https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Focus 2012 vaihdelaatikko hajosi

Cure

Uudenkarhea
Liittynyt
20.12.2016
Kävi niin ikävästi että fookuksen laatikko sanoi sopimuksen irti, 100t ajettu. Ongelmat alkoivat jo 70t kohdalla mutta viimein oikea vikakohta löytyi laatikosta.

Kone 1.6 tdci, ja laatikko manuaali. Onko muilla osunut huonoa tuuria tuon kohdalle?

No, kustannusarvio merkkikorjaamossa on alkaen 2,5k e, ja aloin vähän pohtimaan meneekö tämä nyt omaan piikkiin kokonaisuudessaan , vai saisiko tuota jaettua joko maahantuojan ja/tai myyjäliikkeen kanssa?

Aihe on siis uusi, koska en aiemmin ole tälläisiä vaivoja joutunut selvittelemään ja taustatieto olisi jees.

Jotta asia ei olisi niin selvä, niin ostin auton 08/2015 ja viat alkoivat dokumentoidusti 03/2016. Nyt vasta merkkiliike löysi vian, joten aikaa on kulunut jo mahtavasti.

Merkkihuolto sanoi että maahantuoja ei tule vastaan jos ei ole ensimmäinen omistaja ja käynyt merkkiliikkeessä aina huollattamassa, ja ohjasi myyjäliikeen suuntaan. Myyjäliike taas on myynyt auton jo 1,5 vuotta sitten, joten sekään ei kuullosta oikealta kohteelta.

Jäikö lyhin tikku käteen vai mihin suuntaan kannattaisi lähteä etenemään asian kanssa?

Ai niin, sori jos tulee väärälle alueelle, en nyt keksinyt mikä olisi oikea mutta osaavat voi siirtää jos siltä tuntuu paremmalle alueelle.
 
Kymmenisen vuotta sitten Passatin kanssa kävi samoin omatuonnille samoilla kilsoilla, vaikka oli vanha volkkarin liisari Saksasta. Kolmisen kiloa köyhtyi myös tuolloin. Maksaja olet noilla tiedoin.
 
Myös Autovahinkokeskuksen tarjonta kannattaa tarkastaa, sieltä on aikaisemmin saanut kokonaisia vaihdelootia purkuosina.

Etuvetoiseen autoon vaatii jonkin verran töitä ennenkuin vanha aski on irroitettu ja uusi asennettu. Minkäasteinen vaiva on sitten kyseessä - joku laakeri mennyt / rattaista puuttuu paloja / jotain muuta - sehän selviää sitten kun potilaalle pääsee tekemään avauksen....
 
MJ sanoi:
Etuvetoiseen autoon vaatii jonkin verran töitä ennenkuin vanha aski on irroitettu ja uusi asennettu.

Mutta jos arvio on 2500€ ja laatikko niin että työpalkkaa jää 1500-1800€ ja tunti hinta 70€/h ,+21h niin kyllä sen siinä komiasti vaihtaa kun nosturi on käytössä.
 
Cure sanoi:
Kävi niin ikävästi että fookuksen laatikko sanoi sopimuksen irti, 100t ajettu. Ongelmat alkoivat jo 70t kohdalla mutta viimein oikea vikakohta löytyi laatikosta.

Kone 1.6 tdci, ja laatikko manuaali. Onko muilla osunut huonoa tuuria tuon kohdalle?

No, kustannusarvio merkkikorjaamossa on alkaen 2,5k e, ja aloin vähän pohtimaan meneekö tämä nyt omaan piikkiin kokonaisuudessaan , vai saisiko tuota jaettua joko maahantuojan ja/tai myyjäliikkeen kanssa?

Aihe on siis uusi, koska en aiemmin ole tälläisiä vaivoja joutunut selvittelemään ja taustatieto olisi jees.

Jotta asia ei olisi niin selvä, niin ostin auton 08/2015 ja viat alkoivat dokumentoidusti 03/2016. Nyt vasta merkkiliike löysi vian, joten aikaa on kulunut jo mahtavasti.

Merkkihuolto sanoi että maahantuoja ei tule vastaan jos ei ole ensimmäinen omistaja ja käynyt merkkiliikkeessä aina huollattamassa, ja ohjasi myyjäliikeen suuntaan. Myyjäliike taas on myynyt auton jo 1,5 vuotta sitten, joten sekään ei kuullosta oikealta kohteelta.

Jäikö lyhin tikku käteen vai mihin suuntaan kannattaisi lähteä etenemään asian kanssa?

Ai niin, sori jos tulee väärälle alueelle, en nyt keksinyt mikä olisi oikea mutta osaavat voi siirtää jos siltä tuntuu paremmalle alueelle.

Auton sinulle myyneellä liikkeellä on virhevastuu myymästään tuotteesta, vaikka kaupasta on 1.5vuotta. Auton vaihdelaatikon tulee kestää pidempään, kuin tuo 100tkm. Ovat velvollisia osallitumaan kustannuksiin. Eivät kokonaan, mutta osin. Otat yhteyden liikkeeseen ja neuvottelet heidän kanssaa asiasta. Tämän jälkeen kysyt kuluttaja-asiamieheltä onko kulunjako oikeudenmukainen.
 
lemmentalja sanoi:
Auton sinulle myyneellä liikkeellä on virhevastuu myymästään tuotteesta, vaikka kaupasta on 1.5vuotta. Auton vaihdelaatikon tulee kestää pidempään, kuin tuo 100tkm. Ovat velvollisia osallitumaan kustannuksiin. Eivät kokonaan, mutta osin. Otat yhteyden liikkeeseen ja neuvottelet heidän kanssaa asiasta. Tämän jälkeen kysyt kuluttaja-asiamieheltä onko kulunjako oikeudenmukainen.

Manuaalinen vaihdelaatikko, virhevastuu käytetyssä autossa käytetyn myyjällä ?
Ei kai sentään ???

Minusta tuollaisen laatikon saa rikki väärällä käytöllä vaikka 1000km matkalla....
 
dingdongpingpong sanoi:
Manuaalinen vaihdelaatikko, virhevastuu käytetyssä autossa käytetyn myyjällä ?
Ei kai sentään ???

Kyllä sentään. Vika on vieläpä havaittu kohtuu aikaisin, joten kyllä myyjällä tuossa jonkinlainen vastuu on.
 
Minä vähän luulen että ainoa kenellä on konkreettista vastuuta, on auton tämän hetkinen omistaja/haltija. Korkeintaan valmistaja voisi ottaa jotain kantaa mutta tuskin.

Kyllä tässä niin käy että artisti maksaa ja Ford menettää yhden asiakkaan. Fordin silmin kärpäsen pieru saharassa yksi hajonnut laatikko jossain perähikiällä.
 
Makkis sanoi:
Minä vähän luulen että ainoa kenellä on konkreettista vastuuta, on auton tämän hetkinen omistaja/haltija. Korkeintaan valmistaja voisi ottaa jotain kantaa mutta tuskin.

Kyllä tässä niin käy että artisti maksaa ja Ford menettää yhden asiakkaan. Fordin silmin kärpäsen pieru saharassa yksi hajonnut laatikko jossain perähikiällä.

Mä olen vähän ellen paljon samaa mieltä....varsinkin kun kyseessä manuaali laatikko jonka voi väärällä käytöllä hajoittaa helposti ja johon on helppo vedota valmistajan, maahantuojan ja myyjän...kaikkien. Esim sähköohjatun automaattilootan kohdalla joku turbiinin mureneminen olisi hieman toinen juttu...
 
Minähän en mitään tiedä, mutta käsittäisin että huoltopaikalla ja ensimmäisellä omistajalla ei ole mitään merkitystä. Mihin se takuu tai virhevastuu katoaa, jos omistaja vaihtuu?
Joten, ei nyt ainakaan kannata heti luovuttaa, jos joku tiskillä sanoo ei, tai palstalla kirjoitetaan rehvakkaasti että artisti maksaa.
 
Kettu sanoi:
Minähän en mitään tiedä, mutta käsittäisin että huoltopaikalla ja ensimmäisellä omistajalla ei ole mitään merkitystä. Mihin se takuu tai virhevastuu katoaa, jos omistaja vaihtuu?
Joten, ei nyt ainakaan kannata heti luovuttaa, jos joku tiskillä sanoo ei, tai palstalla kirjoitetaan rehvakkaasti että artisti maksaa.

Maahantuojan virhevastuu koskee vain ensimmäistä omistajaa, käytetyn osalta virhevastuu siirtyy käytetyn myyjälle.
 
Karvis sanoi:
Maahantuojan virhevastuu koskee vain ensimmäistä omistajaa, käytetyn osalta virhevastuu siirtyy käytetyn myyjälle.

Eiköhän se koske piileviä vikoja....ei materiaali yms ?
 
Lyhyt tikku valitettavasti jäi. Purkaamolta edullisesti uusi lodjo ja vaihto jossain edullisessa pajassa jos omat rahkeet ei riitä, samalla myös uusi kytkinasetelma. Tappeluun tässä tapauksessa ei kannata käyttää energiaa. Puhelun verran maahantuojan suuntaan uhraisin ensin aikaa. Tsemppiä :)
 
Jos ongelma on havaittu 30tkm ennen lopullista hajoamista, eikä asialle ole tehty mitään niin nyt taitaa olla myöhäistä.
 
nokonzok sanoi:
Jos ongelma on havaittu 30tkm ennen lopullista hajoamista, eikä asialle ole tehty mitään niin nyt taitaa olla myöhäistä.
Ymmärsin, että asialle on yritetty, mutta ei ole osattu tehdä mitään.
 
Muistin työkaverin Focuksissa olleen ongelmia vetoakseleissa, öljyvuotaja. Jonkinasteinen tyyppivika. Onko mahdollista lodjon öljyjen poistuvan vuotavan vetoakselin stefan/tiivisteen kautta? En tunne tekniikkaa niin hyvin että voisi...
 
Kaikesta tästä yllä olevasta mutuilusta huolimatta, topiikin aloittajan kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä auton hänelle myyneeseen liikkeeseen ja tämän jälkeen varmistaa asia vielä kuluttaja-asiamieheltä. EI kannata hommata uutta vaihteistoa/korjausta omiin nimiin, vaan selvittää kulujen jako ja osoitettu korjaamo ennen sitä.

Valmistaja/maahantuoja ei todennäköisesti osallistu kuluihin, ellei tuon laatikon kohdalla ole jokin tunnettu valmiste/materiaalivika.

Jos kyseessä EI ole käyttäjän virhe, niin myyjäliike on hyvin todennäköisesti velvollinen osallistumaan korjauskuluihin.
 
Zaasa sanoi:
Muistin työkaverin Focuksissa olleen ongelmia vetoakseleissa, öljyvuotaja. Jonkinasteinen tyyppivika.

Se Focuksen (vanhojen mallien?) tunnettu tyyppivika on vetarin suojakumeissa. Laatikon öljy ei sitä kautta pääse pois.
 
^^Jep, samaa mieltä. Tässä nyt ei ole tarkoitus rohkaista vaatimaan ansiotonta etua, mutta kyllä se ainakin selvittää pitää, kenen tuo kuuluu maksaa, ennen kuin käy aukomaan omaa kukkaroaan.

Jos taas laatikkoa on käsitelty siten väärin, että mahdollistaa hajoamisen, on asia jo omantunnonkysymyskin. Kehtaako mennä kyselemään mitään, jos tietää itse tuon rikkoneensa. Toisaalta, edellisen omistajan käsittelyä ei tiedä.
Ja oliko tässä vielä niin, että vikaa oli etsitty ja tutkittu, mutta ei löydetty?

 
Vikaa etsittiin monesti merkkiliikkeessä mutta sitä ei vain löytynyt.
Vikoja oli alkuunsa vakionopeuden hyppääminen pois ajosta, kierrosten heittely tietyllä kierrosluvulla kutosvaihteella, ja lopuksi vaihdekeppi alkoi tärisemään kutosella ja hyppimään vaihteelta, jolloin vika paikallistettiin vaihdelaatikkoon.
Liikkeessä väittivät että öljy laatikosta loppu, ja siitä mennyt rikki. Koska tuo ei ole merkkaillut allensa koskaan, ei tuota olisi osannut kyllä arvata. Öljyt oli mennyt pohjalevyn eristeeseen. Jossain välissä kysyinkin että ovatko edes katsoneet laatikon öljyjä, mutta vastaus oli silloin että minne ne sieltä häviäisivät, ja ei niitä kuulu edes vaihtaa.
Lopuksi vaadin että lähtevät avaamaan settiä kun selvästi laatikossa vikaa, ja sitten huomasivat öljyvuodon.

Auto aina huollettu ohjelman mukaisesti, mutta ei merkkiliikkeessä. Tiedä edes miten sitä itse saisi rikki, 90% ajosta on vakionopeudensäädin päällä työmatka-ajoa.

Nyt ovat ottamassa laatikkoa irti, ja katsovat tarkemmin mitä kaikkea on mennyt rikki. Uutta laatikkoa kuitenkin siihen ehdottavat.
Kai sitä myyjäliikkeeseen ja maahantuojaan pitää olla yhteydessä, joskaan en suuria toiveita tuolle laita tässä vaiheessa.
Paska homma mutta tulipahan nähtyä.
 
Cure sanoi:
Kai sitä myyjäliikkeeseen ja maahantuojaan pitää olla yhteydessä, joskaan en suuria toiveita tuolle laita tässä vaiheessa.

Myyjäliikkeeseen pitäisi olla yhteydessä ensimmäisenä. Heillä on vastuu osallistua kustannuksiin, tuskin kovin paljoa näillä spekseillä mutta on kuitenkin.

Mutta siitä johtuen heillä on myös oikeus päättää missä auto korjataan, jos se on nyt jossain muualla parsittavana niin siinäpä on peruste myyjäliikkeelle venkoilla pois vastuustaan. Saattaa jäädä koko lysti artistille.  :(

Maahantuojaltakin voi toki kysyä, mutta heillä ei mitään lakiin perustuvaa velvoitetta kuluihin osallistumiseen ole (toisin kuin myyjäliikkeellä) joten sieltä tuskin tulee mitään apuja.
 
Isoimman vaihteen rattaat saa helposti rikki ajamalla autonvalmistajan vaihdenäyttösuosituksen mukaisesti.

Omaa kokemusta ajalta ennen vaihdesuositusnäyttöjä mutta kuitenkin ekoajosta, auto oli Ford Escort jostain 80- tai 90-luvulta, putsasi viitosen rattaat koska koneen vääntö riitti ajamaan tilanteissa viitosella joissa nelonen olisi ollut oikea vaihde.

Hyvinkin yleinen ongelma matkailuautoissa, muistaakseni Fiat peräisissä.

Ford on muistaakseni julkisesti ilmoittanut auton kestävän 250tkm ja sitten leviää, tai sitten ei. Luulen että itse maksat mutta kyllä minä puhelun maahantuojaan ottaisin.
 
Mika_M sanoi:
Mutta siitä johtuen heillä on myös oikeus päättää missä auto korjataan, jos se on nyt jossain muualla parsittavana niin siinäpä on peruste myyjäliikkeelle venkoilla pois vastuustaan. Saattaa jäädä koko lysti artistille.  :(

Tää on tärkeä juttu. Lupa pitää olla ennenkuin mitään saa tehdä.