autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Tesla - yleistä  (Luettu 148045 kertaa)

Paikalla JiiJii71

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #700 : 26.12.2018 11:12 »
Ensimmäisenä, että auto ei missään tapauksessa ole Usan tuonti. Niitä myynnissä euroopassa jonkin verran. Lyhyesti, pysy erossa. Auton palvelut eivät toimi, lataus on rajoitettua (1-vaihe laturi autossa, pistokkeet mallia USA) ja huolto on ongelmallista.

Supercharger-mahdollisuus on kaikissa (EU, heh) Tesloissa. Valmistusajankohdasta riippuen ilmaista kaikilla tai vain ekalla omistajalla. Itse en laittaisi tälle mitään painoarvoa. Muut seikat ratkaisevat kahden auton välillä.

Varusteet hyvin autokohtaisia, varustepaketeissa ja varusteissa eroja vuosien varrella ihan kuukaudesta kuukauteen. Jos kiinnostaa niin jonkin verran salapoliisin työtä vaatii. mm.
- Onko autossa Autopilotin ykkös vai kakkosversio. Jos ei ole ollenkaan, niin voiko ostaa jälkikäteen ja paljon maksaa.
- Akustot menevät vähän epäloogisesti. Enemmän on enemmän, mutta vanhemmilla 85-merkinnän autoilla pääsee yhtä pitkälle kuin uudemmilla 75-merkkisillä, mikä johtuu siitä että luku on vähän sinne päin akun oikean koon kanssa.
- Neliveto tai ei on monelle suuri juttu eli auton D-merkintä.
- Onko auto uusilla vai vanhoilla penkeillä. Itse en vanhoissa oikein kestäisi pitkään matkaa istua, uudet on paremmat.

Tässä ajatuksia.

Kiitoksia tietopaketista!

Miten penkit erotetaan toisistaan, millaiset ovat uudemmat ja millaiset vanhemmat?

En osaa sanoa olisiko miulle Dual ”the thing”. Uskoisin pärjääväni myös takavetoisella. Kokemusta Tesloista ei ole kuin pieni rykäisy kesäkelillä 90D mallilla (kiitos ja rip Makkis) mutta jotenkin uskoisin pärjääväni myös vain takavetoisella. Toki mahdollinen jälleenmyyntiarvo saattaa olla D:llä parempi?

Tuonkaltaisessa töpseliautossa suurin osa latauksista tulisi tapahtumaan omassa autokatoksessa eli välttämättä ilmainen Supercharger ei välttämättä olisi tärkeintä. Tosin pisimmillä maantietaipaleilla (joita kieltämättä tulee aikalailla) olisi kyllä oikein mukava feature. Mikä erottaa, missä käytetyssä tuo on olemassa?

Pähkäilin tuollaista lähinnä sillein, että km-korvauksilla pystyisin makselemaan tuota sen 15t€ vuosittain pois ja jos jollain lailla järjellisillä kustannuksilla tuota saisi ylläpidettyä niin mikseipä ei. Viisi vuotta vanhana siinä olisi sitten se 300tkm mittarissa. Toinen asia vaan on, tulisiko lähiaikoina tuohon noin 40 - 50k€ hintaluokkaan jotain uusia sähkötötteröitä (VW, hyny/Kia, BMW...) joilla pääsisi ”helpolla” noin 400km päivätaipaleita ja joita saisi joutuisasti latailtua.

Käytettyjen S mallien hinnoissa voi tapahtua lähiaikoina viilausta alaspäin Model 3:n saapuessa suuremmin markkinoille.

Teslalla on se iso etu että niitä saakin jostain. Etroneja ei saada massoittan kauppoihin ainakaan vuoteen joten Teslan etumatka vain kasvaa ainakin vielä vuoden 2019.

Itse uskon että Tesla nappaa euroopan automarkkinoilta iPhonemaisen ”tiedostavan väen” noin viiden prosentin markkinaosuuden mutta jää kuitenkin perinteisiä jättejä pienemmäksi. Jenkeissä vähän enemmän.


Viiden prosentin osuus Euroopan markkinoista olisi aika valtava. Vaikea olisi kuvitella Teslalle lähellekään samanlaista osuutta kuin iPhonella on luureissa.


Markkinaosuuspeliin uskon ratkaisun löytyvän noin puolen tuhannen kilsan toimintasäteestä ja nopeasta latauksesta.
In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
Baby, I was afraid before - But I'm not afraid...

Poissa mj1973

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 3
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #701 : 26.12.2018 11:17 »
Tiedostaminen on ainakin tähän asti alkanut useilla vasta, kun 100k ”sijoitettu” autoon...  ;)

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3049
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #702 : 26.12.2018 11:36 »
Pähkäilin tuollaista lähinnä sillein, että km-korvauksilla pystyisin makselemaan tuota sen 15t€ vuosittain pois ja jos jollain lailla järjellisillä kustannuksilla tuota saisi ylläpidettyä niin mikseipä ei.

Viisi vuotta vanhana siinä olisi sitten se 300tkm mittarissa. Toinen asia vaan on, tulisiko lähiaikoina tuohon noin 40 - 50k€ hintaluokkaan jotain uusia sähkötötteröitä (VW, hyny/Kia, BMW...) joilla pääsisi ”helpolla” noin 400km päivätaipaleita ja joita saisi joutuisasti latailtua.

JiiJii elää aika samassa maailmassa kuin itsekkin. Vuositasolla kilsoja tulee paljon. Periaatteessa dieseleissä ja bensoissa ei ole mitään vikaa, mutta sähkökin kiinnostelee.

Tällä hetkellä paljon ajavalla on vaikea tilanne valintojen suhteen, jos premium autoa miettii. Voi mennä vanhalla kaavalla ja ostaa dieselin, mutta se saattaa olla jäännösarvoltaan ihan täyttä kuraa parissa vuodessa.

Pitääkö sitten nykyinen kalusto ja ajaa se ns. paaliin? Silloin pitäisi pystyä säästämään nykyisen kaluston arvoa vastaava summa talteen, jotta olisi aikanaan massia ostaa sitten seuraaja ilman isompaa downgradea.

Sähkömarkkina on ihan alkutekijöissään, eli sen kehityksestä ja toisaalta jäännösarvoista ei ole vielä oikeaa käsitystä tarjolla.

Ja tuohon 40-50k luokkaan on keväällä tulossa VW suunnalta kalustoa eli ID perheen malleja alkaa tippumaan myyntiin. Suomen osalta mennee varmaan loppuvuoteen saatavuudet? Anyway, nuo nakertavat tod.näk. Teslankin markkinaa. Tulossa on Golf-kokoluokan auto sekä citymaasturi noin kärkeensä.

Itselle olisi optimaalista, jos Naantali - Espoo - Naantali menisi ilman latauksia. Teslalta tuohon kalustoa löytyisi... etron ei tuohon pysty.

Teslan suhteen Paimiossa olisi matkan varrella Supercharger ja Lohjalla taas 3rd party 150kw töpseli sekä tulossa samoille nurkille Ionityn latauspiste myös 2019 aikana. Eli viikottaisen siivun varrella olisi nopeaa lataustakin tarjolla.

Paikalla lnaukkar

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • BMW 530e
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #703 : 26.12.2018 11:48 »

Miten penkit erotetaan toisistaan, millaiset ovat uudemmat ja millaiset vanhemmat?

En osaa sanoa olisiko miulle Dual ”the thing”. Uskoisin pärjääväni myös takavetoisella. Kokemusta Tesloista ei ole kuin pieni rykäisy kesäkelillä 90D mallilla (kiitos ja rip Makkis) mutta jotenkin uskoisin pärjääväni myös vain takavetoisella. Toki mahdollinen jälleenmyyntiarvo saattaa olla D:llä parempi?

Tuonkaltaisessa töpseliautossa suurin osa latauksista tulisi tapahtumaan omassa autokatoksessa eli välttämättä ilmainen Supercharger ei välttämättä olisi tärkeintä. Tosin pisimmillä maantietaipaleilla (joita kieltämättä tulee aikalailla) olisi kyllä oikein mukava feature. Mikä erottaa, missä käytetyssä tuo on olemassa?


Penkit on nimeltään "next gen" .. oli aluksi optio maaliskuu 2015 alkaen ja jossain välissä muuttui vakiovarusteeksi. Kuvastakin näkyy että penkeissä on paljon enemmän sivuttaistukea, mutta myös pehmeämmät ja omasta mielestäni paljon paremmat reisille sekä yläselälle.



Takavetoinen on kaikin puolin ok! Tietysti ne käyvät harvinaisiksi, kun uutta Model S autoa ei ole pariin vuoteen takavetona saanut.

Superchargerin maksullisuuteen vaikuttaa myös se, että onko auto aikoinaan tilattu referer-koodin kanssa vai ilman. Varma tapa on katsoa auton tietoja Teslan sivuilta ja vasta siellä lukee onko autolle maksuton per omistaja vai kokonaisuudessaan. Valitettavasti liikkeen autosta voi olla lähes mahdoton selvittää ennen kuin auton applikaatio on omissa nimissä.

Käytettyjen S mallien hinnoissa voi tapahtua lähiaikoina viilausta alaspäin Model 3:n saapuessa suuremmin markkinoille.


Veikkaan että tarjontaa tulee lisää ja hinnankin pitäisi samalla liikkua alas. Moni kuitenkin vaihtaa ässän kolmoseen.

Poissa lortti

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 750
Tesla - yleistä
« Vastaus #704 : 26.12.2018 12:25 »
Mikä on iphonemainen tiedostava väki? ???

Arvostavat muutakin kuin halpaa hintaa.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2018 12:27 kirjoittanut lortti »

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3049
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #705 : 26.12.2018 13:24 »
Arvostavat muutakin kuin halpaa hintaa.

Vaikka Apple-käyttäjä olen itsekkin, niin nyt tökkäisit tikulla muurahaiskekoa sekä avasit pandoran lippaan

Varaudu Android-käyttäjien vastalauseiden ryöppyyn...

Paikalla dingdongpingpong

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9998
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #706 : 26.12.2018 13:34 »
Varaudu Android-käyttäjien vastalauseiden ryöppyyn...

Niitä kukaan arvosta :)
end of the world 9990.

Poissa Karvis

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #707 : 26.12.2018 14:07 »
Arvostavat muutakin kuin halpaa hintaa.


Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa JWM

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 868
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #708 : 26.12.2018 14:13 »


Säännöistä:

Luku 1: Netiketti

1. Mieti ennen viestin lähettämistä, onko sinulla annettavaa keskustelulle ja tuoko tekstisi mitään hyödyllistä lisäsisältöä aiheeseen.

Poissa Karvis

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #709 : 26.12.2018 14:17 »
Säännöistä:

Luku 1: Netiketti

1. Mieti ennen viestin lähettämistä, onko sinulla annettavaa keskustelulle ja tuoko tekstisi mitään hyödyllistä lisäsisältöä aiheeseen.

Saman verran lisäsisältöä kuin lainaamallani aivopierulla.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja


Poissa Freeze

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #710 : 26.12.2018 14:59 »
Mikä on iphonemainen tiedostava väki? ???


Arvostavat muutakin kuin halpaa hintaa.


~ Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv ~

Poissa akir0

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 159
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #711 : 26.12.2018 16:51 »


Vai tuleekohan näiden hinnat alaspäin Model 3:n myötä?

Oma tuntuma on, että tulee hinnat reilusti alas, kunhan Model 3 saatavuus on kunnossa ja niitä alkaa ilmenemään jo käytettynä markkinaan. Eli se 1-2 vuotta. Perusteena se, että Model S on (mielestäni) ensimmäinen sähköauto ilman suurempia kompromissejä ja niistä on käytettynä kova pula, joka toistaiseksi pitää hinnat korkeana. Kun kohta alkaa saamaan samalla rahalla uuden auton edes suht vastaavilla ominaisuuksilla niin muutaman vuoden vanhojen hinnat jatkaa laskuaan. Tuskin mitään romahdusta tapahtuu niillekään, mutta kiihtyvää laskua, johtuen akkupaketin iän kasvusta.

Tällä perusteella oon jättänyt Model S:n hankkimatta, paitsi jos 85D pölähtäis jostain vastaab edullisesti. Mutta kun katsoo näiden kiertonopeutta tällä hetkellä Mobilesta, niin hinnat pitää toistaiseksi hyvin.


Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #712 : 26.12.2018 17:25 »
Ja tuohon 40-50k luokkaan on keväällä tulossa VW suunnalta kalustoa eli ID perheen malleja alkaa tippumaan myyntiin. Suomen osalta mennee varmaan loppuvuoteen saatavuudet?

OT: ID jo 2019 massatuotantoon?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #713 : 26.12.2018 18:11 »
Jos euroja haluaa säästää ja laskutikulla laskee, niin Model 3 SR mallia odottelisin, kokoluokka ei niin merkittävästi eroa Model S.stä, että ainakaan itse pystyisin perustelemaan S.n yli tupla hintaa. Ja siis uuden hintoja, jos vertaa.
Käytetty Model S voi olla vaihtoehto, jos auto pitää saada nopeasti ajoon.

Jos taas uutta haluaa nopeasti, niin vaihtoehdot tällä hetkellä aika vähissä.

Poissa jlindstrom

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3049
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #714 : 26.12.2018 20:57 »
OT: ID jo 2019 massatuotantoon?

Pre-order aukeaa kevät 2019 aikana. Tulossa ID Neo ja Crozz ensimmäisinä. Näin olen interwebin syövereistä antanut itseni ymmärtää. VW myyjä oli myös kaverille saman suuntaista visertänyt.

Paikalla JiiJii71

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #715 : 29.12.2018 18:07 »
Telkussa Kutonen-kanavalla just nyt Teslan tehtaasta kertova dokumentti.
In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
Baby, I was afraid before - But I'm not afraid...

Poissa rka1

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 448
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #716 : 29.12.2018 20:11 »
Telkussa Kutonen-kanavalla just nyt Teslan tehtaasta kertova dokumentti.

Huomenna uusintana klo 17:10 täytyy laittaa nauhalle.

Poissa Taky

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #717 : 30.12.2018 22:28 »
Teslan huoltoväli näyttää olevan 20 000km (aika vähän), mutta eivät kuulema tykkää kyttyrää pidemmästäkään välistä, sähkärissä kun niitä perinteisiä huoltokohteita ei jarrujen + raitisilmasuodatin lisäksi juurikaan ole (pissapojan täyttö tietty).

Mitä sähkökäyttöisyys sitten tuonee lisää/omiaan?

Mitä mahtaa Teslojen huolto hinnat olla?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018. -> KIA Niro EV Business Luxury 2020
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Automaattori

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #718 : 30.12.2018 22:45 »
Teslan huoltoväli näyttää olevan 20 000km (aika vähän)
Mitä mahtaa Teslojen huolto hinnat olla?

Onko Vantaan huolto edelleen ainoa Suomessa?
Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

Simply Clever - Think Different

Poissa teemur

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 104
    • www.tjr.fi
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #719 : 30.12.2018 22:48 »
Myyjä sanoi toissakesäisellä koeajolla, että Model S vuosihuolto n.900€ sis. pyörien suuntauksen. En siia omista Teslaa joten tuo ei välttämättä ole enää oikeaa tietoa
Nykyinen:Passat Variant Alltrack -17

 Ex: Amarok, Leon III 1.8TSI,  Q5 FL TDI, Golf VII Variant 4mot TDI,  Golf VI GTI, Golf VII 4mot, Scirocco II 1.4TSI,  Leon II FR TDI, Tiguan TDi,  Golf V GT TDI,  Polo 1.0