapsen kuormalla ja jotain kevyttä tavaraa kontissa ihan mukavasti aina maantienopeuksiin asti. Vielä 80 km/h nopeudesta ohituksetkin saa tehtyä ihan ripeästi kiihdyttäen, mutta kun aletaan lähestyä 120 km/h niin tuntuu siltä, että täyteen kuormattuna hyytyy ylämäissä. En päässyt kuitenkaan kokeilemaan eli voihan tämä vaikka yllättää. Toisaalta ei tämä auto muutenkaan ole mikään optimi tuollaisiin päälle 120 km/h nopeuksiin ja Suomessahan ei tuota kovempaa tarvitsekaan ajaa
Takakontti on 208:iin verrattuna suuri, toki luokkaa suurempiin autoihin verrattuna onneton. Kontin alla olisi suorastaan valtava vararengaskotelo tyhjänä, jos sitä ei olisi "täytetty" solumuovisella täytteellä, jossa paikat ilmakompuralle ja renkaanpaikka-ainepullolle. Itselle jos tällainen tulisi, niin tuolla paikalla olisi joko vararengas tai heittäisin nuo solumuovit ulos, äänieristäisin peltipintaisen vararengaskotelon ja käyttäisin tilan erilaisen pikkatavaran säilytyspaikkana, johon esim. tuo laadukas Continentalin kompura sopisi ja sopisi paljon muutakin.
Takakontin luukku on raskas ja korkea luukku tulee pitkälle taakse avattaessa. Niin taakse, että lyhyempi avaaja joutuu helposti ottamaan askeleen taakse että luukku mahtuu aukeamaan. Luukun sähköinen avauskytkin on hieman pienikokoinen ja hankala löytää, mutta kai tuonkin oppisi. Ikävämpää on, että se on aina kurassa ja luukkua sulkiessa sitä pitää joko nykäistä voimakkaasti luukun sisäpuolen kahvasta alas tai saa sotkea kätensä kuraiseen luukkuun, sitä kiinni painaessa. Suoraan sanoen tässä jos jossain pitäisi olla sähköinen luukku, mutta eihän tässä hintaluokassa sellaisia ole saatavana edes lisävarusteena.
Täytyy sulatella tuota moottoria vielä vähän lisää ja kirjoitella sitten myöhemmin enemmän siitä.