https://tummennuskalvot.fi/

Dynaamiset ajovalot

Kale

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
9.12.2014
Dynaamiset ajovalot. Näihin ilmeisesti kuuluu se, että valot kääntyy ja taajamassa näyttävät lähemmäs. Suuremmassa nopeudessa rupeavat näyttämään ylemmäs vai kuinka? Golffissa tulee mukaan päivävaloihin toinen sakara mutta Sportsvanissa ei muutosta päivävalojen suhteen.

[PXB] Dynaamiset Led -ajovalot 333,20€

    [8Q5] Dynaaminen ajovalojen etäisyyden säätö. Kääntyvät ajovalot (kaarreajovalot)
    [8IX] Dynaamiset led-ajovalot ja päivaajovalot
 
^
Kannattaa olla tarkkana mistä maksaa, oliko se just golf missä kalleimmat ei ole tehokkaimmat?
 
Nuo pelkät dynaamiset valothan olivat ne ns. parhaat. Sitten kun niihin naitetaan dynaaminen kaukovaloassari niin kuvio on ainakin TM:n mittausten perusteella kapeampi ja lähivaloilla lyhyempi.

Sen mitä olen käynyt kokeilemassa omia tuikkujani pimeällä niin kyllä noilla assarin kanssakin pärjäilee, ja toisaalta vastaantulijoita kohdatessa DLA on aivan loistava varuste. Moottoritiellä lähivalot tuntuvat nostavan keilaansa pidemmäksi (todennäköisesti nuo ei-DLAtkin nostavat), mutta tämä on ihan puhdas mututuntuma.

Pari vuotta vanhoihin pre-fl xenoneihin verrattuna nämä ledivalot ovat kirkkaammat. Ledeissä on rajattu myös kaukovalojen kuvio niin, ettei valo suuntaudu enää puunlatvoihin vaan kaikki valo ohjataan tien pintaan. Sopivissa paikoissa siis näkee ledien kanssa, kun korkeammalla näkyy selkeästi rajattu valokeila siinä missä xenonien kuvio valaisee himmeämmin sen mitä valaisee.
 
Pelkkä tiehen suunnattu valoteho on huono. Kyllä laajalle hajavaloa tuottavassa valossa eläinten liikkeet havaitsee paremmin ja ajaminen pitkiä matkoja on huomattavasti rentouttavampaa mitä laajemman alueen valo valaisee. Kohta joku perustelee toki ihmisen kapealla näkökentällä toisin, antaa perustella..ihminen näkee ns ”sivusilmällä” paljon ja rekisteröi näitä liikkeitä tehokkaasti...ainakin minä.
 
Niin, se valokuvio on kuitenkin rajattu sen verran, että kuusista ei näy ylimpiä oksia, kun juurikin ne valonsäteet on kohdistettu paremmin sinne minne kuuluukin. Hajavalo on aina pois sieltä mihin pitäisi oikeasti nähdä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Pelkkä tiehen suunnattu valoteho on huono. Kyllä laajalle hajavaloa tuottavassa valossa eläinten liikkeet havaitsee paremmin ja ajaminen pitkiä matkoja on huomattavasti rentouttavampaa mitä laajemman alueen valo valaisee. Kohta joku perustelee toki ihmisen kapealla näkökentällä toisin, antaa perustella..ihminen näkee ns ”sivusilmällä” paljon ja rekisteröi näitä liikkeitä tehokkaasti...ainakin minä.

Se on jus näin.
Ainakin tämän meidän uusimman auton eli XC60 mitkälie valot on suorastaan vaarallisen huonot, esimerkiksi notko kohdassa saattaa lähivalojen rajaus olla erittäin lyhyt.
Myöskin perässä ajettaessa varjostetussa sektorissa keila on erittäin lyhyt.
Käytännössä valoa on ainakin Volvon kohdalla huomattavasti vähemmän kuin hyvillä xenoneilla. Varmaan on parempiakin valoja kun  w212 xenonit mutta näin silmäpelillä arvioituna ero on valtava.
 
Dynaamiset ajovalot tarjoavat oikeanlaisen tulokulman ja ohjaavat valokeilan kuljettajan tahtotilan mukaisesti oikeaan suuntaan vastaantulijan rajapintaan.

Ota nyt koppi tästä uudesta innovaatiosta ja osta WWWÖÖÖ TOureg, tätä autoa ei tarvitse jumpata!!!

Vittu se on kiäntyvät valot eikä mitkään dynaamiset ajovalot :)