https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

2-tahti perämoottorit

^ Taitaapa olla seosöljyt niin hyviä, ettei niitä kannata annostella kovin runsaskätisesti. Olen itse vähentänyt öljyn määrää kohti 1:100 eikä ole tullut murheita, vanhin 70-luvun kone saa vielä 1:50 seoksen...
 
Classic sanoi:
^ Taitaapa olla seosöljyt niin hyviä, ettei niitä kannata annostella kovin runsaskätisesti. Olen itse vähentänyt öljyn määrää kohti 1:100 eikä ole tullut murheita, vanhin 70-luvun kone saa vielä 1:50 seoksen...

Sehän riippuu käyttökohteesta, meidän leluja ajellaan 4,5% seoksella 😬
 
Tuossa lukee kyljessäkin 1:100.

Mielenkiintoinen on minulla oleva 4 hp Mariner 80-luvun puolivälistä.
Sehän on Yamahan tekemä ja Yamahan kyljessä lukee 1:100, mutta Marineriin suositellaan 2% seosta.
 
Karvis sanoi:
Sehän riippuu käyttökohteesta, meidän leluja ajellaan 4,5% seoksella 😬
Tulee tunnelmallinen pöllähdys, kun räjäyttää käyntiin. Mutta kyllä - en anna suositusta vähentää seosta, kunhan totesin oman näkemykseni.
 
Classic sanoi:
Tulee tunnelmallinen pöllähdys, kun räjäyttää käyntiin. Mutta kyllä - en anna suositusta vähentää seosta, kunhan totesin oman näkemykseni.

Joo kyllähän siitä savua lähtee, mutta ei tuota voi laihemmallakaan ajaa.
 
2-Tahtimoottoreiden ylläpidossa kannattaa nykyään ottaa huomioon etanolia sisältävä bensa. Eli joka syksy ennen talviteloille laittoa kaasarinkautta säilöntäöljyt sisälle. Tosin viimoiset ajot 2-T pienkonebensalla auttaa kanssa. Nykyinen etanolia sisällään pitävä bensiini, etanolin ansiosta huuhtoutuu säilönnässä laakeripinnoiltsa pois ja sitten kosteus ym pääsee tekemään tuhojaan kampikammiossa.
 
Hesusnis sanoi:
2-Tahtimoottoreiden ylläpidossa kannattaa nykyään ottaa huomioon etanolia sisältävä bensa. Eli joka syksy ennen talviteloille laittoa kaasarinkautta säilöntäöljyt sisälle. Tosin viimoiset ajot 2-T pienkonebensalla auttaa kanssa. Nykyinen etanolia sisällään pitävä bensiini, etanolin ansiosta huuhtoutuu säilönnässä laakeripinnoiltsa pois ja sitten kosteus ym pääsee tekemään tuhojaan kampikammiossa.
On myös olemassa erityistä stabilointi ainetta bensaan. Tätä tuli itsekin joskus kokeiltua kun oli vielä kaasarikone. En sitten tiedä varmaksi tuon toimivuudesta. Pienkonebensa lienee varminta, mutta polttoainejärjestelmään, jossa ei ole pikaliittimiä missään kohdassa vähän työläämpi ajaa sisään.
 
Hyviä pointteja yllä bensan laadusta. Ainakin vielä on ollut tarjolla ysikasia, jossa on puolet ysivitosen etanolimäärästä, sitä olen ottanut.

Aika hyvin olen onnistunut laistamaan huollot, mutta silti nuo koneet vain toimivat. Huollot ovat jääneet peräöljyn vaihtoon ja joskus uudet tulpat. Talvisin olen liikuttanut pikkukoneita jonkun kerran käynnistysnarusta, mutta varmaan olisi hyvä käyttää suojaöljyä...
 
Sande sanoi:
On myös olemassa erityistä stabilointi ainetta bensaan. Tätä tuli itsekin joskus kokeiltua kun oli vielä kaasarikone. En sitten tiedä varmaksi tuon toimivuudesta. Pienkonebensa lienee varminta, mutta polttoainejärjestelmään, jossa ei ole pikaliittimiä missään kohdassa vähän työläämpi ajaa sisään.

Kasarin kurkusta suojaainespräytä sisään, niin että savuttaa kunnolla ja sitten lennosta kone sammuksiin.

Keväällä kun ottaa käyttöön, niin kone kunnolla lämpimäksi, että suojaöljy palaa kunnolla pois. Savuttaa sitten mukavasti, kun ekan starttauksen tekee. ;)
 
Hyvin on stabilointilitkut toimineet. Metallitankin mielellään säilyttää talven yli mahdollisimman täytenä eikä huvita 150 litran tankkia alkaa pienkonebensalla täyttämään.

Ton pikkukoneen kanssa oli kolme vuotta samat stabilointiaineella terästetyt bensat tankissa ja hyvin tuntuvat pelaavan.
 
Latolöytö Yamaha ei sitten ollutkaan seisonut käyttämättömänä 20 vuotta. Eräs henkilö on lainannut sitä ja vesipumpun siipipyörä on hajonnut. Lainaaja on kätevänä henkilönä vaihtanut uuden siipipyörän, mutta vanha on palasina pumpun pesässä. Missähän muualla noita kumin paloja on..
 

Liitteet

  • pesä.jpg
    pesä.jpg
    48 KB · Katsottu: 122
Niitä voi olla vähän joka puolella.  :eek:

Termostaatti taitaa tuossakin olla ylin kohta jäähysysteemissä. Termari pois ja letkulla verkostopaineella vettä sisään, saa ainakin osan liikkeelle. Sama alhaaltapäin sieltä mistä vesipumppu työntää veden kohti moottoria. Myös jotain pesuainetta voi koettaa ajaa systeemiin ja antaa sitten vaikuttaa ennen huuhtomista.
 
Huomasin, etä 6 hp Yamahan vaihteistoöljyt eivät pysy puhtaana vaan muuttuvat keltaisemmaksi. Tiivisteet jostain kohtaa rikki.
Tälleen kai ne saisi kuntoon diy-tapaan:
 
Kokeilin loppukaudella ajaa 1980 Yamaha 9,9:llä pienkonebensiiniä käyttäen. Ostin pumpulta 4t-tavaraa ja sekoitin siihen 1% Yamalubea.
Toimii, pienin varauksin. Käynnistyvyys kylmänä on huonompi. Tosin.. kokeiltaessa oli 4-5º C, sekin voi vaikuttaa. Kesällä ja 98-bensalla tuo kone on yleensä lähtenyt viimeistään toisella vedolla. Nyt piti vetää yli kymmenen kertaa.
Uistellessa huomasin, että tyhjäkäynti on pienentynyt. Aiemmin mentiin tyhjäkäynnillä 3 km/h, nyt vauhti oli 2-3 km/h. Sen seurauksena kone alkoi pätkiä kun olin ajanut puolisen tuntia. Hiukan lisää kaasua ja käynti oli parempi., Sammuikin kerran kun kalan iskettyä laitoin vaihteen vapaalle.
Kovemmalla kaasulla toimi moitteettomasti.
Minulla on tosin kiinni vakioiden NGK B7HS-tulppien sijaan B6HS-tulpat. Ne ovat kuumemmat eli pitäisi toimia paremmin uistelussa 2-tahtisella. 98-bensalla toimivatkin.
Kuitenkin, säätö voisi auttaa, mutta ensi kesänä palattaneen tavalliseen bensaan.
 
^ Mitenhän öljytön pienkonebensa eli 4-t laatu soveltuu käytettäväksi perusbensalle tarkoitettujen 2-t öljyjen kanssa? Pienkonebensan koostumus on tyystin erilainen...
 
^Jep, Nesteen sivuja minäkin tutkin ja uskalsin koettaa. Voipi tietysti olla että 40 vuotta tavallisella bensalla ajettu kone ei ihan ole tottunut uuteen ja homma paranisi kun sillä ajelisi enemmän.
 
Arcca sanoi:
^Sinänsä outoa kun 2t moottorisahat toimii kuin kello pienkonebensiinillä.

En osaa sanoa, mutta olisiko kysymys moottorin käyntilämpötilasta. Perämoottori käy kylmänä verrattuna ilmajäähdytteiseen moottorisahaan.
 
antsu sanoi:
En osaa sanoa, mutta olisiko kysymys moottorin käyntilämpötilasta. Perämoottori käy kylmänä verrattuna ilmajäähdytteiseen moottorisahaan.

Totta varmaan tuo käyntilämpötila, mutta teoriaa vastaan sotii se, että moottorisaha myös käynnistyy hyvin pienkonebensalla vaikka ilmanlämpötila on nollassa.
 
Nesteen bensaoppaassa lukee:
"Koska tavallisessa bensiinissä on 20 vuotta käytetty happiyhdisteitä, niin joidenkin korkeaviritteisten pienmoottorien kaasutin kannattaa säätää vaihdettaessa bensiini autolaadusta pienmoottorilaatuun."
 
^tuo varmasti on noin.  Äiti antoi minulle jo iäkkään Stihl 025 -moottorisahan, jolla oli aina ajettu autobensalla. Aloin tietty ajaa sitä pienkonebensalla. Toimi, mutta käynnistyvyys oli huonohko ja tuntui että kun tyhjäkäynniltä annettiin kaasua se piti tehdä sopivasti että kone ei tuntuisi tukehtuvan. Muutaman tankillisen jälkeen vaihdoin uuden tulpan ja säädin kaasuttimen. Ihan korvakuulolta. Sahan käynnistyvyys ja käynti on nyt hyvä.
Perämoottorit eivät ole erityisen korkeaviritteisiä. Minun Yamaha on noin 250-kuutioinen eli tehoa on 40 hp/litra.
Tuolla yleistä veneistä kerroinkin kun vaihdoin polttoainetta kesken reissun. Se meni hyvin, mutta seuraava reissu ei ihan niin hyvin. Vaihto tehtiin siis jo lämpimään koneeseen.
Pienkonebensa kai on myös puhdistavampaa eli eka tankilla lähtee p**kat liikkeelle polttoainejärjestelmästä ja sitten vasta kun ne on menneet läpi  niin moottori alkaa toimia kunnolla.