https://yliteippaus.fi/

Kia Soul 2014-

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Ensimmäisen sukupolven Kia Soulia ei todellakaan voinut pitää Suomessa, tai edes Euroopassa minään menestystarinana. Yhdysvalloissa autosta tuli kuitenkin luokkansa myydyin ja etenkin nuoremmat auton ostajat olivat siitä mielissään. Vaisu menestys meikäläisessä autokaupassa ei mielestäni ollut mikään ihme, auto oli melko ruma niin sisältä kuin ulkoakin, eikä ilmeisesti ilmeisesti ollut kovin kaksinen ajaa.

Nyt on kuitenkin Soulin toinen sukupolvi saatu markkinoille ja parannus on edelliseen on järkyttävän iso. Ymmärrän kyllä, että Soul on edelleenkin monen mielestä ruma ja oudon näköinen möhkäle. Minunkin mielestä se vaatii ehdottomasti parhaimman varustelutason, jotta se pääsee oikeuksiinsa. Nyt siinä on enemmän särmää ja sen outous pääsee esille hyvällä tavalla. Vieläkin suurempi harppaus on otettu sisätiloissa, jotka menevät mielestäni auton hintaluokassa ehdottomasti kärkisijoille. Jos viimeisimmän sukupolven Ceed on sisätilojen laatuvaikutelmassa oikein hyvää tasoa, näyttäisi Soul ainakin kuvien ja videoiden perusteella laittavan ainakin pykälän verran paremmaksi.

Siinä missä ensimmäisen sukupolven Soul perustui B-segmentin autoon, perustuu tämä uusi uuteen Ceediin. Tilat ovat siis kasvaneet joka suhteessa ja ajettavuus on parantunut varmasti valtavasti. Vielä en ole Soulia käynyt koeajamassa, mutta koska Ceedin ajettavuus on miellyttänyt, uskoisin tämänkin olevan riittävän hyvä. Ohjausta on saatu parannettua Ceediin verrattuna ja melutasokin lienee pienempi. Ne ovatkin tärkeimmät kohdat joihin parannusta itse olisin toivonut. Se lienee selvää, että samalla rahalla saa parempiakin ajettavia autoja. Se, miksi uskoisin Soulia ostettavan, on sen hauskuus ja erilaisuus. Itse olen ainakin kyllästynyt perusautoihin, kuten Golf, Auris tai vaikka Ceed. Hyviä ja käytännöllisiä pelejähän ne ovat, mutta samalla pirun tylsiä. Koska itselläni tuskin koskaan tulee olemaan varaa laittaa autoon hirveästi rahaa, käyttäisin mieluummin sen mitä käyettävissä on johonkin hauskaan ja josta tulee hyvälle tuulelle.

Se miksi, en ole jo rynnännyt kauppaan, johtuu siitä ettei vielä oikeaa tarvetta auton vaihtoon ole ja lisäksi moottoripuolelle kaivataan pikaista uudistusta. Nykyinen 1.6 GDI bensakone on ihan hyvä perusmoottori, mutta en sitä enää uuteen autoon kelpuuttaisi. Ilmeisesti ensi vuonna on tulossa uutta ahdettua bensakonetta ja 7-pyläläistä kaksoiskytkinvaihteistoa, joiden avulla suorituskyky ja kulutus saadaan nykyaikaiselle tasolle.

Jokatapauksessa uusi Soul on piristävä poikkeus harmaaseen uusien autojen massaan ja soisi muiltakin valmistajilta näkevän jotain rohkeampia malleja.

Mielipiteitä, susiruma Korean kippo vai piristävä poikkeus?

Kia-Soul_EU-Version_2014_800x600_wallpaper_15.jpg


lead19-2014-kia-soul-fd.jpg


 
Tuo ylemmän kuvan oloisena ja hieman tuunattuna varsin kivan näköinen kiesi! Ei susiruma ollenkaan jos ei sitten perusmallina ottaisi. Pari tuommosta nähnyt mutten sen kummemmin huomiota kiinnittänyt.
 
Itse pidän Soulin muotoilusta. Erilainen, hauska, käytännöllinen. Harjaantumaton silmähän ei oikein pysty nopeasti erottamaan uutta mallia edellisestä, mutta mielestäni uuden mallin myötä muotoilu kokonaisuutena ja etenkin joidenkin yksityiskohtien osalta on parantunut.

Ohjauksessa ja melutasossa olleiden puuteiden parantaminen on epäilemättä hyvä asia, mutta yhtä tärkeäksi nostaisin sisustan laatuavaikutelman nostamisen uuden mallin myötä. Vanhaa mallia kävimme vaimon kanssa katsomassa pariin otteeseen, koska Soulista on dieseltomaattiyhdistelmä saatavilla toisin kun vaimon suosikissa Vengasta, mutta koska sisustan väritys ja etenkään materiaalit eivät oikein napanneet niin lopullinen kuume jäi syntymättä.

En ole vielä päässyt livenä autoa bongamaan, mutta pitää käydä bongaamassa kun saattuu Delta kulmille. Sen verran ehdin kuitenkin jo hinnastoa vilkaista, että panoraamakatto ja navi/iso LCD näyttö eivät näemmä jostain kumman syystä ole Suomen maahantuojan varustevalikoimassa.

Tuo ylemmän kuvan auto ei muuten ole tuunattu, vaan sen saa tuollaisenaan ihan tehtaalta.
 
Kaverin emännällä on tuo vanha Soul ja rumahan se on. Toine mitä kyydissä istuessa olen huomannut on järkyttävän huonot penkit. Todella kovat ja ei mitään tukea missään kohtaa, kuin kirkossa istuisi. Tavaratila on myös melkoisen pieni, joka heillä on lastenrattaiden kanssa aiheuttanut ongelmia.
Tänään kävin viemässä oman kotteron deltalle huoltoon ja kävelin uusien autojen myynnin läpi. Siinä sattui kohdalle tämä uudempi versio joka on kyllä huomattavasti paremman näköinen! En sen tarkemmin ruvennut tötteröä tutkimaan mutta heti huomasi eron vanhaan. En tiedä millaisia nämä on ajella mutta kyydissä istuminen, jos niitä penkkejä ei lasketa on ihan mukavaa. Hieman korkeammalta näkee kivasti ja istuma asento on sinänsä ihan mukavan ryhdikäs. Vanhemmalle väelle nämä sopisivat myös helpon sisään kulkemisen vuoksi. Tiedä sitten onko liian jännän näköinen laite eläkeläiselle? Voisin kyllä itsekin nähdä tämän uudemman mallin joskus omassa parkkiruudussa jos löytyisi hyvällä (bensa) koneella ja automaattina.
 
Ihan noin yleiselläkin tasolla on ilo sanoa Kian tehneen valtavan harppauksen muotoilun suhteen. Kian mallisto on omaan silmääni markkinoiden, jos ei parasta, ainakin kärkitason antia tällä hetkellä. Optima on aivan helvetin hieno eikä tämä Soulkaan ole ruma vaan olisi oikein kiva omassakin katoksessa.

Tekniikka on bensakoneiden osalta vielä jäljessä kun ei ole ajanmukaisia downsizing pikkuturboja jotka tarjoaa hyvä käyttöominaisuudet... kai kestävyyden kustannuksella? Sanokaa minun sanoneen, vuosi-kaksi, ja Kialla on tuokin asia kunnossa.

Kia/Hyundai on pyyhkinyt ohi ryminällä japanian merkeistä ja itselleni nostanut itsensä aivan samalle tasolle haluttavuudessa eurooppalaisten kanssa.  Lisäksi, nyt kun noista on käytettyinäkin faktista kerrottavaa, niin teknisesti vaan toimivat kuin kellot.
 
Makkis sanoi:
Ihan noin yleiselläkin tasolla on ilo sanoa Kian tehneen valtavan harppauksen muotoilun suhteen. Kian mallisto on omaan silmääni markkinoiden, jos ei parasta, ainakin kärkitason antia tällä hetkellä.

Samaa mieltä. Rio on pikkuautoluokasta parhaimman näköinen, Ceed ajattoman tyylikäs kuten myös Optima. Sportagella alkaa olla jo ikää, mutta modernilta se edelleenkin näyttää. Ceed GT on kyllä pirun hieno.

Onhan tämä Kian nousu yleisestä naurunaiheesta vakavasti otettavaksi tekijäksi näin lyhyessä ajassa ennennäkemätön suoritus. Vielä kun moottoripaletti saadaan ajantasalle, niin näyttää kyllä entistäkin paremmalta.
 
Antero sanoi:
Onhan tämä Kian nousu yleisestä naurunaiheesta vakavasti otettavaksi tekijäksi näin lyhyessä ajassa ennennäkemätön suoritus. Vielä kun moottoripaletti saadaan ajantasalle, niin näyttää kyllä entistäkin paremmalta.

Täytyy muistaa, että Suomeen Kia tuli vasta jälkijunassa. Takana oli jo pitkä historia auton valmistusta eli ei sitä tyhjästä liikkeelle polkaistu Suomeen lanseerattaessa.

Iso kiitos kuuluu tietysti Deltalle, joka maanlaajuisella verkostollaan ja ahkeralla perttiperusautoilijoihin kohdistuneella tarjouskampanjallaan nosti merkin Suomessa keskisuurten kastiin.

Sisarmerkki Hyundai on kärsinyt hajanaisesta verkostosta ja markkinoinnin puutteesta, vaikka Hyundain historia Suomessa ulottuukin 1980-luvulle asti. Kolmas korealainen Daewoo/Letukka taasen kompastui GM:n poukkoilevaan politiikkaan ja asemaan Opel-liikkeiden seinäruusuna. Neljännestä korealaismerkistä eli Ssangyongista ei Suomessa tullut menestystä, vaikka Hannu Karpokin ajoi Mussolla.
 
Ensimmäisestä Soulista en todellakaan pitänyt. Tämä uusi vaikuttaa paremmalta, mutta auton tyyppi ei vastaa omia tarpeitamme ja mieltymyksiäni.

Kian mallistossa muotoilu on nykyisin yleisesti ottaen kohdallaan. Sportagesta en kuitenkaan pidä.
 
Itse olen Soulista tykännyt jo ensimmäisestä mallista lähtien ja tämä uusi malli on mielestäni virkistävän erillainen ja hieno! Sikäli kun varallisuus antaisi myöten, niin tämä olisi hieno "kakkosauto" meille. Perheen ainoaksi kulkineeksi takakontiltaan liian pieni.
 
Varsin samankaltainen on uusi Soul kuin edellinenkin enkä usko, että tästä sen enempää menestystä Euroopassa tulee.

Kokonaisuutena Kian mallisto on eräs markkinoiden tyylikkäimmistä.
 
Tämä on kyllä piristävä auto. Mun silmiin sisältä ja päältä oikein anti-ärsyttävä! Oispa kiva kokeilla joskus.
 
Vilkaisin pikaisesti uutta TM:ää, jossa oli Soulin koeajo. Sen osalta huomio kiinnittyi 1.6 dieselautomaatin kulutuslukemiin. Jos oikein muistan, tasaisen nopeuden kulutukset olivat 80 km/h 5,2 L/100 km ja 120 km/h 8,3 L/100 km.  :eek: Lisäksi hinta varusteineen oli noin 29000 e eli vain pari tuhatta euroa vähemmän kuin omassani aikanaan.  :rolleyes:

Ehkä tuo ei ole se malli, johon Soulia harkitsevan kannattaa päätyä...
 
Kian ongelma tällä hetkellä on ihan uusimpiin konstruktioihin verrattuna vanhahtavat dieselkoneet jotka ovat äänekkäitä ja janoisia. En ole tämän auton teknisiä tietoja katsonut, mutta Kiat ovat yleensä olleet kokoonsa nähden melko painaviakin, mikä ei luonnollisestikaan parananna taloudellisuutta. Uuden Soulin kulutuslukemia on moitittu kautta linjan eri testeissä, mutta toisaalta mallihan on suunniteltu jenkkien markkinoita silmällä pitäen - jossa se on myynyt hyvin - joten sitä kautta kiinnostuksen puutteen desien poisviilaukseen dieselkoneiden osalta jotenkin ymmärtää.

Itseäni eivät nuo lukemat hetkauta, koska niiden korrelaatio arkitodellisuuteen on yleisestikin sen verran hataralla pohjalla, että vertailu pelkästään paperikulutuksia katsomalla on merkkien ja mallien välillä hankalaa, ellei jopa mahdotonta.

Hinta on on mitä se on, ja saahan tuolla rahalla sitten persoonallisen näköisen, hyvin varustellun ja kohtuullisen hyvillä ominaisuuksilla varustetun auton. Toki saa sillä rahalla muutakin, mutta niitä ei sitten tahdo Prisman hallista muiden samanmoisten seasta löytää. Minusta on vain hienoa, että joillan valmistajilla on munaa esitellä ja myydä valtavirrasta poikkeavia ja kiinnostavan näköisiä malleja ja yhtä hienoa on se, että niille löytyy myös maailmalta niin paljon ostajiakin, että valmistaminen kannattaa. Ei tosin löydy Suomesta. Tai itse asiassa löytyy, jos nokalle laitetaan myös naapureidenkin hyväksymä Skoudan räpylälogo. Miten muuten on selitettävissä susiruman Roomsterin suosio?  ;D

Tuo dieseltomaatti on itse asiassa se malli, johon itse päätyisin. Sääli vain, että Kian maahantuoja on päättänyt olla ottamtta tuoniohjelmaan nahkasisustusta, 8" tuuman näytöllä olevaa navia ja panoraamakattoa. Tällaiseen autoon ne sopisivat kuin nenä päähän.
 
Marty McFly sanoi:
Kian ongelma tällä hetkellä on ihan uusimpiin konstruktioihin verrattuna vanhahtavat dieselkoneet jotka ovat äänekkäitä ja janoisia. En ole tämän auton teknisiä tietoja katsonut, mutta Kiat ovat yleensä olleet kokoonsa nähden melko painaviakin, mikä ei luonnollisestikaan parananna taloudellisuutta.
Taidettiin juuri uusimmassa TM:ssä kyseisen auton kulutusta moittia 8)
Ilmoitettukin kulutus CO2-158 g/km. Mitattu kiihtyvyys 12s, kun valmistaja lupaa 12,2
Painoa autolla 1430kg :rolleyes:
 
Naurahdin ääneen äveriäimmän version varusteita listatessa kohdassa "diskovalot"  ;D

Melutasoa pidettiin TM:ssa hyvin kohtuullisena huolimatta 18" rengastuksesta.
 
tuRboman sanoi:
Edellä mainitu 120kmh tasaisen kulutus on aika usein hyvin lähellä auton todellista keskikulutusta...
Kialla se 120km/h nopeudessa mitattu kulutus oli 8,3litraa.
Kiihtyvyydessä olen huomannut, että 0-100km/h on poikkeuksesta lähes sama 60-120km/h kiihtyvyyden kanssa ;)
 
Marty McFly sanoi:
About samankokoisen Citroen C4 Cactuksen keveimmän mallin paino on 965kg, kun vastaava Soul painaa keveimmilläänkin 1212kg. Jossainhan tuo paino sitten tietysti täytyy näkyä.

Tuo Cactus on kyllä luokkaa pienempi auto, se on tehty C3:n pohjalevylle kun taas Soul on tehty Ceedin pohjalevylle. Cactuksen painoa pitää verrata C3:n painoon, eikä C4:n kuten Citroen typerästi mainostaa.
 
Kyllä noi ainakin ulkomitoiltaan aika samankokoisia ovat. Cactus on tehty olemassaolevalle C3:n pohjalevylle pelkästään rahansäästösyistä, ja akseliväliähän tuossa on kuitenkin venytetty n. 15cm. 

                  Soul  Cactus    C3
Akseliväli    2570    2600    2466
Pituus          4140    4160    3941
Leveys        1800    1730    1728

Tsekkasin vielä Cee'din akselivälinkin joka on 2650, eli Soulia varten tuota Cee'din alustaa on vastaavasti lyhennetty 8cm. Eli lopputulemana kyllä Cactusta voi ihan hyvin verrata Souliin, ja mielestäni ne ovat ihan samassa autoluokassa sekä kooltaan että tyyliltään.

Sikäli olet oikeassa, että mainostaminen ja C4:ään vertaaminen on pöllösti tehty koska C4 on kaikilta mitoiltaan (paitsi korkeudeltaan) Cactusta isompi auto.
 
Kia Soulin saa näköjään nykyään myös 1,6 T-GDI:llä ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinlootalla varustettuna. Moottorin arvot ovat ilmeisesti vanhat tutut 204 hv @ 6000 rpm / 265 N @ 1500-4500 rpm, huippunopeus on 200 km/h (rajoitettu vai kenties ilmanvastuksen takia näinkin alhainen?), 0-100 km/h sujuu 7,8 sekunnissa ja yhdistetty kulutus on 6,9 l/100 km. Ei mitään haamulukemia, mutta tällä moottorilla ulkonäkö ei olisi ainoa pirteä asia autossa.