https://yliteippaus.fi/

Toyota C-HR

P

Peeveli

Vieras
Aika menevän ja modernin näköinen kompakti cittari:

http://tekniikanmaailma.fi/autot/toyota-haastaa-kompaktit-katumaasturit/

Mitkä lie tuon mitat? Korkeutta korilla saisi olla kernaasti ainakin 155-160 cm että vaivaiset matkaajat pääsevät äheltämättä sisälle. Pituus max 4,5 m ja leveys max 1,8 m. Olisi passeli yleisvehje kahdelle hengelle.

Joku voi ajatella että olenko sekaisin kun taas alan kiinnostumaan hybriditojosta? Ihan sama. Tuon kokoluokan kompakti cittari kiinnostaa jatkossa eniten genrenä. Tossa olisi neliveto, automaatti ja -kenties- kehitetty versio hybridistä joka on teknisesti koeteltu vaikkakin luultavasti vähäsen huutaa käskettäessä. Toisaalta en enää ensi kesän Euroopan autolomareissun jälkeen tarvitse kovempaa suorituskykyä körötellessä kehäteitä kameroiden seassa 70-80 nopeutta, ja muuallakin sakkojen tuplaaminen hillitsee pedaalin painamisia (varovaisuudesta huolimatta muuten eilen räpsähti salama kamerassa Kehä I:llä, saas nähdä tuleeko lasku postissa). Joten jatkossa ihan sama kunhan eteenpäin pääsee jonojen jatkona körövauhdilla. Tehokas diesel on toki kiva muuten ja olen ollut nykyiseen tyytyväinen, mutta en vaan saa kuitattua ajomäärilläni kulutusetua ja se polttoainelisälämmittimen kanssa pelailu pakkasilla alkaa taas ketuttaa auton mataluuden lisäksi. Kuitenkin auton ulko-look on itselleni tärkeää ja tietysti muukin tunnelma, ja C-HR vaikuttaa äkkiseltään raikkaan kivalta. Mielenkiintoinen uutuus, täytyy ehdottomasti käydä katsomassa ja mahdollisesti koeajamassa. RAV4 hybrid on itselleni tarpeettoman iso, hinnakas ja en tykkää sen ulkonäöstä. Tämä C-HR on nyt ainoa Tojota jonka voisin hankkia, jos vaan livenä vakuuttaa. Olisi kenties hinnallisestikin ok downgreidaus, jos tutun tojokauppiaan kanssa pääsisi taas tarjouksen asteelle...
 
Jännä värkki... Olenko ainoa, jolle tulee mieleen tuosta Nissan Juke, etenkin takaapäin?

Keula on "tuttua Toyotaa", ja sinänsä ihan ok minunkin silmään. Mutta perässä tapahtuu muotoilullisesti asioita mistä en tykkää. Se ei toki ole vika, vaan minun päässäni tapahtuvaa. :)

On mielenkiintoista nähdä mihin tällainen kompakti nelikko-hybridi aikanaan asettuu myynnillisesti, sillä tuo minulle ensimmäisenä mieleen tuleva vertailukohta eli Juke ei nyt varsinaisesti myydyin värkki ole.
 
Et ole ainoa. Silmä tarttui ensimmäisenä tuohon takaoven ikkunaan ja oikeastaan kaikki A-pilarista taaksepäin muistuttaa Jukea. Se on sitten ihan katsojasta kiinni onko tuo hyvä, huono vai yhdentekevä asia. :)
 
ConD sanoi:
Jännä värkki... Olenko ainoa, jolle tulee mieleen tuosta Nissan Juke, etenkin takaapäin?
Itselleni ei tästä Juke mieleen tule ja toivottavasti on ainakin tiloiltaan myös kaukana Jukesta. Keulasta minun silmään oikein hyvän näköinen, takaosaltaan vaatii vielä totuttelua. Ymmärsin, että tämän pitäisi olla kooltaan tuota QQ:n luokkaa ns. Auris crossover? Saas nähdä. Ja kiinnostaa kyllä kovasti millaisella tekniikalla tämä myyntiin tulee, vai suoraa lainaan uudesta Priuksesta?

Semmoinen pikkujuttu pistää ikävästi silmään, eli lapsiperheelliselle miinus tuosta takaoven kahvan sijoittelusta. Ei vissiin ole tarkoitettu, että lapset ovea aukovat kun eivät tule tuohon kahvaan yltämään...
 
Aika menevän näköinen. Ja kieltämättä Juke tulee etäisesti mieleen. Juken parhaat puolet. Keula taas on paljon miellyttävämpi kuin Jukessa.

Urban Cruiser ei tainnut olla kovin hitti. Saa nähdä miten tämä.
 
tuRboman sanoi:
Urban Cruiser ei tainnut olla kovin hitti. Saa nähdä miten tämä.
Urban cruiser on tähän CH-R:ään verrattuna harmaavarpunen - tavallaan aikakautensa tuote sikäli. Tässä selvästi on nyky-Toyotan muotokieli esillä - niin hyvässä kuin ehkä vähän vähemmänkin hyvässä.

Urban cruiser ehkä on pienen perheen auto, ja pari tällaista perhettä tiedänkin jotka halusivat vähän pikkuautoa isomman, mutta silti ei-täysikokoista autoa. Tämä ehkä lokeroituu samaan luokkaan, mutta enempi vielä crossihenkisenä.

Onko tekniikasta vielä jotain listaa mitä tulee tarjolle?
 
Ulkonäköä lainattu Jukesta ja mallinimestä tulee mieleen Honda ennemmin. Onko Toyotan nimipolitiikka muuttumassa niin, että jää "oikeat" nimet pois? Vai onkos Toyotalla joitakin urheilumalleja ollut tällasilla kirjain versioina?
 
Todellakin tulee mieleen Nissanin oksennus tästä, mutta tämän auton kuva sai juuri Juken näyttämään hyvältä. Sekin on sittenkin suhteellista.
 
Ei kyllä pärjää Nissan Jokelle (lue: Juke) karmeudessa. Jokehan on maailmankaikkeuden rumin auto yhdessä SsangYong Rodius Mk I:n kanssa.

Minusta tuo CH-R on paljon paremman näköinen kuin takavuosien Toipotat, mutta se ei vielä kerro paljoa.
Ihan ok muotoilu nykypäivään. Kestääkö aikaa, on sitten toinen juttu.
 
Kyllä loppui mielenkiinto tätä autoa kohtaan välittömästi näiden kuvien myötä. Keula vielä menettelee, mutta perä on järkyttävä sekasikiö. Ihan sama miten hienoa tekniikkaa on tarjolla, mikäli muotoilu on tätä tasoa.
 
Tässä hieman videokuvaa messuilta:
Vaikuttaisi olevan kohtuu paljon säilytetty muotoja konseptiversiosta, ei huono ollenkaan omasta mielestäni.
 
Toyotan nettisivuilla (Suomen) on tuosta kohtuullisen hyvät kuvat ja mitä enemmän tuota katselen, sen enemmän se omaa silmää miellyttää. Ainoastaan tuo takaikkunan pienuus ja tuo ovenkahvan sijoittelu herättää närää. Ovenkahva saisi siis olla siinä missä siihen yltäisi lapsetkin (ns. normi paikalla) ja takaikkuna saisi jatkua takaoven reunaan asti. Menettäisi osan tuosta "jännästä" muotoilusta, mutta takapenkillä istujat kiittäisivät.
 
Nyt kun tuohon autoon enemmän tutustunut ja alkujärkytyksestä on selvitty, alkaa se näyttää sittenkin ihan mielenkiintoiselta. Jännä, etteivät paljastaneet vielä sisustaa. Toivottavasti sen suhteen on uskallettu ottaa samanlainen lähestymiskulma kuin ulkoasunkin suhteen. Ei tuohon mikään Auriksen kojetaulu sopisi sitten millään. Vaikea sanoa pelkkien kuvien ja videoiden perusteella, mutta jotenkin auto näyttää aika pieneltä. Miten lie sopii pienen perheen käyttöön? Lastausaukko ainakin vaikuttaa ahtaalta.

Futuristinen ulkonäkö, pieni kulutus ja jos tuohon vielä saisi hyvät ajo-ominaisuudet, niin kieltämättä hauska paketti kasassa. Pisteet Toyotalle rohkeudesta ottaa malli tuollaisenaan tuotantoon.
 
On se vaan virkistävällä tavalla kivan muotoinen auto tämä CH-R. Jotenkin tuo valkoinen väri tuo hyvin nuo näyttävät muodot esiin. Seuraavalla videolla hieman realistisempaa kuvaa autosta vähän pienemmilläkin vanteilla:
 
0628-Toyota-C-HR-sis%C3%A4-1024x684.jpg


Mitähän tästäkin taas sanois  ??? Jotenkin tuo kosketusnäyttö ei vaan natsaa ja miksi tuota digikelloa pitää roikuttaa mukana  ???

Ahtaalta kyllä näyttää kuskinpaikka...
 
Kosketusnäytön toteutus ei näytä hyvälle, mutta käytön kannalta voipi olla ihan hyvällä paikalla. Digikelloa roikutetaan varmaan jo "retroilun" kannalta mukana, eli veikkaan että ihan tarkoituksella pitäydytään tuossa 1980's ulkoasussa. Mutta parhaan näköinen Toyota sisustaltaan, ehkäpä koskaan? Vaihkepissäkin on hypätty iso askel eteenpäin. Tuon näytön kun saisi tuosta piiloon...
 
Trollsten sanoi:
0628-Toyota-C-HR-sis%C3%A4-1024x684.jpg


Mitähän tästäkin taas sanois  ??? Jotenkin tuo kosketusnäyttö ei vaan natsaa ja miksi tuota digikelloa pitää roikuttaa mukana  ???

Ahtaalta kyllä näyttää kuskinpaikka...
Ahdas taitaa myös olla. Ainakin tuolla naisella on polvet suussa?
 
völvöxc60 sanoi:
Ahdas taitaa myös olla. Ainakin tuolla naisella on polvet suussa?
? Et tainnut videota katsoa? Ihan hyvinhän nuo molemmat, mies ja nainen, tuossa sopivat istumaan. Aika monessa autossa on polvet suussa jos tuo kantapäät penkin etureunaan kiinni...
 
P.Alikka sanoi:
? Et tainnut videota katsoa? Ihan hyvinhän nuo molemmat, mies ja nainen, tuossa sopivat istumaan. Aika monessa autossa on polvet suussa jos tuo kantapäät penkin etureunaan kiinni...

Plus penkki edessä, ratti ala-asennossa ja kuvan eukolla vielä kymmensenttiset piikkarit jalassaan.

Ei tuollaisesta yksittäisestä kuvasta mitään varmaa pysty sanomaan. Sen pystyy sanomaan, että Toyotalla lienee osaamista normaalikokoisten ohjaamoiden suunniteluun, enkä usko CH-R:n kabiininkaan poikkeavan niistä. Ei tuon kokoluokan autossa tietenkään mitään messuhallia ole sisällekään voitu rakentaa, mutta eiköhän sinne normaali kuljettaja mahdu siinä missä muihinkin ko. luokan autoihin.