autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Tesla - yleistä  (Luettu 148049 kertaa)

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #720 : 31.12.2018 06:56 »
Myyjä sanoi toissakesäisellä koeajolla, että Model S vuosihuolto n.900€ sis. pyörien suuntauksen.


HUI! Kova TODELLA kova hinta jos noin on.

Suomen Teslalla ei vissiin ole ketään lukutaitoista töissä - ainakaan kyseilyihin ei ole vastattu mitään.


EDIT: Eipä Teslasta ole paljon ajavalle kyllä autoa.....

https://sahkoautoilua.fi/2018/06/01/huoltokustannukset/

Kuten oheisesta taulukosta ilmenee, on nelivetoisen Model S -mallin huolto keskimäärin 660 € vuodessa.

« Viimeksi muokattu: 31.12.2018 07:07 kirjoittanut Taky »
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Paikalla JiiJii71

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #721 : 31.12.2018 08:30 »
^ Teslaa omistamattomana oon hiukan huono kommentoimaan, mutta itse kuvittelesin huollattavani tuollaista jossa öljyjä tms tarvitse vaihtaa noin kerran vuodessa, noin 60 - 80tkm välein. Siis jos ajaisin käytetyllä Teslalla. Syksyisin suodattimet ja jarrut, tuulilasinpyyhkimiä yms tarvittaessa. Käsiittäkseni auto ”päivittää” itseänsä verkon yli. Jarrujen ja suodattimien lisäksi mitä muita säännöllistä huoltoa vaativia kohteita tuosta löytyy?
In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
Baby, I was afraid before - But I'm not afraid...

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #722 : 31.12.2018 08:47 »
Auton ohjekirjasta löytyy suositus 12 kk / 20 tkm tarkastusvälistä, mutta tämä ei ole kuitenkaan takuun ehtona. Periaatteessa Teslaa ei siis tarvitse huoltaa lainkaan takuun säilyttämiseksi.

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #723 : 31.12.2018 08:57 »
Periaatteessa Teslaa ei siis tarvitse huoltaa lainkaan takuun säilyttämiseksi.


Periaatteessa, mutta mikä on tilanne käytännössä kun tulee takuu asiaa?

Tesla rajaa takuuta 80 000/4 vuotta, mutta EU:n kestokulutustuotteiden takuu edellytys on 2 vuotta.... mitenkähän tuonkin kanssa on jos tulee ongelmia?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa JuhaSS

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 119
  • BMW 530e
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #724 : 31.12.2018 09:04 »
" Jos päätän jättää Tesla-autoni huoltamatta, aiheuttaako se takuun raukeamisen?

Suosittelemme huollattamaan autosi omistajan käsikirjan mukaisesti. Jos et kuitenkaan tee niin, se ei vaikuta uuden ajoneuvon rajoitettuun takuuseen. Jos kuitenkin saat huoltohälytyksen etkä varaa pikaisesti aikaa Teslan Service Centeriin ja tilanteesta aiheutuu lisävahinkoa autolle, takuuseen voi tulla muutoksia."

Teslan sivulta kopioitu.

Poissa svalkein

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 366
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #725 : 31.12.2018 09:14 »
Takavetoisen Model S:än "iso" huolto eli 80 tkm maksoi viime kesänä 950 euroa. Aika basic juttuhan tuo pitää sisällään, pyyhkijöiden vaihto, kaukosäätimien patterien vaihto, pyöränkulmien tarkistus/säätö, raitisilmasuodattimen vaihto, kaikkien pulttien kiristys jne.

En muuten olisi sitä teettänyt mutta huoltoon kuului myös akuston jäähdytysnesteen vaihto ja koska autossa ei ollut aiempaa dokumentoitua huoltohistoriaa niin ajattelin että fine, auttoi ehkä auton myynnin kannalta myös.

Takuu tosiaan on voimassa vaikkei autoa huolla ohjeman mukaisesti mutta mitenköhän jos esim. tuo akuston jäähdytysnesteen vaihto olisi jäänyt tekemättä ja akusto ylikuumentuisi, kahdeksan vuoden takuu olisi saattanut katketa sen siliän tien?

Aika moni jonka kanssa olen jutellut tuntuu skippaavan yhden huollon joten huollattavat 40 tkm välein, silloin 600-700 euroa on aika linjassa muiden autojen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2018 09:19 kirjoittanut svalkein »
Audi TTq S-tronic 2015 & BMW i3 94Ah 2017

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #726 : 31.12.2018 09:33 »
On tuosta ollut tubettajilla juttua, moni suunnittelee teettävänsä ensimmäisen vapaaehtoisen huollon juuri ennenkuin 4v/80tkm tulee täyteen, eli vielä takuun aikana.

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #727 : 31.12.2018 09:51 »
Aika moni jonka kanssa olen jutellut tuntuu skippaavan yhden huollon joten huollattavat 40 tkm välein, silloin 600-700 euroa on aika linjassa muiden autojen kanssa.

Tietysti mihin vertaa.
Mutta jos Konan EV:n huolto kustantaa 30tkm välein about satasen joku mainitsi näin muistaakseni Sähköautot-ketjussa eikä Leafin huoltokaan ollut kuin reilut parisataa, niin on siinä melkoinen ero eikä huoltokohteita ole sen enempää.

Akuston nesteidenvaihto, tuo tuntuu ihan järjelliseltä, mutta ei lien rakettitiedettä.
- mitä maksanee erillisenä työnä?

Jarrunesteenvaihto, tuo normihommaa mutta 40tkm vällein, ehkä 2 vuotta normaalimpaa

Ilmastointi kuivauspussi, eipä tuota ole normisti tarvinnut missään vaihtaa

Raitisilmasuodatin, tuo toki järkevää, mutta eipä auton tekniseen toimintaan vaikuttane.

Avainpatterit, ? kova syömaan pattereita
Erikohteiden tarkistukset, siis mitä - perinteistä valohoitoa...
Renkaiden kierrätys, tarvittaessa
Pyörien suuntaus, tarvittaessa
Pyyhkijänsulat - luonnollisesti tarvittaessa

Noin palasiin pilkkoessa kuulostaa vieläkin arvokkaamalta huoltaminen - ainakin huoltosoparilla.

Oliko huoltolaskussa eritelty huoltotoimenpiteet - hintoineen?
« Viimeksi muokattu: 31.12.2018 10:03 kirjoittanut Taky »
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa lnaukkar

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • BMW 530e
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #728 : 31.12.2018 09:59 »
Duunissa molempia yhteiskäyttötesloja huolletaan suunnilleen tuon 20 tkm välein tai kun muistetaan. Teslassa kun ei ole mitäänlaista huoltomuistutinta, niin vaatii vähän omia hoksottimia keksiä, että milloin kilsat tuli täyteen. Tuossa vaiheessa on ollut hyvällä prosentilla myös muutakin asiaa huoltoon, usein jotain pientä korjattavaa tai vaihdettavaa. Ja siinä vaiheessa myös pyörien suuntaus tulee järjestään tarpeeseen.

Huollon päälle otetaan vielä Teslan suosittelema 170 euron jarrujen puhdistus ja herkistely. Varsinkin tuossa äXässä on jarrut ollut jumissa jo kahdesti. Myös Teslalta on tullut autojen kanssa kommenttia, että voisi jarruttaa enemmän. Vaikea sanoa miten muut ajaa, mutta mä noilla ajaessa yritän muistaa kerran polkaista kunnolla, että pysyisi kunnossa.

Siis kokonaisuudessaan tuon jarruhuollon jälkeen huollon hinta on ollut about 900 euroa pienet ja 1100 isot. En nyt nopeasti löytänyt huoltojen hintaa tuolta Teslan webistä, mutta muistan ne siellä nähneeni. Model 3 huollon hinnat menee kuulemma samoissa euroissa kuin Teslan hinnastossa Model S takaveto, ainakin jos jenkkifoorumeilta opittu pitää yhä paikkansa.

Paikalla Urlaub

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #729 : 31.12.2018 10:10 »
On tuosta ollut tubettajilla juttua, moni suunnittelee teettävänsä ensimmäisen vapaaehtoisen huollon juuri ennenkuin 4v/80tkm tulee täyteen, eli vielä takuun aikana.

Vissiin aika tiukille vedetty budjetti sadantonnin auton kanssa?

Sinällään kyllä oikein kyseenalaistaa huoltomafioiden toimintaa.

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #730 : 31.12.2018 10:11 »
Ja siinä vaiheessa myös pyörien suuntaus tulee järjestään tarpeeseen.

Mikähän tuon tarpeen tekee - Teslan heikko rakenne ja paikat elää... Eipä nykyautoissa moiseen missään normaalissa käytössä oleeseen ole ollut ikinä.


Myös Teslalta on tullut autojen kanssa kommenttia, että voisi jarruttaa enemmän.

No tuo nyt ei  liene vaikeaa muistaa, kaupungissa muutenkin - tosin regenerointi vähentää tervetta - siihen luontainen tarve.

Siis kokonaisuudessaan tuon jarruhuollon jälkeen huollon hinta on ollut about 900 euroa pienet ja 1100 isot.

Tuollaiset huoltosummat 60 000km/v ajosuoritteella syö sähkön käytöllä tulleen hyödyn 100% tehokkaasti, 3 kertaa/v = 3000€.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #731 : 31.12.2018 10:13 »
Vissiin aika tiukille vedetty budjetti sadantonnin auton kanssa?

Miksipä nyt valohoidosta maksamaa missään jutussa - oli kysessä auto tai vaikka leivänpaahdin tms.

Esim: Raitisilmasuodatin Tesla Model S 9,90€
« Viimeksi muokattu: 31.12.2018 10:15 kirjoittanut Taky »
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa lnaukkar

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • BMW 530e
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #732 : 31.12.2018 10:21 »
Mikähän tuon tarpeen tekee - Teslan heikko rakenne ja paikat elää... Eipä nykyautoissa moiseen missään normaalissa käytössä oleeseen ole ollut ikinä.

Tätä olen itsekin miettinyt. Se on mielenkiintoista miksi ovat ottaneet pyörien suuntauksen vakio huolto-ohjelmaan. Joka tapauksessa Tesla on kuitenkin painava ja tehokas auto, joka on myös hemmetin iso, varsinkin leveä. Joten kyllä noita meilläkin kuskit hinkkaa pitkin katukiviä ja kuoppia, mutta toisaalta niin ne hinkkaa kaikkia muitakin autoja. Ja on niissä muissakin paikat välillä vinossa tai rikki. Mutta näissä tesloissa ongelmaa on jo sellaisilla kilsoilla, joiden kanssa kuluvien osien pitäisi olla aivan täydessä iskussa. Jotenkin tekisi kuitenkin mieli taipua siihen, että Tesla on herkempi syystä tai toisesta, mutta varmaksi en todellakaan sano.

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #733 : 02.01.2019 14:03 »
Ei ole helppoa Teslan hankkiminen - ainakaan jos pitää yhtään suhteuttaa heidän Kaivokselan myymäläänsä.

Mitään kontaktia ei liimatukkaan paikalla saanut, istui tukevasti pöytänsä takana ja yhden puhelun lopetettua soitti jo seuraavaa, liikkeessä olleet henkilöt eivät kiinnostaneet pätkän vertaa - edes että olisi päivää sanonut.

Pihalla vedettiin S:ään trukilla halliin renkaat jumissa - aika roisilta näytti - ihmekkös huoltoon kuuluukin pyöränkulmien säätö vakiona.

Hmmm....

« Viimeksi muokattu: 02.01.2019 14:05 kirjoittanut Taky »
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Mhaanpaa

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 6
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #734 : 02.01.2019 21:46 »
Model X vapaaehtoinen 20 tkm vuosihuolto 484,- ja suositeltu jarruhuolto 140,- alv0. Yhteensä 774,- alv24.

Poissa Kennedy

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #735 : 02.01.2019 22:07 »
Ei ole helppoa Teslan hankkiminen - ainakaan jos pitää yhtään suhteuttaa heidän Kaivokselan myymäläänsä.


Mitenköhän tuo käytetyn ostaminen suomessa Teslalta?

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=H8ro6kpKlw0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=H8ro6kpKlw0</a>

300ZX kesäleluna

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #736 : 02.01.2019 22:10 »
Nuo huollot on kaikki vapaaehtoisia.

Hintoja voi kauhistella jos niin haluaa, mutta polttomoottoriin nähden murto osa huollettavia kohteita. Ja jos haluaa optimoida, niin teettää ensimmäisen huollon juuri ennenkuin 4v/80tkm takuu menee umpeen.

Paikalla Karvis

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #737 : 02.01.2019 22:29 »
Hintoja voi kauhistella jos niin haluaa, mutta polttomoottoriin nähden murto osa huollettavia kohteita.

Mutta hinta kuitenkin tuplat?
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Paikalla lortti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 750
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #738 : 02.01.2019 22:44 »
Ei ole helppoa Teslan hankkiminen - ainakaan jos pitää yhtään suhteuttaa heidän Kaivokselan myymäläänsä.

Mitään kontaktia ei liimatukkaan paikalla saanut, istui tukevasti pöytänsä takana ja yhden puhelun lopetettua soitti jo seuraavaa, liikkeessä olleet henkilöt eivät kiinnostaneet pätkän vertaa - edes että olisi päivää sanonut.

Pihalla vedettiin S:ään trukilla halliin renkaat jumissa - aika roisilta näytti - ihmekkös huoltoon kuuluukin pyöränkulmien säätö vakiona.

Hmmm....

Laitat nettisivuilta tilauksen sisään ja sitäkautta onnistuu myös koeajon varaaminen, ei ole kovin vaikeaa. Ei sitä liimatukkaa tarvitse kisutella koska autosta ei saa alennuksia.

Jos on syvällisempää kysyttävää niin täältä saa vastauksia kettuilun kera ja fabon teslaryhmästä asiallisesti.

Poissa lowbero

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 65
  • Charging and discharging until it ends
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #739 : 02.01.2019 23:31 »
Niin, eikös tuossa Teslan konseptissa nuo tilat ole enemmänkin ns. showroom:ja kuin varsinaisia myymälöitä?

Väki taitaa olla siellä enemmänkin varastotyöntekijä -roolissa (luovuttaa auton, tarvikkeita) ja vartija -roolissa (huolehtii ettei kukaan potki niitten näytillä olevien autojen renkaita liian kovaa).

Oma kommunikointi Teslan suuntaan tapahtunut heidän web-sivujen, sähköpostin ja puhelimen kautta ja toiminut vähintään yhtä hyvin kuin normi lasipalatsi -työntekijöiden kanssa. Kerran olen käynyt pikaisesti model 3 :sta katsomassa ihan fyysisesti, kun emaililla tulleen kutsun jälkeen satuin paikan ohi ajamaan. Silloin siellä väki proaktiivisesti esitteli autoa.

Mulle tuo Teslan myynti -konsepti sopii kun en tarvitse auton hankinnoissa myymälöissä mitään tarpeiden kartoittajia tms. Lisäksi kuluttaja puolella tuo sama hinta kaikille on laiskalle tinkijälle hyvä “etu” kun ei siihen tarvitse omaa energiaa ja aikaa käyttää. Jos taas siitä itse tinkimisestä nauttii, niin tuo Teslan malli ei oikein sovellu siihen.