https://tummennuskalvot.fi/

18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus

JussiX

Uudenkarhea
Liittynyt
10.9.2019
Meillä on 18” 225/40 renkaat ja on meluisat ajaa pääteillä ja muuten ajomukavuus (jatkuva varominen kuopista, rotvallin reunoista ja mökkitiestä jne) ei ole mukavaa. Uudella asfaltilla noi on hiljaiset, mut eipä Suomessa ole juuri uutta tietä, vaan karkeaa uritettua tietä.

Onko tietoa kuinka paljon melu ja mukavuus paranee jos vaihtaa noi kumit 17” 225/45:n vai pitääkö vaihtaa 16” 205/55:n jos haluaa hiljaisuutta ja ajomukavuutta? Matalista renkaista ei liene muuta iloa kuin ulkonäkö.

Ja kannattaako ostaa Ling longit, kun niitä tarjotaan kovasti?

 
No jos melua haluaa vähentää, niin ei todellakaan kannata ostaa Linglongeja. Ne on muuten ihan ok renkaat, varsinkin hintaansa nähden, mutta aivan jäätävän jäykkärunkoiset ja muutenkin kovat ja sitä myötä myös meluisat.
 
Valitset kumit jotka on 67dB luokituksella. En tiedä onko tuon alle miten tarjolla edes.
Auttaa varmaan jonkun verran meteliin.

Äänieristysmattoa rengaskoteloihin auton sisäpuolelle. Ulkopuolella auton massaus ja siinä samalla vaimennusainetta.


JussiX sanoi:
Matalista renkaista ei liene muuta iloa kuin ulkonäkö.

Hätäväistöt tai muut ripeät ohjausliikettä vaativat.
 
Ex. kiesissä oli 19" gummit ja eipä noista juuri silmäniloa kummallisempaa "hyötyä" ollut, haittoja toki sitten runsain mitoin => nykyisessä on ihan vakio 16" ja siihen loppui nuo huolet. Juu, jyrkissä mutkissä vetelää jne, mutta eipä ole enää tässä iässä niin väliä ja tuossa Smurffibussissa muutoinkaan niin nökönuukaa, sillä mitään p...urallia kuitenkaan ajella ;D
 
Jos etsit kohtuuhintaista hiljaista rengasta niin Landsailit ovat sellaiset. Ja hinta/laatu on kohdallaan. Jopa omassa olleet 19 tuumaiset olivat hiljaiset. Mutta eivät todellakaan ole mitkään kilparenkaat. Sen verran pehmeärunkoiset ovat.
 
Taitaa tänä päivänä testien mukaan hiljaisin ja mukavin olla GoodYear EfficentGrip Performance 2, eivätkä ole pahan kalliitkaan.
 
JussiX sanoi:
Meillä on 18” 225/40 renkaat ja on meluisat ajaa pääteillä ja muuten ajomukavuus (jatkuva varominen kuopista, rotvallin reunoista ja mökkitiestä jne) ei ole mukavaa. Uudella asfaltilla noi on hiljaiset, mut eipä Suomessa ole juuri uutta tietä, vaan karkeaa uritettua tietä.

Onko tietoa kuinka paljon melu ja mukavuus paranee jos vaihtaa noi kumit 17” 225/45:n vai pitääkö vaihtaa 16” 205/55:n jos haluaa hiljaisuutta ja ajomukavuutta? Matalista renkaista ei liene muuta iloa kuin ulkonäkö.

Ja kannattaako ostaa Ling longit, kun niitä tarjotaan kovasti?

Autoon kun autoon voi laittaa 225/45/17" tilalle helposti 225/50/17" kumit. Auttaa vähän rengasmeluun. Rekisteriotteen renkaan halkaisijasta saa poiketa +3% ja tuo menee sen sisälle.
 
makelja sanoi:
Jos etsit kohtuuhintaista hiljaista rengasta niin Landsailit ovat sellaiset.

Landsail on myös melko pyöreäolkaisena varsin tunteeton kotimaisille, pahasti urautuneille teille, ei urat tuota gummia ihan helpolla muuten vetele :)
 
jrinnes sanoi:
No jos melua haluaa vähentää, niin ei todellakaan kannata ostaa Linglongeja. Ne on muuten ihan ok renkaat, varsinkin hintaansa nähden, mutta aivan jäätävän jäykkärunkoiset ja muutenkin kovat ja sitä myötä myös meluisat.

Uutena olivat ihan siedettävät, mutta vähän kun kuluivat niin pitivät aivan järkyttävää meteliä. Kyllä olivat ensimmäiset ja viimeiset sen merkin renkaat.
 
drago sanoi:
Taitaa tänä päivänä testien mukaan hiljaisin ja mukavin olla GoodYear EfficentGrip Performance 2, eivätkä ole pahan kalliitkaan.

Ääni noille, olen omistanut kahdessa eri autossa tuon renkaan ykkösversiot, ja olivat hiljaiset kumit kyllä. Tuskin on mennyt huonompaan suuntaan kakkosversiossa.

Ja hiljaisia kumeja haluavan kannattaa pitää mielessä myös Michelinin Crossclimatet.
 
Kennedy sanoi:
Hiljaisimmalla dB merkinnällä itse bongasin Eagle F1 kumit.

Tässä kannattaa huomata että tuo renkaiden melumerkintä EI viittaa siihen auton sisälle kuuluvaan rengasmeluun, vaan on ns. ohiajomelu. Se voi toki korreloida sisämelun kanssa, mutta ei välttämättä, koska sisämelun syntymekanismi ei ole sama kuin ulkomelun, vaan osa siitä syntyy esim renkaan jäykkyyden aiheuttamista värinöistä yms.
 
Vaihdoin autoa syksyllä, ja melkein heti tuli aika vaihtaa 17" kesärenkaiden tilalle 16" nastat. Keväällä vaihto takaisin kesärenkaisiin toi mukanaan älyttömästi suuremman melun. Oletin että se nyt vain on sellaista aika matalaprofiilisilla renkailla.

Kesärenkaat oli jotkut ilmeisesti kiinalaiset ja lähes loppuun kuluneet, joten vaihdoin ne uusiin Michelineihin. Melu romahti. Ero oli uskomattoman suuri.
 
18" kumit vaihdettu 16" (Nokian Hakka Blue 3, 67 db). Auto hiljeni ja ajotuntuma pehmeni ja parani. Suosittelen, jos renkaiden kovuus arveluttaa.
 
JussiX sanoi:
Suosittelen, jos renkaiden kovuus arveluttaa.

Toinen asiaan huomattavasti vaikuttava on rengaspaineet. Hyvä esimerkki jenkeistä kun siellä polttoaineiden hinnat lähtivät nousuun (juu on yhä ihan puoli-ilmaista vs. kotimaiset hinnat täällä), niin porukka kun kuuli jotta korkeapaineinen rengas rullaa helpommin ja siten säästää polttoainekuluissa => paiskasivat sitten kuorma-autoluokan paineita ihan tavalliseen kesäauton renkaaseen ja auringon oikein kunnolla tuota kumia lämmittäessä ... POKS! :eek:
 
Pakko kysyä eikö tästä asiasta olisi voinut keskustella siellä originaalissa topikissa?

Sillä riippuen rengasvalmistajasta ja vaikka sekä mistä niin uutena hiljainen rengas voi olla vuoden kuluneena ihan jäätävä melunlähde, tai vaikkapa sivuttaispito kuluneena on onneton ja sateella ihan jäätävän onneton. Useimmiten noi Kiinan skeidarenkaat ovat juuri sitä itseään, skeidaa, tännekin taisi joku asiasta (Linglongeista) mainita.

Itse en tajua mikä saa jengin säästämään jossain autonrenkaissa, kuinka huonosti pitää asiat olla, että selkeä turvallisuuspanostus, naurettavat 300-400e lisää laaturenkaista maksamalla (tuskin totakaan) ehkä 3-4v välein vie vararikkoon?
 
billy.gif sanoi:
Itse en tajua mikä saa jengin säästämään jossain autonrenkaissa, kuinka huonosti pitää asiat olla, että selkeä turvallisuuspanostus, naurettavat 300-400e lisää laaturenkaista maksamalla (tuskin totakaan) ehkä 3-4v välein vie vararikkoon?

Koska se raha pitää irrota siihen laatu(?)renkaaseen per heti silloin kun ne uudet kumit ostetaan. Toki jos olisi kauaskatsoisempaa taloussuunnittelua tässäkin kohtaa ja laittaisi vaikka 10€/kk sivuun tuota varten jo hyvissä ajoin, niin kun se hankinnan ajankohta lopulta tulee, on mistä ottaa - ellei sitten lopulta kuitenkin just sillä hankinnan hetkellä iske se nuukuus ja ostetaankin pelkkää "mustaa ja pyöreää" joka riittää, ajatellaan ettei kuitenkaan tartteta niitä rataolosuhteiden über-featureja joita nuo laadukkaammat voisivat kenties tarjota ???

Tosin viimeaikaisia rengastestejäkin kun katselee, niin kiinalaiset(kin) ovat petranneet melkoisesti, erot perinteikkäisiin ns. laaturenkaisiin ovat kaventuneet ihan huimasti ja noita eroja joutuukin hakemaan yhä vain kauempaa sieltä äärirajoilta, tilanteista joihin ei välttämättä enemmistö kuljettajista ikinä edes joudu => onko tuo taloudellinen lisäpanostus kalliimpaan renkaaseen kuitenkaan sen väärti - vaikka sitten jos oikein huonosti käy, voi jopa se 1m jarrutusmatkassa ratkaista osuiko vaiko eikö, mutta kun tuossakin on niin tusinan monta muutakin tekijää kuin pelkkä rengas ratkaisemassa kuinkako pitkä se jarrutusmatka just sillä kertaa, siinä tilanteessa, sillä tavalla suoritetttuna, sillä autolla ja kuormalla jne... olikaan ???
 
billy.gif sanoi:
Pakko kysyä eikö tästä asiasta olisi voinut keskustella siellä originaalissa topikissa?

Sillä riippuen rengasvalmistajasta ja vaikka sekä mistä niin uutena hiljainen rengas voi olla vuoden kuluneena ihan jäätävä melunlähde, tai vaikkapa sivuttaispito kuluneena on onneton ja sateella ihan jäätävän onneton. Useimmiten noi Kiinan skeidarenkaat ovat juuri sitä itseään, skeidaa, tännekin taisi joku asiasta (Linglongeista) mainita.

Itse en tajua mikä saa jengin säästämään jossain autonrenkaissa, kuinka huonosti pitää asiat olla, että selkeä turvallisuuspanostus, naurettavat 300-400e lisää laaturenkaista maksamalla (tuskin totakaan) ehkä 3-4v välein vie vararikkoon?

Voisiko johtua myös siitä, että ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä ei vaan kerta kaikkiaan tarvitse niiden huippurenkaiden ominaisuuksia a) yhtään eikä b) mihinkään?
 
jrinnes sanoi:
Voisiko johtua myös siitä, että ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä ei vaan kerta kaikkiaan tarvitse niiden huippurenkaiden ominaisuuksia a) yhtään eikä b) mihinkään?

Juuri näin se menee.
Suurin osa tulee toimeen perusrenkaalla, jossa ominaisuudet ovat kuitenkin paremmat kuin loppuuajetussa tai vaikka kitkarenkaassa.
Omissa uusissa laskin juuri paineita, kun tuntuivat kovin kumisevilta ja kovilta niin rengasliikkeessä olivat laittaneet sinne 3.1 bar. Laskin 2.6:een. Kummasti tuli mukavammaksi kyyti. Tuo 2.6 on valmistajan suositus.
 
jrinnes sanoi:
Voisiko johtua myös siitä, että ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä ei vaan kerta kaikkiaan tarvitse niiden huippurenkaiden ominaisuuksia a) yhtään eikä b) mihinkään?

Kyllä se ensimmäinen "hätäväistö" tai "yllättävä tilanne" tai vesiliirto sitten opettaa. Jos ei upouutena niin jahka renkaat on ajettu vaikkapa puoliksi kuluneiksi.

Sen suhteen mitä pitää olla päässä, että vaikkapa 4 vuoden (4 kesää) aikana reilusti yläkanttiin arvioiden pitää säästää 400e. Todellisuudessa tuokin summa on keskivertoisessa 225-235 & R17 / R18 -kokoluokassa lähempänä jotain ... 200 euroa.

Ihan kotimaisen kivijalkaliikkeen, Vianor Oy:n hinnoista vertailtuna, alle asennettuna:

Kiinanpaskaa Radar Dimax R8: 235/45R17 97Y XL 489e.
Laadukasta Bridgestone Potenza Sport: 225/45R17 94Y 559e.

Kiinanpaskassa oli yleinen 225/45 -koko loppuun myyty.

Erikoiskoossa sitten ero kasvaa, sen myönnän. Esimerkiksi 245 / 40 R18:

Huippurengas, viimeisintä huutoa oleva Michelin Pilot Sport 5 848e.
Kiinanpaskaa ties mistä, Tigar Ultra High Perofrmance, 499e.

Saa olla suht persaukinen, jos menee pilaamaan jonkin "perhesporttiautonsa" ajo-ominaisuudet säästääkseen 349e.

Netistä tilaamalla hintaerot pienenee edelleen, jos on pakko säästää ja haluaa nähdä vaivaa. Itse tilasin rallirimpulaani Michelin Pilot Sport 4S -renkaat netistä samaan hintaan kuin kotimaiset kivijalat myy pelkkää 4:sta, noin 800e. Ja tuo "S" -malli on huomattavasti sporttisempi, samalla kalliimpi.
 
Tigar ei ole kiinapaskaa vaan Michelinin merkki, jota nykyään myydään myös nimellä Orium. Lähinnä heidän kolmosmerkki, niin kuin Continentalilla on Viking ja Barum.
Aiemmin mullakin on ollut tapana ostaa ns. kakkosmerkkejä kesärenkaiksi, paitsi nyt tuli Hankookit. Ja edelliset oli kiinalaiset Landsailit, jotka nyt meni vaihtoon ihan muista syistä kuin että olisivat olleet huonot omasta mielestäni. Kovasti nytkin harkitsin Landsaileja, mutta päädyin pienen hintaeron takia noihin em. Hankookeihin.
Nämä Hankookit, otsikon mukaan, ovat hiljaiset ja mukavat vaikka ovatkin 245/40/19 kokoa.
 
billy.gif sanoi:
Kyllä se ensimmäinen "hätäväistö" tai "yllättävä tilanne" tai vesiliirto sitten opettaa. Jos ei upouutena niin jahka renkaat on ajettu vaikkapa puoliksi kuluneiksi.

Sen suhteen mitä pitää olla päässä, että vaikkapa 4 vuoden (4 kesää) aikana reilusti yläkanttiin arvioiden pitää säästää 400e. Todellisuudessa tuokin summa on keskivertoisessa 225-235 & R17 / R18 -kokoluokassa lähempänä jotain ... 200 euroa.

Ihan kotimaisen kivijalkaliikkeen, Vianor Oy:n hinnoista vertailtuna, alle asennettuna:

Kiinanpaskaa Radar Dimax R8: 235/45R17 97Y XL 489e.
Laadukasta Bridgestone Potenza Sport: 225/45R17 94Y 559e.

Kiinanpaskassa oli yleinen 225/45 -koko loppuun myyty.

Erikoiskoossa sitten ero kasvaa, sen myönnän. Esimerkiksi 245 / 40 R18:

Huippurengas, viimeisintä huutoa oleva Michelin Pilot Sport 5 848e.
Kiinanpaskaa ties mistä, Tigar Ultra High Perofrmance, 499e.

Saa olla suht persaukinen, jos menee pilaamaan jonkin "perhesporttiautonsa" ajo-ominaisuudet säästääkseen 349e.

Netistä tilaamalla hintaerot pienenee edelleen, jos on pakko säästää ja haluaa nähdä vaivaa. Itse tilasin rallirimpulaani Michelin Pilot Sport 4S -renkaat netistä samaan hintaan kuin kotimaiset kivijalat myy pelkkää 4:sta, noin 800e. Ja tuo "S" -malli on huomattavasti sporttisempi, samalla kalliimpi.

Varmaan ymmärrät, että Kiinalaisia renkaitakin on olemassa montaa eri laatua. On sitä paskaa, mutta on myös tavallisiin autoihin, tavallisille kuljettajille ja normaaliin liikenteeseen aivan loistavasti soveltuvia renkaita. Kun tuolla tien päällä liikkuvista autoilijoista valtaosa ajaa kuitenkin liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan. Silloin laadukas Kiinalainen rengas toimii aivan mainiosti. Myös niissä hätäväistöissä ja yllättävissä tilanteissa. Mullakin on ollut useita kiinanrenkaita useassa eri autossa ja hyvin olen pärjännyt myös yllättävissä tilanteissa. Tai sitten on seilattu vaan tuurilla. Toki yhteistä näille renkaille on ollut se, että ne eivät ole olleet sitä kaikkein halvinta kuraa, vaan Kiinalaisiksi sieltä kalliimmasta päästä.
Myös nuo kovasti parjaamasi Linglongit olivat ihan hyvät renkaat. Ja nimenomaan kesärenkaat. Meluisat ne kyllä olivat, siitä ei pääse mihinkään. Linglongin talvirenkaista sen sijaan mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Niillä olen kaksi talvea lipsutellut, kun tuohon toiseen autoon tulee niin vähän ajoa, että en ole nähnyt järkeväksi vielä ostaa uusia.
 
Itellä ollut myös Linglong Greenmaxit ja Landsail Qirin 990:t nyt toinen sarja alla ja on väistetty peuraa 100km/h nopeudessa eikä mitään ongelmia ole renkailla ollut. Linglongit tosiaan reippaasti äänekkäämmät kuin Landsailit. Myös yhdessä autossani oli ostettaessa 5mm pinnalla olevat Radarit...näillä pärjäsi myös yhden kesän aivan hyvin vaikka eivät niin mukavat renkaat enää  olleet.
Talvirenkaina on yhden talven ollut uudet kiinan nastat alla ja niilläkin pärjäsi kun alku jännitys meni ohi, niin lopputalvi meni ilman ongelmia kun tiedosti vain mitkä renkaat on alla...Edelleenkään en suosittele talveksi kiinalaisia renkaita vaikka niillä pärjää. Ja jos tämmöiset on pakko hankkia niin ehdottomasti mielummin silloin nastarenkaat kuin kitkarenkaat.
 
Onkohan missään lehdessä vertailtu ajomukavuutta ja melua 16" vs 17" vs 18" renkailla, samassa autossa?
 
jrinnes sanoi:
Myös nuo kovasti parjaamasi Linglongit olivat ihan hyvät renkaat. Ja nimenomaan kesärenkaat. Meluisat ne kyllä olivat, siitä ei pääse mihinkään.

Jos kesärengas on meluisa, niin ei se voi olla "ihan hyvät". Ei ole ajettavuudeltaan huonoja uusia kesärenkaita vielä sen 30v aikana alle osunut, mitä kortti on ollut, vaan ihan hyviä ovat olleet. Tosin käytän ns merkkirenkaita. Sen sijaan melun vuoksi kelvottomaksi todettuja on osunut, viimeisimmät uuden Yariksen mukana tulleet bridgestone ecopiat. Ero talvirenkaaseen (R3) on järkyttävä, nuo ovat aivan hirveät renkaat.