autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Kia Optima 2016-  (Luettu 44740 kertaa)

Poissa Patteri

Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #120 : 04.11.2018 09:07 »
Jokunen päivä takana ja joitakin kysymyksiä on herännyt :

Käyttöohjekirjasta ei selvinnyt muutamaa asiaa ja myyjältä on turha kysyä kun eivät tunnu tietävän autoista muuta kuin hinnat.

Kun tehomittarin neula vajoaa REGEN alueen pohjaan hidastaessa, meneekö loput hidastushalut jarruihin vai tehostuuko kenties jarrutustehon talteenotto sähköksi entisestään? Mukautuva vakionopeudensäädin hidastaa autoa melko voimakkaasti esimerkiksi nopeutta vaihtaessa verrattuna itse suoritettuun jarrutteluun vaikka tehomittarin neula ei kerkeä vajoamaan edes REGEN alueen pohjaan, liekö käyttää jarruja hidastamiseen talteenoton lisäksi?

Saako sähköistä käsijarrua mitenkään kytkeytymään automaattisesti päälle kun auto sammutetaan? Ilmeisesti homma toimisi jos autoholdin kytkee joka ajomatkalla päälle, mutta napin painaminen matkan alussa ei tee asiaa yhtään sen automaattisemmaksi verrattuna käsijarrun kytkemiseen käsipelillä ajon lopuksi.

Pystyykö kaistavahdin äänimerkin voimakkuutta säätämään?

Poissa ePa

Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #121 : 05.11.2018 12:55 »
Tällä viikolla tullut kahteen otteeseen koeajettua farkku-Optimaa.
Mielestäni 1.7 CRDi DCT on oikeinkin toimiva voimalinja. Liekö tuulilasin testaajalla unohtunut ecomoodi päälle ::)
Autona tuo uusi Optima on kyllä todella miellyttävä ajoltaan. Kitkarenkain (215/55/17) auto on riittävän hiljainen ainakin 120 nopeuteen saakka. Alle 100 nopeuksilla voisin sanoa äänimaailman sisätiloissa olevan hyvinkin sivistynyt.
Tuo vaihteisto toimii todella nätisti, vaihdot ovat huomaamattoman pehmeitä mutta kuitenkin myös nopeita. Normiajossa moottorin ääni on niin hyvin eristetty, ettei oikein pysty kuulemaan onko diesel vai bensa (kylmänä koneen kyllä kuulee).
Koeajetussa yksilössä oli nahkajakkarat riittävillä säädöillä. Penkinlämmitin oli selkeästi hitaammin lämpiävä kuin Volvossa, mutta ratinlämmitin on kyllä älyttömän miellyttävä varuste, tuollaisen haluan seuraavaan autooni.
Led-valojen tehokkuutta ei pystynyt todentamaan kun ei pimeässä päässyt ajelemaan, mutta ulkoisesti näytti hyvältä ;)
Tilaa autossa on paljon joka suuntaan. Tavaratila ei vaikuttanut niin suurelta kuin voisi ulkoisesti olettaa, mutta riittävä se toki on.
Vaikka auto on melko pitkä ja kohtuu painavakin, niin ajaminen on hyvin kevyen oloista ja ketterää. Kyllä tämä auto minulle kelpaisi :)

Mulla on ollut nyt ajossa hetken aikaa alle 10tkm ajettu Optima ja samansuuntaisia kokemuksia. Laatuvaikutelma ei ole ollenkaan paha ja itseasiassa yllättävän hyvä. 1.7 jaksaa viedä autoa ihan riittävän rivakasti ja ei tuolla jalkoihin jää, mutta eipä kyllä mikään urheiluautokaa ole. Eilen ajelin ison kaupungin ruuhkassa ja vaihteisto oli huomaamaton lipuessa auton mitan kerrallaan tai lyhyessä rykäisyssä valoista seuraaviin. Kokeilin ihan varta vasten ajaa sekä ECO ja SPORT asetuksilla ja jäi sellainen kuva, että sportilla ajo olisi ollut aavistuksen sulavampaa. Eco moodissa liikkeellelähdöt ovat sulavia, mutta hektisissä ruuhkissa tuntuu kuminauhamaisena etenemisenä. S/S järjestlmänkin kanssa pystyi elämään eikä edellä ajavaan tullut väliä käynnistyksiä odotellessa. Tätähän kyllä pystyi ennakoimaan kun nosti jalkaa jarrulta, niin kone heräsi. KYllä tuollakin varmaan saa menon kulmikkaaksi jos ei yhtään anna autolle aikaa reagoida.

Ainut mikä ehkä häiritsee on jarrujen tehostus matalissa nopeuksissa ja ennen kun saa jalan kalibroitua tähän autoon, niin muutamia äkkinäisempiä pysähdyksiä on saanut kokea.

Auton multimedia järjestelmä tukee ainakin Apple Car Playtä ja Waze sovellusta, jolla oli helppo navigoida. Myös Spotify toistuu samalla ja äänenlaatu ja -paine riittää omaan makuun. Tässä yksilössä on Harman/Kardon grammari.

Ovia paiskoessa kiinni peltinen kolaus helähtää korvaan, mutta senkin saa itse korjattua jos äänieristää auton. Toisia tämä ei varmaan häiritse ollenkaan. Rattilämmitys on tehokas ja kaipaisin sitä omaankin autoon.

Varmasti kelpo auto, mutta ostaisinkko omalla rahalla tämmöistä on vaikea kysymys a
Samassa pihassa: A6C7, Skoda Superb, VW Golf mk1, Porsche 911/964

Poissa Patteri

Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #122 : 09.11.2018 21:39 »
Onkos muilla tullut vastaan pärinöitä kabiinissa?

Tuntuu kuuluvan jostain kuljettajan vasemman korvan juuresta ja toinen jostain takaa oikealta. Apukuljettaja sanoi että hänen takaa vasemmalta eli lienee jostain takaosastosta.

Vedin takaovien himmennysverhot yläasentoon niin kuskin korvanjuuresta loppui eli se oli varmaan siinä, mutta jokin rämisee vielä senkin jälkeen silloin tällöin.

Nämä pärinät ja räminät ovat ajoittaisia eikä kokoaikaisia. Niitä ei varmaan edes kuulisi jos moottori pitäisi meteliään kuten pienemmissä autoissa, mutta sähkömoottorin ja kitkojen yhdistelmä tuo hyvin esiin kaikki ylimääräiset äänet.

Poissa Patteri

Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #123 : 24.11.2018 20:54 »
Jostain syystä pärinät ovat hellittäneet vaikka varsinaisesti mitään en ole asialle tehnyt.

1700km alkaisi olemaan mittarissa ja meno maistuu. Sähköllä ajaminen on sen verran mukavaa, että olen pikkupakkasillakin ajanut lämmitys pois päältä niin polttomoottori ei käynnisty ollenkaan.

Ajotietokone sanoo, että tämän tankillisen (435km-1700km) kulutus on ollut 1,9L/100km ja bensatankin puoliväli ohitettiin juuri.
Onko joku tarkistanut, että miten tarkka tuo ajotietokoneen kulutuslukema on? Tätä menoa menee vuosi, että saan itse luotettavaa tilastoa aikaan asian selvittämiseksi.

Poissa Kuitti

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #124 : 30.11.2018 14:09 »
Tervehdys palstalle !   Tuli tilattua Deltan tarjouksesta Optima Active varusteilla, dieselkone ja automaatti. Koeajolla tuntui varsin mukavalta peliltä ja ainoa mikä hieman pisti korvaan muuten hiljaisessa autossa oli lievä rengasjyrinä vaikka oli 17 tuuman kitkat alla. Kävipä mielessä, että kun täällää pääkaupunkiseudulla suolasumussa lähinnä suhaan ja tapana on ollut pitää autoja aika pitkään, että taidan viedä auton heti uutena alustan ruostesuojaukseen. Onkohan kellään palstalaisella kokemusta Optiman ruostesuojauksesta, vaikuttaako esim. rengasääniin mitenkään ? 

Paikalla antsu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1142
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #125 : 30.11.2018 16:25 »
Vaikuttaa suojaus rengasääniin, mutta erittäin vähän. Ei tee autoa äänettömäksi, valitettavasti.

Poissa Sande

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1975
  • Volvo XC60
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #126 : 30.11.2018 16:43 »
Vaikuttaa suojaus rengasääniin, mutta erittäin vähän. Ei tee autoa äänettömäksi, valitettavasti.
Näin on. Teetin Sorennolle ruostesuojauksen ja samalla siihen tehtiin äänieristyskäsittely. Jonkinlainen vaikutus sillä oli, mutta etenkin kesärenkailla edelleen karkeilla pinnoilla pyörän ääniä tulee. Nastarenkaat tuntuvat hiljaisemmilta.
"KIA:n 7 vuoden takuu on suuri kusetus"

Poissa Patteri

Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #127 : 01.12.2018 09:18 »
Kitkojen kanssa oma hybrid on mielestäni ihan riittävän hiljainen. Kyseessä 17" vakiokoko ja continentalin kitkat.

Autoa hakiessa Nexenit kyllä pitivät melkoista meteliä jonka toivon hellittävän kun renkaat kuluvat hieman keväällä kesärenkaiden vaihdon jälkeen.

Poissa Kuitti

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #128 : 02.12.2018 10:33 »
Kiitos vastaajaille, muistikuvani takavuosilta oli samanoloinen että ruostesuojauksella olisi vain lievä vaikutus äänimaailmaan, mutta ei mitään kovin merkittävää. Kovasti vaan tuppaavat noissa mainoksissa tuota melunvaimennusta tuovan esiin. Ja autohan ei siis ollut meluisa, vaan pikemminkin hiljainen. Muuten hiljaisessa autossa melunlähteet tuntuvat nousevan helposti esiin, kun kitkoilla jo tuota ääntä kuuli, niin kesärenkaat kovempi runkoisina ovat yleensä vielä selvästi äänekkäämpiä. Teetän suojauksen sitten ruosteeneston takia ja unohdan nuo meluvaimennukset. Taitaapi enempi olla vaikutusta  rengavalinnoilla, itellä tulee talvella kitkat 16 vanteilla ja kesägummi 17 vanteilla.

Poissa slarpa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 26
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #129 : 20.12.2018 12:33 »
Onko kenelläkään tietoa mahdollisesta DCT- vaihteiston kytkinongelmasta tässä autossa? Kuulin, että jostain taksista oli mennyt alle 50tkm ajettuna kytkin vaihtoon, ja toinen tapaus oli yksityiskäytössä alle 90tkm ajettuun yksilöön. Materiaaliongelmasta on huhuttu, joka on ollut tiedossa pajalla kun oli suoraan tilattu uudet osat oireen tunnistamisen jälkeen.
Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16

Ex: VW Passat 1.6TDi BMT sedan -12, VW Jetta 1.9TDi Luxline -08

Poissa Optimal

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 134
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #130 : 20.12.2018 12:51 »
Onko kenelläkään tietoa mahdollisesta DCT- vaihteiston kytkinongelmasta tässä autossa? Kuulin, että jostain taksista oli mennyt alle 50tkm ajettuna kytkin vaihtoon, ja toinen tapaus oli yksityiskäytössä alle 90tkm ajettuun yksilöön. Materiaaliongelmasta on huhuttu, joka on ollut tiedossa pajalla kun oli suoraan tilattu uudet osat oireen tunnistamisen jälkeen.
En ole kyllä kuullut mitään. Mun autolla on nyt ajettu 66tkm ja ei ole muuta ongelma kun ihan kylmänä on pieni viive ennen kun auto liikkuu. Tämä on ollut alusta asti ja huollon mukaan normaali.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk


Poissa skt1

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1948
  • Kia Optima
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #131 : 20.12.2018 13:20 »
72 tuhatta ajettu, en ole minkäänlaista poikkeavaa havainnut vaihteiston/kytkimen toiminnassa. Hyvin toimii, ainakin vielä.
Autobildin kestotestiautossa oli kyllä kytkin vaihdettu lähempänä sataa tuhatta kilometriä.

Poissa slarpa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 26
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #132 : 20.12.2018 14:27 »
Itsekään en ole omassa autossa huomannut ongelmaa, mutta kun kuulin tällaisen että olisi materiaaliongelma tiedossa merkkihuollolla niin pitää itsekin kysellä asian perään seuraavassa huollossa.
Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16

Ex: VW Passat 1.6TDi BMT sedan -12, VW Jetta 1.9TDi Luxline -08

Poissa karsta

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 13
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #133 : 22.12.2018 11:34 »
Onko kenelläkään tietoa mahdollisesta DCT- vaihteiston kytkinongelmasta tässä autossa? Kuulin, että jostain taksista oli mennyt alle 50tkm ajettuna kytkin vaihtoon, ja toinen tapaus oli yksityiskäytössä alle 90tkm ajettuun yksilöön. Materiaaliongelmasta on huhuttu, joka on ollut tiedossa pajalla kun oli suoraan tilattu uudet osat oireen tunnistamisen jälkeen.
On jotain tietoa DCT-ongelmista, riippuen siitä keneltä kysyy, voi kysymyksessä olla tyyppivika tai sitten ominaisuus..

Edellinen autoni oli vm 2017 Optima 1.7 CRDI DCT -vaihteistolla, vajaa 2v ja 50tkm. Siinä oli lähes uudesta asti ongelmana, että usein kylmänä liikkeelle lähtiessä auto nyki varsin ikävästi, tuntui kuin olisi ollut 300tkm (loppuunajetun) manuaalivaihteisen auton kytkin luistanut. Lämpimänä ei ongelmaa.

Samaten kiihdytyksissä 70-120 nopeuksissa tietyille pienemmille vaihteille tiputettaessa auto välillä nyki ja yski hetken aikaa aivan kammottavasti, tuntui että leviää koko voimansiirto siihen paikkaan. Tämä siis lämpimällä koneella ja pitkillä ajomatkoilla joissa tulee paljon ohituksia. Ajan myötä ongelma alkoi hieman helpottamaan, huollossa tutkivat monta kertaa, "ei vikaa". Päivittelivät aina mukamas jotain ja ajoivat diagnostiikkaa. Eivät löytäneet mitään poikkeavaa, koeajoilla toimi heidän mukaan ongelmitta. Noin 50tkm jälkeen en juuri kärsinyt enää ongelmista, viimeisessä huollossa tehdyt temput ilmeisesti auttoivat, tai sitten jotain muuta mystistä tapahtui.

Isäukolla on myös -17 Sportage DCT-vaihteistolla, ajettu 11tkm. Täsmälleen samat oireet liikkeellelähdöissä kylmänä, eli nykii. Olivat huollossa puhuneet samoista korjaustoimenpiteistä kuin minun autossa, ja äärimmäisenä vaihtoehtona vaihteiston vaihdosta mikäli muut korjaustoimenpiteet (=valohoito?) eivät auta.

Lisäksi isäukon naapurustossa kuulemma taksikäytössä presiis samanlainen Kia-ongelmatapaus DCT-vaihteistolla.
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 AT8 MY19

Poissa knoptima

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 4
  • NIRO 1,6 GDI Hybrid Business Premium DCT 18" 2019
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #134 : 22.12.2018 17:02 »
Mulla on nyt toinen Optima CRDI menossa. Eka oli EX 1.7 DCT vm2016 ja siinä sama ilmiö, eli kylmänä ja varsinkin kostealla, ja mitä reippaampi lähtö, sitä varmemmin. Juuri siinä kun auto lähtee paikaltaan, nopea voimakas nykytys, joka johtui selvästi kytkimestä, sillä moottorin kierrokset nousi siististi ja tasaisesti.
Ja oire ohituksissa: esim 80 vauhdissa viiksestä vaihde ensin 5:lle ja kaasu kickdownin pykälään asti. Auto kiihtyi yllättävänkin hyvin, mutta usein omituisen alkunytkytyksen saattelemana. Vaimo huolestui jonkun verran, itseä ei pahemmin haitannut kun huomioidaan takuu. Kilsoja alle 25t.
Itseasiassa nykiminen muistutti jonkun verran sitä miten jarrut nykii kun jarrulevyn kitkapinta on mennyt pilalle ilmeisesti ylikuumenemisen seurauksena. Nykyisessä vm2017 jossa on sama voimalinja, on välillä paikaltaan lähtiessä samaa oiretta mutta paljon lievempänä, enkä muista nykineen ohittaessa.

Voi olla että kytkin toimii tasaisemmin niillä, jotka ei koskaan käytä maksimivääntöä. Täyttä taksia on pakko polkea kun nokalla on 1,7 141hp, ja joillakin on muuten vaan tapana antaa kakkua yksinkin ajellessa.

En pidä varsinaisena ongelmana tuota, pikemminkin ominaisuutena, joka tulee esiin kylmässä ja kosteassa säässä. Käsi ylös joka ajaa täydellisellä autolla ;D Mutta taksikäytössä varmaan korostuu, ja sit semmonen että en lähtisi esimerkiksi lastuttamaan lisää vääntöä...
« Viimeksi muokattu: 22.12.2018 17:15 kirjoittanut knoptima »

Poissa Kuitti

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 5
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #135 : 25.01.2019 11:34 »
Kokemuksia Optimasta reilun kuukauden ja vajaan 3000 km:n ajalta. Auto pääsääntöisesti osoittautunut odotusten mukaiseksi. Tyylikäs ja riittävästi tilaa ja varusteita. Tehtiin ruostesuojaus heti uutena, joten sen vaikutusta meluun en osaa sanoa, mutta melko hiljainen on, maantiellä karkealla asfaltilla puskee rengasääniä hiukan häiritsevästi (16 tuuman kitkat) mutta ei ongelmaksi asti. Nitinöitä ei esiinny.

Ajossa kaikki muuten kunnossa, mutta tuohon ohjaukseen en ole vielä tottunut. Jos vertailuna käyttää vaikkaa vanhaa Passattia, jonka annoin vaihdossa niin aika kepuli tuo on keskialueella maantiellä ajettaessa. Tuntuu että pitää koko ajan olla vähän varuillaan että ei lähde vaeltelemaan, osasyy varmaankin korkeaprofiiliset kitkat. Odotan että kesärenkailla on tunto parempi ja keskialue jämäköityy. Lisäksi kaistavaihti tuo selvästi omaa tuntua vaikka vaan suoraan ajelee, no sitä en käytä enkä sitä kaipaakaan.

Ensi viikolla menossa ensihuoltoon ja kyselen samalla miten suhtautuvat kuskin penkin istuinosan kankaaseen, joka vähän löysällä ja venyneen näköinen. Ei pitäisi uudessa autossa olla tuon näköinen, yli kymmenen vuotta vanhassa Passatissa oli kangas pinkeemmällä. Muutenkin istuimen kangas osoittautunut ihme koppuraksi ja pakkasella kylmäksi. Nahkajakkaroita olen vierastanut, mutta tähän autoon ne olisi ehkä hyvä valinta.

Vaihteistosta oli aikaisemmissa viesteissä puhetta ja täytyy sanoa että sen osalta ei pahaa sanottavaa. Vaihtaa pienemmissä kiihdytyksissä juuri suuren väännön alueella kesken kiihdytyksen isommalle joka varmaankin rasittaa kytkinkoneistoa, sitä olen vähän ihmetellyt. Ykkönen tosi lyhyt ja sillä on saatu lähdöt jouheviksi. Mäissä vaihtaa helposti pari pykälää alemmaksi vaikka vääntö kyllä riittäisi, luulisin että pienentävät tällä vaihteistoon ja kaksoismassaan kohdistuvaa rasitusta.

Hintasekseen mainio peli, keskikokoisen hinnalla saa ison auton ison auton ominaisuuksilla. Hinta huomioiden kouluarvosana 9, ohjaus pudottaa puolinumeroa.

Poissa RoccoScientist

Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #136 : 25.01.2019 11:53 »
Olikos kukaan ostanut Optimaa tuolla 1,6-litraisella turbokoneella ja automaatilla? Vähän kiinnostaisi kuulla minkälainen voimalinja tuo on käytössä. Moottorinhan pitäisi periaatteessa olla jo useamman vuoden vanhaa designia ja siten (toivottavasti) suhteellisen vapaa lastentaudeista.

Poissa JiiJii

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 92
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #137 : 26.01.2019 13:49 »
Olikos kukaan ostanut Optimaa tuolla 1,6-litraisella turbokoneella ja automaatilla? Vähän kiinnostaisi kuulla minkälainen voimalinja tuo on käytössä.

Tuli tuollainen koeajettua enkä oikeastaan moitittavaa keksi. Moottorissa riittävästi paukkuja ja vaihteisto toimi hienosti, kulutukseltaan ei ilmeisesti mikään varsinainen säästöpossu.

Poissa skt1

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1948
  • Kia Optima
Vs: Kia Optima 2016-
« Vastaus #138 : 28.01.2019 11:09 »
Ajossa kaikki muuten kunnossa, mutta tuohon ohjaukseen en ole vielä tottunut. Jos vertailuna käyttää vaikkaa vanhaa Passattia, jonka annoin vaihdossa niin aika kepuli tuo on keskialueella maantiellä ajettaessa. Tuntuu että pitää koko ajan olla vähän varuillaan että ei lähde vaeltelemaan, osasyy varmaankin korkeaprofiiliset kitkat. Odotan että kesärenkailla on tunto parempi ja keskialue jämäköityy. Lisäksi kaistavaihti tuo selvästi omaa tuntua vaikka vaan suoraan ajelee, no sitä en käytä enkä sitä kaipaakaan.

Omassa Optimassa on ns. "mutteriohjaus-ongelma", eli ohjaus takertelee juurikin ohjauksen keskialueella.
Ko. oire on vallitsevaan sääolosuhteeseen sidonnainen, eli on pahimmillaan lämpötilan ollessa 0 asteen molemmin puolin ja vielä jos sataa jotain, niin silloin on oireilu pahimmillaan. Autotallissani tästä oireilusta voi lukea enemmän  ;)
Tuohon omaan piti jo vaihtaa ohjaustehostajaan sähkömoottori, mutta ei sitten vaihdettukaan. Asia jäi edelleen auki, että mitä tuolle ohjaukselle meinataan tehdä.
Eilen kun ajelin reilun 20 asteen pakkasessa, niin ohjaus toimi täysin moitteettomasti ja ainakin oman auton ohjaus on kyllä varsin mainio, silloin kun tuo "mutteriominaisuus" on poissa. Ei kyllä maantiellä tarvitse tehdä minkäänlaisia ylimääräisiä ohjausliikkeitä  :)
Autossa kitkarenkaat, kokoa 215/55/17