AutoStadium.fi

Autoilua ja ... => Automerkit ja -mallit => Skoda => Aiheen aloitti: tonywesander - 03.03.2019 12:14

Otsikko: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: tonywesander - 03.03.2019 12:14
Hei.  Olen lukenut englantilaista foorumeilta että tämä moottori on aiheuttanut kengurun tapaista liikehdintää. Onko kellään kokemusta siitä? Vähän mietityttää tämä nyt koska olemme juuri tilanneet auton jossa on kyseinen moottori.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: mtr1 - 03.03.2019 12:57
Kuulemma kylmänä tekee tota, joku softabugi. Trollstenilla ainakin oli samaa bugia.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: JiiJii71 - 03.03.2019 13:02
Kaverilla on kanssa samankaltaisia oireita kylmässä pakkauudessa 1,5:ssa. Löytyy nimimerkillä ”bonneville” tuolta toiselta arenalta.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 03.03.2019 14:20
Kylmänä tasakaasulla noin 40km/h nopeudessa lievää nykimistä olen havainnut tuolla Ibizalla. Häviää kyllä ihan 2km ajon jälkeen.

Olen ymmärtänyt, että 'kenguru-ilmiö'' liittyisi liikkellelähtöön? Tällaisesta ominaisuudesta minulla ei ole havaintoja. Koskeekohan DSG vai manuaalivaihteisota?
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 18.08.2019 21:19
https://www.honestjohn.co.uk/news/new-cars/2019-07/no-end-in-sight-for-volkswagen-15-tsi-engine-problems/ (https://www.honestjohn.co.uk/news/new-cars/2019-07/no-end-in-sight-for-volkswagen-15-tsi-engine-problems/)

Volkswagen ei ole edelleenkään onnistunut tai halunnut korjata moottoriensa ongelmia. Välttäkää!
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: jussi101 - 19.08.2019 06:15
Tässä taitaa olla syy, miksi Skodan Scala konfiguraattorissa ei ole missään (.fi, .de, .cz) 1,5 TSI:tä tarjolla moottorivaihtoehdoksi.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 19.08.2019 07:43
Vähän pelottaa kun tällainen kone itsellä alla. Joo joskus kylmänä voi vähän käydä nykivästi ekan 1-2km,mutta sen jälkeen ei ongelmia. Lähdöissä en ole huomannut mitään kenguru ilmiötä. Harmi, että ongelmia näemmä koneen kohdalla on. On meinaan ihan mukava perusmottori pienellä lukutuksella.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Hesusnis - 19.08.2019 08:07
Onko nykyisillä päästövaatimuksilla niin vaikeaa tehdä uusi toimiva moottori, että yksi maailman suurimmista autoalan konserneista ei pysty siihen? 
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Wekotin - 19.08.2019 08:12
VW ei näköjään kauheasti ota opikseen, lähinnä tuo denial asenne ihmetyttää vaikka mitä skandaaleja ollut. Henkilökohtaisen hämmennykseni saa osakseen myös noita vuodesta toiseen ostavat.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: eGe - 19.08.2019 09:29
Suomessa tosin ei ole kertaakaan kielletty kyseessä olevan ongelma vaan ovat joutuneet kertomaan korjauksen "olevan tulossa joskus". Ilmeisesti joissain malleissa noita päivityksiä on jo tarjolla.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: AHJ313 - 19.08.2019 10:38
Omassa 2019 Ocussa on ensimmäisen 2-3 km aikana havaittavissa nykimistä ja myöskin sylinterinlepuutusmoodin vaihdot tuntuvat selkeästi. Oireet katoavat kun kone saavuttaa normaalin lämpötilan. Pitää laittaa viestiä huoltoon, niin saavat kirjata vian ylös.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Juhani - 19.08.2019 11:26
Kylmällä koneella myös minun Superb 1.5 TSI DSG vähän nykii pintakaasulla. 6000 km mittarissa ja alusta asti ollut tuota vaivaa. Olen ilmoittanut huoltoon ja päivitystä odotellaan. En näkisi tuota dealbreakerinä, jos se vaan saadaan kuntoon...
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Juha77 - 19.08.2019 17:49
Superb 1.5 TSI DSG  vähän yli 10tkm ajettu ja tuosta kun viime viikolla valitin niin tekivät ohjelmistopäivityksen, jonka pitäisi kuulemma juuri tuohon vaivaan auttaa. Tämä Ajanvaunu Mikkelissä. Toistaiseksi en ole vaivaa enää huomannut, mutta seurataan tilannetta.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: insi - 19.08.2019 18:13
Aika huonosti tästä löytyi mitään virallista näin nopealla googletuksella. Mutta kyseessä siis ilmeisesti LSPI ilmiö?

Vastaavaa ongelmaahan on ollut muissakin uusissa bensakoneissa lähivuosina. Pienikulutuksinen design kai tuohon on johtanut, kun ahdettujen koneiden puristukset nousseet.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zaphod - 19.08.2019 18:22
Veikkaan että kyseessä on laihaseoskoneiden ongelma, joita on ollut muistaakseni Mitsun GDI:stä eteenpäin. Nykyisin tuon ongelman kiertäminen on vaikeampaa, koska WLTP:n myötä päästöjen seuranta on huomattavasti tarkempaa. Siksi korjauskin saattaa olla vaikea, käytännössä tämä on monien laihaseoskoneiden ongelma ensimmäisten kilometrien aikana.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: tuRboman - 19.08.2019 18:51
Kaveri ostin uuden Octavian 1.5TSi koneella. Sai sen ehkä kuukausi takaperin. Samaa oiretta on kuvaillut löytyvän. Ja huollosta kyseltynä ei tosiaan korjausta vielä ole tarjolla. Kaipa tuohon nyt joku fixi löytyy? Aika karsea juttu jos muuten noin hienossa moottorissa on tällainen "ominaisuus"? Kulutus ja kulkupuoli muuten kuulostaa olevan varsin erinomaiset.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Markku J - 19.08.2019 20:13
Veikkaan että kyseessä on laihaseoskoneiden ongelma, joita on ollut muistaakseni Mitsun GDI:stä eteenpäin. Nykyisin tuon ongelman kiertäminen on vaikeampaa, koska WLTP:n myötä päästöjen seuranta on huomattavasti tarkempaa. Siksi korjauskin saattaa olla vaikea, käytännössä tämä on monien laihaseoskoneiden ongelma ensimmäisten kilometrien aikana.

Tämähän se tietty onkin hidasteena softan fixauksille. Olen kapeakatseisesti miettinyt, että ei tuollaisen ohjelmallisen seoksen korjauksen luulisi olevan vaikea homma VAGille. Mutta tosiaan, kun pitäisi hyväksyttyihin päästöarvoihin koskea, niin se voikin olla tekemätön paikka paperitöiden osalta ilman isoja kustannuksia.

Vanhassa 1.4 TSI COD -koneessa ei tällaista ongelmaa ollut, eikä myöskään 1.2 TSI:n eri tehoversioissa, jotka minulla on ollut. Nykyinen "moottorinpoikanen" 1.0 TSI tuntuu sekin toistaiseksi menevän nykimättä.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Taky - 20.08.2019 09:09
Ja huollosta kyseltynä ei tosiaan korjausta vielä ole tarjolla.

Mitenkäs se kuluttaja-asiamiehen kommentti menikään kun takuunalaisessa tuotteessa on virhe - missä ajassa se pitää kohtuullisesti saada/korjata kuntoon?
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Jones - 20.08.2019 09:46
Olisikohan samaa sitten tuossa meidän Leonissakin? Alusta saakka olen valittanut, että tuntuu olevan lähes käyttökelvoton nykimisen takia. Nyt kun tarkkaan miettii taitaa se tehdä tuota juurikin ajon alussa eli kylmänä. Täytyy seurata tilannetta nyt kun tietää, että tämmöinen voi olla mahdollista.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 09:52
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa. Hyvä jos on korjauksia jo tullut.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 10:11
^tarkennetaan, että koskee 110kW moottoreita.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: jlindstrom - 20.08.2019 10:35
Eikös tämä koskenut lähinnä manuaalivaihteisia?

Meidän alkupään (ilman partikkelifiltteriä) 1.5 tsi evossa ei ole moista nykimistä ainakaan huomattu, mutta tuo meidän T-roc on tosiaan dsg:llä.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: arska - 20.08.2019 10:48
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa. Hyvä jos on korjauksia jo tullut.

Linkkaamassasi jutussa sanottiin, että koskee erityisesti manuaalivaihteisia malleja. Oletko varma, että se esiintyy kuitenkin kaikissa autoissa, joissa on 1.5 moottori (110 kW), vai olisiko mahdollista että osa toimisi normaalisti?

Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: ihaa - 20.08.2019 10:58
Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja

Onhan tämä hienoa kun kerrotaan autojen vioista kun en minä tiennyt että VAG-konserni on saanut tuollaisen moottorin markkinoille, luulin että alkaa VAG:n moottoriongelmat olla historiaa.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 11:01
Linkkaamassasi jutussa sanottiin, että koskee erityisesti manuaalivaihteisia malleja. Oletko varma, että se esiintyy kuitenkin kaikissa autoissa, joissa on 1.5 moottori (110 kW), vai olisiko mahdollista että osa toimisi normaalisti?

Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja
No mikä nyt on? En ole mistään muista VAG:n vioista kirjoittanut kuin tästä. Anteeksi, en tiennyt että tästä ei saisi kirjoittaa.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: arska - 20.08.2019 11:06
No mikä nyt on? En ole mistään muista VAG:n vioista kirjoittanut kuin tästä. Anteeksi, en tiennyt että tästä ei saisi kirjoittaa.

Et ole DSG:n ongelmista koskaan kirjoittanut?

Ja saa niistä kirjoittaa, välillä vaan ihmettelen agendaasi
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: tuRboman - 20.08.2019 11:12
Mitenkäs se kuluttaja-asiamiehen kommentti menikään kun takuunalaisessa tuotteessa on virhe - missä ajassa se pitää kohtuullisesti saada/korjata kuntoon?
Kohtuullisessa ajassa. Ja vähintään kolme kertaa saa koettaa korjata. Mutta tässä tapauksessa virhe on hieman veteen piirretty viiva, joten ei varmaan kovin helppoa vääntää aiheesta hyvitystä, saatikka kaupan purkua.

Tai ainakin kaverin kuvailema nykiminen on niin pientä ettei sitä heti edes huomaa. Mutta kun oppii tunnistamaan, niin kyllä se siellä sopivissa oloissa aina on.

Niin, ja kyseinen auto on manuaali.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 11:17
Et ole DSG:n ongelmista koskaan kirjoittanut?

Ja saa niistä kirjoittaa, välillä vaan ihmettelen agendaasi
Vioista en.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Juhani - 20.08.2019 11:17
Eikös tämä koskenut lähinnä manuaalivaihteisia?

Meidän alkupään (ilman partikkelifiltteriä) 1.5 tsi evossa ei ole moista nykimistä ainakaan huomattu, mutta tuo meidän T-roc on tosiaan dsg:llä.

Väitän, että koskee myös DSG:tä, vaikka manuaaliaskilla lienee selkeämpää. Tämä nykimisongelma on pikku juttu, mutta kun sen kerran on huomannut niin siihen kiinnittää huomiota. Eilen kylmästartin jälkeen en tosin sitä huomannut, mutta yleensä se on läsnä.

Myös Superbiini päivitettiin keväällä moottorinohjausohjelma, mutta se ei ratkaissut ongelmaa kokonaan. Odottelu jatkuu.

Hyvä
Aika huonosti tästä löytyi mitään virallista näin nopealla googletuksella. Mutta kyseessä siis ilmeisesti LSPI ilmiö?

Vastaavaa ongelmaahan on ollut muissakin uusissa bensakoneissa lähivuosina. Pienikulutuksinen design kai tuohon on johtanut, kun ahdettujen koneiden puristukset nousseet.

Hyvä tietää, että tälle on nimikin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: ihaa - 20.08.2019 11:45
Hienoon autoon tulee tuo 1.5 TSI moottori. Jospa ilman noita ”ominaisuuksia”.

https://www.is.fi/autot/art-2000006209926.html (https://www.is.fi/autot/art-2000006209926.html)

”Suomessa auto nähdään myöhemmin syksyllä 1,5 TFSI S tronic 110 kW (150 hv) -moottoriversiolla (Q3 Sportback 35 TFSI S tronic), joka on varustettu 48 V:n kevythybridijärjestelmällä.”
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: iltanen - 20.08.2019 12:00
Kodiaqiin ja Karoqiin tullut päivitys viime viikolla. Maanantaina menossa päivittelemään. Kodiaq man. ja Karoq autom.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: antsu - 20.08.2019 12:43
Asiasta en mitään tiedä, mutta DSG-voimalinja on yhtä jäykkä kuin manuaalilinjakin. Miksi ei siis nypytyskin olisi samanlaista.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 20.08.2019 12:53
Siis varmasti on jotain vikaa näissä mottoreissa, mutta alkaa saamaan aika suuret mittasuhteet ja alkaa olemaan jo 'totuus' palstalla, että kaikki koneet ovat aivan paskoja. Saa tulla koeajamaan tuota meikäläisen autoa, koska siinä tuo ongelma on ainakin toistaiseksi niin häviävän pieni, että ilman nettikirjoituksia en olisi sitä edes huomannut, vaan pitänyt ominaisuutena. Nykii siis hieman ensimmäiset 1-2 km kylmänä (ei kesällä). Ja kyseessä siis näiden kirjoitusten perusteella pahin ongelmatapaus 110KW manuaali.

Näitä koneita on kuitenkin maailmalla aika hemmetin paljon, ja jos ongelma olisi oikeasti vakava niin luulisi tästä olevan hieman enemmän juttua. Itse näen sen pienen pienenä mukavuushaittana joka on läsnä maksimissaan pari minuuttia.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: janppa78 - 20.08.2019 13:17
Itsellä on kyseinen kapistus dsg laatikolla ja kyllä nytkyttää ja lisäksi sylinterin lepuutuksen kytkeytymisen muutoksen huomaa.

Webastoa tarvii käyttää kesät ja talvet, niin ongelmaa ei ole. Itse olen ainakin sitä mieltä moottorista, että sellaisia ei saisi edes myydä.
Satunnainen käyttäjä ei välttämättä huomaa mitään erikoista moottorissa. Kun tietää mitä odottaa, niin kyllä se nytkytys kaveri on mukana ilman moottorin esilämmitystä näin kesälläkin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: jlindstrom - 20.08.2019 13:38
Ehkä rouva ei sitten ole tuota vaan huomannut, koska ei ole asiasta valittanut.

Ne kenellä ongelma esiintyy: onko teidän moottorinne hiukkasloukulla vai ilman?

Se loukkahan lisättiin noihin jälkiajatuksena ja alkupään mallit olivat ilman. Tuossa yhteydessä moottorin ohjausta on muutettu varmasti, joten heräsi vaan ajatus olisiko tuossa kohdin onnistuttu homma rikkomaan?
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Booza-Pitt - 20.08.2019 13:47
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa.

Voi olla, että joillakin on denial-lasit päässä. Itselläni on kuitenkin enemmänkin curiosity-lasit nyt silmillä. Kysyisinkin, mihin perustuu käsityksesi, että ko. vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa?
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: janppa78 - 20.08.2019 13:48
Omani on 2018 mallia ilman hiukkausloukkua ja nykinyt alusta asti. Jokin päivitys on ajettu mutta ei parantanut mitään, tämä siis kesällä 2018.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: janppa78 - 20.08.2019 13:55
Voi olla, että joillakin on denial-lasit päässä. Itselläni on kuitenkin enemmänkin curiosity-lasit nyt silmillä. Kysyisinkin, mihin perustuu käsityksesi, että ko. vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa?

Miksei olisi kaikissa, silloinhan ongelma ei olisi ohjelmistossa vaan mekaniikassa. Jos jossain autossa olisi toimiva softa niin miksi ei toimisi toisessa samanlaisessa.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Booza-Pitt - 20.08.2019 14:17
Tuolla edellä on linkki, josta löytyy seuraava näkemys:

”The issue - which particularly affects 1.5 TSI models paired with the manual gearbox - results in the car hesitating when cold, creating a 'kangarooing' effect.”

Tämä viittaa mielestäni siihen, että ongelma ei koske kaikkia 1.5 moottoreita. Selasin myös hieman VAG-foorumia, eikä siellä kaikilla keskustelijoilla 1.5 moottorissa tuota ongelmaa esiintynyt. No, ehkä he ovat sitten niitä, jotka jostain syystä eivät halua tunnustaa/tunnistaa asiaa.

Väite, jonka mukaan ongelma esiintyy kaikissa 1.5 moottoreissa on kuitenkin niin kategorinen, että sen tueksi kuulisi mielellään jonkin lähteen.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: RoccoScientist - 20.08.2019 14:59
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko tässä 1.5 TSI:ssäkin korotetut tyhjäkäyntikierrokset heti käynnistyksen jälkeen ja antavatko ongelmasta kärsineet kierrosten laskea normaalille tasolle ennen kuin lähtevät liikkeelle? Entisessä 1.4 TSI Sciroccossani oli nimittäin kengurubensaa tankissa, jos ei odottanut tyhjäkäyntikierrosten laskua. Ongelma kyllä hävisi paljon nopeammin ajossa kuin täällä mainittu n. 2 km matka.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 15:03
^on. Nykäyksiä vaan tulee ennen kuin moottori on täysin lämmin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zasa - 20.08.2019 16:08
Onko nykimistä myös moottorinlämmityksen jälkeen weballa tai sähköisellä lämppärillä?
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 16:13
Sähkölämppärillä moottoria ei saa riittävän lämpimäksi. Webastolla saa jos kunnolla tohottaa, mutta mikä järki kesäkeleillä.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zasa - 20.08.2019 16:15
Ihan talviolosuhteita tarkoitin. Omistatko 1.5 TSI:n vai onko mutu juttuja? Tunnut hyvin olevan niistä perillä.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 16:17
En enää. Moottori nykii kesälläkin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zaphod - 20.08.2019 16:31
Eli sinulla ehti puolen vuoden aikana olla vanha Auris, sitten 1.5TSI Octavia, jonka jälkeen 1.0TSI Octavia ja jälleen vanha Auris? Joskus pitää muistaa mitä nettiin kirjoittaa...
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 16:34
Ei ole Aurista ollut eikä 1.0 Octaviaa. Sellaisilla olen kyllä ajellut mutten ole omistanut enkä väittänyt missään omistaneeni.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zaphod - 20.08.2019 16:39
Annoit ymmärtää ainakin jossain määrin että on:
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=986.msg604561#msg604561 (https://www.autostadium.fi/index.php?topic=986.msg604561#msg604561)

Ja trollsten ajanhan sinä muistatkin viitaten 1.5tsi ruskeaan Octaviaan ja sitä ennen olleeseen Aurikseen. Se että VAG sinua kovasti häiritsee ja et sellaista omista, niin kuinka paljon tyydytystä saat tästä kirjoittelusta?

Ihan sinänsä sama, en ole ajanut metriäkään 1.5 TSI Evolla, niin minä en ainakaan tiedä. Todennäköisesti se kylmänä nykii kun siitä kirjoitetaan.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 20.08.2019 16:43
Eli onko niin että tästä asiasta ei saisi kirjoittaa? On kuitenkin väistämätön fakta, että ongelma on olemassa niin siitäkö ei saisi kirjoittaa, että MMV:llä ei tule paha mieli?
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zaphod - 20.08.2019 16:45
Ei minua hetkauta TSI:n nykiminen, ei ole enää yhtään VAG:a taloudessa. Se että asiasta keskustellaan on eri asia kuin jonkun agendan ajaminen. Zaphod/MMV over and out!
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zasa - 20.08.2019 16:46
^^Kaunko ja milloin sinulla oli 1.5TSI? Hyvä että ongelmista kirjoitetaan ja tietoisuus paranee.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 20.08.2019 17:00
Joo pidetään nyt keskustelu ihan asiallisena.

Itse en itse asiassa tiedä onko tuossa Ibizassa hiukkasloukkua. Myyjältä sitä kysyin luovutuksessa ja lupasi selvittää, mutta ei ikinä palannut asiaan. Mistäköhän sen saisi tietää muualta kuin kysymällä huollosta? Auto rullanut tehtaalta 12/2018 ja on viimeisiä tuolla moottorilla varustettuja Ibizoja koska tuotanto lopetettiin ensin pitkän WLTP-tuotantokatkoksen jälkeen. Vähän tämän jälkeen moottori ilmestyi Polon valikoimaan, ja uskon että tämä oli konsernin päätös tarjota konetta paremmalle merkille.

Kyllä muistan ainakin Audi A4 (B8 vm.2008) 1.8tfsi quattrossa vähän samanlaista oiretta. Ihan ensimmäiset sadat metrit kylmänä saattoi olla lievää nykimistä, mutta ei se nyt mielestäni ollut mikään ongelma.

Tuntuu, että keskustelussa menee aika monella puurot ja vellit sekaisin. Käsittääkseni se menee niin, että tuo kenguru-ilmiö liittyy liikkellelähtöön, nykiminen itse ajamiseen ja sitten osa puhuu jostain sylinterien lepuutusjärjestelmän päälle/pois kytkeytymisestä.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: eGe - 20.08.2019 18:33
Oman katiskan profiilista voi käydä lukemassa enemmänkin omia havaintoja näistä mainituista 1.5 TSI EVO:n vaivoista. Omastakin yksilöstä löytyy mainitut pienet nypytykset kylmällä moottorilla ekan muutaman kilometrin aikana mutta siinäpä se. En kyllä itse ole älynnyt edes kuvitella kyseessä olevan niin maailman kaatava vaiva, että siitä aletaan kirjoitella kuin vanhojen TSI-moottoreiden jakopäävioista konsanaan ;D

Oman auton profiiliin myös kirjoittelin siitä, että olin valitellut DSG:n tärinöistä mutta naapurifoorumin puolella tiedettiin todeta senkin olevan tämän TSI:n ominaisuus. Hieman sillä näkökulmalla seurattua tuli todettua, että voihan se hyvin olla mahdollistakin, että tuo DSG vedättää pienestä vauhdista hieman liian isolla vaihteella ja samalla sylinterinlepuutus on päällä jolloin takapuoleen välittyy vähän samankaltainen värinä, kuin jos kytkin täristäisi lievästi. En tiedä onko samaan yhteydessä ajoittainen värinä tyhjäkäynnillä, kun yleensä tyhjäkäynti on likimain täydellisen tasaista kabiinissa. Pieniä juttuja, mutta olisihan nämä kiva saada joskus kuntoonkin. Eipä silti ole sellaisia asioita että saisi itsellä auton lähtemään kiertoon saatika pelottaisi sen hajoavan. Tietysti itse otin autoon pessimistinä 5v/150tkm jatkotakuun juuri sen takia, että lähdin uuden VAG-moottorin betatestaajaksi. Mielenkiinnolla tulee seurattua miten tuo kestää kilsoja jatkossakin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: antsu - 20.08.2019 18:37
En ole edes käynyt kokeilemassa noita COD-koneita, mutta itsekseni olen ihmetellyt miten 2-sylinterinen pelaa kun 4-sylinterisessäkään ei ole kehumista. No nyt sekin on tiedossa :(
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: ConD - 20.08.2019 18:39
En ole edes käynyt kokeilemassa noita COD-koneita, mutta itsekseni olen ihmetellyt miten 2-sylinterinen pelaa kun 4-sylinterisessäkään ei ole kehumista. No nyt sekin on tiedossa :(
Ei kyllä aiempi variaatio COD / ACT koneesta tuntunut käytössä yhtään mitenkään muuten kuin mittaristossa näkyvästä kuvakkeesta. Ei siis pidä yleistämän...

ps. mutta tytöt tytöt tai pojat pojat tai muunsukuiset muunsukuiset... olkaapa ihmisiksi. Pinnoja on nyt jaettu, joten koittakaapa käyttäytyä itte kukanenkin ja pysyä aiheessa.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: eGe - 20.08.2019 18:42
En ole edes käynyt kokeilemassa noita COD-koneita, mutta itsekseni olen ihmetellyt miten 2-sylinterinen pelaa kun 4-sylinterisessäkään ei ole kehumista. No nyt sekin on tiedossa :(

No jos ajaa pääsääntöisesti maksimissaan kahden kilometrin siivua edestakaisin niin tämä on väärä moottori siihen. Kulutuskin on alkuun aika kova. Jos sen sijaan käy kauempana kaupassa niin eipä sitä ACT:n olemassaoloa käytännössä ikinä edes huomaa. Kannattaa tosiaan huomioida, että käytännössä kaikki nämä raportoidut ilmiöt tapahtuvat juurikin kylmällä moottorilla liikkeellelähdön jälkeen. Ja itsellähän tämä moottori on naitettu vielä DSG:n kaveriksi, eli ei nuo ominaisuudet nyt pelkkiä manuaaleja koske.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Kettu - 20.08.2019 18:42
Onko joku saanut kasattua ihan pinnasängy... nii.

Siis, jos olen oikein ymmärtänyt, kysymys on lievästä epätasaisuudesta koneen käynnissä, tai ns. pätkimisestä? Kuulostaa todella pueneltä ongelmalta, jos katoaa alle parin ajetun kilometrin. Tuo ei kai ole aiheuttanut konerikkoja tms.?
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zasa - 20.08.2019 18:45


Oman auton profiiliin myös kirjoittelin siitä, että olin valitellut DSG:n tärinöistä mutta naapurifoorumin puolella tiedettiin todeta senkin olevan tämän TSI:n ominaisuus. Hieman sillä näkökulmalla seurattua tuli todettua, että voihan se hyvin olla mahdollistakin, että tuo DSG vedättää pienestä vauhdista hieman liian isolla vaihteella ja samalla sylinterinlepuutus on päällä jolloin takapuoleen välittyy vähän samankaltainen värinä, kuin jos kytkin täristäisi lievästi. En tiedä onko samaan yhteydessä ajoittainen värinä tyhjäkäynnillä.

Kytkimen täristämisen (väristämisen) vuoksi omaani 1.4 vaihdettiin kytkin 2 vuotiaana ja 20tkm ajettuna, en lepuutukseen piikkin tuota laittanut, ongelma ei ollut iso mutta havittavissa uudesta saakka. Syliterienlepuutus ei ole toiminnassa vedätyksen aikana.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: eGe - 20.08.2019 18:59
Kytkimen täristämisen (väristämisen) vuoksi omaani 1.4 vaihdettiin kytkin 2 vuotiaana ja 20tkm ajettuna, en lepuutukseen piikkin tuota laittanut, ongelma ei ollut iso mutta havittavissa uudesta saakka. Syliterienlepuutus ei ole toiminnassa vedätyksen aikana.
Tätä vähän muistelinkin. Jos siinä kytkimessä olisi aidosti vikaa niin sen luulisi tärräävän useamminkin, mutta itselläni kyseessä on aikalailla satunnainen häiriö mitä ei tule läheskään joka ajokerralla. Ja tuo 1.5 TSI kyllä pitää yllättävän pitkään toisinaan lepuutusta päällä ja voipi hyvin olla buginpoikanen softassa. Käytännössä siis jos jonossa liruttaa esimerkiksi 2. vaihde päällä ja lähtee riittävän rauhallisesti nostamaan vauhtia jonon mukana niin väännöntarve ei nouse raja-arvon yli ja kaikki sylinterit eivät herää heti mukaan toimintaan.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Zasa - 20.08.2019 19:08
Tätä vähän muistelinkin. Jos siinä kytkimessä olisi aidosti vikaa niin sen luulisi tärräävän useamminkin, mutta itselläni kyseessä on aikalailla satunnainen häiriö mitä ei tule läheskään joka ajokerralla.
Satunnainen värinä oli omassakin, onneksi oli myös huoltoon viedessä jonka yhteydessä tarkka huoltoneuvoja havitsi sen. Ajoittain 1-2 vaihtaessa ja 2-3 vaihtaessa ylämäkeen hiljaisesta vauhdista lähdettäessä. 1-2 vaihtaessa värinä  ilmaantui useammin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Juhani - 20.08.2019 21:24
Syliinterinlepuutus toimii hienovaraisesti - mittaristosta tiedän milloin se on aktiivinen. Autossani on myös hiukkasloukku, mutta sekin on huomaamaton.

Tänään jäi kylmän moottorin nypytykset havaitsematta, vaikka monesti olen sen huomannut. Ongelma ei minun autossani ole kummonen, mutta silti se tulisi korjata täysin oireettomaksi.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: AHJ313 - 22.08.2019 09:39
Skodahuollosta tuli vastaus, että autolloni on tulossa päivitys ja se on tällähetkellä tilassa "Valmistellaan".
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: iltanen - 26.08.2019 10:53
Skodahuollosta tuli vastaus, että autolloni on tulossa päivitys ja se on tällähetkellä tilassa "Valmistellaan".
Kävin tänään Kodiaqin päivityttämässä. Saa nähdä auttaako tämä sitten kylmillä keleillä.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Peetu3 - 04.09.2019 09:40
Kävin tänään Kodiaqin päivityttämässä. Saa nähdä auttaako tämä sitten kylmillä keleillä.

Oliko vaikutusta?  :) Ensimmäiset kylmät aamut tuolla omalla ovat jo herättäneet kengurua kesähorroksesta  :D
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: iltanen - 04.09.2019 10:30
Oliko vaikutusta?  :) Ensimmäiset kylmät aamut tuolla omalla ovat jo herättäneet kengurua kesähorroksesta  :D
Pitää nyt oikein tuota seurata. Pomppimista en ole nyt huomannut kun aamukasilta töihin lähtenyt.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: AHJ313 - 09.09.2019 11:35
Nyt tuli ilmoitus, että myös Octaviaan on saatavilla päivitys.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: AHJ313 - 23.09.2019 08:46
Omassa Ocussa päivitys näyttää toimivan varsin hyvin: Aamuiset kylmän moottorin nykimiset ovat poistuneet, mutta sylinterinlepuutuksen aktivoinnin/päältä poistamisen edelleen kylmällä moottorilla huomaa.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Peetu3 - 11.10.2019 16:53
Tänään tuli postia Helkamalta: "Kutsu autonne tarkistukseen" ja bingo: "...pienessä erässä 1.5TSI on mahdollista, että blaablaa...". Pieni erä taitaa olla suhteellinen käsite kun lueskelee esim. brittifoorumeilta aiheesta  ;D
Noh, soitellaan ensi viikolla paikalliset liikkeet läpi että koska ehtisivät ajaa uuden softan sisään.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Sande - 11.10.2019 17:11
Käsittääkseni naapurin Atecassa on tämä kone? Oli tullut kutsu päivitykseen ja naapuri totesi että alavääntöä tuli kolme kertaa enemmän kuin oli ennen. Kylmänä myös toimii nöyremmin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Peetu3 - 11.10.2019 21:39
Käsittääkseni naapurin Atecassa on tämä kone? Oli tullut kutsu päivitykseen ja naapuri totesi että alavääntöä tuli kolme kertaa enemmän kuin oli ennen. Kylmänä myös toimii nöyremmin.

Kyseisiä ominaisuuksia mielellään ottaisin myös tuohon omaan möhköön :) Alavääntöä, tai sanotaan "ajettavuutta", saa kyllä kummasti kun naputtelee tuon ajomoodin Sportille / Individual, mutta joka kerta sitä ei jaksa tai muista laittaa. Ja olisihan se kiva jos auto toimisi normaalitilassakin niin että sillä voi ajaa ;D
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Juhani - 01.11.2019 11:14
Helkaman kirjeitse saapuneen pyynnön myötä käytin Superbini moottorinohjauksen päivityksessä. Vuorokauden kokemuksella sanoisin, että moottorin käytös pienillä kierroksilla parani.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Peetu3 - 03.11.2019 19:22
Kyseisiä ominaisuuksia mielellään ottaisin myös tuohon omaan möhköön :) Alavääntöä, tai sanotaan "ajettavuutta", saa kyllä kummasti kun naputtelee tuon ajomoodin Sportille / Individual, mutta joka kerta sitä ei jaksa tai muista laittaa. Ja olisihan se kiva jos auto toimisi normaalitilassakin niin että sillä voi ajaa ;D

Ja tulihan niitä, tähän mennessä ei huonoa sanottavaa tuosta päivityksestä. :)
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 07.12.2019 11:15
Ibizaan oli tullut saataville päivitys joten tuli päivitettyä öljynvaihdon yhteydessä. Paljon en ole vielä ehtinyt ajamaan, mutta ainakin liikkellelähdöt tuntuvat sivistyneemmiltä. Ei se aiemminkaan ollut ongelma, ja laitoin sen oman kytkinjalan piikkiin kun välillä vähän sitä 'kangaroo' ilmiötä oli havaittavissa kun 1-vaihteella päästi kytkimen ylös. Nyt päivityksen jälkeen tätä en havainnut, ja matalilla nopeuksilla moottori ei tunnu yhtä hermostuneelta. Huoltoneuvojan mukaan tämä päivitys koski sitä, että joissain tilanteissa laturille annetaan liikaa tehoa joka saattaa aiheuttaa tehottomuuden tunnetta. Tällaista en ole suoranaisesti havainnut, ja voihan tuo olla valmistajan virallinen selitys johonkin toiseen ongelmaan mitä eivät halua myöntää.

Tyytyväinen olen ollut moottoriin. Kulutus on todella maltillista ja kulkua on riittävästi (aina voisi olla lisää), ja uskon, että esim. harkitsemani 1.0TSI samassa kopassa veisi lähes saman ja minun ajoissani jopa enemmän koska varsinkin kesällä tulee vähän pidempiä maantie, moottoritiesiirtymiä. Vaikka kyydissä on 4 henkilöä jaksaa tämä viedä ainakin Ibizaa vaivattomasti.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 15.12.2019 12:52
^ Ei voi muuta kun nauraa itselle. Vanha kunnon placebo efekti moottorinohjauksen päivityksen osalta.

Huollosta soitettiin, että eivät tehneet mitään päivitystä jostain syystä öljynvaihdon yhteydessä, eli vasta ensi viikolla saan päivityksen sisään. Ja minä kun luulin, että ominaisuudet paranivat kun tiskillä sanoivat että tekevät päivityksen. Olen edelleen sitä mieltä, että liikkellelähtö on sujuvampi huoltokäynnin jälkeen, mutta jos siellä vaihdettiin vaan öljyt niin ei sen pitäisi tuohon vaikuttaa pätkääkään. Eli ilmeisesti ongelma ei ole itselleni kauhean iso jos koin, että ominaisuukset paranivat vaikka mitään päivitystä moottorinohjaukseen olla tehty  :D Aika jännää palvelua, että kun auton hakee öljynvaihdosta ei tästä sanottu mitään, eli olin siinä käsityksessä, että päivitys tehtiin sovitusti.

Oli pakko myöntää tämä asia. Välillä pitää pystyä nauramaan omille kömmähdyksille  :) Palataan asiaan taas ensi viikon jälkeen 1.5TSI EVO:n ominaisuuksiin kun päivitys on oikeasti tehty.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: eGe - 15.12.2019 13:10
Itselläni ainakin nuo "ominaisuudet" esiintyvät niin satunnaisesti, että en ihmettele tuota ollenkaan ;D Laitoin itsekin perjantaina huoltoon kyselyä, että jokohan tuohon omaankin alkaisi olla softapäivitystä tarjolla.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: artturiT - 13.01.2020 19:44
Onkos nuo täristykset ja kengurunloikat saatu kuriin päivityksillä myös manuaali vaihteisten osalta??
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: rosso - 13.01.2020 20:04
Eikös 1.5tsi ja gtin hintaero ole aika marginaalinen. Ottaa suoraan siis gti 2.0 tsi dsg ja välttää koko ongelman.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: eGe - 13.01.2020 20:16
Eikös 1.5tsi ja gtin hintaero ole aika marginaalinen. Ottaa suoraan siis gti 2.0 tsi dsg ja välttää koko ongelman.
Marginaalinen 10ke hintaero. Itse ainakin kärsin mieluummin pikkujuttuja tuolla hintaerolla ::)

Ja ei, eipä tuo softapäivitys itselläni ainakaan kaikkia ominaisuuksia poistanut (on tosin DSG). Jos siis odottaa bensiinimoottorilta täydellisen tasaista suoritusta kylmänä ja lämpimänä niin suosittelen katsomaan muualle :)
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 13.01.2020 20:27
Kyllähän moottorin kuin moottori kuuluu toimia tasaisesti kylmänäkin, kun käyttömoottoreista puhutaan. VAG ei taas osaa.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: rosso - 13.01.2020 20:33
Marginaalinen 10ke hintaero. Itse ainakin kärsin mieluummin pikkujuttuja tuolla hintaerolla ::)

Ja ei, eipä tuo softapäivitys itselläni ainakaan kaikkia ominaisuuksia poistanut (on tosin DSG). Jos siis odottaa bensiinimoottorilta täydellisen tasaista suoritusta kylmänä ja lämpimänä niin suosittelen katsomaan muualle :)


4 tonttua hintaero?

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/tammikuu/Polo-nro-2-WLTP.pdf (https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/tammikuu/Polo-nro-2-WLTP.pdf)

Meinasin että kai se seuraava auto voisi olla gti kuin noin pieni on hintaero
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 13.01.2020 20:37
4 tonttua hintaero?

[url]https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/tammikuu/Polo-nro-2-WLTP.pdf[/url] ([url]https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/tammikuu/Polo-nro-2-WLTP.pdf[/url])

Meinasin että kai se seuraava auto voisi olla gti kuin noin pieni on hintaero
Isommissa malleissa hintaero on isompi. Golfissa luokkaa 10k€. Toisaalta Octaviaan 2.0TSI 190hv:n saa jollain 3-4k panostuksella. Kadun edelleen, että en aikoinaan ottanut. Tuli 1.5 kalliiksi.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: eGe - 13.01.2020 20:45
Oliko tuo 2.0 TSI 190hv jo silloin tarjolla Ocuun? Se olisi kyllä nykytiedolla itselläkin valinta, varsinkin kun sen saa vielä nelivetona.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: artturiT - 13.01.2020 20:47
Tuossa juttelin yhden superb omistajan kanssa ja hän kyllä sanoi että päivityksen myötä moottorin ongelmat poistuivat täysin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Auris - 13.01.2020 20:50
Oliko tuo 2.0 TSI 190hv jo silloin tarjolla Ocuun? Se olisi kyllä nykytiedolla itselläkin valinta, varsinkin kun sen saa vielä nelivetona.
Olihan se. Sekä etu- että nelivetona.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: artturiT - 13.01.2020 20:56
Miten tuo ^ liittyy 1.5tsi moottoriin
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Juhani - 13.01.2020 20:57
Tuossa juttelin yhden superb omistajan kanssa ja hän kyllä sanoi että päivityksen myötä moottorin ongelmat poistuivat täysin.

Voin vahvistaa tämän osaltani. Moottori ja dsg toimii päivityksen jälkeen moitteetta.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: artturiT - 13.01.2020 21:01
Tietääkö joku miten on manuaali vaihteisen laita
korjaantuko se päivityksen myötä??
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: Ocutj - 13.01.2020 22:41
Olihan se. Sekä etu- että nelivetona.

Nykyään enää nelivetona. Itsellä etuveto.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 14.01.2020 07:08
Tietääkö joku miten on manuaali vaihteisen laita
korjaantuko se päivityksen myötä??

Minulla on tämä evo kone manuaalilla ja 150hv versiona. Päivityksen jälkeen liikkeellelähdöt siistimpiä eikä aikaisempaa ajoittaista hermostuneisuutta ole esiintynyt. Nykimistä tuo omani ei juuri ole ikinä harrastanut joten paha mennä sanomaan siitä.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: artturiT - 14.01.2020 09:51
Onko sinulla octavia vai superb??
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: batman14 - 14.01.2020 14:37
Onko sinulla octavia vai superb??

Seat Ibiza, mutta samaa konsernin tekniikkaa koneen osalta tässä on kuin Skodassakin.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: juupeli - 14.01.2020 19:06
Onko sinulla octavia vai superb??

Seat Ibiza, mutta samaa konsernin tekniikkaa koneen osalta tässä on kuin Skodassakin.

Vasta nyt tulin katsoneeksi että tämä säie onkin jostain syystä Skoda-alueella vaikka samaa konetta on muissakin konsernin merkeissä. Eli siinä mielessä osuva kysymys artturiT:ltä. Jatkan samaan hengenvetoon tervetulotoivotukset artturille. Kysymällä asiat usein selviävät. Vinkkinä heitän pari vaihtoehtoa. Esimerkiksi batman14:lla on viesteissään linkki autoonsa ja minulla löytyy profiilia klikkaamalla kaikki Autotallissa olevat autoni, nykyinen ja entiset.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: artturiT - 14.01.2020 19:33
Tuosta TSI 1.5evo moottorista on niin ristiriitaisia tietoja tuon värinöiden, kenguru ilmiöiden yms. suhteen että siksi asia kiinnostaa kun monet kehuu että ongelma poistui softa päivityksellä ja muutamat taas että ei mitään apua ole ollut.

Kummeksuttaa vaan että ks. moottorilla myydään autoja edelleen mm. Skodalla on aika moinen valikoima automalleja juurikin tuolla moottorilla, että miten ihmeessä jos moottori on todella niin ongelmallinen niin kuin jotkut sen sanoo olevan niin miten voi olla mahdollista että kauppa käy ja valituksia ei ainakaan tuoreeltaan ole enää kuulunut, vai onko nämä viimeisimmät uudet mallit moottorin osalta jotenkin erilaisia.

Lähinnä kiinostus on Skoda tuolla ks. moottorilla ja manuaali vaihteisena, miten on kyseisen auton omistajat, toimiiko auto niin kuin pitää vai onko ongelmaa.

Tietenkin saman vaihteisto ja moottori yhdistelmän omaavia autoja on myös muilla merkeillä niin hekin voisi kertoa kokemuksistaan.

Niin ja Kiitos juupeli tervetulo toivotuksista.
Otsikko: Vs: 1.5 tsi evo
Kirjoitti: juupeli - 14.01.2020 19:43
Kummeksuttaa vaan että ks. moottorilla myydään autoja edelleen mm. Skodalla on aika moinen valikoima automalleja juurikin tuolla moottorilla, että miten ihmeessä jos moottori on todella niin ongelmallinen niin kuin jotkut sen sanoo olevan niin miten voi olla mahdollista että kauppa käy ja valituksia ei ainakaan tuoreeltaan ole enää kuulunut, vai onko nämä viimeisimmät uudet mallit moottorin osalta jotenkin erilaisia.

Taisi olla viime kesää kun huollatin autoani viimeksi ja sain koeajoon tutulta myyjältä Scalan tuolla koneella mutta dsg:llä. Kyselin uteliaisuuttani häneltä "kuulemistani tarinoista" yksvitosen käytöksestä. Halusin kokeilla miten kaveri vastaa. Ammattimiehenä antoi ymmärtää että tuolloin uuden Scalan myötä Skodalle tulee viimeisin versio tuosta moottorista. Minulle kun ei kannata alkaa tekniikkaa avaamaan, niin totesi vain näiden "paranevan" kaiken aikaa.

Tuon saa jokainen tulkita vapautuneesti  :D