autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Tesla - yleistä  (Luettu 148046 kertaa)

Poissa kuulara

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #640 : 13.03.2018 13:22 »
Teslalla on nyt menossa ’Cash Cow’-vuodet, jolloin pitäisi generoida positiivista tulosta ja kartuttaa kassaa tulevaisuutta varten. Rahanmenoa on luvassa, kun 2020-luvun alussa on todennäköisesti tarpeen päivittää GigaFactoryn tuotantoprosessia uutta akustorakennetta ja kenties uutta Li-teknologiaa varten.



Tuohon piti tarttua - jos nyt on ne tuloksentekovuodet niin ei hyvältä näytä tulevaisuus. 2017 tappiota tuli yli 2 miljardia dollaria: (2,240,578,000). Toki tuohon on syynsä ja en usko että kasvuyritykselle tuloksenteko juuri nyt on edes tavoitteena.

Lähde: http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/6083297536x0x970775/34923C55-6853-4223-ADDA-CB3CDC1B919F/TSLA_Update_Letter_2017-4Q.pdf


Poissa nackerton

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 745
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #641 : 13.03.2018 15:25 »
Syy on varmaankin se, että bisnesmalli on rikki. Asiaa yritetään sitten hämätä lupailemalla aina uusia tuotteita ja temppuja, jotka kyllä muuttavat kaiken, I promise.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2018 15:29 kirjoittanut nackerton »

Poissa pantero

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2263
  • MB GLC 350e
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #642 : 13.03.2018 15:46 »
Tuohon piti tarttua - jos nyt on ne tuloksentekovuodet niin ei hyvältä näytä tulevaisuus. 2017 tappiota tuli yli 2 miljardia dollaria: (2,240,578,000). Toki tuohon on syynsä ja en usko että kasvuyritykselle tuloksenteko juuri nyt on edes tavoitteena.
.....


Jep, synkältä näytti vuosi 2017, mutta tarkoitin kyllä katsoa eteenpäin, eikä taaksepäin. Viime vuosi taisi kariutua Model 3:n suuriin ennakoimattomiin tuotannon käynnistyskuluihin. Tänä vuonna, jos Model 3:n tuotanto saadaan kunnolla käyntiin, olisi ehkä mahdollista katkaista tappioputki (optimistisemmat Wall Streetillä veikkailevat Q4:sta…). Huhtikuussa julkistettava Q1 kertoo jo jotain suunnasta.

======================

Teslan historiassa on kaksi plusmerkkistä osavuositulosta (Q1 2013 ja Q3 2016):

https://ycharts.com/companies/TSLA/profit_margin

Poissa Sopeutuja

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 340
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #643 : 13.03.2018 16:54 »
Tänä vuonna, jos Model 3:n tuotanto saadaan kunnolla käyntiin, olisi ehkä mahdollista katkaista tappioputki


Teslalta on tulossa Semi ja Y. Semistä en tiedä, mutta Y:tä varten tarvitaan uusi tehdas. Lisäksi on akku- ja paneelihommat.

Kun Tesla ei ole pystynyt rahoittamaan laajentumistaan myymällä reilustikin yli sadan tonnin autoja, niin miksi se pystyisi tekemään sen myymällä 35 tonnin autoja samaan aikaan, kun kilpailu lisääntyy ja vaihtoehtojen määrä kasvaa?

USAssa Tesla on varmasti monien huulilla, mutta muualla maailmassa vakiintuneiden valmistajien esiin nousu pitänee huolen siitä, että Teslan suosio hiipuu. Näivettymiseen vaikuttaa myös luksussähköautojen esiinmarssi. Kun hinta on suunnilleen sama, niin valitako Audi, Mersu, Tesla vai Jaguar? Pahoinpa pelkään, että monille Tesla ei ole enää ainoa mahdollinen valinta.

Tuossa on Euroopan myydyimmät vuonna 2017.

Renault ZOE – 31,302
Nissan LEAF – 17,293
BMW i3 (excluding REx) – 14,785
Tesla Model S – 14,319
Volkswagen e-Golf – 12,663
Tesla Model X – 10,396
Hyundai IONIQ Electric – 5,872
Kia Soul EV – 5,482
Nissan e-NV200 – 4,419
smart fortwo ED – 4,239
Renault Kangoo Z.E. – 4,232
Volkswagen e-up! – 2,981
Mercedes B-Class ED – 2,639
Opel Ampera-e – 1,942
smart forfour ED – 1,423
Mitsubishi i-MiEV – 439

https://insideevs.com/top-all-electric-cars-largest-bev-markets-in-europe-for-2017/

Tammikuussa eniten myi E-golf.

https://insideevs.com/vw-e-golf-was-1-selling-bev-in-western-europe-in-january/

Poissa downtime

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2307
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #644 : 13.03.2018 18:05 »
Jos tämä nykyinen peli tuontitulleineen jatkuu Jenkeissä niin ei siellä valita ostetaanko Amerikkalainen vai Eurooppalainen auto. Tuo nykyinen suuntaus sataa suoraan Teslan laariin. Tosin onko tuolla merkitystä? Tesla oli näköjään myynyt viime vuonna vajaa 8000 autoa yhdysvalloissa. Ei tuolla oikein vielä tulosta tehdä.

Euroopassa tilanne onkin sitten aivan toinen. Täällä alkaa jo valinnanvaraa olla ihan mukavasti.

Vaikka niin haluaisin nähdä Teslan ns. game changerina, mutta ei taida tulla tapahtumaan. Liian isoja ongelmia tuotantoprosesseissa ja laadussa. Varsinkin Model 3:sta on moitittu suureen ääneen aivan luokattomasta kasauksen laadusta.

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #645 : 13.03.2018 18:26 »
Kun Tesla ei ole pystynyt rahoittamaan laajentumistaan myymällä reilustikin yli sadan tonnin autoja, niin miksi se pystyisi tekemään sen myymällä 35 tonnin autoja samaan aikaan, kun kilpailu lisääntyy ja vaihtoehtojen määrä kasvaa?

USAssa Tesla on varmasti monien huulilla, mutta muualla maailmassa vakiintuneiden valmistajien esiin nousu pitänee huolen siitä, että Teslan suosio hiipuu. Näivettymiseen vaikuttaa myös luksussähköautojen esiinmarssi. Kun hinta on suunnilleen sama, niin valitako Audi, Mersu, Tesla vai Jaguar? Pahoinpa pelkään, että monille Tesla ei ole enää ainoa mahdollinen valinta.

Jaguar I-Pace julkaisu ja myynti kesästä alkaen on käännekohta koko pelissä. Premium autoa katseleva panostaa mieluummiin aitoon premiumiin ja jonka saa vieläpä 10k€ edukkaammin kuin Teslan. Ja kun ajattelen ihan itseäni, niin miksi maksaisin Teslasta, jonka materiaalien laatu on koko ajan saanut moitteita. I-Pace herättää jo ihan kuvien perusteella heti omistamisen halua, niin sisätilat kuin ulkomuotokin.

Jos käyttöauton vaihto olisi ajankohtainen, ei tarvisi edes miettiä kumman sähköauton valitsisi, Jaguar voittaisi heittämällä Teslan.

MMV

  • Vieras
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #646 : 13.03.2018 19:14 »
Tesla S alkaa myös olla jo ulkonäöllisesti hiukan vanhentunut ja tarvitsisi faceliftin pysyäkseen haluttavana premium-sähkisten seassa. X taas on jo syntyessään susiruma, eikä kolmosen mm. keulan ulkonäkökään erityisesti houkuttele.

Poissa JWM

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 868
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #647 : 13.03.2018 19:29 »
Eihän tuosta edellisestä ole kuin vajaa 2v?

Poissa Velmanteri

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #648 : 13.03.2018 20:03 »
Model S tuli markkinoille v.2012

Poissa JWM

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 868
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #649 : 13.03.2018 20:16 »
Model S tuli markkinoille v.2012
Ihanko totta? Faceliftistä oli puhe.

MMV

  • Vieras
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #650 : 13.03.2018 20:42 »
Mitä? Onko Tesla S:ään tullut fl? Melkoisen huomaamaton muutos.

Poissa JWM

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 868
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #651 : 13.03.2018 20:53 »
Mitä? Onko Tesla S:ään tullut fl? Melkoisen huomaamaton muutos.

Onhan tuossa enemmän muutosta kuin Audien sukupolven vaihdoksissa.


Juke

  • Vieras
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #652 : 13.03.2018 20:55 »
Teslalla voi kyllä todella olla ongelmia edessään. Yksi vanheneva syömähammas, samalla mallikirjoa pitäisi laajentaa, ja firma tappiolla. Vanhat autotehtaat on aika nopeita oppimaan; niillä on kassavirtaa ja rahkeita kehittää uuttakin, varsinkin akkujen suhteen. Tesla on kyllä tietynlainen pioneeri, varsinkin yhdistelemällä olemassa olevaa muiden kehittämää tekniikkaa ilman historian painolastia, ei niin uusi ilmiö yrityshistoriassa. Mutta käsittääkseni sen "akkuteknologia" on käytännössä helvetinmoinen satsi pitkään markkinoilla olleita ladattavia sormiparistoja. En usko että tällä pötkitään pitkälle. Olis toki hienoa jos jenkit pystyisi tekemään välillä eurooppalaisten kanssa kilpailukykyisiä autoja. Sikanaamakin varmaan tykkäisi.

MMV

  • Vieras
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #653 : 13.03.2018 20:56 »
No on joo. Keula on muuttunut nyky-Teslamaiseksi. Muutos ei ole ainakaan parempaan suuntaan. Kun Tesla ei ole minulle potentiaalinen vaihtoehto, niin ei ole tullut seurattua.

Poissa völvöxc60

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5225
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #654 : 13.03.2018 21:11 »
Jaguar I-Pace julkaisu ja myynti kesästä alkaen on käännekohta koko pelissä. Premium autoa katseleva panostaa mieluummiin aitoon premiumiin ja jonka saa vieläpä 10k€ edukkaammin kuin Teslan. Ja kun ajattelen ihan itseäni, niin miksi maksaisin Teslasta, jonka materiaalien laatu on koko ajan saanut moitteita. I-Pace herättää jo ihan kuvien perusteella heti omistamisen halua, niin sisätilat kuin ulkomuotokin.

Jos käyttöauton vaihto olisi ajankohtainen, ei tarvisi edes miettiä kumman sähköauton valitsisi, Jaguar voittaisi heittämällä Teslan.
Komppaan tätä. Jaguari tekee kyllä temput Teslalle niin hinnallaan kuin laadullaan.

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #655 : 13.03.2018 21:13 »
Mutta käsittääkseni sen "akkuteknologia" on käytännössä helvetinmoinen satsi pitkään markkinoilla olleita ladattavia sormiparistoja. En usko että tällä pötkitään pitkälle.

Peruja 2008 vuoden Tesla Roadsterista, eli yli 10v vanhaa tekniikkaa siinä mielessä.
Nythän yksittäisen pariston kokoa kasvatettiin Model3 malliin, prosentteja en muista, viisammat kaivakoon.

Poissa kahe

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #656 : 13.03.2018 21:15 »
Komppaan tätä. Jaguari tekee kyllä temput Teslalle niin hinnallaan kuin laadullaan.
Vahva on luotto laatuun, kun kyseessä on intialainen Tata Motors ja britti teollisuus. Vaan en pidä Teslaa sen parempana. Kerran sisällä istuminen riitti.

Poissa Turbo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 335
  • Sprinter -19
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #657 : 13.03.2018 21:18 »
Vahva on luotto laatuun, kun kyseessä on intialainen Tata Motors ja britti teollisuus. Vaan en pidä Teslaa sen parempana. Kerran sisällä istuminen riitti.

Ei kai tuossa rahoitus kuviossa ole sen ihmeempää kuin Volvon Kiinalainen omistaja.
Auttoi kummasti tuotekehitykseen, kun rahoitus on kunnossa.

Paikalla Urlaub

Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #658 : 13.03.2018 21:43 »
Ei kai tuossa rahoitus kuviossa ole sen ihmeempää kuin Volvon Kiinalainen omistaja.
Auttoi kummasti tuotekehitykseen, kun rahoitus on kunnossa.

On intialaiset sentään brittiläisen kansanyhteisön jäseniä, eivätkä kommareita niinkö kiinalaiset.

Vakavasti puhuen Tata on tehnyt pelkkää hyvää Jaguar Land Roverille. Aivan kuten Geely Volvolle.

Eiköhän jokin tuollainen kuvio ole Teslankin tulevaisuus. Kun Muskilta on uskottavuus kenties joskus mennyt, niin joku muu korjaa potin ostaen merkin omaan talliinsa. Tesla nyt kuitenkin on jo niin voimakas brandi, että tuskin katoaa.

Poissa Benkku

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 108
Vs: Tesla - yleistä
« Vastaus #659 : 29.03.2018 13:40 »
Teslan tulevaisuus on pitkälti kiinni siitä kuinka sijoittajilla riittää kärsivällisyys. jotenkin vertaan sitä mielessäni amazon.comiin vaikka ihan eri alan firmasta on kysymys. Amazon.com eli pitkään pelkästään sijoittajien uskon varassa ja teki kovai tappiota vuodesta toiseen. Nyt kun katsoo niin sijoittajien kannatti olla kärsivällisiä. Ehkä Tesla tällä hetkellä hajottaa pääomaansa siis työntekijöitä liian moniin projekteihin. Nyt tulisi keskittyä saamaan Tesla 3 tuotanto käyntiin ja  palkata vaikka GM:ltä tai Fordilta henkilö, joka tietää mitä massavalmistuksen pyörittäminen vaatii. Teslalla siitä ei ole kokemusta.
Merkki on kuitenkin sen verran innovatiivinen ja uusia uria aukova, että sen soisi jatkavan. Vertailu Jaguariin on vähän väärin. Jaguar on hyvin perinteinen auto mihin on lisätty akut. Teslassa näkyy myös 3:ssa parhaiten se, että voidaan suunnitella auton kokonaan uudesta näkökulmasta. Aina ei ehkä olla käyttäjäystävällisiä, mutta jos muistelee Citroenin D-sarjaa, GS, CX tai vaikkapa Visaa niin eihän ne kaikki ratkaisut aina nappiin menneet. Silti autoja myytiin hyvin,itseasiassa.