autoilua & elämää

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10 [Seuraava]
1
Toyota / Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Uusin viesti kirjoittanut JiiJii71 tänään kello 18:17 »
Ihan asiallisen oloinen latausratkaisu calmillakin.


#####################


Ylipäätään latausratkaisuille on kehittynyt aika iso businesscase sekä meille Suomeen että ihan globaalistikin. Haasteena noissa on nämä hiukan toisistaan poikkeavat toteutukset, kuten nyt vaikka nämä Rav4, JLR, yms isoamperiset mutta yksivaiheiset sisäiset laturit. Mutta parempi tämäkin on kuin max 1x16A.
2
Turhan kallis. Minä kun en halua tehdä latauksen suunnittelusta harrastusta, niin otan mieluummin latauslaitteen joka osaa mitata talon kuormitusta ja säätää lataustehon tarvittaessa sen mukaan.

Olisko se sitten Trafomicin Walle?  Heiltä tulee Q4 aikana langattomalla ylikuormanhallinnalla oleva malli joka tietysi jakaa virran kahdelle vaiheelle.


Olen miettinyt miten jakaa kuorma kolmelle vaiheelle. Periaatteessa se onnistuu kolmella muuntajalla joiden toisiot on sarjassa mutta ei käytännössä toimi koska loisteoa on tolkuttomasti ja sen myötä muuntajat pitää olla poskettoman kokoiset.  Mitenkähän se voisi oikeasti toimia?

3
Audi / Vs: Audi A6 2019
« Uusin viesti kirjoittanut Zoob tänään kello 18:00 »
Vajaa pari viikkoa sitten ostin  A6 avant tfsi 55 hybridin ja noin 1200 km takana joten laitan pientä raporttia...En hankkinut autoa tehdastilauksena vaan auto ruotsista tuotu, joten varustelu ei 100% sama mitä olisin itse ruksittanut, tarpeeksi lähelle kuitenkin. Entinen auto oli siis edellisen mallin avant 3,0 tdi.
Harkitsin aluksi myös SUV-tyyppistä lataushybridiä, kävin koeajamassa mm MB Glc:tä mutta farmarimalli tuntui itselle paremmalta.
S-line varusteluin, daytona harmaana ja black-optics paketilla ulkonäkö on omaan makuun onnistunut, ero aiemmin koeajamaani perusvarusteltuun sedaniin on kuin yöllä ja päivällä. Tavaratila on madaltunut, mutta kaikki tarvittava mahtui mökkireissulle mukaan. Sisällä tilaa on saman verran kuin edeltävässä mallissa eli runsaasti. Laaja sisävalopaketti olisi itsellä jäänyt valitsematta mutta hämärällä aika hieno.
Urheilualusta ja 245/45/19 rengaskoko syövät huonommalla tiellä mukavuutta ilmajousitukseen verrattuna, mutta muuten ei pahaa sanottavaa alustasta, maavaraa ei hirveästi ole. Ultra nelivedosta ei kesäkelillä vielä saa käsitystä torseniin verrattuna, parkkihalleissa auto tuntuisi kääntyvän vähän aiempaa ketterämmin.
Rangea täydellä akulla luvattu parhaimmillaan 52-55 km, kerran kokeilin ja pääsin 45 km, 50 varmasti kesäkelissä onnistuu jos jaksaa körötellä.
Tyhjällä akulla 240 km mökkimatka jossa  10 km hiekkatietä ja loput 100-120 kmh motaria ja 80 kmh maantietä matkanopeutena rajoitus+ 5-10 kulutti näytön mukaan 6,8 mikä mielestäni auton painoon ja suorituskykyyn nähden ok lukema.
Adaptiivinen vakkari on jonoajelussa mukava mutta moottoritiellä mieluummin ajelee ilman. Erilaiset ajoavustimet varmasti ok jos paahtaa vaikka Lappiin 0 stopin taktiikalla, mutta useimmiten ne tulee kytkettyä pois kun en halua ylimääräisiä täristyksiä rattiin.
 Matrix ledien tehosta ei vielä käsitystä. Melutaso vastaa suunnilleen edellistä mallia.
Infotainmentissa on vielä runsaasti läpikäytävää, ajon aikana ei esim navigoitavaa kohdetta viitsi ruveta kirjoittamaan.
Suorituskyky on hyvä, arkiajot ja moottoriteille liittyminen sujuu hyvin pelkällä sähkömoottorilla, viimeistään dynamic-ajoasennolla ja vaihde s-llä ajokortti lähtee kyllä äkkiä (niinkuin muillakin hybrideillä)
Nyt kun Kesko ilmeisesti laski mallin hintaa vajaa 4000 ja hinta alkaa olla kilpailukykyinen esim. 5-sarjaan ja E-sarjaan verrattuna luulisi että A6:sten kauppa alkaa herätä.
4
Yleistä eri automerkeistä / Vs: Sähköautot
« Uusin viesti kirjoittanut Urlaub tänään kello 18:00 »
OT: Sähköauton co2 takamatka ei kuittaannu ikinä, kun ajelee laskennallisesti hyvin vähäpäästöisellä MyDieselillä.

Paitsi ettei MyDieselin raaka-aineita riitä kuin pienen piirin autoiluun.

Suomen mitassa ihan hyvä, mutta sama vika kuin kaikissa muissakin biopolttonesteissä.
Maailmanlaajuisesti ei mitenkään riitä biomassa sellaiseen.
Pitäisi ruokkia pian 8 miljardia ihmistä ja kasvuston pitäisi sitoa hiiltä sen sijaan, että sademetsät raivataan palmuöljypelloiksi.
5
Toyota / Vs: Toyota RAV4 Plug in
« Uusin viesti kirjoittanut calm tänään kello 17:46 »
Auton mukana tullut asiointikaapeli on kyllä ihan liian pitkä ja jäykkä asiointilaturikäyttöön, mutta kotiinhan se on just hyvä. Satunnainen letkutelinekin on piuhalle ihan sopiva. Piilossaolevalla sivulla on vielä seinässä type2-sokkorasia.

6
Yleistä eri automerkeistä / Vs: Sähköautot
« Uusin viesti kirjoittanut fillari tänään kello 17:46 »
^Ymmärsin Marko_K:n laskelman niin, että sähkötuotannon ja jakelun päästöjä ei ollut mukana.

OT: Sähköauton co2 takamatka ei kuittaannu ikinä, kun ajelee laskennallisesti hyvin vähäpäästöisellä MyDieselillä.
7
Muut kulkuneuvot / Vs: Viking Amorellan pohjakosketus
« Uusin viesti kirjoittanut Kettu tänään kello 17:41 »
Vakastisti, minulla on ollut se käsitys, että pääosa taipaleesta menee automaattiohjauksella ja käsiohjaukseen siirrytään vain satamamanöövereissä, tai ongelmatilanteissa.
Mutta pakko myöntää, että minäkin olen joskus erehtynyt. En vain nyt muista milloin...
8
Laitteisiin liittyvää - varmasti jos ...

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.1201784

Yle ehdottaa kirjelmässään liikenne- ja viestintäministeriölle (LVM), että antennitelevisioista siirryttäisiin langattoman laajakaistaverkon verkon kautta tapahtuvaan television katseluun mahdollisimman nopeasti 2020-luvulla.


Oliko se Digitan myynti niinkään huono juttu?

Jenkeiltä rahat pois... Digita Oy:n omistaa yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Digital Colony. ... kaukonäköinen visio aikoinaan.
9
Yleistä eri automerkeistä / Vs: Sähköautot
« Uusin viesti kirjoittanut kaius tänään kello 17:37 »
Tuosta esimerkistähän on äärettömän helppo verrata sitä elinkaaripäästön leikkaantumista. Jos oletetaan että tuo XC40 on bensakoneella, niin Polestarin takamatka on kuittaantunut absoluuttisen päästöttömällä sähköllä ladattuna siinä vaiheessa, kun XC40 on tuottanut 10 tonnin CO2-päästöt bensaa polttamalla. Kun tiedetään että yksi litra bensiiniä tuottaa palaessaan 2350 grammaa hiilidioksidia, saadaan leikkauspisteeksi 4255 litraa bensiiniä. Jos keskikulutus on 7 l/100 km, tuohon kuluu aavistuksen päälle 60000 km. Ei paha.

Sitten jos sähköä tuotettaessa syntyy päästöjä, homma alkaakin mennä vinoon.
Toki tuohon kuuluu laskea mukaan myös bensantuotannon ja -jakelun päästöt kuten sähkössäkin tehdään.
10
Mercedes-Benz / Vs: Mercedes-Benz GLC-sarja
« Uusin viesti kirjoittanut Taky tänään kello 17:29 »
No niinhän siinä kävi, että kun puoliso istahti viikonlopuksi rattiin, range on nyt mystisesti 47 km per lataus. Ilmeisesti aika katsoa peiliin.  :)

Siis pidemmälle kuin sinä/lataus?

Meillä kävi toisinpäin, polttiksella, bensa tai diesel, rva kuittasi aina pienimmät kulutukset, mutta sähkärillä homma kääntynyt toisinpäin. Hän ei juuri säätele, painaa pedaalia ja mennään, itse välillä regenen kanssa duunailua, ja jarrutukset kuin vain mahdollista moottorilla rattilätkillä.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10 [Seuraava]