https://tummennuskalvot.fi/

Renault Clio

hessut

Vakiokalustoa
Liittynyt
26.12.2013
Eipä näkynyt Cliosta olevan tarinaa joten aloitan. Tuli nimittäin vuokra-autoksi alle tuollainen uusi Clio farmari. Ja kylläpä on meluisa auto, tuuli alkaa suhista peileissä jo 80 km/h vauhdissa oikein kunnolla ja reilussa satasessa vaihtuu sitten jo kunnon ulvonnaksi. En ole aiemmin Cliolla ajanut, joten pitää kysyä: onko tämä yksilö jotenkin poikkeus vai ovatko kaikki samanlaisia? Jos ovat, en ymmärrä kuka tuollaista ostaa. Tai sitten Espanjan version tiivistys on "hieman" heikompi kuin pohjoisessa

Edit. Kyseessä siis tämän vuoden malli jolla ajettu n. 40 000 km
 
Vuokra-auto on varmaan sieltä malliston alkaen päästä, jolloin juuri mitään äänieristeitä ei ole. Toisaalta uusia pikkuautoja pyritään keventämään kovasti, siinä kun isompiakin ja siinä hommassa on kyllä äänieristeet saaneet monessa mallissa kyytiä. Ranskalaisilla olen huomannut vielä sellaisen tavan, että kun uusi malli esitellään, niin siellä on kaikki tiivisteet ovissa vaikka tuplana ja äänieristystä siellä ja täällä. Puolen vuoden päästä myynnin aloituksesta alkaa tiivisteiden ja toppausten karsiminen, kun autolla on jo hiljaisen tai "hiljaisen" maine eri lehtijuttujen perusteella. Sillä tavalla saadaan kuluja pienemmiksi ja kate paremmaksi, eikä vaikuta myyntiin.
 
Olkoon mikä vain alkaen malli mutta ei kyllä ole tuollaista tullut aiemmin vastaan. En tiedä jos auto on mahdettu kolaroida ja on jäänyt rakoja johonkin ja siksi auto ulvoo noin. En nyt ollut Clioa harkinnut aiemminkaan mutta tällä kokemuksella ei tarvitsisi edes vilkaista sinne päin.
 
Jotain vikaa lienee, vastaavalla ajellut tuhansia kilometrejä ja en ole erityistä suhinaa tai ulvontaa huomannut edes 130 km/h nopeudessa.
 
Mikäs noissa 5 -pulttisissa on homman juju noin yleisellä tasolla? Neljällä tai vähemmälläkin määrällä luulisi pyörän pysyvän kiinni vielä isommissakin henkilöautoissa. Turhaa painoa kai nuokin ovat.
 
pyllerö sanoi:
Mikäs noissa 5 -pulttisissa on homman juju noin yleisellä tasolla? Neljällä tai vähemmälläkin määrällä luulisi pyörän pysyvän kiinni vielä isommissakin henkilöautoissa. Turhaa painoa kai nuokin ovat.
Ruuvi/pulttiliitoksella saadaan aikaan tietty kitka vanteen ja pyörännavan väliin. Insinöörit tehtaalla ovat laskeneet, minkälaisia rasitusksia ajotilanteissa tulee vanteelle ja osin sen mukaan mitoittaa kiinnityksen. Toinen on sitten mitä palikkaa saadaan tehtyä mahdollisimman moneen autoon mahdollisimman halvalla.

Cliossa on RS mallissa järeämmät jarrut kuin perusmallissa -> vaihdetaan navat samalla väkevämpiin ja pulttikiinnitys 5-pulttiseksi.
 
ConD sanoi:
Cliossa on RS mallissa järeämmät jarrut kuin perusmallissa -> vaihdetaan navat samalla väkevämpiin ja pulttikiinnitys 5-pulttiseksi.

Sama tilanne oli aikoinaan III-koppasessa Golfissa/Ventossa, perusmallit oli 4x100 jaolla ja GTI/V6 5x100.
 
ConD sanoi:
Ruuvi/pulttiliitoksella saadaan aikaan tietty kitka vanteen ja pyörännavan väliin. Insinöörit tehtaalla ovat laskeneet, minkälaisia rasitusksia ajotilanteissa tulee vanteelle ja osin sen mukaan mitoittaa kiinnityksen.

Jos voimien lisääntyessä pulttimäärää kasvatetaan, niin miksi esim Porsche 918 on yhdellä pultilla kiinni? Onko se tehoton hybridi? [emoji851]
 
Tuo 5x114,3 pulttijako juontanee juurensa Nissaneista. Renault/Nissan allianssin tuloksia. Mm. allekirjoittaneen Dusterissa juurikin sama 5x114,3 pulttijako = sama kuin Nissan X-Trail/Quasqai josta Duster on perinyt nelivedon ja sen alustarakenteen.
 
Pitää kyllä jossain välissä ihmetellä saisiko noita LED valoja jälkiasennettua omaan jo vanhentumassa olevaan Clioon :)
 
Mikähän tuo "uusi" 120hv TCe-moottori on? Sellainen on nytkin tarjolla, mutta vain EDC-automaattiin kytkettynä...  :rolleyes:
 
Moro
Tuli hommattua Renault Clio Sport Tourer 2014, jossa on MediaNav eli siinä paikka peruutuskameralle. Onko jollain kokemusta moisen asentamisesta. kameroita Alibabasta ym. Löytyy. Mutta että tulisi ostettua sopivat vermeet kerralla. Clippaamas pitänee käydä Dealerillä, että kamera toimii. Suosituksia, apuja Kuopion alueella?
 
Pariisin autonäyttelyssä esillä ollut Clio R.S.16 Concept:

Renault Clio RS16 01.jpg


Renault Clio RS16 02.jpg


Renault Clio RS16 03.jpg


Näyttävän näköinen peli.
 
Missäs hinnoissa Clion perushuollot ovat olleet? Kyse siis uudesta autosta?
 
Veza69 sanoi:
Moro
Tuli hommattua Renault Clio Sport Tourer 2014, jossa on MediaNav eli siinä paikka peruutuskameralle. Onko jollain kokemusta moisen asentamisesta. kameroita Alibabasta ym. Löytyy. Mutta että tulisi ostettua sopivat vermeet kerralla. Clippaamas pitänee käydä Dealerillä, että kamera toimii. Suosituksia, apuja Kuopion alueella?

Tuolla yksi hyvä optio :

https://car-solutions.com/en/rear-view-camera-and-cable-kit-for-renault-dacia-opel-oem-monitors.php?currency=2