autoilua & elämää

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Yleistä eri automerkeistä / Vs: Sähköautojen yleistymisen esteet
« Uusin viesti kirjoittanut Penguin tänään kello 02:25 »
Volkkari ja Renu on itäautoja. Asia kunnossa.

Ne kalleimmat vaihtoehdot. Up on liian pieni ja lisäksi sitä vaivaa sama kuin e-Golfiakin, ettei kumpaakaan ole tehty sähköautoksi, vaan sähkötekniikka on väkisin väännetty polttomoottoriauton koriin ja sen kyllä huomaa. Golf taas menee sinne liian kalliisiin vaihtoehtoihin kakkosautoksi, kulinakin reilusti yli 40 k€. Rellun sähköautot on ihan leluja. Zoe on halvasti (ja huonosti) rakennettu kymppitonnin auto, jos vaikka Clioon vertaa ja hinta on kolminkertainen.

Yksinkertaisesti sähköautot on edelleen liian kalliita kakkosautoksi ja muilta ominaisuuksiltaan niistä ei ole ykkösautoksi.
2
Yleistä eri automerkeistä / Vs: Minimikulutuksesi (bensa, diesel, hybridi, sähkö)
« Uusin viesti kirjoittanut Penguin tänään kello 02:11 »
Kopioi lista vastausviestiisi ja lisää oma autosi järjestyksessä oikealle paikalle.

Ilmoitettava seuraavat tiedot: kulutus (perään viisi spacea), automalli mahdollisimman tarkasti, vaihteiston tyyppi, moottorin koko ja teho, rengasmalli ja sää.

Bensiini:
5,2l/100km     BMW E60 530i, man, 3.0l 200kW, 17" kitkat, joulukuu, nollakeli
7,2l/100km     BMW E46 325iA, 2.5l 141kW, 16" nastat, joulukuu, -8°C
4.0l/100km     Skoda octavia combi 1.0 tsi dsg nastat 17",joulukuu, tihkusade, +2 keskinopeus jäi 77km/h kun kehällä putosi vähäksi aikaa kuuteenkymppiin ja ei ehtinytkään nousta takaisin, 16km kokonaismatkalla

Diesel:
3,3l/100km     Peugeot 3008 1.5 BlueHDi 96kW aut, nastat, joulukuu, +1, vesisade, tiellä vettä, adaptiivisella cruisella
3,7l/100km     Peugeot 508 GT 2015, aut, 2,2l 150kW, 18" kitkat, joulukuu, +1°C ja kuiva tienpinta, keskinopeus 87 km/h
3,8l/100km.    KIA OPTIMA 1.7 CRDi DCT, 16" nastat, joulukuu, nollakeli.
3,9l/100km     Volvo V90 D4 AWD aut.140 kW, MY-18, kitkat, Joulukuu, -2, kuiva tie (40km pätkä adapt.vakkarilla)
4,2l/100km     Chervolet Cruze LT Diesel Aut. 120kw 2011, joulukuu, -3, luminen tienpinta, 17” kitkat (käytetty nopeus mittari 95, gps 87, turbiini ei lukitu tämän alla, 1200 rpm).
4,2l/100km      Opel Insignia B 1.6 CDTI A6, 100kw 2018, huhtikuu, 10 C, kuiva tiepinta, Crossclimate+ 245/45/18, keskinopeus 95 km/h ajotietokoneen mukaan. Mitattu tankkauksista. Maantieajossa tyypillinen tankillinen 4,5 - 5 l.

Hybridi:
0,0l/100km ja 23,3kWh/100km.     Mitsubishi Outlander PHEV aut, 2.0i ja 2*60kW, 16" kitkat, Joulukuu +0, märkä loskainen tienpinta, sadetta.
4,4l/100km     Kia Niro aut., 1.6 77 kW 16" nastat joulukuu +1 märkä tienpinta 
4,5l/100km     Lexus IS300h 16" nastat, +1C kuiva keli (mittari88=80gps)

Sähkö:

---
Nostin hieman nopeutta ja taiteilin kuivalla tienpinnalla pari desilitraa pois aiemmasta minimikulutuslukemasta:
3,7l/100km     Peugeot 508 GT 2015, aut, 2,2l 150kW, 18" kitkat, joulukuu, +1°C ja kuiva tienpinta, keskinopeus 87 km/h
3
Audi / Vs: Audi e-tron
« Uusin viesti kirjoittanut Turbodog tänään kello 00:49 »
Oli toisaalla tieto, että Suomessa e-tronin vahvistettu ovh vakiovarustein olisi 87500€.

Lisäksi löytyi linkki viralliseen vakiovarustelistaan:
http://www1.vv-auto.fi/uutiskirjeet/Audi_e-tron_vakiovarusteet.pdf
"vakioistuimet kangasverhoilulla" ;D
4
Lifestyle ja muut elämän askareet / Vs: Missä olet nyt?
« Uusin viesti kirjoittanut jtp_fi tänään kello 00:06 »
Late-kissan kanssa päivystyksessä. Toinen yö peräkkäin. Toivottavasti nyt saadaan äijä kuntoon.
5
Liikenne / Vs: Julkiset kuljettajatiedot
« Uusin viesti kirjoittanut TTO eilen kello 23:57 »
No juu, oletin tuon olevan kaikkien tuntemaa yleistietoa, joten en erikseen sitä maininnut. Noinhan se menee.  :)
Esimerkkihetujen henkilöt ovat sen verran vanhoja, että tuolloin ”loppuosa” oli vielä juokseva. Nykyteinien loppuosat eivät tule enää juoksevasti vaan ovat ”mitä sattuu” (siis ennen tarkastusmerkkiä).
6
Audi / Vs: Audi e-tron
« Uusin viesti kirjoittanut jlindstrom eilen kello 23:53 »
Oli toisaalla tieto, että Suomessa e-tronin vahvistettu ovh vakiovarustein olisi 87500€.

Lisäksi löytyi linkki viralliseen vakiovarustelistaan:
http://www1.vv-auto.fi/uutiskirjeet/Audi_e-tron_vakiovarusteet.pdf
7
Liikenne / Vs: Julkiset kuljettajatiedot
« Uusin viesti kirjoittanut Vempula eilen kello 23:17 »
No tottakai maksetut tavarat tulevat vaikka kotiovelle, mutta eihän tässä siitä ollut kysymys, vaan huijauksista, joita mahdollisesti voi tehdä, jos tietää jonkun vieraan henkilön ”hetun”.

Niin, veikkaan siis vahvasti, että Klarnallakin voi aivan samalla tavalla tilata vaikka Gigantista tavaraa pakettiautomaattiin. Eli ei siellä ole kukaan missään välissä kyselemässä henkkareita. Tilaus menee luultavasti läpi, kun hetu on tiedossa. Ja sitten laittaa vain tilaukseen huijarin oman puhelinnumeron, mihin pakettiautomaatin koodi tulee.

Helppoa kuin heinänteko. Sitä en tiedä, miten vaikeata on alkaa vaikkapa Gigantille selvittämään, että en minä ole mitään tilannut, vaan joku joka onki minun hetuni Trafin nerokkaasta nettipalvelusta.
8
Liikenne / Vs: Julkiset kuljettajatiedot
« Uusin viesti kirjoittanut Mika_M eilen kello 23:15 »
Pienenä tarkennuksena koko loppuosa ei ole juokseva numero, vaan viimeinen merkki on tarkistusmerkki (numero tai kirjain), jonka laskukaavan voi katsoa täältä:

No juu, oletin tuon olevan kaikkien tuntemaa yleistietoa, joten en erikseen sitä maininnut. Noinhan se menee.  :)
9
Liikenne / Vs: Julkiset kuljettajatiedot
« Uusin viesti kirjoittanut RoccoScientist eilen kello 23:09 »
Kun se loppuosa on juokseva numero kunakin päivänä syntyneistä, niin voidaan kai olla melko varmoja, että joka päivä on sen verran ihmisiä syntynyt, että pienimmät numerot on käytetty.


Pienenä tarkennuksena koko loppuosa ei ole juokseva numero, vaan viimeinen merkki on tarkistusmerkki (numero tai kirjain), jonka laskukaavan voi katsoa täältä:

https://vrk.fi/henkilotunnus

Noissa luetelluissa on siis todennäköisesti pätevän järjestysnumeron lisäksi oikein laskettu tarkistusmerkki.

Mitä hetun käyttöön tulee, eikös hetu + kotiosoite riitä mm. sähkösopimusten tai netti- ja puhelinliittymien irtisanomiseen? En ainakaan itse muista, että olisi puhelimessa koskaan pitänyt muuta tarjota.

Se ei yllätä, että Klarna ei kysele mitään tunnistautumista. Eihän siellä osata alaan liittyviä lakeja ja säännöksiäkään kunnolla:

'”[Vuonna 2018] tämän tyyppinen toiminta tullaan sallimaan, mutta vielä se ei ole sallittua", totesi tuolloin viraston lakimies Sanna Atrila . "Sitä ei myöskään tulla sallimaan siinä muodossa [kuin Klarna tuolloin teki]”.

Klarna lopetti pankkitunnusten laittoman käytön Suomessa loppuvuodesta, ja yhtiö ilmoitti tammikuussa ettei se tällä hetkellä tarjoa palvelua täällä. Klarnan mukaan palaute kauppiailta ja asiakkailta "oli pääosin positiivista".

"Uskomme, että palvelu on täysin EU-direktiivin sekä muiden säännösten mukainen", Klarna kertoo lausunnossaan.'

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/verkkokaupoille-tyrmays-pankkitunnuksia-ei-tarvitse-antaa-kenellekaan-muulle-kuin-pankille/9946963e-2e91-3a1d-a1ef-c4a74029295c

Ylläolevassa lainauksessa muuten toistuu sama kuin Trafin tapauksessa: Asiantuntijat sanovat, että lain silmissä touhussa on ongelmia ja kritiikin kohde puolustautuu toistelemalla, että palvelu on lakien mukainen.
10
Yleistä eri automerkeistä / Vs: Sähköautot
« Uusin viesti kirjoittanut Mattis eilen kello 23:06 »
Meillä 3 autoa tilapäisesti, 2 dieseliä ja 1 bensa. Kilomterit jakaantuu 35/25/5 tkm/v/per autoa. Itse ajan 50tkm vuodessa ja mielestäni disukka ainoa vaihtoehto. Ei mahdollista ladata asiakkaan tykönä tai aikaa/kiinnostusta ostareissa hengailla. Tänään 450 km takana, sama takaisin ylihuomenna ilman latausmahdollisuutta. Huomenna kaveri kaasuauton kanssa tänne ja tankkaa 2 kertaa välillä ja ajaa loput bensalla. Bensa-auton voisi periaatteessa vaihtaa sähkäriin mutta taloudellisesti ei ole järkevää. Okt, 3x25A, 175 m2, kulutus n. 17000 kWh/a, on maalämpöpumppu mut nallit välillä kovilla. Sähköjen ohjaukseen kaivattaisiin älyä enemmän, ei muuta kuin maksimivirrat peliin ja Carunalta joulukortti   ;D
Sivuja: [1] 2 3 ... 10